Een racist? Welnee, dit had met ras niks te maken, het is schmink hoor. Een gruwelijke daad daar niet van.
Moderator: Moderafo's
mohamed schreef:In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw was een blanke meestal joodse artiest die optrad met een Blackface pure cult en niemand die het racistisch vond.
Dit vind ik racistischer als Zwarte Piet.
mohamed schreef:In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw was een blanke meestal joodse artiest die optrad met een Blackface pure cult en niemand die het racistisch vond.
Mortlach schreef:Niemand? Nee, want de zwarte medemens werd destijds nog niks gevraagd. Er is wel meer dan we 100 jaar geleden deden dat we toen niet erg vonden...
mohamed schreef:Dit vind ik racistischer als Zwarte Piet.
Mortlach schreef:Het achtervoegsel -er zegt hier genoeg.
Boerin schreef:Lol ik moet ineens aan Louis de Funes denken. Bij 2 min. ongeveer. Hij lijkt er precies op.
https://www.youtube.com/watch?v=jW3oTL5dVgY
Mortlach schreef:In het buitenland 'blackface' verdedigen, gaat je echt niet lukken, en weet je, ik ga het ook niet meer proberen. Mijn ouders willen me een pakketje sturen met snoepgoed en dergelijke, en ik heb gevraagd of ze artikelen en pakpapier willen uitzoeken waar Zwarte Piet niet op voorkomt.
Als je ook naar de mensen luistert die het willen verbeteren, dan zijn de argumenten allemaal zo gammel als wat. Het enige is: we hebben het altijd al zo gedaan, dus blijven we het doen.
De mooiste vind ik nog het argument dat het in ieder geval al beter is als vroeger, toen Zwarte Piet echt nog een domme boeman was en nu is het in ieder geval eerder een soort middenmanager. En dat is beter. Dat klopt, zeg ik dan. Een homo aanspreken met 'Flikker'* in plaats van 'Vieze flikker' is ook beter, maar nog steeds niet goed.
*mijn welgemeende excuses voor alle homoseksuele forumgebruikers. Ik wil niet kwetsen, maar het is de beste vergelijking die ik kan verzinnen.
mohamed schreef:Welke film bedoel je? Dat soort pulp kijk ik niet.
Bambi schreef:New Kids.
Ik kijk het ook niet.
Toen ik voorstukjes op tv zag, had ik al genoeg gezien.
mohamed schreef: zei iemand mongool? Opsluiten die handel, levenslang!
Bambi schreef:Hoeveel verdriet denk je dat het geeft, bij ouders die een kind krijgen met syndroom van Down?
Ze zullen altijd outcast blijven en kunnen er niets aan doen.
Ze kunnen ook niet voor zichzelf opkomen.
En zelf merken ze ook heel goed, dat ze als mindere worden gezien en behandeld.
Dat het als een minderwaardige groep mensen wordt gezien, kun je ook al zien aan het feit, dat het als scheldwoord wordt gebruikt, om iemand te laten merken dat ze niet zo slim doen,.
Dat is super respectloos.
Er wordt zelfs gezegd tegenwoordig, dat je een abortus moet laten plegen, als je zwanger bent van een kind met Down-syndroom.
Je zal maar iemand zijn met Down-syndroom en dat horen.
Dat gaat toch wel een stukje verder, dan als allochtoon denken dat je gediscrimineerd wordt, als iemand met een zwart geschminkt gezicht, kinderen blij maakt.
hettys schreef:Ik kan me op zich prima voorstellen dat de nazaten van slaven de zwarte piet liever weg hebben uit het straatbeeld, zo eind november, begin december. Ik vindt de discussie ook niet geheel overbodig. Het kan allemaal best wat anders, maar niet van de ene dag op de ander. Er is dit jaar echt van alles aan gedaan om anders gekleurde helpers te introduceren. Vooral het sinterklaasjournaal, (waar alle Nederlandse kinderen naar kijken) heeft van alles gedaan om iets aan het beeld te doen van blanke heerser met zwarte knechten.
Zowel de kleuren van de pieten als het imago van sinterklaas als heerser.
en ik denk niet dat de mensen die tegen zwarte piet protesteren het sinterklaasjournaal gevolgd hebben. Ik denk niet dat ze de inspanningen op dit gebied hebben bekeken. Het is in elk geval niet aangekomen. Want er werd gewoon illegaal gedemonstreerd op een plein waar weet ik hoeveel kinderen waren. Lekker rellen waar kinderen bijzijn.
Ik vindt het een slechte vergelijking. De zwarte piet uit het verhaal van sinterklaas is al jaren een geliefd persoon. Iemand die Sinterklaas bijstaat met een missie om kinders een leuke tijd te bezorgen. Niets meer en niets minder. De paniekpiet slaagt daar doorgaans wat minder in dan de hoofdpiet bijvoorbeeld, maar het lijkt in de verste verte niet op 'flikker'.
De demonstranten wilden niet ingaan op het punt 'wat denk je dat kinderen hiervan vinden', maar wees op de opvoeding. En dan is dat sinterklaasjournaal een leuke tip voor opvoeders. Een stroopwafelpiet kan ook, blanke pieten ook, blauwe pieten ook. (de boot is door de regenboog gevaren)
Het hele pietengebeuren heeft niets te maken met racisme.
racisme is de intentie om een mens lager te kwalificeren vanwege een huidskleur of afkomst. Dat slaat niet op het pietengebeuren. Integendeel zou ik zeggen. Blijkbaar zijn sommige mensen juist wél geneigd om het uiterlijk te beoordelen.. De pieten vertegenwoordigen juist allerlei verschillende types uit de samenleving, tot homo's aan toe.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
Mortlach schreef:Nee, goed, dat gedrag is natuurlijk ook niet te verdedigen. Maar aan de andere kant verandert er ook niets (of niet snel genoeg) totdat de benadeelde partij zich uitspreekt. Dat was met vrouwenrechten zo, met homo-emancipatie, met kies het maar, je ziet hetzelfde patroon steeds terugkomen.
StillAwake schreef:Op zich had ik je argument een maand geleden valide kunnen vinden, maar nu niet meer.
Er was juist iets veranderd.
Er was juist een horde aan anders-gekleurde Pieten op de kinderen losgelaten (clownspieten, kaaspieten, stroopwafelpieten, roetpieten, blanke pieten en inderdaad ook zwarte Pieten (die hun oorbellen en hun felrode lippen kwijt waren)).
Juist als er veranderingen op touw zijn gezet alsnog gaan protesteren lijkt een beetje op schreeuwen omdat schreeuwen zo leuk is.
Een kinderfeest verzieken omdat je werkelijk geen idee hebt waar je tegen protesteert (een van de demonstranten wist niet eens dat er ook anders gekleurde Pieten meeliepen) duidt in mijn optiek op een bijzonder infantiel denkpatroon, en heeft de voorstanders van Zwarte Piet alleen maar munitie gegeven om de anti-club van Sinterklaas mee te bestoken...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten