wanneer ben je zalig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: wanneer ben je zalig?

Berichtdoor 1a2b3c » 29 aug 2011 08:52

learsi schreef:Dat ben ik met je eens, degene die zich op de weg begeven heeft(dus in de beleving) merkt (of herkent) die inwendige roeping ook niet. Dat is ook niet de bedoeling(anders gaat die mens er op wachten en vervalt tot lijdelijkheid). Echter het wonder is er naderhand niet minder door. Terugkijkend(na verloop van tijd) komt er aan de hand van het geschreven Woord de erkenning en de dankbaarheid dat de Heere door Woord en Geest het zaligmakend geloof gewerkt heeft. Dat het Zijn gave is, zonder dat er voor die gave enige grond in mij gevonden werd. Hij schonk souverein, om niet.

h.g. Learsi

Hier ben ik het volledig mee eens!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 aug 2011 12:43

Dames en heren, er zijn een aantal berichten verwijderd. Dat had te maken met het feit dat er niet inhoudelijk werd gereageerd, maar dat het vooral over personen ging.
Persoonlijke opmerkingen handel je per pb af en niet in het topic.
Daarom gaan we vanaf hier weer inhoudelijk verder.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 30 aug 2011 13:02

Wullimpie schreef:Nog een boeken tip: "Een waar geloof", geschreven door A.W.Pink.
Hij gaat ook uitgebreid in op de zekerheid van het geloof.

Dit boek is een aanrader voor mensen die zich hier echt in willen verdiepen.
Uitgegeven bij de Groot Goudriaan te Kampen ISBN 9789061407089

Ook een goed boek is "Vrije wil en genade" van RC Sproul, het gaat over "de gevangenschap en bevrijding van de wil"
Uitgegeven bij Groot Goudriaan ISBN 9789088650130 Heb dit zelf bij Den Hertog in Houten in de afprijzing gekocht(even bellen naar Den Hertog en je weet of ze het nog hebben liggen).

h.g. Learsi

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 10 sep 2011 17:48

learsi schreef:Dat ben ik met je eens, degene die zich op de weg begeven heeft(dus in de beleving) merkt (of herkent) die inwendige roeping ook niet. Dat is ook niet de bedoeling(anders gaat die mens er op wachten en vervalt tot lijdelijkheid). Echter het wonder is er naderhand niet minder door. Terugkijkend(na verloop van tijd) komt er aan de hand van het geschreven Woord de erkenning en de dankbaarheid dat de Heere door Woord en Geest het zaligmakend geloof gewerkt heeft. Dat het Zijn gave is, zonder dat er voor die gave enige grond in mij gevonden werd. Hij schonk souverein, om niet.

h.g. Learsi

Ik had hier nog een opmerking/vraag bij gesteld. Alleen die is verdwenen bij de actie van de mod (overigens een terechte actie). Bij "roeping" denk ik aan het trekken van de aandacht, om iemand tot actie te laten overgaan. Het woord zegt het al: roepen. In het geval zoals hierboven beschreven (je merkt het niet, en dat is ook niet de bedoeling op dat moment) vind ik het woord "roeping" een vlag die de lading niet dekt. Volgens mij wordt hier bedoeld dat God aan het werk is, en dat je dat achteraf merkt. We komen dan dus toch uit op slechts één roeping waarmee je geroepen wordt.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 sep 2011 18:42

Vuurtje schreef:Ik had hier nog een opmerking/vraag bij gesteld. Alleen die is verdwenen bij de actie van de mod (overigens een terechte actie). Bij "roeping" denk ik aan het trekken van de aandacht, om iemand tot actie te laten overgaan. Het woord zegt het al: roepen. In het geval zoals hierboven beschreven (je merkt het niet, en dat is ook niet de bedoeling op dat moment) vind ik het woord "roeping" een vlag die de lading niet dekt. Volgens mij wordt hier bedoeld dat God aan het werk is, en dat je dat achteraf merkt. We komen dan dus toch uit op slechts één roeping waarmee je geroepen wordt.

De roeping is hetzelfde, bij de één werkt de Geest het verstaan(dat heet dan de inwendige), echter bij de ander niet(daar blijft het bij de uitwendige).

h.g. Learsi

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 sep 2011 09:36

Vuurtje schreef:Ik had hier nog een opmerking/vraag bij gesteld. Alleen die is verdwenen bij de actie van de mod (overigens een terechte actie). Bij "roeping" denk ik aan het trekken van de aandacht, om iemand tot actie te laten overgaan. Het woord zegt het al: roepen. In het geval zoals hierboven beschreven (je merkt het niet, en dat is ook niet de bedoeling op dat moment) vind ik het woord "roeping" een vlag die de lading niet dekt. Volgens mij wordt hier bedoeld dat God aan het werk is, en dat je dat achteraf merkt. We komen dan dus toch uit op slechts één roeping waarmee je geroepen wordt.
learsi schreef:De roeping is hetzelfde, bij de één werkt de Geest het verstaan(dat heet dan de inwendige), echter bij de ander niet(daar blijft het bij de uitwendige). h.g. Learsi
Dus is er maar 1 roeping. Dat de roeping wordt uitgewerkt doet niets af aan de roeping zelf. Het is Gods oneindige genade als een mens gehoor gaat geven aan de roeping. Dan wordt die roep op zijn hart gebonden inderdaad. Maar om nu 2 roepingen te gaan onderscheiden, dat werkt alleen maar weer onduidelijkheid, en werpt alleen maar veel mist op.
Dan krijg je reacties van mensen dat ze de roep wel horen maar niet weten of zij wel geroepen worden omdat ze niet weten of de roep uit- of inwendig is.
God roept ons tot geloof en bekering. Niet meer niet minder. De mens moet daar antwoord op geven. Zegt een mens JA op de oproep van God, dan is dat omdat Gods Geest in die mens dat gewerkt heeft.
Maar nogmaals: De roeping is 1 en dezelfde. Door allerlei theologisch, overigens degelijk klinkend, geneuzel wordt het alleen maar onduidelijker. Mensen knappen hier alleen maar op af.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”