Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Noir
Sergeant
Sergeant

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Noir » 07 jun 2011 10:43

@Optimatus: en in de CU zitten mensen die SGP mensen als ouderwets en dom hebben afgeschilderd en die gaan ook voor 'naam'christen door. Dus waar zit dan het verschil?
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2011 16:58

Iemand die anders gelooft dan jij is niet meteen een naamchristen. Ik vind het nogal aanmatigend dat een bepaalde groep zich als "de christenen" neerzet en anderen niet als zodanig wil zien.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jun 2011 18:40

Optimatus schreef:Iemand die anders gelooft dan jij is niet meteen een naamchristen. Ik vind het nogal aanmatigend dat een bepaalde groep zich als "de christenen" neerzet en anderen niet als zodanig wil zien.

Wij zullen geoordeeld worden zoals wij anderen oordelen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2011 19:08

Tja... Gij wierookchristen :P
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 07 jun 2011 19:48

Dat is hetzelfde als dat ik in de zogenaamde katholieke landen hoor: ze vragen niet of je christen bent, maar ze vragen of je katholiek bent. Als ik dan antwoord dat ik geen katholiek ben, maar dat ik mezelf als christen zie en ik zo Bijbels getrouw mogelijk wil leven. Dan krijg ik vaak een negatieve reactie hierop...

Het zal vast ook zo gaan bij andere stromingen, maar dit is het enige voorbeeld uit mijn praktijk.

Faramir schreef:Wij zullen geoordeeld worden zoals wij anderen oordelen.
Deze wilde ik nog even citeren. :D
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jun 2011 19:57

Flavius schreef:Dat is hetzelfde als dat ik in de zogenaamde katholieke landen hoor: ze vragen niet of je christen bent, maar ze vragen of je katholiek bent. Als ik dan antwoord dat ik geen katholiek ben, maar dat ik mezelf als christen zie en ik zo Bijbels getrouw mogelijk wil leven. Dan krijg ik vaak een negatieve reactie hierop...

Het zal vast ook zo gaan bij andere stromingen, maar dit is het enige voorbeeld uit mijn praktijk.

En als je nu even wat zelfreflectie toepast. Waarom zou men in dit geval zo'n reactie geven?

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 07 jun 2011 20:11

Faramir schreef:En als je nu even wat zelfreflectie toepast. Waarom zou men in dit geval zo'n reactie geven?
Ik vind het verbazingwekkend dat lijkt te verdedigen dat het schijnbaar volkomen normaal is om negatief te reageren als iemand zich niet als katholiek ziet, maar als christen.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jun 2011 20:17

Flavius schreef:Ik vind het verbazingwekkend dat lijkt te verdedigen dat het schijnbaar volkomen normaal is om negatief te reageren als iemand zich niet als katholiek ziet, maar als christen.

Zelfreflectie zit er schijnbaar nog niet in bij jou. Ik zal je wel even een handje helpen.

Flavius schreef:Dat is hetzelfde als dat ik in de zogenaamde katholieke landen hoor: ze vragen niet of je christen bent, maar ze vragen of je katholiek bent. Als ik dan antwoord dat ik geen katholiek ben, maar dat ik mezelf als christen zie en ik zo Bijbels getrouw mogelijk wil leven. Dan krijg ik vaak een negatieve reactie hierop...

Men vraagt of je katholiek bent wat een vrij normale vraag is in landen waar geen of slechts een zeer kleine protestantse minderheid bestaat. In plaats van te zeggen dat je protestant bent of te zeggen dat je geen katholiek bent maar wel christen reageer je echter anders.

Je zegt dat je christen bent en dat je zo Bijbels getrouw mogelijk wil leven. Hiermee zet je je gelijk af tegen de vraagsteller. En wel op een manier waaruit duidelijk blijkt dat je jezelf een beter christen acht (althans, zo zal men dat veelal interpreteren). En dan vindt je het vreemd dat men dan wat negatief kan reageren? Jij bent in eerste instantie de persoon die negatief opent. Ik neem aan dat nu ik het voor je uitgelegd heb je het zelf ook wel inziet dat het zeker ook met je eigen houding te maken heeft en de interpretatie die een ander van die houding heeft.

Niet dat ik de reactie wil goedpraten, maar de reactie is zeker wel verklaarbaar.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 07 jun 2011 20:31

Faramir schreef:Men vraagt of je katholiek bent wat een vrij normale vraag is in landen waar geen of slechts een zeer kleine protestantse minderheid bestaat. In plaats van te zeggen dat je protestant bent of te zeggen dat je geen katholiek bent maar wel christen reageer je echter anders.
Ik ben ook niet protestants... :mrgreen:

Het mag misschien een algemene vraag zijn, maar het zou naar mijn mening niet een vraag moeten zijn.

Faramir schreef:Je zegt dat je christen bent en dat je zo Bijbels getrouw mogelijk wil leven. Hiermee zet je je gelijk af tegen de vraagsteller. En wel op een manier waaruit duidelijk blijkt dat je jezelf een beter christen acht (althans, zo zal men dat veelal interpreteren). En dan vindt je het vreemd dat men dan wat negatief kan reageren? Jij bent in eerste instantie de persoon die negatief opent. Ik neem aan dat nu ik het voor je uitgelegd heb je het zelf ook wel inziet dat het zeker ook met je eigen houding te maken heeft en de interpretatie die een ander van die houding heeft.

Niet dat ik de reactie wil goedpraten, maar de reactie is zeker wel verklaarbaar.
Ik had al een vermoeden dat je deze weg ging kiezen. Dat ik Bijbels-getrouw wil leven is vaak een opvolging ná de verbazing/negatieve reactie als ik zeg christen te zijn, om zodoende aan te geven op welke wijze ik met mijn geloof omga omdat ik namelijk geen kerk aanhang. Waarop dan een discussie ontstaat, enfin...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jun 2011 20:39

Flavius schreef:Ik had al een vermoeden dat je deze weg ging kiezen.

Dan weet je dus precies hoe anderen je reactie kunnen interpreteren. Ik vraag me dan af waarom je in eerste instantie dan de onschuld zelve speelt.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 07 jun 2011 20:57

Faramir schreef:Dan weet je dus precies hoe anderen je reactie kunnen interpreteren. Ik vraag me dan af waarom je in eerste instantie dan de onschuld zelve speelt.
Omdat jij het denk ik anders interpreteert dan er daadwerkelijk gebeurd.

- Katholiek?
• Nee, christen.
- <verbaasde blik/negatief antwoord>
• <uitleg, waarbij ik aangeef dat ik zo Bijbels getrouw wil leven [ik ben niet aangesloten bij een kerk e.d.]>
- <begrip>

Sowieso moet ik ook opmerken dat er tussen nationaliteiten een verschil zit hoe men met dit soort onderwerpen omgaat. Nederlandse Katholieken ervaar ik veel begripvoller en geïnteresseerder dan Spaanstalige personen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jun 2011 21:06

Flavius schreef:- Katholiek?
• Nee, christen.
- <verbaasde blik/negatief antwoord>
• <uitleg, waarbij ik aangeef dat ik zo Bijbels getrouw wil leven [ik ben niet aangesloten bij een kerk e.d.]>
- <begrip>

Dit is al essentieel anders dan dat je het eerst beschreef. Geen wonder dat er dan ruis optreed.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 07 jun 2011 21:07

Faramir schreef:Dit is al essentieel anders dan dat je het eerst beschreef. Geen wonder dat er dan ruis optreed.
Fair enough, dat wil best toegeven. Hopelijk is het bij dezen duidelijker. :)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jun 2011 21:09

Flavius schreef:Fair enough, dat wil best toegeven. Hopelijk is het bij dezen duidelijker. :)

Nu begrijp ik je helemaal. :)

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 08 jun 2011 07:22

@Optimatus: Hoho.. Ik zeg niet dat alleen bij de CU naamchristenen zitten. Die zitten er bij de SGP namelijk ook genoeg. Maar wat ik dan vreemd vind is dat ze CU nu zo gaat lopen mauwen en piepen terwijl ze eerst de SPG een beetje weerden.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Terug naar “Archief”