janpep schreef:Even terzijde omdat het eigenlijk off-topic is. Niet per se om op te reageren, wel om over na te denken.
Ik heb dit ook lang heel stellig! (na)gezegd.
Ondanks het feit dat dit in de Bijbel wordt weersproken omdat overdopen ook in de Bijbel voorkomt.
Dat besefte ik toen nog niet, maar geeft toch een andere kijk aan zo'n stellige uitspraak.
Maar volgens jou moet Paulus dan dus toch echt wel heel fout bezig geweest zijn toen hij mensen ging dopen die al gedoopt waren met de doop van Johannes. Het is volgens jou immers niet geaccepteerd en terecht.
Handelingen 19:1-7
1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. 2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. 4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. 5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus. 6 En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden. 7 En het waren in het geheel ongeveer twaalf mannen.
Ik noem dit de Bijbelse wederdoop
Misschien toch minder fout dus dan wordt voorgesteld?
Elders wordt de vraag gesteld of er sprake is van een doop van mensen. Misschien is dat wel een belangrijker vraag dan het punt van wederdoop.
Al ben ik geen tegenstander van geloofsdopers, dit argument vind ik wel zwak.
Lees bijvoorbeeld de kantekeningen maar eens:
Kanttekeningen schreef:9) hem hoorden
Namelijk Johannes de Doper. Want dit zijn de woorden van Paulus, verhalende hoe Johannes zijne discipelen doopte. Hetwelk blijkt uit den Grieksen tekst, in welken de twee woorden men, dat is wel; en de, dat is maar, of en, [ waarvan het ene voor gaat het Hand. 19:4 en het andere volgt in Hand. 19:5] aanwijzen dat de dingen, die in deze twee verzen gezegd worden, tezamen moeten gevoegd worden, en dat er van één persoon en zaak gesproken wordt. Zodat hieruit niet kan bewezen worden, dat deze discipelen door Paulus zouden herdoopt zijn.
Of lees het commentaar van Henry of Dachsel maar over dit schriftgedeelte.