Met de auto naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Met de auto naar de kerk

Berichtdoor mealybug » 05 jun 2014 23:06

Jvslooten schreef:Ik denk dat als „deze meneer” had meegelezen in dit topic, hij wellicht nog verder was gegaan. En terecht. Wat een intense haat en minachting spreekt er uit sommige reacties.

Komt ie nog een keer, het befaamde fundament:

http://www.refdag.nl/opinie/beeldenstor ... e_1_699908

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 jun 2014 23:08

Bambi schreef:De meneer in mijn voorbeeld liep juist over van afgunst, toen hij mijn collega die in lange broek op weg was naar een hotel, veroordeelde.
Dat soort dingen veroorzaken juist diepe verontwaardiging.
En ook omdat mensen met deze gedragingen hun eigen wil op willen leggen aan anderen, die de vrijmoedigheid hebben om zich helemaal niet aan die regels te hoeven houden.
Maar ze worden wel veroordeeld, 'want iemand die zich niet aan de door mensen bij de Bijbel verzonnen regels houdt, is toch niet wedergeboren?' :roll:
En juist die conclusie veroorzaakt zoveel verontwaardiging en daarom krijg je die reakties in dit topic.
Maar jij ziet het verschil tussen verontwaardiging en haat niet, maar haalt een citaat van een dominee erbij, om hem jouw gevoel te laten verwoorden, nl. dat jij ook vindt dat die mensen die verontwaardigd zijn niet wedergeboren zijn.
Net als die meneer in mijn voorbeeld dus.
Je bent wel vol over „die meneer in je voorbeeld”. Was je voor jezelf ook maar zo nauw.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 jun 2014 23:09

Jvslooten schreef:Je bent wel vol over „die meneer in je voorbeeld”. Was je voor jezelf ook maar zo nauw.

Vertel. :-k

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jun 2014 23:20

Jvslooten schreef:Je bent wel vol over „die meneer in je voorbeeld”. Was je voor jezelf ook maar zo nauw.

Hou eens op, wat dacht je met nauwheid nog bij te kunnen dragen?
Wij hebben de vrijheid toch, als zonen, en niet de dienstbaarheid van slaven?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 jun 2014 23:22

Bambi schreef:Vertel. :-k
Omdat je aan de hand van de enkele zin van die meneer uit je voorbeeld "je kunt beter naar de kerk gaan" concludeert dat hij leefde uit angst voor straf (1.), vanuit het gevoel "kijk mij eens goed zijn" (2.), vond hij zichzelf geweldig (3.), stroomde hij over van zelfverheerlijking (4.), liep hij over van afgunst (5.), is hij de aansteker van veel verontwaardiging (6.), probeert hij anderen zijn wil op te leggen (7.), en is hij niet wedergeboren (8.). En dat allemaal ondanks dat die meneer niks te verwijten viel, want hoogst waarschijnlijk wist hij helemaal niet van de reden die je collega had voor haar hotelbezoek. Ik denk Bambi, als je je eigen woorden op dezelfde manier op je gouden weegschaaltje zou wegen als dat je met de woorden van een ander doet, je reacties er heel wat anders uit zouden zien. Misschien iets om over na te denken. Heb uw naaste lief als uzelf.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 23:22

mealybug schreef:Hou eens op, wat dacht je met nauwheid nog bij te kunnen dragen?
Wij hebben de vrijheid toch, als zonen, en niet de dienstbaarheid van slaven?

=D>
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 23:26

Jvslooten schreef: want hoogst waarschijnlijk wist hij helemaal niet van de reden die je collega had voor haar hotelbezoek.[/i]

Juist daarom ook was de reactie van hem te veroordelen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 jun 2014 23:29

mealybug schreef:Wij hebben de vrijheid toch, als zonen, en niet de dienstbaarheid van slaven?
Wij hebben de vrijheid ja, zegt Petrus, niet als dekmantel der ongerechtigheid, maar als dienstknechten Godes. Letterlijk staat er trouwens geen dienstknechten; er staat doulos, slaven.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 jun 2014 23:33

Teus schreef:Juist daarom ook was de reactie van hem te veroordelen.
Als je buurman morgen tegen je zegt:"Nou dag hoor, ik ga even een prostituee bezoeken.", hoe reageer je dan? Spreek je hem daar dan op aan of denk je dan:"Ik kan beter niks zeggen, want er bestaat een minimale kans dat de vork anders in de steel zit dan dat het zo op het eerste gehoor klinkt."?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 jun 2014 23:39

Jvslooten schreef:Omdat je aan de hand van de enkele zin van die meneer uit je voorbeeld "je kunt beter naar de kerk gaan" concludeert dat hij leefde uit angst voor straf (1.), vanuit het gevoel "kijk mij eens goed zijn" (2.), vond hij zichzelf geweldig (3.), stroomde hij over van zelfverheerlijking (4.), liep hij over van afgunst (5.), is hij de aansteker van veel verontwaardiging (6.), probeert hij anderen zijn wil op te leggen (7.), en is hij niet wedergeboren (8.). En dat allemaal ondanks dat die meneer niks te verwijten viel, want hoogst waarschijnlijk wist hij helemaal niet van de reden die je collega had voor haar hotelbezoek. Ik denk Bambi, als je je eigen woorden op dezelfde manier op je gouden weegschaaltje zou wegen als dat je met de woorden van een ander doet, je reacties er heel wat anders uit zouden zien. Misschien iets om over na te denken. Heb uw naaste lief als uzelf.

Als je goed mijn reakties hebt gelezen, heb ik JUIST NIET gezegd dat deze meneer niet wedergeboren is, sterker nog, ik heb dat zelfs nog even aangekaart.
En al die andere punten leer je wel als je ouder word.
En deze meneer had er geen ene r**t mee te maken, waar mijn collega op zondag naar toe ging.
De 1e gemeente werkte ook op zondag en kwamen pas 's avonds bij elkaar.
Er zullen er vast ook wel bij geweest zijn, die in een herberg gewerkt hebben. :-oo
Jvslooten schreef:Als je buurman morgen tegen je zegt:"Nou dag hoor, ik ga even een prostituee bezoeken.", hoe reageer je dan? Spreek je hem daar dan op aan of denk je dan:"Ik kan beter niks zeggen, want er bestaat een minimale kans dat de vork anders in de steel zit dan dat het zo op het eerste gehoor klinkt."?

Je buurman zal maar heilsoldaat zijn. :lol:
En dan nog, het gaat je niets aan wat je buurman doet.
Wel hoe jij hem de liefde van Christus laat zien.
Laatst gewijzigd door Bambi op 05 jun 2014 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 jun 2014 23:42

Mijn ex deed dat pasgeleden toen iemand 'm de weg vroeg. Hij legde eerst uit waar ze heen moesten en toen vroeg ie of ze de Weg al hadden ontdekt. Dat werkt beter. Ik gaf eens een evangelisatiefolder aan iemand die om geld bedelde, daar was ie ook niet zo blij mee. Dat is gewoon dom, geef ze eerst wat ze nodig hebben, deed Jezus ook.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 23:44

Teus schreef:Juist daarom ook was de reactie van hem te veroordelen.
Jvslooten schreef:Als je buurman morgen tegen je zegt:"Nou dag hoor, ik ga even een prostituee bezoeken.", hoe reageer je dan? Spreek je hem daar dan op aan of denk je dan:"Ik kan beter niks zeggen, want er bestaat een minimale kans dat de vork anders in de steel zit dan dat het zo op het eerste gehoor klinkt."?

Flauwe kul, dan weet ik zeker dat hij er naar toe gaat, we hebben het dan over feiten en die mijnheer van jou niet, er is hem niets verteld en heeft alleen een vermoeden.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 jun 2014 23:52

Teus schreef:Flauwe kul, dan weet ik zeker dat hij er naar toe gaat, we hebben het dan over feiten en die mijnheer van jou niet, er is hem niets verteld en heeft alleen een vermoeden.

Ik snap er niks meer van. Wat is er mis met een hotel?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 jun 2014 23:57

Teus schreef:Flauwe kul, dan weet ik zeker dat hij er naar toe gaat, we hebben het dan over feiten en die mijnheer van jou niet, er is hem niets verteld en heeft alleen een vermoeden.

boerin schreef:Ik snap er niks meer van. Wat is er mis met een hotel?

ff teruglezen boerinnetje. :wink:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 06 jun 2014 00:09

Boerin schreef:Wat is er mis met een hotel?

Niks, maar ik denk dat het over het tijdstip ging waarop mijn collega er naar toe ging, want dan had ze naar de kerk gemoeten, i.p.v. naar een hotel.
Er zijn er ook die vinden dat je niet in een hotel mag werken, want dan moet je ook op zondag werken.
Of ze zelf ook niet op zondag in een hotel slapen, weet ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen. :mrgreen:

Terug naar “Archief”