Jvslooten schreef:Omdat je aan de hand van de enkele zin van die meneer uit je voorbeeld "je kunt beter naar de kerk gaan" concludeert dat hij leefde uit angst voor straf (1.), vanuit het gevoel "kijk mij eens goed zijn" (2.), vond hij zichzelf geweldig (3.), stroomde hij over van zelfverheerlijking (4.), liep hij over van afgunst (5.), is hij de aansteker van veel verontwaardiging (6.), probeert hij anderen zijn wil op te leggen (7.), en is hij niet wedergeboren (8.). En dat allemaal ondanks dat die meneer niks te verwijten viel, want hoogst waarschijnlijk wist hij helemaal niet van de reden die je collega had voor haar hotelbezoek. Ik denk Bambi, als je je eigen woorden op dezelfde manier op je gouden weegschaaltje zou wegen als dat je met de woorden van een ander doet, je reacties er heel wat anders uit zouden zien. Misschien iets om over na te denken. Heb uw naaste lief als uzelf.
Als je goed mijn reakties hebt gelezen, heb ik JUIST NIET gezegd dat deze meneer niet wedergeboren is, sterker nog, ik heb dat zelfs nog even aangekaart.
En al die andere punten leer je wel als je ouder word.
En deze meneer had er geen ene r**t mee te maken, waar mijn collega op zondag naar toe ging.
De 1e gemeente werkte ook op zondag en kwamen pas 's avonds bij elkaar.
Er zullen er vast ook wel bij geweest zijn, die in een herberg gewerkt hebben.

Jvslooten schreef:Als je buurman morgen tegen je zegt:"Nou dag hoor, ik ga even een prostituee bezoeken.", hoe reageer je dan? Spreek je hem daar dan op aan of denk je dan:"Ik kan beter niks zeggen, want er bestaat een minimale kans dat de vork anders in de steel zit dan dat het zo op het eerste gehoor klinkt."?
Je buurman zal maar heilsoldaat zijn.
En dan nog, het gaat je niets aan wat je buurman doet.
Wel hoe jij hem de liefde van Christus laat zien.