We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Faramir » 27 feb 2013 16:14

Enkel door de SGP is dat uitgesproken. Die toen 2 zetels hadden. Het lag dus slechts gevoelig bij dik minder dan 2% van de bevolking. Niet noemenswaardig.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 feb 2013 16:19

Faramir schreef:Enkel door de SGP is dat uitgesproken. Die toen 2 zetels hadden. Het lag dus slechts gevoelig bij dik minder dan 2% van de bevolking. Niet noemenswaardig.

Er zijn meer personen geweest die er wat van hebben gezegd. En je kan het afdoen als niet noemenswaardig. Maar hier werd opgemerkt dat het zo maar geaccepteerd is en dat is niet waar.

Verder vind ik het nog steeds jammer dat het koningshuis toch weer zo nodig een band moet leggen met het rkk gedachten goed.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 27 feb 2013 16:24

Speedy schreef:Verder vind ik het nog steeds jammer dat het koningshuis toch weer zo nodig een band moet leggen met het rkk gedachten goed.
Waarom?
"Een libelle zweeft over het water..."

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 feb 2013 16:57

Speedy schreef:Er zijn meer personen geweest die er wat van hebben gezegd. En je kan het afdoen als niet noemenswaardig. Maar hier werd opgemerkt dat het zo maar geaccepteerd is en dat is niet waar.

Een vertegenwoordiging van zo'n 1,33% is niet noemenswaardig, het spijt me zeer. Eigenlijk kunnen we wel zeggen dat het met een ongekende breedte in het parlement geaccepteerd is, vrijwel unaniem namelijk.
Verder vind ik het nog steeds jammer dat het koningshuis toch weer zo nodig een band moet leggen met het rkk gedachten goed.

Vervelend voor je.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 27 feb 2013 16:59

Speedy schreef:Verder vind ik het nog steeds jammer dat het koningshuis toch weer zo nodig een band moet leggen met het rkk gedachten goed.

Ik vind het jammer dat het koningshuis gelinkt moet worden aan eender welke religie. Een koningshuis zou zich m.i. op dat vlak zo neutraal mogelijk moeten opstellen, omdat de Koning(in) ten slotte een overkoepelende figuur zou moeten zijn voor alle "onderdanen", of die nu gereformeerd, katholiek, moslim, atheïst, boedhist of wat dan ook zijn. Vanzelfsprekend heeft de Koning(in) het recht om de één of andere strekking aan te hangen, net zoals hij/zij het recht heeft op een persoonlijke politieke voorkeur, maar deze keuzes zouden bij de uitoefening van hun taak zoveel als mogelijk op de achtergrond en in de privé-sfeer moeten blijven.

Anders krijg je voor je het weet een situatie zoals destijds bij ons in België, waar de hyperkatholieke Koning Boudewijn door de regering voor één dag "niet in staat om te regeren" moest worden verklaard, omdat hij het vertikte zijn functie van koning te laten primeren boven zijn persoonlijke voorkeur, en hij dus de democratisch gestemde abortuswet niet wilde ondertekenen. Eigenlijk had hij - als hij er écht een breekpunt van wilde maken - op dat ogenblik troonsafstand moeten doen, want de "oplossing" (zichzelf één dag lang "onbekwaam" laten verklaren, zodat iemand anders de bevoegdheid kreeg om de wet alsnog te ondertekenen in zijn plaats) was natuurlijk volslagen hypocriet.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 feb 2013 17:01

Kortom, een koning(in) moet een marionet zijn van de wispelturigheid van een willekeurig kabinet die meedoet met de waan van de dag. En mag zelf geen moraal hebben of hooghouden. Interessant. Wellicht kunnen we dan beter een wassen beeld neerzetten of een computer.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 feb 2013 17:03

Faramir schreef:Een vertegenwoordiging van zo'n 1,33% is niet noemenswaardig, het spijt me zeer. Eigenlijk kunnen we wel zeggen dat het met een ongekende breedte in het parlement geaccepteerd is, vrijwel unaniem namelijk.

Geeft niet hoor om de geschiedenis te negeren en daarnaast je waarneming te laten vertroebelen. Ik kan met andere cijfers aankomen, maar tegen zulke waanbeelden is het beter voor de gezondheid om het te laten zitten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 27 feb 2013 17:08

Faramir schreef:Kortom, een koning(in) moet een marionet zijn van de wispelturigheid van een willekeurig kabinet die meedoet met de waan van de dag. En mag zelf geen moraal hebben of hooghouden. Interessant. Wellicht kunnen we dan beter een wassen beeld neerzetten of een computer.

Of een democratisch verkozen president, die wél een politieke kleur en/of religieuze signatuur mag hebben... ;)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 feb 2013 17:12

Speedy schreef:Geeft niet hoor om de geschiedenis te negeren en daarnaast je waarneming te laten vertroebelen. Ik kan met andere cijfers aankomen, maar tegen zulke waanbeelden is het beter voor de gezondheid om het te laten zitten.

Laat je alsjeblieft niet weerhouden door mijn waanbeelden en kom gerust met cijfers over bezwaren die er in het parlement zijn gemaakt tegen Maxima omdat ze katholiek was. Graag zelfs.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 feb 2013 19:03

Speedy schreef:Ik weet niet of jullie het allemaal wel goed gevolgd hebben, maar tijdens de goedkeuringsprocedure die het parlement heeft uitgevoerd is duidelijk uitgesproken het bezwaar tegen het lidmaatschap van de RKK van prinses Maxima. Duidelijk is vanuit het koninklijk huis gekomen dat eventuele kinderen protestants gedoopt worden. Het koninklijk huis is Hervormd en zal dat ook blijven. Dus aan deze zaak is wel degelijk besproken en het koninklijk huis beseft hoe gevoelig deze zaken liggen.

Alsof er niets belangrijkers is.
Vraag me wel af wat scheiding van kerk en staat tegenwoordig eigenijk inhoudt.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 27 feb 2013 19:14

Het koninklijk huis kan beweren wat ze wil, maar naar (katholiek) kerkelijk recht mocht Maxima alleen met WA trouwen als beiden beloofd hebben dat eventuele kinderen katholiek zouden worden opgevoed. En aangezien er wederzijdse dooperkenning is, doet het er weinig toe waar ze gedoopt zijn.

We zullen het dus wel zien in de praktijk, als WA opgevolgd wordt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 feb 2013 15:13

diak2b schreef:Het koninklijk huis kan beweren wat ze wil, maar naar (katholiek) kerkelijk recht mocht Maxima alleen met WA trouwen als beiden beloofd hebben dat eventuele kinderen katholiek zouden worden opgevoed. En aangezien er wederzijdse dooperkenning is, doet het er weinig toe waar ze gedoopt zijn.

We zullen het dus wel zien in de praktijk, als WA opgevolgd wordt.

Dat zou nog eens interessant zijn, een katholieke koning op de Nederlandse troon.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 feb 2013 19:17

Het is natuurlijk ook een drama van universele proporties. Ik voel met je mee.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 28 feb 2013 20:22

Net op Aljazeera live de ceremonie gekeken van de laatste momenten van de paus.
Grappig dat hij op 11-2 aankondigde ermee te kappen.
De volgende paus is de 112-de, en laatste paus, volgens st Malachi, maar ook volgens de uitleg van de bijbeltekst over de ''achtste koning''.
Gerekend vanaf 1929, toen het pausdom in ere werd hersteld door Mussolini, was dit de zevende.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... ticaanstad

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 feb 2013 21:14

boer schreef:Net op Aljazeera live de ceremonie gekeken van de laatste momenten van de paus.
Grappig dat hij op 11-2 aankondigde ermee te kappen.
De volgende paus is de 112-de, en laatste paus, volgens st Malachi, maar ook volgens de uitleg van de bijbeltekst over de ''achtste koning''.
Gerekend vanaf 1929, toen het pausdom in ere werd hersteld door Mussolini, was dit de zevende.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... ticaanstad

Altijd leuk, dat gegoochel met getalletjes. Dat bewijst maar weer eens dat mensen overal wat achter zoeken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”