Zuurdesem, positief of negatief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 17:08

alexander91 schreef:Zozo, 40 keer hetzelfde :O, wat zou daar achter steken :O :O :O :O :)C

Het getal 40, volgens sommigen het aantal Jaren van een generatie, komt in het OT veelvuldig voor, in het NT verschillende malen. Het water van de zondvloed wies 40 dagen. Genesis 7, 17. Mozes’ was 40 jaar oud toen hij uit Egypte’ vluchtte, Hd. 7, 23, verbleef 40 jaar in Midjan, Hd. 7, 30, en leidde het volk Israël 40 jaar, Hd. 7, 36. De woestijnreis Van Israël duurde 40 jaar, Numeri 14, 33; Hd 7, 42; Hebreeën. 3, 9, en Mozes was 40 dagen en nachten op de Sinaï, Exodus 24, 12. In de richterentijd waren er rustperioden van 40 jaar, Richteren 3. 11: 3, 30 (2 x 40) 5, 31: 8, 28. of een zolange periode van verdrukking, Richteren 13, 1. Het koningschap van Saul Hd. 13, 21, en dat van David omvatte 40 jaar. 2 Samuël 5, 4, en de tocht van Elia naar Horeb duurde 40 dagen, 1 Koningen 19, 8. Ook duurde de straf over Egypte 40 jaar, Ezechiël 29, 13. De verzoeking van Jezus Christus in de woestijn duurde 40 dagen, Hfd. 4, 2: Marcus 1, 13; Lukas 4, 2, evenals de periode van opstanding tot hemelvaart, Hd. 1, 3.

Wie deze gegevens overziet krijgt de indruk, dat een periode van 40 dagen c.q. jaren steeds de inleiding vormt op een belangrijk gebeuren daarna. Het getal 40 duidt dan de voorbereiding aan. De genoemde bijbelplaatsen geven geen grond het getal 40 zondermeer als een afgerond getal te beschouwen. Al kan het op sommige plaatsen een rol spelen.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 17:13

Bovendien is veertig is een octagonaal getal, en als de som van de eerste vier pentagonale getallen, is het een pentagonaal pyramidegetal. Het is een Harshadgetal.
Gegeven 40, levert de Mertensfunctie het getal 0. 40 is het kleinste getal n met precies 9 oplossingen van de vergelijking φ(x) = n.
Veertig is het aantal oplossingen van het n-koninginnenprobleem voor n = 7. 7 is weer het heilige getal bij uitstek: 3 + 4, ofwel het getal voor de drie-ene God en vier, het getal van de wereld. De vier elementen en de vier windstreken en uiteinden. De zeven scheppingsdagen. De zevenarmige kandelaar. De zeven gaven van de Geest: wijsheid, verstand, raad, sterkte, godsvrucht, wetenschap en ontzag voor God . De zeven deugden: geloof, hoop en liefde (drie goddelijke deugden) en voorzichtigheid, rechtvaardigheid, sterkte en matigheid (vier zogenaamde hoofddeugden). De zeven hoofdzonden: hoogmoed, gierigheid, nijd, onkuisheid, onmatigheid, wrevel en traagheid.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Rozijn » 18 okt 2013 17:26

Heb je dat allemaal zelf bedacht?
Ik weet wel dat Joden 40 stokslagen min 1 als straf gaven.

Ook wil ik niet ontkennen dat 40 een bijzonder getal is in de Bijbel.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor ineke-kitty » 18 okt 2013 17:26

tja.... je kunt alle getallen in de Bijbel wegredeneren, maar elk getal heeft een betekenis, anders zou het zinloos zijn ze te benoemen.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Rozijn » 18 okt 2013 17:29

Wat is dan de verklaring van 40 stokslagen min 1?

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 17:38

Rozijn schreef:Wat is dan de verklaring van 40 stokslagen min 1?


God had in Deuteronomium 35:4 gezegd dat als een Jood iemand veertig slagen had gegeven, de jood daarna de veroordeelde niet meer mocht slaan. In 2 Korinthe 11:35 lees je van de 40 min 1. Hier lees je dus dat de Joden Paulus geen 40 keer sloegen (en ze hem daarna dus niet meer mochten slaan), maar 39 keer, en dat vijf maal. Paulus kreeg op die manier dus 195 zweepslagen, ondanks dat God meer dan 40 slagen verboden had.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 17:39

Rozijn schreef:Heb je dat allemaal zelf bedacht?

Nee natuurlijk niet ik hou mij liever bij de geopenbaarde dingen.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor alexander91 » 18 okt 2013 18:21

Je weet in elk geval een leuke draai aan mijn post te geven :P
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor ineke-kitty » 18 okt 2013 18:24

"wat is de verklaring van 40 stokslagen min 1"

Die verklaring staat beschreven in Deut. 25: 3.
in vers 2 staat: "en het zal geschieden, indien de onrechtvaardige slagen verdiend heeft, dat de rechter hem zal doen nedervallen en hem doen slaan in zijn tegenwoordigheid, naar dat het voor zijn onrechtvaardigheid genoeg zal zijn in getal.

veertig slagen was dus het uiterste getal waarop men iemand zou slaan; er staat duidelijk bij dat er niet meer zouden zijn, eerder minder, dus 40 min 1.
Niet meer dan 40 dus, opdat niet uw broeder dan voor uwe ogen verachtelijk gehouden worde [vs.3c].

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Rozijn » 18 okt 2013 18:47

Kijk, dat wist ik, maar ik vroeg me af waarom hier nu juist het getal 40 en het getal 1 voorkomen. Jij zegt dat ieder getal betekenis heeft, en daarom wil ik graag weten wat dan hier de betekenis zou zijn.
Het lukt mij namelijk niet om in deze 40 slagen al een symboliek te zien, en al helemaal niet in die éne die door de Joden niet gegeven werd.
Dus laat ik zelf de concrete getallen concrete getallen en ga ik ook niet zoeken naar een "diepere" betekenis.

Maar...
Als jij dat in dit geval met me eens bent, dan vraag ik me af wat het criterium is om ergens iets achter te zoeken of niet.
Als je het in dit geval niet met me eens bent, en er wel een symboliek in ziet, dan ben ik dus benieuwd naar welke.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor ineke-kitty » 18 okt 2013 19:19

Ik heb al eens de symboliek van de getallen in de Bijbel willen uitleggen in een apart topic, wat vervolgens vrijwel meteen verwijderd werd door de moderator, dus ik pas ervoor om wederom voor gek gezet te worden.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2013 19:24

Jvslooten schreef:Het beweegoffer zit gewoon zuurdesem in.

Het beweegoffer was een schoof , een garf, daar zat natuurlijk geen zuurdesem in
Jezus was verwezenlijkte deze garf bij Zijn Opstanding, als Eersteling.

Je bent in de war met de 2 pinksterbroden,7 weken later, die moesten wel zuurdesem bevatten, want ze staan voor de jood en de heiden, beide broden moesten dan ook met vuur gebaken worden, om de werking van het zuurdesem te stoppen.
Waar vuur voor staat weet je.
Ik geef toe dat het allemaal niet makkelijk te ontcijferen is, wat dat betreft heeft Nicea haar werk goed gedaan, alles wat joods was en aan de joden deed denken, moest verdwijnen.
De feesten werden zelfs verboden.
Laatst gewijzigd door mealybug op 18 okt 2013 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 19:26

ineke-kitty schreef:veertig slagen was dus het uiterste getal waarop men iemand zou slaan; er staat duidelijk bij dat er niet meer zouden zijn, eerder minder, dus 40 min 1.
Niet meer dan 40 dus, opdat niet uw broeder dan voor uwe ogen verachtelijk gehouden worde [vs.3c].

En vervolgens kreeg Paulus er 195, en dat met de 'Thora in de hand'. Laat mooi zien hoe je ook met een letterlijk schriftinterpretatie de weg flink kan kwijtraken.

Jvslooten

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor Jvslooten » 18 okt 2013 19:33

Jvslooten schreef:Het beweegoffer zit gewoon zuurdesem in.

mealybug schreef: Het beweegoffer was een schoof , een garf, daar zat natuurlijk geen zuurdesem in
Jezus was verwezenlijkte deze garf bij Zijn Opstanding, als Eersteling.


17 Uit uw woongebieden moet u twee broden meebrengen, bestemd voor een beweegoffer. Ze moeten van twee tiende efa meelbloem zijn, met zuurdeeg gebakken; het zijn de eerstelingen voor de HEERE.
18 U moet dan samen met het brood zeven lammeren zonder enig gebrek van een jaar oud, en één jonge stier – het jong van een rund – en twee rammen aanbieden. Ze zijn een brandoffer voor de HEERE, met het bijbehorende graanoffer en de bijbehorende plengoffers, een vuuroffer, een aangename geur voor de HEERE.
19 Verder moet u één geitenbok als zondoffer en twee lammeren van een jaar oud als dankoffer bereiden.
20 De priester moet ze met het brood van de eerstelingen als beweegoffer voor het aangezicht van de HEERE bewegen, met de twee lammeren. Ze zijn een heilige gave voor de HEERE, bestemd voor de priester.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zuurdesem, positief of negatief?

Berichtdoor mealybug » 18 okt 2013 19:49

@JvSlooten,
Zoals ik al zei, dat was niet het eerste beweegoffer, maar het Pinkster-offer, 7 weken later.
Lees vers 16 .


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten