De betekenis van de wet in het leven van een Christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mealybug » 22 dec 2013 20:24

Jvslooten schreef: Bepaalde geboden, zoals over de offerdienst, zijn voor de individuele gelovige minder van belang, omdat deze offers door de priesters gebracht moesten worden. Of, in ons geval, door de Priester. Andere wetten, zoals bijv. uit Deutoromomium 22 vers 11: 'U mag geen kleding van twee soorten stof aantrekken, van wol en linnen tegelijk.' hebben ons juist weer heel veel te zeggen: ze leren ons dat wij ons niet zouden vermengen met dat wat van de wereld is, dat wij niet zouden samenvoegen wat God gescheiden heeft. En, wat ik eens van een rabbi hoorde, het betekend andersom ook dat wij niet zouden scheiden wat God samengevoegd heeft. Heel vaak verklaard de schrift ook zichzelf al trouwens, bijvoorbeeld Deuteronomium 22 vers 10 wat wordt uitgelegd in 2 Korinthe 6 vers 14, en Deuteronomium 25:4 wat wordt toegepast in 1 Timotheüs 5:18. Natuurlijk zijn er meer teksten te noemen, maar ik denk dat dit al wel weer een leuk beginnetje was. ;)


nou nee, het is weer zo'n typisch zelfverzonnen vergelijkinkje zonder enige diepgang.
Wol en linnen staan ergens voor in bijbelse kleding.
En als het dus vervolgens niet zo belangrijk meer is, dan zou die regel ervoor ook niet zo belangrijk meer zijn, welke gaat over de mannenkleding voor een vrouw en vice versa, toch?

Jvslooten

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 22 dec 2013 20:30

mealybug schreef:En als het dus vervolgens niet zo belangrijk meer is, dan zou die regel ervoor ook niet zo belangrijk meer zijn, welke gaat over de mannenkleding voor een vrouw en vice versa, toch?
Doe toch lekker een rokje aan joh. Mij heb je er niet mee hoor.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mealybug » 22 dec 2013 20:51

Jvslooten schreef:Doe toch lekker een rokje aan joh. Mij heb je er niet mee hoor.
Wat is dat voor on-stichtelijk antwoord?

Jvslooten

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 22 dec 2013 23:20

mealybug schreef:Wat is dat voor on-stichtelijk antwoord?
Gezien je binnenkomer heb ik niet heel sterk de indruk dat je op iets stichtelijkst te wachten zat. Je wil toch bevestiging? Mij prima hoor, dan krijg je bevestiging. Nogmaals: als je graag vrouwenkleding aan wil moet je dat vooral doen. Het is niet meer zo belangrijk, toch?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4535
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Boerin » 22 dec 2013 23:28

Jvslooten schreef: Het is niet meer zo belangrijk, toch?

Deze komt ergens wel terug in het N.T., die vrouwen met waardige klederdracht, mannenkleding zal wel niet zo waardig zijn lijkt me. Die andere komt niet letterlijk terug.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mealybug » 22 dec 2013 23:34

Het is nog steeds even belangrijk als altijd, maar het heeft een andere invulling gekregen.
Geen vrouw of man daagt kleding van het andere geslacht (geukkig), maar wol en linnen dragen we gerust op 1 truitje.
mijn vraag is dus, waarom het een wel strikt naleven in letterlijke vorm en het andere totaal negeren?
beide wetten komen uit hetzelfde bijbelboek-hoofdstuk.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4535
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Boerin » 22 dec 2013 23:37

mealybug schreef: Wol en linnen staan ergens voor in bijbelse kleding.

Fijn smetteloos linnen zijn de rechtvaardige daden der heiligen. Wat is wol dan?
Raar:
De priesterschort maakte men van gouddraad, blauwpurperen, roodpurperen en karmozijnrode wol en getwijnd linnen garen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 22 dec 2013 23:57

Boerin schreef:Deze komt ergens wel terug in het N.T., die vrouwen met waardige klederdracht, mannenkleding zal wel niet zo waardig zijn lijkt me. Die andere komt niet letterlijk terug.
'Die andere', 'U mag geen kleding van twee soorten stof aantrekken, van wol en linnen tegelijk' staat natuurlijk niet op zichzelf maar maakt deel uit van een soort 'serie'; drie geboden met in de kern dezelfde betekenis. Je ziet hetzelfde bijvoorbeeld in de evangeliën, waar meerdere gelijkenissen dezelfde zaak verklaren, of in de profetieën, waar verschillende verbeeldingen over dezelfde gebeurtenis spreken.

U mag uw wijngaard niet met twee soorten zaad inzaaien.
U mag niet ploegen met een rund en een ezel tegelijk.
U mag geen kleding van twee soorten stof aantrekken, van wol en linnen tegelijk.


De middelste, waarvan je zou kunnen zeggen dat deze het hart van deze wetten vormt komt wel degelijk terug in het NT, en wel in 2 Korinthe 2:14. Natuurlijk valt er nog wel meer over te zeggen want ook de wijngaard heeft specifieke betekenissen en de combinatie van wol en linnen ook. Maar goed daar kan ik beter mijn mond over houden anders wordt ik weer van 'zelfverzonnen vergelijkinkjes' beticht terwijl men er ondertussen zelf vrolijk op los exegetiseert. Jammer.

mohamed

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mohamed » 23 dec 2013 00:01

mealybug schreef:Het is nog steeds even belangrijk als altijd, maar het heeft een andere invulling gekregen.
Geen vrouw of man daagt kleding van het andere geslacht (geukkig), maar wol en linnen dragen we gerust op 1 truitje.
mijn vraag is dus, waarom het een wel strikt naleven in letterlijke vorm en het andere totaal negeren?
beide wetten komen uit hetzelfde bijbelboek-hoofdstuk.

d:)b en zo is het maar net! :)nico

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4535
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Boerin » 23 dec 2013 00:19

http://messianicgentiles.blogspot.nl/20 ... seeds.html
Linnen dragen schijnt gezond te zijn. Niet twee soorten zaad: geen genetische manipulatie.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mealybug » 23 dec 2013 08:04

Jvslooten schreef:U mag uw wijngaard niet met twee soorten zaad inzaaien.
U mag niet ploegen met een rund en een ezel tegelijk.
U mag geen kleding van twee soorten stof aantrekken, van wol en linnen tegelijk.


De middelste, waarvan je zou kunnen zeggen dat deze het hart van deze wetten vormt komt wel degelijk terug in het NT, en wel in 2 Korinthe 2:14.
ik zie het verband niet echt tussen ''de middelste'' en 2 Kor 2:14.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mealybug » 23 dec 2013 08:30

''Deut22:1Als u een verdwaald rund of schaap van een ander aantreft, moet u daar niet uw schouders over ophalen, maar het hem meteen terugbezorgen. 2Woont de eigenaar ver weg of is hij u onbekend, dan moet u het dier onder uw hoede nemen totdat hij het komt halen; geef het dan aan hem terug. 3Op dezelfde wijze moet u handelen met de ezel of met een kledingstuk van een ander, of met wat iemand ook maar kwijtgeraakt is; als u iets vindt, moet u daar niet uw schouders over ophalen.
4Als u ziet dat een ezel of rund van een ander op straat onder zijn last bezwijkt, mag u niet werkeloos toezien. Help hem het dier weer op de been te krijgen.
5Een vrouw mag geen kleren en attributen van een man dragen en een man mag geen vrouwenkleren dragen. Want de HEER verafschuwt ieder die zulke dingen doet.
6Als u onderweg toevallig een vogelnest vindt in een boom of op de grond, een nest waarin een vogel op haar jongen of haar eieren zit, dan moet u het moederdier zelf ontzien als u het nest mocht uithalen. 7De jongen mag u meenemen, maar de moeder moet u in elk geval laten gaan. U zult er wél bij varen, een lang leven zal u beschoren zijn.
8Als u een huis bouwt, moet u het dak voorzien van een balustrade; anders bent u aansprakelijk wanneer iemand eraf valt.
9U mag uw wijngaard niet inzaaien met verschillende soorten zaad, want dan zou de hele oogst – dat wat u gezaaid hebt evenals de opbrengst van de wijngaard – niet door u gebruikt mogen worden.
10U mag een rund en een ezel niet samen voor de ploeg spannen.
11U mag geen kleding dragen van tweeërlei weefsel, van wol en linnen samen.
12Aan de vier hoeken van het kleed dat u draagt moet u kwastjes maken.''

Wie legt eens uit hoe de selectie tot stand is gekomen van waar we ons wel aan houden en waar niet?
En waarom.

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Lukas » 23 dec 2013 10:13

marin schreef:ik heb nagedacht om op je schrijven te moeten reageren maar wil toch proberen een poging te wagen mits je niet direct de hakken in het zand gaat plaatsen/zetten.

Het is niet mijn bedoeling iemand te veroordelen of weg te zetten. Als je een leer brengt die tegen de basis van het geloof ingaat, dan zal ik dat wel zeggen. Over de basis van het geloof kan geen compromis gesloten worden, als je dat bedoelt met “hakken in het zand”.
De liefdevolle Vader heeft door het offer van Zijn Zoon die mens werd de eis van de wet vervuld die eerder op tafelen zijn geschreven maar die nu in hart en verstand zijn geplaatst waarom om uit liefde voor God onze Vader de eis van wet de wil van de Vader en de naaste daaraan te kunnen voldoen, bij dat falen geeft God vergeving en genade door het offer van Zijn Zoon.

Dit is een lange zin zonder punctuatie. Het is behoorlijk lastig om te duiden. Je schrijft in een andere reactie "De eis van Gods wet op stenen tafelen door God zelf geschreven is dezelfde eis die in ons hart is geschreven."
Ik neem aan dat dit het is wat je uiteindelijk bedoeld. Ik kom daar verderop op terug.
Lukas dit is mij te onduidelijk!!

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is: naar mijn mening heeft de leer van E.G White fundamentele verschillen met het christelijk geloof. Niet dat ik dat graag zeg. Integendeel, het doet me verdriet als dat zo is. Het maakt me zeer bezorgd over de mensen die zo’n leer navolgen. Dus ook over jou.
Lukas, juist de Adventist heeft in zijn leven de kracht van God en Zijn genade door Zijn Zoon zo hard nodig waarom omdat de Here Jezus Zijn kind wil laten groeien naar het Beeld van Hem.
Je vergist je dat de Adventist geloofd door de wet behouden kan worden, de wet kan niet behouden, alleen door het offer en Zijn Dienstwerk die de Here Jezus nu wil volbrengen in het Hemels Heiligdom Hebr.
Als ik verkeerde dingen doe, de wet die in het hart en verstand en geweten die spreekt mij daar op aan en brengt mij daar bij weer bij de Here Jezus om vergeving te ontvangen, dat is de doelstelling van de wet van God.

Je zult het wel goed bedoelen en denken dat je dit op de bijbelse manier nastreeft. Maar wat je beschrijft is niet anders dan leven onder de wet. Degene die de wet probeert te volbrengen zal steeds falen. Zich verloren weten, vergeving vragen, en weer falen, etc
Het feit dat je vergeving vraagt, maakt dus niet het verschil. Het is leven onder de wet.
Je schrijft dat de wet niet kan behouden, dat is waar. Maar dat is het probleem nu niet. Het gaat al mis door het proberen de wet te houden en dit als eis te stellen. Hoewel het verdekt staat opgesteld, wordt daardoor effectief toch weer een wet gecreerd: een daad van onze kant, die tot rechtvaardiging moet leiden.

Je bent buiten de genade om bezig, en dat merk ik ook terug in de ZDA geloofsartikelen, want genade speelt daar geen wezenlijke rol in, behalve als eenmalig fenomeen bij de verlossing en daarna is het weer wet.

De wet in de vorm van een eis, doet inderdaad zonde kennen. Maar je komt niet verder als je de genade niet kent. Ik zal het proberen uit te leggen.
Hiervoor haalde ik volgens citaat van jou aan:
De eis van Gods wet op stenen tafelen door God zelf geschreven is dezelfde eis die in ons hart is geschreven.

Oppervlakkig bezien een normale tekst. Maar vanuit het christelijk geloof zou dit nooit zo geschreven mogen worden. Jij stelt dat de wet op stenen tafelen een eis was. Dat zou ongeveer kunnen. Maar het grote probleem ontstaat doordat je stelt dat het nog steeds een eis is.
Een leven onder de wet wordt daarmee onvermijdelijk, want je moet volgens jouw woorden (en de ZDA) nog steeds een eis vervullen.
Ook als die eis in ons hart geschreven zou zijn, het is en blijft nog steeds een eis! Met andere woorden, het is een wet die vervuld moet worden door ons. Ook al zou je steeds vergeving zoeken als het niet lukt, die eis blijft staan (volgens de ZDA).
Dus :
Het vragen om vergeving, maakt het onderscheid niet.
Het op de hart geschreven zijn, maakt het onderscheid niet.

Een wet die als eis zou moeten gelden, is feitelijk een zonde:
Gal 3:21 Ik ontneem aan de genade Gods haar kracht niet; want indien er gerechtigheid door de wet is, dan is Christus tevergeefs gestorven.

Dus als iemand een wet als eis stelt, dan zondigt die persoon daarmee ernstig. Want feitelijk zou dat impliceren dat Christus tevergeefs gestorven zou zijn. Hoe zou je, door zo te zondigen, rechtvaardig denken te leven?

In het christelijk geloof is het anders, daar leeft een gelovige uit de genade. Dit leven uit genade, is iets wat ik in jouw schrijven niet tegen kom. Ik zie het ook niet in hetgeen EG White schreef. Ik zie het ook niet terug in de geloofsartikelen va de ZDA.
Dit ontbreken van leven uit genade, is niet maar een detail, dit is echt een mega groot verschil. Zonder de genade is een christen niets, houdt alles op. Dit is dus echt een fundamenteel verschil met de ZDA.

Leven uit genade (of staan in de genade, dat komt qua betekenis op hetzelfde neer) betekent dat Christus alles volbracht heeft en alles al gedaan heeft. Wij hoeven daar niets meer zelf aan te doen. Er is zelfs geen millimeter ruimte voor enige eis van de wet, want dat zou betekenen dat we toch nog iets zouden moeten vervullen.

Want er staat:
Phil 3:7 Maar alles wat mij winst was, heb ik om Christus’ wil schade geacht. 8 Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen, 9 en in Hem moge blijken niet een eigen gerechtigheid, uit de wet, te bezitten, maar de gerechtigheid door het geloof in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof

Via de vergeving van de zonde wordt ons ook genade gegeven. Maar dit zou misschien beperkt of als eenmalig uitgelegd kunnen worden, als ons leven ook niet uit genade zou zijn.
Kortom: Alles wat een mens verder nog zou moeten doen om een eis van de wet te vervullen, is OOK al door Christus vervuld. Wij hoeven dus niets meer te doen.

Want er staat:

Gal 3:19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven om voor God te leven. Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.
En,
Rom 4:2 Want indien Abraham uit werken gerechtvaardigd is, dan heeft hij roem, maar niet bij God. 3 Want wat zegt het schriftwoord? Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend. 4 Nu wordt hem die werkt, het loon niet toegerekend uit genade, maar krachtens verplichting. 5 Hem echter, die niet werkt, maar zijn geloof vestigt op Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid,

We mogen wel goede werken doen, en worden zeker opgeroepen om dat te doen, maar dat is nimmer om aan een eis te voldoen. Want dat zou immers principieel ingaan tegen hetgeen ik hiervoor geschreven heb over genade.
Als je dit leven in de genade eenmaal "ziet", dan weet ik zeker dat alle teksten die er in de bijbel staan over wet en genade, in een heel ander licht komen te staan dan zoals je ze nu begrijpt.

Lukas, ik zou zeggen lees het artikel met een ander gemoed en dan lees je de afhankelijkheid van Gods kracht door Zijn genade.

Ik zie niets anders dan ik al zag.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor alexander91 » 24 dec 2013 11:56

De eis van Gods wet op stenen tafelen door God zelf geschreven is dezelfde eis die in ons hart is geschreven.
Lukas schreef:Oppervlakkig bezien een normale tekst. Maar vanuit het christelijk geloof zou dit nooit zo geschreven mogen worden. Jij stelt dat de wet op stenen tafelen een eis was. Dat zou ongeveer kunnen. Maar het grote probleem ontstaat doordat je stelt dat het nog steeds een eis is.
Misschien moet je het meer zien in de zin van vruchtdragen. Als een christen geen vruchten draagt, dan zal hij afgehouwen worden. Vervolgens komt de vraag, wat dan deze vruchten zijn. Ze worden redelijk expliciet genoemd, en er goed over nadenkend zijn dezen tot eer van God, en tot liefde jegens onze naaste. Christus moeten we gelijk worden. Wie was Christus dan, en wat deed Hij? Hij deed wat wij (zonder God) niet konden: zonder zonde zijn. Of in Zijn woorden: God liefhebben en de naaste als zichzelf.

Het neerleggen als een eis is misschien te sterk voor de een, maar anderzijds windt de Bijbel er ook geen doekjes om met wat er gebeurt met bomen die geen vruchten dragen. We moeten dat dus ook niet zomaar gaan verhullen.

Resumerend wat ik dus denk mbt de wet in het leven van een christen:
1) het vervloekt ons niet langer meer (voor ons nieuwe leven deed dat het wel). De duivel kan ons dus niet opeisen voor zichzelf als we 1 wet of meer hebben overtreden (ook als christen)
2) De wet houdt ons afhankelijk van God: het spoort ons aan steeds meer op Christus te gelijken door onze zonden aan te wijzen zodat we ons daarvan kunnen bekeren. Het helpt dus bij de dagelijkse bekering en leert ons dat we Hem nodig hebben

PS de wet rechtvaardigt dus niet. Dat zegt niemand. We kunnen niet onze veroordeling afwenden door te wijzen op de wet. Maar daarmee kan het volgen van de Wet nog wel geeist worden. Je moet niet een valse tegenstelling gaan opwerpen die niet opgeworpen wordt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6822
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor mealybug » 24 dec 2013 13:17

alexander91 schreef:Als een christen geen vruchten draagt, dan zal hij afgehouwen worden.


ok,
een christen kan geen vruchten dragen van zichzelf, en God moet hem bekeren, ook dat kunnen we niet zelf.
Als wij dan geen vruchten dragen wederstaan we de Heilige Geest dus.
ook dat kan niet volgens de leer.
Evenmin als afvallen van het geloof en vervolgens afgehouwen worden.
Wie legt het eens duidelijk uit?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten