wat weet je van mijn achtergrondFaramir schreef:Dat je weinig met de Maria verering hebt is me duidelijk, ook wel begrijpelijk gezien je eigen achtergrond, maar om het zo dolletjes te maken. Laten we zeggen dat ik niet graag in jouw schoenen sta wanneer ik voor Jezus moet verschijnen.
Ik heb overigens al vaak gemeld dat het geen aanbidding is (maar verering) doch hou jij stug vol om zodoende mij en katholieken diep te beledigen.

de praxis (beelden, wierook, celibaat, complentatieve monniken ordes, offeren van licht, gewijd water, amuletten, processies, speciale gewaden en priester rangen, heiligen verering etc.) die bij de rkk hoort is vrijwel identiek aan het buddhisme. frappant is dat ook de buddhiste leer zegt dat ze de Bddha niet aanbidden maar vereren. en weer op de zelfde manier hoe hindu's en (een specifieke vorm van) animisten het doen. deze hindu's aanbidden naar eigen zeggen terwijl de animisten meer bezig zijn om de goden voor hun karretje te spannen of om hen af te kopen zodat ze door hen met rust gelaten worden.
de buddhist in de straat ziet het verschil tussen aanbidden en vereren niet. alleen als je hem erop wijst dat Buddha er niet meer is dan legt hij uit dat zijn handelingen een vorm van verering zijn. anders heeft hij het gewoon over aanbidden.
ooit het fillipijnse katholicisme gezien? of italiaans katholicisme uit begin vorige eeuw bestudeert?
er s verschil tussen 'slaan' en een schouderklopje geven. je kan hoog een laag volhouden dat je alleen maar een schouderklopje gaf, maar als de ander met zijn snufferd op de grond gaat dan was het toch echt ets meer dan een schouderklopje; hoe je het ook noemt. zo ook voor de 'ver-ering vs aanbidding' conteoverse; kijk naar de praktijk, die liegt er niet om.
Dat de kerk al heel vroeg de fout inging, dat maakt het nog niet goed. de reformanten hebben zich ervan bekeerd, nu de rest nog.
de Maria zoals de rkk haar leert is wel degelijk schuldig aan het verschijnen aan mensen. dat is door God verboden. gestorven mensen worden geen engelen. engelen zijn Gods dienaren die soms boodschappen brengen. ook de gevallen engelen doen dat, maar dan zonder Gods goedkeuring. zowel in het ot als door Jezus wordt er geleerd dat de doden niet naar de mensen mogen komen. de 'rkk-maria' is hier dus sculdig aan.
ach, nergens wordt expliciet gezegd dat ze god is. maar ondertussen worden haar zoveel goddelijk titels (koningin des hemels , moeder aller gelovigen, mede middelares, mede verlosseres) en eigenschappen ( zonder zonden, ter hemel gevaren, altijd maagd, deelnemend aan de drie-eenheid!) toebedeeld dat het wel duidelijk impliciet zo is.
(dat van maria gezegd wordt dat ze -mystiek- deelneemt aan de drie eenheid kan je oa hier vinden: http://statues.vanderkrogt.net/object.php?webpage=ST&record=be130 )
het lijkt op een goudvis, wordt als goudvis behandeld, gedraagd zich als een goudvis maar is geen goudvis. ra ra wat is het? (stiekum tch een goudvis
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
ze heeft de eigenschappen van een godin, wordt vereert als een godin, gedraagt zich als een godin en de functies van een godin, maar het is geen godin. rara wat is het? (stiekum toch een godin)