Mortlach schreef:Nee, het versimpelde beeld van de hemel waar je nog als 'persoon' blijft bestaan. Hoe vaak hoor en lees je niet over mensen die verwachten in de hemel hun overleden familieleden weer te zien?
---
---
Dan heb je een ander beeld. Sowieso gaan andere geloven heel anders om met het idee zonde, dus het christelijke idee daarvan op een ander geloof plakken en dan zeggen: kijk, dat werkt dus niet, is niet erg behulpzaam.
We gaan wel behoorlijk off-topic in een serieuze thread, hopelijk vindt niemand dat heel erg en anders hoor ik het wel.
Het gaat in Boeddhisme expliciet NIET om een balans van goede en slechte zaken. Je kunt een moord niet 'uitwissen' door 1000 omaatjes te helpen oversteken. 'Zonde' in het Boeddhisme komen voort uit het ego dat zichzelf probeert te beschermen tegen leed en een gebrek aan besef van de verbondenheid tussen alle dingen. Vandaar dat het ook een lastige vicieuze cirkel is.
Door meditatie kun je het inzicht verwerven dat we méér zijn dan ons ego en dat alle zaken met elkaar zijn verbonden. Sommige stromingen gaan zo ver dat ze oproepen het ego om te brengen - lekker kleurrijk. Datgene wat dan overblijft, de boeddha-aard, is vrij van leed en zal geen zonden meer (kunnen) doen. (vergelijk het maar met de oproep om 'te sterven in Jezus' (staat ergens in de Bijbel, geloof ik)).
Dat bereiken is geen makkelijk proces, maar wel voor iedereen bereikbaar. Maar je moet er wel wat voor doen. Het ego geeft zich niet zo makkelijk gewonnen, dat zullen christenen ook wel weten.
( dat eerste is een ander onderwerp, dus ik laat het even )
@mortlach, een oprechte vraag; heb jij dat al bereikt in het boedhisme ( je bent boedhist toch? )
Dat zeg ik niet. Alleen dat het zuur is dat de dader wordt 'beloond' terwijl het slachtoffer extra (en eeuwig) wordt gestraft.
dit is toch nog veel meer een karikatuur en klopt ook niet,
mijn opvatting hierover :
slachtoffers van een misdrijf die nu in de hemel zijn hebben het veel beter dan ze ooit op aarde hadden gehad en willen niet terug.
slachtoffers die niet in de hemel zijn, die waren daar ook niet gekomen als ze langer hadden geleefd. Ik ben overtuigd dat iedereen die niet in de hemel is niet heeft kunnen zeggen ' maar ik heb het nooit geweten' .
ik zeg niet, o fijn dat voor hun het aardse leven voorbij is. Nee natuurlijk niet! ( mocht je dat eruit lezen ) , want hun nabestaanden gaan door een afgrijselijke tijd nu. En had veel beter geweest als misdaden nooit plaatsvonden.
maar het blijft dat voor iedereen een eind komt aan zijn leven. HOe weet niemand, maar dat het gebeurt wel.
En als je alleen maar zegt, slachtoffers worden eeuwig gestraft en de dader beloond dan kijk je alleen naar het allerlaatste moment van hun leven .Ze hebben een heel leven achter zich.
En de dader ' beloond' ........Ik heb , behalve van die moordenaar naast JEzus aan het kruis, nog niet van heel veel daders gehoord dat ze tot inkeer kwamen....dus is dat vaak zo?
Maar ja, ik ken wel verhalen over mensen in de dodencel ( amerika ) die daar tot geloof komen, en tot inkeer komen.
Betekent vaak wel ontzettend veel voor de nabestaanden van de slachtoffers dat de dader, ondanks dat hij nog steeds in hun ogen terecht de doodstraf krijgt, tot inkeer en spijt komt van zijn daad en hun oprechte schuld belijden bij de nabestaanden. Brengt mensen die vermoord zijn niet tot leven maar jij weet ook dat eenzijdig vergeven veel moeilijker is dan wanneer iemand spijt betuigt. ( en dat vergeven niet vergeten betekent natuurlijk maar wel weer verder kunnen met je leven )
Op die manier kan absoluut een moordenaar ook naar de hemel.
Want er is al Iemand die dan zijn straf gedragen heeft. Dat klinkt in mijn oren niet wrang, maar als radicale liefde.
nogmaals, ik ben wel heel benieuwd hoever jij in het proces van het boeddhisme bent. ( ik weet niet of ik zo de terminologie goed schrijf )