Hm, in het belijdenisformulier schijnt het volgende te staan:
Beantwoording van de vragen
De kerkenraad heeft, na gevraagd te hebben naar uw geloof en kennis der waarheid, met vertrouwen en blijdschap in uw voornemen toegestemd. Daarom verzoek ik u, broeders en zusters, die nu belijdenis van het geloof wilt afleggen, op te staan en in dankbare gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en in gemeenschap met de belijdenis der vaderen te antwoorden op de volgende vragen:
* Ten eerste: Belijdt u te geloven in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere, en in de Heilige Geest
* Ten tweede: Aanvaart u de roeping om, als lidmaat van de Gemeente, die God zich in Christus ten eeuwigen leven verkoren heeft, door Zijn genade tegen de zonde en de duivel te strijden, uw Heiland te volgen in leven en in sterven, Hem te belijden voor de mensen en met blijdschap te arbeiden in Zijn Koninkrijk?
* Ten derde: Wilt u, in de gemeenschap van de Nederlandse Hervormde Kerk en onder haar opzicht, getrouw zijn onder de bediening van het Woord en van de sacramenten, volharden in het gebed en in het lezen van de Heilige Schrift en naar de u geschonken gaven medewerken aan de opbouw van de Gemeente van Christus?
Wat is daarop uw antwoord?
Antwoord: JA.
Hierna wordt de Heilige Doop aan hen bediend die niet als kind ten Doop zijn gehouden
Dienaar: N., ik doop u in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heilgen Geestes.
Blijkbaar wordt er hier vanuit gegaan dat je het doopformulier voor volwassenen niet meer leest. Wellicht dat het doopformulier voor volwassenen gebruikt wordt in een 'echte' doopdienst en de doop op belijdenis in een belijdenisdienst?
Nou vraag ik me nog wel af of je met de beantwoording van de vragen uit het formulier voor de volwassendoop ook belijdend lid wordt...
Klaas