gebedsgenezingdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: gebedsgenezingdiensten

Berichtdoor elbert » 01 nov 2011 21:33

adriano313 schreef:Beste Elbert, je geeft een goed voorbeeld van hoe er veelal gedacht wordt

Veel mensen gaan er vanuit dat God een automaat is waar je een kwartje in gooit zodat je weer genezen bent. Zo ook tegenstanders hiervan die er juist van uit gaan dat God geen automaat is waardoor deze manier van geloven en handelen wordt verworpen

Maar in beide gevallen zegt het niets over iemands geloof, motieven of hartgesteldheid. Het is menselijk denken en handelen. Een zieke zondaar, zal daarom blijven denken, “bestond er maar iemand die me beter maakt”, terwijl hij niets aan zijn zondige levensstijl doet. Het advies is dan ook bekeer je, geloof en aanvaard het evangelie. Een ieder die in Christus geloofd, zal Zijn woord geloven en zich daarom uitstrekken naar genezing en niet beschaamd uitkomen… “geen steen voor brood of slangen voor vissen” (b.v. vloeiende vrouw, vriend door het dak etc)
Met alle respect, maar is hier het "geloof, motieven of hartsgesteldheid" niet het kwartje? Met andere woorden, als het daarmee maar goed zit, dan zal God automatisch wel genezing schenken als zo iemand ziek is?
Maar dat is juist niet automatisch zo, tenminste niet in deze bedeling. Als God het nodig vindt (voor jezelf of voor anderen) dat je ziek blijft, dan doet Hij dat, want inderdaad: Hij is geen automaat, maar weet wel wat goed voor ons is.

adriano313 schreef:Ik respecteer je mening maar ik vroeg mij af waarom je een probleem heb met Derek Prince.
Ik ga alleen maar af op wat ik lees bij de link naar het boekje dat je gaf. Daar staat:
Een persoonlijk getuigenis en een studie over Gods Woord als medicijn tot genezing voor uw lichaam.

De grote heelmeester heeft alle christenen het beste recept gegeven voor totale gezondheid. In ?Drie maal daags..?staat Gods remedie voor lichamelijke ziekten beschreven. Als u zijn aanwijzingen aandachtig leest en Zijn beloften als medicijn tot u neemt, zult u merken dat God trouw is aan Zijn Woord - Hij zal uw lichamelijke, geestelijke en emotionele gezondheid herstellen.
Hierin wordt op z'n minst gesuggereerd dat als je het "recept" uit het boekje maar volgt/slikt, in het hier en nu God wel al je kwalen zal herstellen. Daar verzet ik me tegen, omdat dit niet zo is, en niet alleen volgens mezelf (dat is niet relevant), maar vooral volgens de Bijbel. De Bijbel leert ons niet dat in het leven hier en nu alle verdriet en moeite van ons weggenomen worden. Integendeel: als de Bijbel ons iets duidelijk maakt, is wel dat pas in het nieuwe Jeruzalem alle moeite, tranen, verdriet, ziekte enz. voorbij zullen zijn (Openb. 21:4). Daarom zien we daar ook reikhalzend naar uit. In het hier en nu kan God ons daar al soms een voorproefje van geven (en dan danken we Hem daarvoor), maar vaak ook niet. De apostel Paulus zegt ook niet voor niets dat het lijden van de tegenwoordige tijd (met alles erop en eraan) niet opweegt tegen de heerlijkheid die ons geopenbaard zal worden (toekomst) (Rom. 8:18).

adriano313 schreef:Hij was een ware man Gods die geen welvaartsevangelie verkoopt. Ik vraag me af of je het boekje gelezen heb, anders zou je dit misschien niet zo stellen. Zelf heb ik ook niets met welvaartsevangelie, maar ik geloof wel dat als je van Hem bent, dat terugverwachten overeenkomt met “in Hem gezegend zijn”. Dat is m.i toch iets anders dan de vleselijke afsterving (i.t.t leven door de geest) uit Rom.8.
In Rom. 8 staat veel meer dan alleen vleselijke afsterving. Daar staat dat de hele schepping zucht als in barensnood, inclusief de kinderen van God die de verlossing van het lichaam verwachten. Dat betekent dat een christen een onsterfelijk lichaam krijgt bij de opstanding der doden. Ons lichaam zoals dat nu is, is sterfelijk en daarmee hebben we dus allerlei kwalen te verwachten en die worden zeker niet allemaal genezen. Iedereen moet immers sterven?

adriano313 schreef:Je kruis oppakken heeft m.i. meer te maken met je geestelijke groei, dan met zegeningen.
Je kruis dragen is heel concreet en heeft niet alleen te maken met geestelijke groei. In de situatie van de apostelen en de vroege christenen betekende dat vervolging, kruisiging en de martelaarsdood. Met daarop het uitzicht op de hemelse heerlijkheid.

adriano313 schreef:De genezingskwestie in deze is (zo te lezen) door geloof, dat je weet dat Jezus Christus geneest en niet (ten prooi valt aan) wantrouwt, wat de duivel probeert te zaaien, zodat je afdwaalt en stopt met geloven. Een mooi hoofdstuk, Hebr. 11, alles komt daarom tot stand door geloof. vers32 "Wat valt hier nog aan toe te voegen?" (typerend?)
Lees je Hebr. 11 wel goed? Ik lees daar dat de aartsvaders het beloofde land niet gekregen hebben (vers 13), maar dat ze gasten en vreemdelingen op aarde waren en daarom naar een beter, hemels, vaderland verlangden (vers 16). Dat hebben ze dus gekregen!
Het leven van gelovigen hier en nu is dus niet altijd pretje en dat wordt ook niet altijd anders in het hier en nu:
Hebr. 11:35 Maar anderen zijn gefolterd en namen de aangeboden verlossing niet aan, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden.
36 En weer anderen hebben spot en geselslagen verdragen, ja zelfs boeien en gevangenis.
37 Zij zijn gestenigd, in stukken gezaagd, in verzoeking gebracht, met het zwaard ter dood gebracht. Zij hebben rondgelopen in schapenvachten en geitenvellen. Zij leden gebrek, werden verdrukt en mishandeld.
38 De wereld was hen niet waard. Zij dwaalden rond in afgelegen plaatsen en verbleven op bergen, in grotten en in holen in de aarde.
39 En deze allen hebben, hoewel zij door het geloof een goed getuigenis van God gekregen hebben, de vervulling van de belofte niet verkregen,
40 daar God met het oog op ons iets beters voorzien had, opdat zij zonder ons niet tot de volmaaktheid zouden komen.

Tot slot: waarom schrijf ik dit allemaal? Omdat ik schrijnende verhalen ken van broeders en zusters in de Heere die heel wat te verwerken kregen. En dan van hun geestelijke leidslieden te horen kregen: "maar dan hebt u toch vast wel gezondigd (niet genoeg geloofd, niet genoeg gebeden) dat u dit overkomt". Klinkt dat bekend? Ja, dat is het verwijt van de vrienden van Job. Ze hadden ongelijk.
Ik zeg daarmee trouwens niet dat alle ellende die ons overkomt niet (ook) aan onszelf kan liggen, maar wel dat er geen automatische 1-op-1 relatie tussen lijden en zonde en anderzijds tussen genezing en geloof ligt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 nov 2011 00:39

Met alle respect, maar is hier het "geloof, motieven of hartgesteldheid" niet het kwartje?

nee m.i niet, ik doelde meer op het consumptiegedrag van de mensen zelf, wel willen genezen maar niet willen geloven
Met andere woorden, als het daarmee maar goed zit, dan zal God automatisch wel genezing schenken als zo iemand ziek is? Maar dat is juist niet automatisch zo, tenminste niet in deze bedeling. Als God het nodig vindt (voor jezelf of voor anderen) dat je ziek blijft, dan doet Hij dat, want inderdaad: Hij is geen automaat, maar weet wel wat goed voor ons is.

Als God zegt dat hij een geneesheer is (ex) of dat door Zijn striemen ons genezing is geworden, waarom zou ik dan moeten geloven dat Hij het volgens jou (!) niet doet...Dat het niet gebeurt lijkt mij iets anders dan dat wij als mens gaan veronderstellen dat Hij het niet doet, ik kom dat nergens in de bijbel tegen...maar zoals ik al zei bepalen je eigen motieven en eigen karakter en de route die je zelf inslaat veel...Dit staat los van Zijn Woord (beloften) en in veel gevallen doorkruisen deze 2 elkaar. en stellen velen de "diagnose" Hij wil het niet of doet niets...
Ik ga alleen maar af op wat ik lees bij de link naar het boekje dat je gaf.

dat is precies wat ik bedoelde, misschien is het verstandig dat je eerst het boekje ook leest voordat je er op deze wijze een oordeel over velt. Je bent vrij om het wel of niet te lezen toch?
In het boekje wordt aan de hand van Bijbelgedeelten uiteengezet welke beloften God allemaal geeft op het gebied van gezondheid en genezing. 3 maal daags slaat ergens op, dit wordt je wel duidelijk als je het leest... het heeft dus geen onzinnige of consumptieve betekenis. God geeft dus geen beloften van heil zodat we vervolgens concluderen dat alles ellendig en verdrietig is.

Volgens mij spreekt de genezing van de tennisarm hier juist boekdelen en is het een getuigenis dat we niet op het nieuwe Jeruzalem hoeven te wachten. integendeel.

Het tweede stukje wat ik vanmiddag in gedachten kreeg maar niet opschreef was:

" mat 10:8 Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 8 Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.

maar ook:
jak.5: 14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. 16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.

Het lijken zo op zijn minst beloften en manieren hoe te handelen binnen je gemeente en staan toch haaks op je veronderstelling dat het allemaal weggelegd is voor het hemelse Jeruzalem
In Rom. 8 staat veel meer dan alleen vleselijke afsterving. Daar staat dat de hele schepping zucht als in barensnood, inclusief de kinderen van God die de verlossing van het lichaam verwachten. Dat betekent dat een christen een onsterfelijk lichaam krijgt bij de opstanding der doden. Ons lichaam zoals dat nu is, is sterfelijk en daarmee hebben we dus allerlei kwalen te verwachten en die worden zeker niet allemaal genezen. Iedereen moet immers sterven?

Volgens mij gaat rom 8 over het leven in de Geest (NBG) of De Geest der aanneming (SV)
Hier wordt een duidelijk contrast gegeven tussen een natuurlijk leven (vlees) en een geestelijk leven (je eigen geest levend is gemaakt door de H.Geest) Alleen de ellendig dingen benoemen van het vlees is niet correct t.o.v een rijtje betreft leven in de Geest. die klinken toch echt wat positiever.

Je kruis dragen is heel concreet en heeft niet alleen te maken met geestelijke groei. In de situatie van de apostelen en de vroege christenen betekende dat vervolging, kruisiging en de martelaarsdood.

Stellig , gelukkig leven we vandaag niet in een tijdperk van een martellaarskruis. Je kruis vandaag oppakken kan al beginnen om de confrontatie met jezelf aan te gaan. Je zondige bestaan b.v mee kruisigen en zo in de dood brengen

Lees je Hebr. 11 wel goed?

beste elbert, ik kan prima lezen en sla vooral de positieve dingen naast de negatieve aspecten niet over....
hebr 11 heet "Het geloof en zijn kracht"(SV) of voorbeeldig geloof (NBG) en gaat over geloven.
24 x staat het woord geloof geschreven, wat betrekking heeft op alle voorbeelden uit het OT waarbij door geloof overwonnen werd/ zaken tot stand kwamen. Het resulteert
Ik snap je opsomming van negatieve aspecten dan ook niet, mij geeft het juist een blijk van ongeloof, ondanks dat het hoofdstuk duidelijk weergeeft dat het niet altijd even aangenaam is.

Herhaaldelijk zie ik dat je heel erg grijpt naar negatieve en vervelende voorbeelden uit de bijbel en deze aanwent om een triest en uitzichtloze situatie te schetsen. Misschien Jozua eens lezen. Het gaat over de weg die een Christen gaat en wat hij allemaal kan verwachten om te overwinnen

Nogmaals ik ben niet van een aangenaam en knus welvaartsevangelie, maar even ook niet van het "ik wentel mij om in ellende evangelie". Evangelie betekend een Blijde Boodschap.
Zullen we dat a.u.b. voorop blijven stellen? Dat lijkt mij een juist uitgangspunt en niet de (schrijnende) situaties die hier ook niet aan voldoen

Ik zeg daarmee trouwens niet dat alle ellende die ons overkomt niet (ook) aan onszelf kan liggen, maar wel dat er geen automatische 1-op-1 relatie tussen lijden en zonde en anderzijds tussen genezing en geloof ligt

Misschien lees ik het verkeerd, maar ik hoop niet dat je bedoelt dat je het offer van Jezus in twijfel trekt.
Door Het Bloed van Jezus worden we door schoongewassen van onze zonden. Door zijn striemen is ons genezing geworden, en de heerschappij is op zijn schouders komen te liggen daarom is de duistere macht achter de zonden overwonnen...Door geloof (wat door Zijn liefde gegeven wordt) en Hem als nieuwe Heer te aanvaarden, zal je getrokken worden uit de macht van de duisternis tot het koninkrijk van het licht....

Volgens mij is de relatie duidelijk, nogmaals misschien begrijp ik je niet maar, maar geloof en genezing lijken mij een gevolg te zijn op je bekering van de zonden en het aangehaalde lijden

ik ga er mee stoppen, wordt al weer laat
grt
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 nov 2011 09:11

adriano313 schreef:nee m.i niet, ik doelde meer op het consumptiegedrag van de mensen zelf, wel willen genezen maar niet willen geloven
...
Als God zegt dat hij een geneesheer is (ex) of dat door Zijn striemen ons genezing is geworden, waarom zou ik dan moeten geloven dat Hij het volgens jou (!) niet doet...
In de eerste plaats ontken ik niet dat God de Geneesheer is. Ik ontken wel dat Hij het altijd hier en nu doet. Dat is toch zo klaar als een klontje? Iedereen, tot de grootste gelovige aan toe, wordt (wel eens) ziek en bovendien sterft ook ieder mens. Dus het is onzin om te stellen dat God altijd geneest op het gebed.
In de tweede plaats slaat de genezing door God in de Bijbel niet altijd op lichamelijke genezing.
In het geval van Jes. 53:5 gaat het bijv. om de striemen van Jezus die ons genezing brengen, maar dan in de eerste plaats genezing van onze zonden (1 Petr. 2:24). Genezing van ons lichaam is iets dat pas bij de opstanding uit de doden volmaakt zal zijn: pas dan hebben we een lichaam dat niet meer ziek wordt.

adriano313 schreef:Dat het niet gebeurt lijkt mij iets anders dan dat wij als mens gaan veronderstellen dat Hij het niet doet, ik kom dat nergens in de bijbel tegen...maar zoals ik al zei bepalen je eigen motieven en eigen karakter en de route die je zelf inslaat veel...Dit staat los van Zijn Woord (beloften) en in veel gevallen doorkruisen deze 2 elkaar. en stellen velen de "diagnose" Hij wil het niet of doet niets...
Daarmee bevestig je eigenlijk wat ik al eerder opmerkte: als je ziek wordt (of niet geneest), is dat altijd aan jezelf te wijten. Nu zit daar wel een kern van waarheid in: uiteindelijk zijn onze ziekten terug te voeren op de zonde en op de zondeval. Maar toch is het niet zo dat de ziekte van ieder mens altijd terug te voeren is op concreet aanwijsbare zonden in je leven. Dat kunnen we ook uit de Bijbel halen. Toen de discipelen aan Jezus vroegen: "Rabbi, wie heeft er gezondigd, hij of zijn ouders, dat hij blind geboren zou worden?" (Joh. 9:2), toen antwoordde Jezus: "Hij heeft niet gezondigd en zijn ouders ook niet, maar dit is gebeurd, opdat de werken van God in hem geopenbaard zouden worden.".
Hier is dus geen sprake van "eigen motieven en eigen karakter" die bepalen of je ziek bent of niet, maar is het Gods bestuur in je leven dat allesbepalend is. Hetzelfde geldt voor de situatie van Job.
Daarmee is mijn waarschuwing dus dat we lang niet altijd kunnen achterhalen "hoe het precies zit" in iemands leven. We zouden ons namelijk wel eens kunnen vergissen.

adriano313 schreef:God geeft dus geen beloften van heil zodat we vervolgens concluderen dat alles ellendig en verdrietig is.
Inderdaad, maar dat is ook mijn insteek hier niet. Ik nuanceer alleen, zodat we geen overspannen verwachtingen hebben die niet op de Bijbel te baseren zijn.

adriano313 schreef:Volgens mij spreekt de genezing van de tennisarm hier juist boekdelen en is het een getuigenis dat we niet op het nieuwe Jeruzalem hoeven te wachten. integendeel.

Het tweede stukje wat ik vanmiddag in gedachten kreeg maar niet opschreef was:

" mat 10:8 Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. 8 Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze geesten uit. Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet.

maar ook:
jak.5: 14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. 16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.

Het lijken zo op zijn minst beloften en manieren hoe te handelen binnen je gemeente en staan toch haaks op je veronderstelling dat het allemaal weggelegd is voor het hemelse Jeruzalem
Het punt waarover we van mening verschillen is niet dat God hier en nu geen genezing kan geven (N.B. in mijn omgeving genezen er ook mensen op het gebed!), maar over de vraag of Hij dat altijd geeft. En dat wanneer Hij het niet geeft, dat dat altijd is omdat we zondigen/niet genoeg geloven/niet genoeg bidden. Daar verschillen we van mening over. Het gaat dus om het woordje "altijd".

adriano313 schreef:Volgens mij gaat rom 8 over het leven in de Geest (NBG) of De Geest der aanneming (SV)
Hier wordt een duidelijk contrast gegeven tussen een natuurlijk leven (vlees) en een geestelijk leven (je eigen geest levend is gemaakt door de H.Geest) Alleen de ellendig dingen benoemen van het vlees is niet correct t.o.v een rijtje betreft leven in de Geest. die klinken toch echt wat positiever.
Een leven door de Geest is ook een zuchtend leven (Rom. 8:23). Dat zuchten betreft een verwachten van de heerlijkheid die ons geopenbaard zal worden (vers 18). Dat betekent dus dat die heerlijkheid nog niet ten volle aan ons geopenbaard is, maar we hopen er wel op. Dat heeft dus niets met een tegenstelling positief/negatief te maken, maar om hoopvolle verwachting in de huidige tijd, die boos is in alle opzichten.

adriano313 schreef:Stellig , gelukkig leven we vandaag niet in een tijdperk van een martellaarskruis.
Aanstaande zaterdag is het de jaarlijkse Open Doors dag. Als je deze dag bezoekt, weet ik niet of je nog zegt dat we niet in een tijdperk van een martelaarskruis leven.
adriano313 schreef:beste elbert, ik kan prima lezen en sla vooral de positieve dingen naast de negatieve aspecten niet over....
hebr 11 heet "Het geloof en zijn kracht"(SV) of voorbeeldig geloof (NBG) en gaat over geloven.
24 x staat het woord geloof geschreven, wat betrekking heeft op alle voorbeelden uit het OT waarbij door geloof overwonnen werd/ zaken tot stand kwamen. Het resulteert
Ik snap je opsomming van negatieve aspecten dan ook niet, mij geeft het juist een blijk van ongeloof, ondanks dat het hoofdstuk duidelijk weergeeft dat het niet altijd even aangenaam is.

Herhaaldelijk zie ik dat je heel erg grijpt naar negatieve en vervelende voorbeelden uit de bijbel en deze aanwent om een triest en uitzichtloze situatie te schetsen. Misschien Jozua eens lezen. Het gaat over de weg die een Christen gaat en wat hij allemaal kan verwachten om te overwinnen
Beste adriano, je begrijpt me verkeerd. Ik deel helemaal niets op in positieve en negatieve dingen. Sterker nog: ik zeg dat sommige dingen die jij negatief en vervelend noemt, misschien wel positieve dingen zijn die je (in geestelijk opzicht) mee kunt maken. Dat is alleen zo te ervaren door het geloof. Zo worden ze in Hebr. 11 ook gepresenteerd en zo kan God het in elk geval soms ook leiden.
Een paar voorbeelden uit vele: Psalm 119:71: "Het is goed voor mij dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw verordeningen zou leren."
Rom. 5:3 "En dat niet alleen, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, omdat wij weten dat de verdrukking volharding teweegbrengt,
4 en de volharding ondervinding en de ondervinding hoop."

Het is dus niet altijd Gods doel dat we in dit leven altijd een rustig leventje zouden leiden, zonder stoot of rimpel, zonder ziekte enzovoorts. Als ik je gedachtengang volg, zou dat een teken van gezond geestelijk leven zijn. Maar Jezus zegt:
Luk. 6:21 Zalig bent u die nu honger hebt, want u zult verzadigd worden. Zalig bent u die nu huilt, want u zult lachen.
22 Zalig bent u, wanneer de mensen u haten, en wanneer zij u uitstoten en u smaden en uw naam als slecht verwerpen omwille van de Zoon des mensen.
23 Verblijd u op die dag en spring op van vreugde, want zie, uw loon is groot in de hemel. Hun vaderen deden immers evenzo met de profeten.
24 Maar wee u, rijken, want u hebt uw troost al.
25 Wee u, die verzadigd bent, want u zult hongerlijden. Wee u die nu lacht, want u zult treuren en huilen.
26 Wee u, wanneer alle mensen goed van u spreken, want hun vaderen deden evenzo met de valse profeten.

En de apostel Paulus zegt tegen Timotheus: "lijd verdrukkingen"! (2 Tim. 1:8 en 2:3).
enzovoorts.

Nogmaals: dit schrijf ik niet om anderen maar depressief te maken of iets dergelijks en ook niet om aan te geven dat je als gelovige het altijd moeilijker zou moeten hebben. Ik schrijf dit wel om aan te geven dat in het hier en nu ons niet altijd een kalme reis beloofd wordt, maar wel een behouden aankomst.

adriano313 schreef:Misschien lees ik het verkeerd, maar ik hoop niet dat je bedoelt dat je het offer van Jezus in twijfel trekt.
Door Het Bloed van Jezus worden we door schoongewassen van onze zonden. Door zijn striemen is ons genezing geworden, en de heerschappij is op zijn schouders komen te liggen daarom is de duistere macht achter de zonden overwonnen...Door geloof (wat door Zijn liefde gegeven wordt) en Hem als nieuwe Heer te aanvaarden, zal je getrokken worden uit de macht van de duisternis tot het koninkrijk van het licht....

Volgens mij is de relatie duidelijk, nogmaals misschien begrijp ik je niet maar, maar geloof en genezing lijken mij een gevolg te zijn op je bekering van de zonden en het aangehaalde lijden

ik ga er mee stoppen, wordt al weer laat
grt
Je begrijpt me inderdaad verkeerd. Inderdaad zijn geloof en genezing een gevolg van wat Jezus voor ons heeft gedaan. De vraag is alleen of in het geval van lichamelijke genezing dat hier en nu altijd al het geval is. Mijn antwoord daarop is: "nee, dat is niet altijd zo". Ik zeg daarbij dat we die relatie niet altijd 1-op-1 kunnen trekken. Ter illustratie: ook ongelovigen kunnen genezen van kanker. Is dat vanwege hun geloof? Nee, dat is omdat God Zijn zon laat opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. (Matth. 5:45). Het is dus alleen vanwege Gods goedheid dat er genezing is. En omgekeerd kan het ook zijn dat Hij mensen door lijden heen tot heerlijkheid brengt. Dat je je afvraagt: "waarom moet deze christen zoveel lijden?" en daarbij wel merkt dat hij/zij in die situatie blijmoedig getuigt van zijn/haar Heer en Heiland.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 nov 2011 12:18

schaapje schreef:Dankje voor je antwoord adriano,
Maar dan kunnen we weten dat God heel goed weet wat Hij doet in zijn genade.
En dat is ook wat elbert schreef.
En ook zie ik dat gelovigen God kunnen eren, doordat ze moeten leven met een ziekte die niet genezen werd, en toch nog zo geweldig van de Here God kunnen getuigen.
Of die een groot verdriet hebben te dragen, en God blijven liefhebben en onwankelbaar zijn in hun geloof.

@Schaapje, ja daar geloof ik ook in, volgens mij weet God dat ook heel goed en zijn er ook genoeg voorbeelden die anders doen spreken
ik haalde zelf al het voorbeeld van de dienaar in de rolstoel aan.

Maar volgens mij had Elbert het in eerste instantie gewoon ook over welvaartstheologie....
en zet hij Derek Prince in het rijtje van een soort 'consumptiereligie'

Maar zo is de beste man niet en ook het boekje niet!
Ik ben dan geen voorstander om mensen af te serveren om vervolgens de genade boodschap uit te dragen
lijkt mij een beetje onverenigbaar....snap je

Het uitgangspunt van een uittocht uit Egypte laat duidelijk zien wat God wil met Zijn volk.
Ze komen bij Mara aan (beproeving) en wat hebben de mensen een dorst...(de maag => het vlees schreeuwt)
maar bitter water (een onreine geest) lest de dorst niet totdat het hout (het kruis) er in wordt gegooid
En het water leeft en de mensen vullen zich als nooit tevoren met water (Levende Geest)

Hier geeft God duidelijk aan dat Hij (ondanks de beproeving) een Heelmeester wilt zijn en waarschuwt als je er niet naar luistert
vervolgens gaat na al dit wonderlijke de reis verder....En waar komen ze in hartje woestijn terecht:

In een oase van 12 waterbronnen en 70 palmbomen "Elim"

Natuurlijk gaat de reis door de woestijn verder, maar ik wil er even bij stil staan dat de God herhaaldelijk door Zijn Woord laat zien welke bedoelingen Hij vanuit zijn liefde met ons voor ogen heeft. Dus wat Zijn wil of bedoeling is. Ik geloof er in dat Hij dit als uitgangspunt ook aan ons wilt verduidelijken.
Evengoed lijkt het mij verstandig om ook stil te staan bij de dagelijkse realiteit van ziekte en ellende waar dit niet zo is, maar dit lijkt mij niet het uitgangspunt!
...dat je dan schijnbaar niet genoeg gelooft of dat je niet genoeg gebeden hebt of dat je toch zondig bent...(?) Als dit gewoon niet klopt (je kan niet in iemand hart kijken) dan kan je m.i. gewoon aan God vragen om verduidelijking en dan ben ik niet in de veronderstelling dat God gehuld is in raadsels. Zijn woord lijkt mij meer een leidraad van waarheid Ook denk ik niet dat je het ene abstractieniveau met het andere niveau moet vergelijken om uiteindelijke te concluderen dat het Zijn wil niet is omdat de praktijk ander uitwijst. Het zou zo maar eens kunnen dat je dan iets over je afroept wat niet zo is...

ik ga weer verder
grt
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 nov 2011 13:44

Hallo adriano,
Het zijn soms moeilijke dingen, die over ons persoonlijk geloofsleven gaan.
Maar ik zie jou goede bedoelingen en dat je God wil verhogen, toch denk ik dat wij niet alles kunnen verklaren en narekenen, dus ik ben het eigenlijk helemaal eens met elbert, hij kan dat zo goed omschrijven, ik zie dat ook zo.

Ik persoonlijk ben er van overtuigd dat onze geestelijke groei en genezing door God het belangrijkste wordt geacht. En hoe Hij deze groei geeft dat kunnen wij niet doorgronden.
Wel weet ik dat God altijd aanwezig is, wat een mens ook door moet maken, en daar ben jij het met mij eens denk ik. Als een gelovige kan getuigen van een verdriet of een ziekte, waarin hij God van zo nabij heeft mogen ervaren, dan is dat tot eer van onze God.

Je geeft zelf het voorbeeld van de reis door de woestijn zijn we allen ook niet op zo'n doorreis door een woestijn en komen we ook niet eens op dorre plaatsen.
Adriano ik ben van mening dat we een leven moeten leren die uit veel lessen bestaan, en zodoende zullen er ook moeilijke dingen op ons af komen, die wij niet begrijpen, maar zal ons geloof stand houden en onze liefde voor God groeien daar gaat het in de eerste plaats om, en niet of alles met ons wel geweldig gaat.
Er staat ergens God doet alle dingen meedewerken ten goede, voor hen die Hem lief hebben, ....alle dingen.

Overigens ken ik Derek Prince en heb ik ooit wel eens iets van hem gelezen, en ik had ook niet de indruk dat hij welvaartstheologie predikt, maar dat is al een behoorlijke poos geleden.

Groeten
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 nov 2011 15:32

Elbert zo gaan we er niet uitkomen!

De ene quote na de ander en zo volgen er straks nog meer.
en waar gaat het uiteindelijk om?

Dat je van mening blijft dat God niet altijd geneest,
Ik kan je dit zeggen

Ik krijg steeds meer de indruk dat je het boekje moet lezen, want zo dacht Derek Prince ook toen hij ziek was in de woestijn (WW-II)
Hoe wordt ik beter? (weinig hielp)
Het boekje is namelijk ook een getuigenis hoe hij er beter van werd
Niet door zomaar door gebed, maar doordat de H.Geest hem door de Bijbel heen (stapje voor stapje) liet inzien wat te doen.
Wat te bidden, wat te geloven

Uiteindelijk werd hij beter, ontslagen uit de ziekenboeg door de kracht van God i.p.v door de doktoren
Het een waar gebeurd getuigenis

Dus, al met al, een realiteit

Volgens mij sluit dit aan bij het verhaal van 1a2b3c, en hier zou ik het verder bij willen laten
Misschien ben je het er niet mee eens, ik vind het prima, maar wil er verder geen opgeblazen verhaal van maken
grt

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 nov 2011 15:55

@adriano313: we moeten er inderdaad geen uitgebreid verhaal van maken.
Ik blijf inderdaad van mening dat God niet altijd geneest.
Dat Derek Prince is genezen door de kracht van God, geloof ik graag.
Dat hij altijd is genezen door God, geloof ik niet.
Hij is nl. in 2003 overleden.
Dat is wat ik wil zeggen: God geneest niet altijd, want de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet. (1 Kor. 15:50).

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 02 nov 2011 16:02

Maaaaar .... mijn man heeft ook last van zijn luchtwegen (hooikoorts/allergie) en zijn schouder was anderhalf jaar geleden na een valpartij gebroken maar hij heeft nog steeds bij bepaalde bewegingen een stekende pijn.
Die dingen zijn niet genezen.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 nov 2011 16:13

schaapje schreef:Hallo adriano,
Het zijn soms moeilijke dingen, die over ons persoonlijk geloofsleven gaan.
Maar ik zie jou goede bedoelingen en dat je God wil verhogen, toch denk ik dat wij niet alles kunnen verklaren en narekenen, dus ik ben het eigenlijk helemaal eens met elbert, hij kan dat zo goed omschrijven, ik zie dat ook zo.

@ schaapje, het gaat ook niet over dat wij alles kunnen verklaren of narekenen. Maar soms wat meer om kinderlijke eenvoud. Als God zeg doet dit of doe dat en je wordt gezegend...toch staat de bijbel bol van voorbeelden dat 3kwart van de mensen het gewoon om wat voorreden niet doet. En een mens van toen , is echt niet onderontwikkelder dan vandaag en een mens van vandaag niets anders dan toen. Sterker, ik krijg steeds meer de indruk dat wij het moeilijker krijgen.

Maar het is precies hoe je zegt, Jezus ziet ons, van minuut tot minuut, maar het is Zijn Wil niet dat wij als kind van God, in pijn en smart vertoeven.
Want Hij huilt even hard mee (lees het maar eens) Misschien is dit gewoon een wat ander kijk hoe je in het geloofsleven tegen dingen aankijkt.

En thnx ja, Hij laat (gelukkig) alles ten goede meewerken omdat wij hem (terug)liefhebben (Rom 8:28)
Is Hij niet geweldig, (zelfs al met dit heen en weer gequote :D )

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 nov 2011 16:18

1a2b3c schreef:Maaaaar .... mijn man heeft ook last van zijn luchtwegen (hooikoorts/allergie) en zijn schouder was anderhalf jaar geleden na een valpartij gebroken maar hij heeft nog steeds bij bepaalde bewegingen een stekende pijn.
Die dingen zijn niet genezen.

hahaha,
ja, gelukkig valt er altijd wat te sleutelen :(old
en we kunnen niet zonder zorg en aandacht

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 nov 2011 18:13

quote="adriano313"
@ schaapje, het gaat ook niet over dat wij alles kunnen verklaren of narekenen. Maar soms wat meer om kinderlijke eenvoud. Als God zeg doet dit of doe dat en je wordt gezegend...toch staat de bijbel bol van voorbeelden dat 3kwart van de mensen het gewoon om wat voorreden niet doet. En een mens van toen , is echt niet onderontwikkelder dan vandaag en een mens van vandaag niets anders dan toen. Sterker, ik krijg steeds meer de indruk dat wij het moeilijker krijgen.

Maar het is precies hoe je zegt, Jezus ziet ons, van minuut tot minuut, maar het is Zijn Wil niet dat wij als kind van God, in pijn en smart vertoeven.
Want Hij huilt even hard mee (lees het maar eens) Misschien is dit gewoon een wat ander kijk hoe je in het geloofsleven tegen dingen aankijkt.

En thnx ja, Hij laat (gelukkig) alles ten goede meewerken omdat wij hem (terug)liefhebben (Rom 8:28)
Is Hij niet geweldig, (zelfs al met dit heen en weer gequote :D

Het spijt me adriano maar die link die je hier geeft vind ik wel een goedkoop evangelie, Jezus is in de eerste plaats voor onze zonden gestorven dat Hij onze heelmeester is zal ik niet ontkennen.
Maar Zijn lijden was en is volbracht en ik weet dat Hij aan de rechterhand van God is en....overwinnaar van de dood en de macht der zonde.

Ik vind de link heel éénzijdig benadert, nergens wordt er vermeldt dat als je je niet bekeerd tot Hem je verloren gaat, nee deze link speelt alleen op de emoties van de mens en geeft de indruk dat als je je bekeerd alles van je af genomen zal worden.
Nou ik kan je van uit mijn leven wel vertellen dat door zonden in mijn oude leven er gevolgen zijn, die heb ik zelf de dragen, en het is zeker niet zo dat alle moeilijkhden in het leven van een Christen plotseling voorbij zijn.

Ik denk dat je bedoelingen goed zijn, maar we moeten wel reël blijven de manier waarop in deze link het evangelie gebracht wordt, zullen mensen teleur stellen en ook zullen hun motieven niet zuiver zijn als ze om die reden (alle moeilijkheden voorbij) een stap wagen om te gaan geloven.

Lees eens hoe de apostel Paulus ging evangeliseren, lees eens wat zijn woorden waren.
groet

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 03 nov 2011 00:36

Het spijt me adriano maar die link die je hier geeft vind ik wel een goedkoop evangelie....t/m.......Lees eens hoe de apostel Paulus ging evangeliseren, lees eens wat zijn woorden waren.
groet

?????? Ik had niet de illusie om hier of naar jou toe te evangeliseren, gesprek neemt zo wel een vreemde wending als ik gewoon wat met je deel over pijn en smart versus genezing. Dat is toch waar jij over begon....zo denk ik er in ieder geval over en het betreffende nieuwsitem geeft dit o.a weer

Het stukje was maar een lifeletter (nieuwsbericht) wat onderdeel uit maakt van de evangelisatiewebsite Real-Life. Dus als je de moeite zou nemen en je kijkt naast het nieuwsitem wat verder rond dan komt je ook tot je gezochte antwoorden. En mocht er misschien iets tussen staan wat je niet fijn vindt of waar je het niet mee eens kan zijn,
Voel je vrij om de graat van de vis te scheiden....

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 nov 2011 08:46

quote="adriano313"
?????? Ik had niet de illusie om hier of naar jou toe te evangeliseren,

Nee, ik had het niet zo begrepen adriano dat het voor mij bedoelt zou zijn. :D

Voel je vrij om de graat van de vis te scheiden....

Ik dacht dat ik dat al gedaan had met mijn bovenstaande reactie.
Groeten

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 03 nov 2011 16:44

schaapje, ik vind het allemaal best joh

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 nov 2011 17:19

Gelukkig maar adriano :D

Terug naar “Archief”