Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerlingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerli

Berichtdoor Teus » 20 mar 2014 15:11

MissF schreef: De meerderheid draagt die hoed nog steeds, prima, ik stoor me er niet aan, en zij storen zich niet meer aan mij, omdat ze weten dat ik een levende relatie met mijn Hemelse Vader heb, en die hoed daar voor mij niks aan toevoegt. We laten elkaar in onze waarde, en dat vind ik de kunst. Maar dat bereik je alleen door met elkaar in gesprek te gaan en te blijven.

Mooi hoor Miss, vrij in Jezus Christus, zoals God het wilt hebben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mar 2014 15:13

schelpje3 schreef:En nogmaals, wat is het probleem? Als je dit niet wilt, scholen genoeg dacht ik. :wink:

Hier in de regio eigenlijk niet, welgeteld 2 chr middelbare scholen, of reformatorische of vrijgemaakt. Dus het speelt wel degelijk.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 mar 2014 15:15

Boerin schreef:
Gelukkig dat je er bewust bij zet. Ik liep in zo'n idiote minirok op de middelbare school toen ik 13 was. En ik ben een keer in hotpants naar de kerk gegaan, wist ik veel dat dat niet kon. Grappige was dat m'n moeder net een kerel van d'r werk mee had genomen die haar de hele tijd probeerde te versieren, terwijl ze getrouwd was en niet alleen haar, alle leuk uitziende dames daar en die man zei: Joh wat lopen ze er hier hip bij en hij gaf z'n hart nog aan de Heer ook en z'n vrouw werd genezen.

Zo zie je maar weer, God gaat bijzondere wegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2014 15:17

ajl schreef:
Hier in de regio eigenlijk niet, welgeteld 2 chr middelbare scholen, of reformatorische of vrijgemaakt. Dus het speelt wel degelijk.

Maar is het voor jou en/of voor je kinderen een probleem om in rok, dan wel in "lange korte broek" naar school te gaan?
Inmiddels zijn de refoscholen zover gemoderniseerd en met hun tijd meegegaan, dat digitaal onderwijs, en ook middels beamers, DVD's etc. gegeven wordt.
Laatst was een refo MBO trouwens weer als allerbeste school gekozen he, en voor de 2e keer geloof ik.
Ze staan echt goed bekend, omdat leerlingen discipline gewend zijn.
En zelfs de hippere meiden die na school graag in broek gekleed gaan, vonden het geen probleem om tijdens de schooluren in een leuke rok te lopen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2014 15:19

Nog een toevoeging: het alcoholbeleid op schoolfeesten vind ik toch ook zeker een positief punt! Namelijk NUL.
Op de andere scholen mag het vanaf de 4e of 5e klas, worden de avonden vaak buiten de school georganiseerd en is daar minder controle op.
Ook op schoolreizen, weekeinden, wordt daar echt streng op gelet.
En ook wat betreft jongensbezoek aan de meidenslaapzaal.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 mar 2014 15:20

@Schelpje, jammer dat je de conclusie trekt dat het niet bij de kerkenraad is gekomen, want dat is nl wel zo.
En het zit niet in mijn aard om altijd maar met de meute mee te lopen, terwijl ik het er niet mee eens ben. Ik ben heel erg voor het uitzoeken, in de Bijbel, hoe dingen zitten, en daar mijn interpretatie op te baseren.

@ajl, jongens mogen wel korte broeken aan op de basisschool van mijn zoon. Frederiek mag straks geen leggings aan en moet rokjes aan. Ach, vind ik geen enkel probleem. Zo draag ik zelf ook altijd een rok/jurkje als ik hem wegbreng. Dat hebben ze aan me gevraagd, of ik binnen het hek van de school me aan wil passen aan de kledingregels die zij hebben. Buiten het hek is mijn eigen zaak. En ik heb gezegd dat ik me aan zal passen.

De meerderheid van zijn school gaat daarna wel naar de reformatorische middelbare school, dat zal onze keus niet zijn, maar dat komt omdat er een positieve christelijke middelbare is, op dezelfde afstand. Maar stel dat 1 van de kids het niveau van VMBO Tl niet haalt, dan hebben we wel een probleem, want dan is het óf de (bijna) openbare school óf de refo school. En dat vind ik erg lastig.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2014 15:24

schelpje3 schreef:Nog een toevoeging: het alcoholbeleid op schoolfeesten vind ik toch ook zeker een positief punt! Namelijk NUL.
Op de andere scholen mag het vanaf de 4e of 5e klas, worden de avonden vaak buiten de school georganiseerd en is daar minder controle op.
Ook op schoolreizen, weekeinden, wordt daar echt streng op gelet.
En ook wat betreft jongensbezoek aan de meidenslaapzaal.

Dat alcoholbeleid is op alle middelbare scholen in Nederland zo, dat is gewoon wettelijk zo geregeld.
Ook in "mijn tijd" was het ondenkbaar dat er op mijn (openbare) middelbare school alcohol werd genuttigd.
En ook daar was er behoorlijk wat toezicht op de slaapzalen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2014 15:25

MissF schreef:@Schelpje, jammer dat je de conclusie trekt dat het niet bij de kerkenraad is gekomen, want dat is nl wel zo.
En het zit niet in mijn aard om altijd maar met de meute mee te lopen, terwijl ik het er niet mee eens ben. Ik ben heel erg voor het uitzoeken, in de Bijbel, hoe dingen zitten, en daar mijn interpretatie op te baseren.

Je schreef dit: Dat ís ook gebeurd. De kerkenraad heeft het toen opgepakt, heeft onderzoek gedaan, iemand ingeschakeld die hier al eerder onderzoek naar heeft gedaan, gemeente avond belegd, en daarop is uitgesproken dat vrouwen een hoed/pet op kunnen zetten tijdens de erediensten om zo te laten zien dat zij zich onderwerpen aan de man-vrouw verhouding. Maar dat is niet de enige manier. Als die manier niet bij je past, kun je het ook op andere manieren laten blijken.
Dus toen bleek wel dat die regel dat het tijdens de sacramenten wel 'moest' onzin was, en is dat afgeschaft.

Ik maak daaruit op dat eerst die hoed werd afgezet, iemand uit de gemeente bezwaar aantekende en dat het toen pas in de k.r. is gekomen. Of heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Het gaat mij niet zozeer om die hoed, maar de manier waarop iets wordt afgeschaft.
Zo is het bij ons in de kerk nl. ook gegaan. En ik vind dat niet de juiste weg.
Net zomin als de k.r. opeens een regel gaat afschaffen of instellen, zonder dat daar uitleg over wordt gegeven. Een kerkelijke gemeente maak je met elkaar toch?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mar 2014 15:39

@ schelpje Op dit moment vindt mijn dochter het nog geen probleem om een rokje aan te hebben. Zij draagt bijna niets anders, maar goed zij is 4. Dus een middelbare school speelt nog lang niet. Toch zijn wij al wel via via aan het informeren naar het reilen en zeilen van de middelbare scholen.
En de refo middelbare school staat beter aangeschreven. Aan de andere kant 'passen'wij daar niet echt. Maar ik ben het met je eens dat als zij daar heen zouden gaan, dat wij ons aan zouden passen. Dat wil niet zeggen dat wij hierover het gesprek niet aan zouden gaan en bepaalde dingen niet ter sprake zouden brengen.

@ missf ok, duidelijk. Fijn dat er een positief chr school in de buurt is. Die is hier jammer genoeg helemaal niet, dus wij komen straks voor die keuze te staan.
En ik ben het met je eens dat je je standpunten moet bepalen aan de hand de bijbel

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2014 15:45

ajl schreef:@ schelpje Op dit moment vindt mijn dochter het nog geen probleem om een rokje aan te hebben. Zij draagt bijna niets anders, maar goed zij is 4. Dus een middelbare school speelt nog lang niet. Toch zijn wij al wel via via aan het informeren naar het reilen en zeilen van de middelbare scholen.
En de refo middelbare school staat beter aangeschreven. Aan de andere kant 'passen'wij daar niet echt. Maar ik ben het met je eens dat als zij daar heen zouden gaan, dat wij ons aan zouden passen. Dat wil niet zeggen dat wij hierover het gesprek niet aan zouden gaan en bepaalde dingen niet ter sprake zouden brengen.

Als het nu al een rokjesmeisje is en zij blijft dat gedurende de lagere school, lijkt het mij geen probleem en je hebt zulke leuke rokjes, van schattig tot sportief.
Waarom denk je dat je er niet zult passen? Ik heb heel wat vrijzinnige ouders daar ontmoet.
Veel gezinnen hebben tv, open internet, mijn dochter had vriendinnen uit de O.G.G., G.G.en eentje uit de PKN.
Je moet echt niet denken dat daar alleen echte refokinderen zitten. :wink:
Ze komen niet thuis bij je controleren, in hoeverre je aan de doelgroep voldoet.
En uiteindelijk moet je kind zich er lekker en goed bij voelen lijkt mij. Want een middelbare school tegen de zin, wordt geen succes.
Maar zoals je zei, je hebt nog even. Alhoewel, tijd gaat snel hoor :?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 mar 2014 17:22

naamloos schreef:Je aan de regels van de school houden waar je zelf voor kiest is doodnormaal.
Wat ik wel erg jammer vind is wat je uitstraalt naar anderen, vooral naar de niet gelovigen.
Die krijgen toch een heel vertekend beeld van wat het betekent om christen te zijn :!:
Speedy schreef:Ik zou maar niet zo gauw bepalen wat niet-gelovigen als een vertekend beeld zouden krijgen. De school waar onze kinderen heen gaan zitten veel kinderen op die weinig of niets van het geloof hebben meegekregen. Ouders sturen hun kinderen naar deze school en daarbij ondertekenen ze de statuten, vanwege de duidelijke regels en uitgangspunten. De school probeert in het godsdienstonderwijs deze kinderen hetzelfde mee te geven wat kinderen uit reformatorische gezinnen meekrijgen. En daarbij horen ook duidelijke regels t.a.v. kleding en gedrag. Dat dames in broek lopen is geen punt, maar als de kleding niet veel meer voorstelt bij warm weer, worden ze naar huis gestuurd inclusief brief. En de fatsoensregels worden zeer op prijs gesteld door deze ouders.
Dat klinkt al een heel stuk beter, ik reageerde meer op reacties als "pas bij een bepaalde temperatuur mogen de jongens een halflange broek aan, en anders niet". Hangen principes opeens van een bepaalde temperatuur af? afgezien van het feit dat ik het hele principe onzin vind

En wat Boerin citeerde: Stiekeme leggings onder refo-rokken
08-01-2009 | Door: DAG

Ondanks de bittere kou mogen meisjes van sommige reformatorische scholen geen broek aan, zelfs niet op de fiets. Maar de middelbare school Pieter Zandt in Kampen knijpt een oogje dicht.
Daar gelden de kledingvoorschriften pas vanaf het schoolplein. Er zijn speciale kleedhokjes in het fietsenhok waar de vrouwelijke leerlingen hun broek kunnen verwisselen voor een rok, zegt locatiedirecteur Jan Kettelarij.

Streng in de leer
De helft van de 1.700 leerlingen van de middelbare school komt op de fiets, de andere helft met het openbaar vervoer. Hoe de meiden er op de fiets uitzien, is voor de school geen onderwerp.

De Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn is strenger in de leer. Op deze reformatorische school geldt de regel dat vrouwen zich met hun kleding moeten onderscheiden van mannen – zowel in de school als langs Gods wegen.

Leerlingen klaagden gisterochtend voor de poort van de school tegen een verslaggeefster van Omroep Gelderland over de ijskou en dunne panty’s. Hoe vaak zij ook hebben geageerd tegen de verantwoordelijke teamleiders, hun protest tegen het broekverbod had tot nu toe niets uitgehaald.

Hooguit regenbroek toegestaan

De schoolleiding wil de regels helder houden en geen uitzondering maken voor ‘pubers’ die als vanzelfsprekend tegen de regels aanschuren, reageerde de bestuursvoorzitter. Op deze streng gereformeerde school is hooguit een regenbroek toegestaan, als onderdeel van regenkleding.

De meiden meldden dat ze – ongemerkt – ook met een dikke skibroek of legging op school komen of naar huis gaan. Zij trekken deze beenwarmhouders stiekem onder hun rok of regenbroek aan of uit in het fietsenhok.

© de Volkskrant/ Anja Sligter

Nou, niet-gelovigen krijgen zo een heel vreemd beeld van christenen hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 mar 2014 18:37

sokken verplicht aan, bloesjes tshirtjes ipv jurkjes zonder mouwen.... en zo zijn er nog tig voorschriften.
Wij hebben daarom niet voor een refoschool gekozen omdat we niet achter deze kledingvoorschriften staan en we zijn nog steeds blij met onze keuze!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 mar 2014 19:21

Ik heb wel het vermoeden dat er veel verschil is tussen refoscholen. Want ik zat in mijn idee op de bijna strengste van Nederland (Wartburg college in Dordrecht), die was al een stukje strenger dan de Guido de Bres in Rotterdam waar ik later naartoe ging.
Maar we mochten gewoon met onze broek de school in om ons om te kleden op het toilet.
Dus zo streng waren ze blijkbaar niet :mrgreen:

Ach, ik ben er nogal makkelijk in, wij maken er niet zo'n probleem van, die kledingvoorschriften, en zo lang wij dat niet doen, zal onze dochter dat waarschijnlijk ook niet gaan doen. Natuurlijk vind ik het belachelijk dat leggings niet mogen, maar als zij daar nou waarde aan hechten, wat maakt mij dat nou uit? Mijn dochter ziet er met haar rokje met kniekousen of met sokjes net zo schattig uit hoor (en misleid daarmee net zo goed de boel, want zo schattig is ze niet altijd ;) ) Het nadeel vind ik dat ondersteboven hangen in de onderbroek, daar vinden we dan ook wel weer een oplossing voor (ik begreep dat leggings komende zomer toch 'uit' zijn, dus dan hoeven we die discussie toch al niet meer te voeren als de jongste naar school gaat :D )
En als ik hoor wat hij meekrijgt aan Bijbelkennis op die school, daar kan geen basisschool in deze omgeving aan tippen :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mar 2014 19:59

@ missf boxershortjes van de Hema sluiten mooi aan. Je ziet nog steeds een onderbroek, maar wel een nette die goed aansluit. Ik heb ze nu ook voor dl aangeschaft, omdat zij in haar ondergoed gymt.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 20 mar 2014 22:52

Bij ons op de basisschool mogen de jongens wel een korte broek aan op het VO niet. oorde later van een moeder die haar kinderen naar een niet refo VO school liet gaan dat die jongens allemaal in een lange broek gaan want kort is uit de mode.
Onze dochter heeft zomers altijd een fietsbroekje aan onder haar rokken en jurkjes, zie je in principe niets van en je ziet geen onderbroekje. Hier dragen ook best veel meisjes een legging ook al mag het officieel niet.
MissF, mag je geen broek aan met het brengen en halen of doe je het gewoon niet? Hier zie ik best veel moeders die de kinderen in een broek op school brengen. Op ouderavonden enz moeten ze wel in een rok komen.

Terug naar “Archief”