Betekenis van de doop.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2004 10:32

Hm, in het belijdenisformulier schijnt het volgende te staan:

Beantwoording van de vragen
De kerkenraad heeft, na gevraagd te hebben naar uw geloof en kennis der waarheid, met vertrouwen en blijdschap in uw voornemen toegestemd. Daarom verzoek ik u, broeders en zusters, die nu belijdenis van het geloof wilt afleggen, op te staan en in dankbare gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en in gemeenschap met de belijdenis der vaderen te antwoorden op de volgende vragen:

* Ten eerste: Belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere, en in de Heilige Geest
* Ten tweede: Aanvaart u de roeping om, als lidmaat van de Gemeente, die God zich in Christus ten eeuwigen leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en in sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?
* Ten derde: Wilt u, in de gemeenschap van de Nederlandse Hervormde Kerk en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven medewerken aan de opbouw van de Gemeente van Christus?

Wat is daarop uw antwoord?
Antwoord: JA.

Hierna wordt de Heilige Doop aan hen bediend die niet als kind ten Doop zijn gehouden
Dienaar: N., ik doop u in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heilgen Geestes.

Blijkbaar wordt er hier vanuit gegaan dat je het doopformulier voor volwassenen niet meer leest. Wellicht dat het doopformulier voor volwassenen gebruikt wordt in een 'echte' doopdienst en de doop op belijdenis in een belijdenisdienst?

Nou vraag ik me nog wel af of je met de beantwoording van de vragen uit het formulier voor de volwassendoop ook belijdend lid wordt...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2004 12:16

Tuurlijk wel, want je wordt toch gedoopt op grond van je belijdenis? :) Dan ben je dus belijdend lid :)

Bedankt voor de uitleg allemaal!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2004 12:19

Tuurlijk wel, want je wordt toch gedoopt op grond van je belijdenis? Dan ben je dus belijdend lid

Maar of dat volgens de regeltjes van de kerk ook zo is? ;-)
De derde vraag van de belijdenisvragen vind je niet echt terug bij de doopvragen. Wellicht dat daar bewust verschil in zit?

Klaas

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 14 jul 2004 13:27

Ik begrijp dat het dus per kerk verschilt...
Ik zal idd maar gaan praten met een dominee om deze vragen beantwoord te krijgen, ik neem aan dat als je wat vaker in een gemeente komt mensen sowieso wel met je praten en dan zal dit (vanzelf) wel aan de orde komen.

Bedankt voor de uitleg allemaal :D

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2004 21:55

Ik schreef:Nou vraag ik me nog wel af of je met de beantwoording van de vragen uit het formulier voor de volwassendoop ook belijdend lid wordt...

Bij herlezing van het doopformulier voor volwassenen zag ik dat je in één van de vragen gevraagd wordt getrouw te zijn in het deelnemen aan het Avondmaal. Dat lijkt toch verdacht veel op een recht dat in veel kerken alleen belijdende leden hebben...

Klaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2004 13:51

Ja maar ja, ze gaan er vanuit dat je doop en belijdenis tegelijk doet :) Dus dan klopt het wel... dan mag je na je doop ook aan het avondmaal dus.

Ik denk dat je volwassendoop en belijdenis niet los van elkaar ziet omdat je dus op grond van je belijdenis wordt gedoopt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jul 2004 13:52

De vraag is alleen hoe het nou precies zit met die formulieren. Ben je met het beantwoorden van de vragen uit het doopformulier nou ook direct belijdend lid of niet.

Klaas

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 jul 2004 14:07

Meestal is het zo (iig in de GG, als ik me niet vergis) dat volwassendoop en belijdenis doen, worden gecombineerd in één dienst. Eerst wordt de persoon die dat wenst de volwassendoop bediend, en vervolgens doet hij of zij belijdenis.

Volgens mij is het niet zo dat met alleen de volwassendoop je ook belijdend lid bent. Dat zijn twee verschillende dingen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jul 2004 14:09

Mag je in de GG als dooplid aan het avondmaal?

Klaas

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 jul 2004 14:11

Klaas schreef:Mag je in de GG als dooplid aan het avondmaal?

Klaas

Neen.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 jul 2004 14:12

Nee. Je hebt pas kerkelijk recht wanneer je belijdenis des geloofs hebt afgelegd.

Let wel, kerkelijk recht. Da's wat anders dan Goddelijk recht.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jul 2004 14:13

Op basis van het formulier voor de volwassendoop mag dit echter wel (anders zijn de vragen onzin). Vandaar mijn conclusie dat je dan 'dus' een belijdend lid bent.

Nog een keer extra 'belijdenis doen' lijkt me dubbelop.

Klaas

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2004 14:24

Pieter schreef:Meestal is het zo (iig in de GG, als ik me niet vergis) dat volwassendoop en belijdenis doen, worden gecombineerd in één dienst. Eerst wordt de persoon die dat wenst de volwassendoop bediend, en vervolgens doet hij of zij belijdenis.

Volgens mij is het niet zo dat met alleen de volwassendoop je ook belijdend lid bent. Dat zijn twee verschillende dingen.

Wat vreemd. Bij 'ons' doet zo iemand eerst belijdenis en wordt daarna gedoopt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jul 2004 14:26

8) Daar ging de discussie dan ook over...

Dat belijdenis doen is dat m.b.v. het 'officiele' formulier?

Klaas

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2004 14:51

Klaas schreef:

8) Daar ging de discussie dan ook over...

Dat belijdenis doen is dat m.b.v. het 'officiele' formulier?

Klaas

We hebben geen officieel formulier, we hebben zelf uitgezocht welke formulering we het mooiste vonden. Maar iedereen zei ja op dezelfde vragen.

Terug naar “Archief”