Vraagje over Sint en Piet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2014 15:13

Bambi schreef:Wie is er nu racistisch?:

http://www.gelderlander.nl/algemeen/bin ... 1070?ls=pl

Een racist? Welnee, dit had met ras niks te maken, het is schmink hoor. Een gruwelijke daad daar niet van.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2014 15:50

mohamed schreef:In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw was een blanke meestal joodse artiest die optrad met een Blackface pure cult en niemand die het racistisch vond.

Niemand? Nee, want de zwarte medemens werd destijds nog niks gevraagd. Er is wel meer dan we 100 jaar geleden deden dat we toen niet erg vonden...

Dit vind ik racistischer als Zwarte Piet.

Het achtervoegsel -er zegt hier genoeg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 nov 2014 16:43

Bambi schreef:Wie is er nu racistisch?:

http://www.gelderlander.nl/algemeen/bin ... 1070?ls=pl

Met die intocht dorst ik de kinderen echt niet helemaal zwart te schminken om die reden. Ze waren gevlekt en de Pieten waren gewoon zwart, ze hadden er lak aan in Zaltbommel. Ik zag geeneen kind met een zwart gezicht overigens, maar misschien was dat voorgaande jaren ook niet, nooit op gelet.
Ik had vorig jaar voor de lol zwartepietenstijl gepost op een Amerikaans forum, nou zeg, dat kon toch niet, zwaar discriminerend was het.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 nov 2014 16:58

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2014 17:40

mohamed schreef:In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw was een blanke meestal joodse artiest die optrad met een Blackface pure cult en niemand die het racistisch vond.

Mortlach schreef:Niemand? Nee, want de zwarte medemens werd destijds nog niks gevraagd. Er is wel meer dan we 100 jaar geleden deden dat we toen niet erg vonden...

Nee en als je ze wel wat vraagt verstoren ze je kinderfeest!
mohamed schreef:Dit vind ik racistischer als Zwarte Piet.

Mortlach schreef:Het achtervoegsel -er zegt hier genoeg.

'...die alleen maar cadeautjes geeft aan blanke kinderen' moest er nog achteraan.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 nov 2014 18:11

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 nov 2014 18:31

Afbeelding

Lol ik moet ineens aan Louis de Funes denken. Bij 2 min. ongeveer. Hij lijkt er precies op.
https://www.youtube.com/watch?v=jW3oTL5dVgY
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2014 20:21

Afbeelding

Boerin schreef:Lol ik moet ineens aan Louis de Funes denken. Bij 2 min. ongeveer. Hij lijkt er precies op.
https://www.youtube.com/watch?v=jW3oTL5dVgY

Ow je bedoelt op 2.42 wat racistisch zeg!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 nov 2014 20:50

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 nov 2014 20:51

Mortlach schreef:In het buitenland 'blackface' verdedigen, gaat je echt niet lukken, en weet je, ik ga het ook niet meer proberen. Mijn ouders willen me een pakketje sturen met snoepgoed en dergelijke, en ik heb gevraagd of ze artikelen en pakpapier willen uitzoeken waar Zwarte Piet niet op voorkomt.

Als je ook naar de mensen luistert die het willen verbeteren, dan zijn de argumenten allemaal zo gammel als wat. Het enige is: we hebben het altijd al zo gedaan, dus blijven we het doen.

Ik kan me op zich prima voorstellen dat de nazaten van slaven de zwarte piet liever weg hebben uit het straatbeeld, zo eind november, begin december. Ik vindt de discussie ook niet geheel overbodig. Het kan allemaal best wat anders, maar niet van de ene dag op de ander. Er is dit jaar echt van alles aan gedaan om anders gekleurde helpers te introduceren. Vooral het sinterklaasjournaal, (waar alle Nederlandse kinderen naar kijken) heeft van alles gedaan om iets aan het beeld te doen van blanke heerser met zwarte knechten.
Zowel de kleuren van de pieten als het imago van sinterklaas als heerser.

en ik denk niet dat de mensen die tegen zwarte piet protesteren het sinterklaasjournaal gevolgd hebben. Ik denk niet dat ze de inspanningen op dit gebied hebben bekeken. Het is in elk geval niet aangekomen. Want er werd gewoon illegaal gedemonstreerd op een plein waar weet ik hoeveel kinderen waren. Lekker rellen waar kinderen bijzijn.

De mooiste vind ik nog het argument dat het in ieder geval al beter is als vroeger, toen Zwarte Piet echt nog een domme boeman was en nu is het in ieder geval eerder een soort middenmanager. En dat is beter. Dat klopt, zeg ik dan. Een homo aanspreken met 'Flikker'* in plaats van 'Vieze flikker' is ook beter, maar nog steeds niet goed.

*mijn welgemeende excuses voor alle homoseksuele forumgebruikers. Ik wil niet kwetsen, maar het is de beste vergelijking die ik kan verzinnen.

Ik vindt het een slechte vergelijking. De zwarte piet uit het verhaal van sinterklaas is al jaren een geliefd persoon. Iemand die Sinterklaas bijstaat met een missie om kinders een leuke tijd te bezorgen. Niets meer en niets minder. De paniekpiet slaagt daar doorgaans wat minder in dan de hoofdpiet bijvoorbeeld, maar het lijkt in de verste verte niet op 'flikker'.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaasjournaal

De demonstranten wilden niet ingaan op het punt 'wat denk je dat kinderen hiervan vinden', maar wees op de opvoeding. En dan is dat sinterklaasjournaal een leuke tip voor opvoeders. Een stroopwafelpiet kan ook, blanke pieten ook, blauwe pieten ook. (de boot is door de regenboog gevaren)

Het hele pietengebeuren heeft niets te maken met racisme.

racisme is de intentie om een mens lager te kwalificeren vanwege een huidskleur of afkomst. Dat slaat niet op het pietengebeuren. Integendeel zou ik zeggen. Blijkbaar zijn sommige mensen juist wél geneigd om het uiterlijk te beoordelen.. De pieten vertegenwoordigen juist allerlei verschillende types uit de samenleving, tot homo's aan toe.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 nov 2014 21:07

mohamed schreef:Welke film bedoel je? Dat soort pulp kijk ik niet. :roll:

Bambi schreef:New Kids.
Ik kijk het ook niet.
Toen ik voorstukjes op tv zag, had ik al genoeg gezien.

Wil je dan met me naar een andere film? :mrgreen:
mohamed schreef: zei iemand mongool? Opsluiten die handel, levenslang! ](*,)

Bambi schreef:Hoeveel verdriet denk je dat het geeft, bij ouders die een kind krijgen met syndroom van Down?
Ze zullen altijd outcast blijven en kunnen er niets aan doen.
Ze kunnen ook niet voor zichzelf opkomen.
En zelf merken ze ook heel goed, dat ze als mindere worden gezien en behandeld.
Dat het als een minderwaardige groep mensen wordt gezien, kun je ook al zien aan het feit, dat het als scheldwoord wordt gebruikt, om iemand te laten merken dat ze niet zo slim doen,.
Dat is super respectloos.
Er wordt zelfs gezegd tegenwoordig, dat je een abortus moet laten plegen, als je zwanger bent van een kind met Down-syndroom.
Je zal maar iemand zijn met Down-syndroom en dat horen.

Dat gaat toch wel een stukje verder, dan als allochtoon denken dat je gediscrimineerd wordt, als iemand met een zwart geschminkt gezicht, kinderen blij maakt.

Dat is waar, echter wanneer ik sporadisch het woord gebruik is dat niet om iemand met het syndroom van down mee aan te duiden, maar iemand die nog wat kan leren van iemand met het betreffende syndroom.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2014 21:35

hettys schreef:Ik kan me op zich prima voorstellen dat de nazaten van slaven de zwarte piet liever weg hebben uit het straatbeeld, zo eind november, begin december. Ik vindt de discussie ook niet geheel overbodig. Het kan allemaal best wat anders, maar niet van de ene dag op de ander. Er is dit jaar echt van alles aan gedaan om anders gekleurde helpers te introduceren. Vooral het sinterklaasjournaal, (waar alle Nederlandse kinderen naar kijken) heeft van alles gedaan om iets aan het beeld te doen van blanke heerser met zwarte knechten.
Zowel de kleuren van de pieten als het imago van sinterklaas als heerser.

Irrelevant. Je kunt er wel een grote strik omheen binden, maar het blijft iets wat mensen ontzettend kwetst. Er moet een punt komen waarop het leed dat het anderen aanricht belangrijker wordt geacht dan de pret die wij eraan beleven.

en ik denk niet dat de mensen die tegen zwarte piet protesteren het sinterklaasjournaal gevolgd hebben. Ik denk niet dat ze de inspanningen op dit gebied hebben bekeken. Het is in elk geval niet aangekomen. Want er werd gewoon illegaal gedemonstreerd op een plein waar weet ik hoeveel kinderen waren. Lekker rellen waar kinderen bijzijn.

Nee, goed, dat gedrag is natuurlijk ook niet te verdedigen. Maar aan de andere kant verandert er ook niets (of niet snel genoeg) totdat de benadeelde partij zich uitspreekt. Dat was met vrouwenrechten zo, met homo-emancipatie, met kies het maar, je ziet hetzelfde patroon steeds terugkomen.

Ik vindt het een slechte vergelijking. De zwarte piet uit het verhaal van sinterklaas is al jaren een geliefd persoon. Iemand die Sinterklaas bijstaat met een missie om kinders een leuke tijd te bezorgen. Niets meer en niets minder. De paniekpiet slaagt daar doorgaans wat minder in dan de hoofdpiet bijvoorbeeld, maar het lijkt in de verste verte niet op 'flikker'.

Zeg jij als oerblanke Nederlandse vrouw en ik als blanke man. Als zwarte medemensen zeggen dat ze zich gekwetst voelen, dan is dat zo. En dat zouden we niet zomaar moeten afdoen.

De demonstranten wilden niet ingaan op het punt 'wat denk je dat kinderen hiervan vinden', maar wees op de opvoeding. En dan is dat sinterklaasjournaal een leuke tip voor opvoeders. Een stroopwafelpiet kan ook, blanke pieten ook, blauwe pieten ook. (de boot is door de regenboog gevaren)

Het hele pietengebeuren heeft niets te maken met racisme.

Racisme misschien niet, (hoewel ik dat niet eens stellig zou durven zeggen) maar wel met kwetsen. Die regenboogpieten is misschien nog wel best leuk, ware het niet dat het Nederlandse volk daar iets te heftig negatief op reageerde. Maar goed, je traditie opgeven doet ook pijn. Kijk eens naar de SGP, met hoeveel moeite daar het vrouwenstandpunt werd veranderd.

racisme is de intentie om een mens lager te kwalificeren vanwege een huidskleur of afkomst. Dat slaat niet op het pietengebeuren. Integendeel zou ik zeggen. Blijkbaar zijn sommige mensen juist wél geneigd om het uiterlijk te beoordelen.. De pieten vertegenwoordigen juist allerlei verschillende types uit de samenleving, tot homo's aan toe.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

Dat zeg je nu wel, maar het blijven blanke mensen die zich zwart schminken en een kroespruik opzetten. Het maakt verder niet uit wat de gedachte daarachter verder is, dat enkele feit wordt door sommige mensen als kwetsend ervaren.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 nov 2014 09:56

Ik ben zelf een nazaat van dat slavernijverleden, al is het er niet meer aan af te zien. Ik snap best dat sommigen dat niet meer willen, maar neem dan een roetpiet en zanik niet meer. Ik las trouwens dat het een ridder was en al uit 1550, lang voor de slavernij. Het probleem is dat je elk jaar weer met kindjes zit die vorig jaar wel Sinterklaas hebben gevierd. Die van mij snappen echt niks van dat gezeur. Waarom is dat dan racistisch? Kun je dat weer gaan uitleggen, weet ik veel. Ik zag een huilend meisje van 4 op youtube, lachen. Ik wil geen kaaspiet, ik wil geen kaaspiet.
Zach91

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2014 11:45

Mortlach schreef:Nee, goed, dat gedrag is natuurlijk ook niet te verdedigen. Maar aan de andere kant verandert er ook niets (of niet snel genoeg) totdat de benadeelde partij zich uitspreekt. Dat was met vrouwenrechten zo, met homo-emancipatie, met kies het maar, je ziet hetzelfde patroon steeds terugkomen.

Op zich had ik je argument een maand geleden valide kunnen vinden, maar nu niet meer.
Er was juist iets veranderd.
Er was juist een horde aan anders-gekleurde Pieten op de kinderen losgelaten (clownspieten, kaaspieten, stroopwafelpieten, roetpieten, blanke pieten en inderdaad ook zwarte Pieten (die hun oorbellen en hun felrode lippen kwijt waren)).
Juist als er veranderingen op touw zijn gezet alsnog gaan protesteren lijkt een beetje op schreeuwen omdat schreeuwen zo leuk is.
Een kinderfeest verzieken omdat je werkelijk geen idee hebt waar je tegen protesteert (een van de demonstranten wist niet eens dat er ook anders gekleurde Pieten meeliepen) duidt in mijn optiek op een bijzonder infantiel denkpatroon, en heeft de voorstanders van Zwarte Piet alleen maar munitie gegeven om de anti-club van Sinterklaas mee te bestoken...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2014 12:11

StillAwake schreef:Op zich had ik je argument een maand geleden valide kunnen vinden, maar nu niet meer.
Er was juist iets veranderd.
Er was juist een horde aan anders-gekleurde Pieten op de kinderen losgelaten (clownspieten, kaaspieten, stroopwafelpieten, roetpieten, blanke pieten en inderdaad ook zwarte Pieten (die hun oorbellen en hun felrode lippen kwijt waren)).
Juist als er veranderingen op touw zijn gezet alsnog gaan protesteren lijkt een beetje op schreeuwen omdat schreeuwen zo leuk is.
Een kinderfeest verzieken omdat je werkelijk geen idee hebt waar je tegen protesteert (een van de demonstranten wist niet eens dat er ook anders gekleurde Pieten meeliepen) duidt in mijn optiek op een bijzonder infantiel denkpatroon, en heeft de voorstanders van Zwarte Piet alleen maar munitie gegeven om de anti-club van Sinterklaas mee te bestoken...

Ik volg het Nederlandse nieuws niet meer zo, dus ik ken alle details niet. Dat schreeuwen ten koste van kinderen is natuurlijk bijzonder jammer, daar ga ik niet tegenin.

Dat gezegd is er dus blijkbaar iets aan het veranderen, en dat is goed. En als je naar al dit soort zaken in de geschiedenis kijkt, zie je dat de belanghebbenden op dit soort momenten juist harder gaan schreeuwen. Het gaat de goede kant op, maar niet snel genoeg.

Ga voor de grap eens naar een supermarkt en kijk hoeveel producten je kunt vinden met stereotype ZwartePiet-plaatjes, inclusief oorbellen, kroeshaar en rode lippen.

Terug naar “Archief”