Formulieren van Enigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2011 16:10

Ja, ik ben het eens met wat je schrijft het moet in ons leven inderdaad om de
eer van God gaan. Maar ik kan toch niet ontkennen toen ik het evangelie voor
het eerste ECHT las, ik bedoel dat het tot me door drong (Godswerk) had ik
wel zoiets ik wil gered worden, de Here Jezus riep mensen op: laat u redden
uit dit verkeerde geslacht.

Daarna (bekering ook Gods werk) komt de liefde voor God en door het werk
van de Heilige Geest wil je Hem eren niet alleen op zondag maar alle dagen.
Snap je wat ik bedoel schelpje.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2011 16:11

Maar dus uit angst voor de hel, of toch niet ?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2011 16:16

schelpje3 schreef:Maar dus uit angst voor de hel, of toch niet ?

In de eerste plaats denk ik een antwoord op Gods liefde', die uitnodiging
van de Here Jezus en als je over Hem leest hoe liefdevol Hij was en rechtvaardig.
Het zien dat dit het doel is van je bestaan met God verzoend worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2011 16:38

schaapje schreef:

van de Here Jezus en als je over Hem leest hoe liefdevol Hij was en rechtvaardig.

Ja ik snap het. Wat ik vaak hoor, bijv op EO radio, die spreekt natuurlijk tegen alle luisteraars, ook ongelovige, dat het toch gaat om een plekje in de hemel. Of over het vastlopen in dit leven.
Zaterdag toch ook weer. Het ging over jonge meisjes in de prostitutie in Thailand. Tuurlijk moeten die meiden daar uitgehaald worden, maar dan ?
Ik mis zo vaak een stuk. Nee, het belangrijkste eigenlijk. Op aarde moet het verbeterd worden. Maar we zijn maar tijdelijk hier. We moeten zelfs loslaten die ons lief en dierbaar zijn !
Maar kunnen we ermee instemmen als God ons voor eeuwig verdoemt of zijn we daar te goed voor ?
Dat is mijn vraag. Nogmaals, niet speciaal aan jou, maar wederom in het algemeen.
Ik loop hier ook best in vast soms hoor.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 28 feb 2011 17:43

schelpje3 schreef:Maar kunnen we ermee instemmen als God ons voor eeuwig verdoemt of zijn we daar te goed voor ?
Dat is mijn vraag. Nogmaals, niet speciaal aan jou, maar wederom in het algemeen.

Als God mij aan mezelf ontdekt ga ik met Asaf inleven, dat ik een groot beest voor God ben. Ik heb ,als ik me niet vergis ,daar wat van beleeft in mijn leven, en er gaat geen dag voorbij of ik zie mezelf als een onwaardige voor God. er was een tijd in mijn leven dat het totaal is vastgelopen. dat ik geen uitweg meer zag om zalig te kunnen worden. Jezus was bedekt, hoe vaak Hij ook gepredikt werd.
Ik ben toen wel met God eens geweest dat het rechtvaardig zou zijn als Hij mij voor altijd voorbij zou gaan. Niet dat je dan de Hel begeerd.....o nee zeker niet......maar wel dat ik de Hel waardig was in eigen oog.
dan ga je zingen....
Ik schatte mij geheel verloren
Ik wou van geen ontferming horen
enz

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2011 17:44

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:

Ja ik snap het. Wat ik vaak hoor, bijv op EO radio, die spreekt natuurlijk tegen alle luisteraars, ook ongelovige, dat het toch gaat om een plekje in de hemel. Of over het vastlopen in dit leven.
Zaterdag toch ook weer. Het ging over jonge meisjes in de prostitutie in Thailand. Tuurlijk moeten die meiden daar uitgehaald worden, maar dan ?
Ik mis zo vaak een stuk. Nee, het belangrijkste eigenlijk. Op aarde moet het verbeterd worden. Maar we zijn maar tijdelijk hier. We moeten zelfs loslaten die ons lief en dierbaar zijn !
Maar kunnen we ermee instemmen als God ons voor eeuwig verdoemt of zijn we daar te goed voor ?

Wat voor stuk mis je dan, ik heb het vermoeden dat je bedoelt of pasbekeerden weten
of ze zondaar zijn. Daar kan ik vol overtuiging ja op zeggen, juist dat zien van eigen
zonden maakt dat je je overgeeft aan God en de redding van Jezus aanneemt.
En nog kan ik zeggen dat toen ik pas bekeerd was niet zo goed "zag" wie ik was
in mijn natuurlijke mens, God heeft in zijn genade beetje bij beetje laten zien hoe
erg het met mij gesteld is, en zo begon heel langzaam het nieuwe voor mij in Hem.

En jouw vraag kunnen we instemmen als God ons voor eeuwig verdoemt, die snap ik
ook niet, God hoeft of moet of wat dan ook, ons niet vergeven, het is genade.
En hoe dichter je bij God leeft hoe beter je weet dat we niet goed zijn.
Het is de Heilige Geest die overtuigd van zonden, maar het is dezelfde Geest die
met onze geest getuigd dat we kinderen van Hem zijn.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 28 feb 2011 18:38

als je het één noemt, dan ook het ander.............
hier staat vrij uitgebreid beschreven wat de DL en de artikelen der Remonstranten precies inhouden

http://nl.wikipedia.org/wiki/Remonstranten

ik neem overigens waar dat de meeste op dit forum i.i.g. de DL niet onderschrijven.............

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2011 20:28

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:

Ik weet niet waar jij naar luistert, maar ik hoor daar niet dat het gaat om een plekje in de hemel. Het gaat er om dat als je Hem echt liefhebt, je ook eeuwig bij Hem wil zijn (is mijn ervaring). En dat is gelijk het antwoordop het tweede gedeelte:

1. De heiliging en vernieuwing begint al hier op aarde. Niet pas later.
2. We moeten er niet mee instemmen dat we voor eeuwig verdoemd worden. Wel dat we dat van onszelf verdienen. Maar God wil ons niet verloren laten gaan maar eeuwig leven geven! Johannes 3:16. Dat is de kern van het evangelie van Jezus Christus, dat God niet wil dat we verloren gaan en Hij daarom Jezus Christus gaf zodat we niet verdoemd worden en verloren gaan maar eeuwig leven hebben.
3. Als Gods wil is dat we niet verloren gaan, hoe kunnen (en waarom zouden) we dan ermee instemmen dat we voor eeuwig verdoemd zijn, als Hij daar niet mee instemt maar ons wil redden?

Horeb schreef:
schelpje3 schreef:Maar kunnen we ermee instemmen als God ons voor eeuwig verdoemt of zijn we daar te goed voor ?

Als God mij aan mezelf ontdekt ga ik met Asaf inleven, dat ik een groot beest voor God ben. Ik heb ,als ik me niet vergis ,daar wat van beleeft in mijn leven, en er gaat geen dag voorbij of ik zie mezelf als een onwaardige voor God. er was een tijd in mijn leven dat het totaal is vastgelopen. dat ik geen uitweg meer zag om zalig te kunnen worden. Jezus was bedekt, hoe vaak Hij ook gepredikt werd.
Ik ben toen wel met God eens geweest dat het rechtvaardig zou zijn als Hij mij voor altijd voorbij zou gaan. Niet dat je dan de Hel begeerd.....o nee zeker niet......maar wel dat ik de Hel waardig was in eigen oog.
dan ga je zingen....
Ik schatte mij geheel verloren
Ik wou van geen ontferming horen
enz

Klopt, dat is het evangelie. Uit onszelf verdienen we de eeuwige dood... maar God wil ons redden. Dat is wonderlijke genade. En dan mag je ook met Asaf na zijn bekering zingen: "Voortdurend zal ik bij u zijn!" en: "Wie heb ik in de hemel hoog, behalve U, wat zou mijn oog, op aarde naast u ooit begeren?"
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 mar 2011 09:06

ik neem overigens waar dat de meeste op dit forum i.i.g. de DL niet onderschrijven.............

Dat zou kunnen. Ik vraag me ook al af wie ze überhaupt helemaal gelezen heeft...

Daarbij: je kunt niet naar believen stukken uit de Dordtse Leerregels halen die in je straatje passen. Wie bijvoorbeeld over de verkiezing en verwerping wil spreken, mag artikel 1,16 niet verzwijgen, anders kweek je wanhoop, en daar waren de Dordtse vaderen beslist niet op uit.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 mar 2011 09:42

Schelpje3 schreef: Maar waar gaat het ons nu om ? We geloven om in de hemel te kunnen komen ? Of is het ons om God te doen ? Kunnen we instemmen als Hij zou zeggen: ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend !
Of zijn we zo goed bezig, wij geloven dat de Heere Jezus aan het kruis is gestorven, dus wij kunnen niet verloren gaan.

En ongelovige heeft niets goed Ps.53:4, Rom.3:12: er is niemand die goed doet, zelfs niet één.
Je kunt dus van een ongelovige onmogelijk verwachten dat het hem om God te doen is.
God eist dat ook helemaal niet van ons VÓÓR we tot geloof komen, integendeel juist.
Het is voor een ongelovige heel natuurlijk dat hij op zichzelf gericht is, dat hij in de hemel wil komen en niet verloren wil gaan daarom spreekt Hij ons aan op ons gezond verstand: Ezch.33:11 Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! BEKEER U BEKEER U VAN UW SLECHTE WEGEN, WANT WAAROM ZOU U STERVEN, huis van Israël?
Als God niet wil dat wij verloren gaan en dat als argument gebruikt om ons 'over te halen' ons te bekeren kun je nooit vol blijven houden dat het verkeerd is als dat je motief is.
Het blijft er niet bij, maar dat is weer iets anders en komt op Zijn tijd wel aan de orde.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2011 12:08

1a2b3c schreef:Schelpje3 schreef: Maar waar gaat het ons nu om ? We geloven om in de hemel te kunnen komen ? Of is het ons om God te doen ? Kunnen we instemmen als Hij zou zeggen: ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend !
Of zijn we zo goed bezig, wij geloven dat de Heere Jezus aan het kruis is gestorven, dus wij kunnen niet verloren gaan.

En ongelovige heeft niets goed Ps.53:4, Rom.3:12: er is niemand die goed doet, zelfs niet één.
Je kunt dus van een ongelovige onmogelijk verwachten dat het hem om God te doen is.
God eist dat ook helemaal niet van ons VÓÓR we tot geloof komen, integendeel juist.
Het is voor een ongelovige heel natuurlijk dat hij op zichzelf gericht is, dat hij in de hemel wil komen en niet verloren wil gaan daarom spreekt Hij ons aan op ons gezond verstand: Ezch.33:11 Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! BEKEER U BEKEER U VAN UW SLECHTE WEGEN, WANT WAAROM ZOU U STERVEN, huis van Israël?
Als God niet wil dat wij verloren gaan en dat als argument gebruikt om ons 'over te halen' ons te bekeren kun je nooit vol blijven houden dat het verkeerd is als dat je motief is.
Het blijft er niet bij, maar dat is weer iets anders en komt op Zijn tijd wel aan de orde.

Dat kan ik onderschrijven ! Een ongelovige is het slechts om een plaatsje in de Hemel te doen ! Maar als je dan vraagt: wat wil je er dan gaan doen in die nimmer eindigende eeuwigheid, weten ze het niet !
Als een kind des Heeren moet sterven, is dat voor hem/haar God ontmoeten ! Hij mag het kleed van de zonde afleggen en krijgt een nieuw kleed.Als je daar geen kennis van hebt, kun je daar ook niet naar uitzien.
En waar bestaat volgens jou het bekeren van slechte wegen dan uit ? Gewoon iets niet meer doen ?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 mar 2011 12:30

schelpje3 schreef:
1a2b3c schreef:Schelpje3 schreef: Maar waar gaat het ons nu om ? We geloven om in de hemel te kunnen komen ? Of is het ons om God te doen ? Kunnen we instemmen als Hij zou zeggen: ga weg van Mij, ik heb u nooit gekend !

Dat kan ik onderschrijven ! Een ongelovige is het slechts om een plaatsje in de Hemel te doen ! Maar als je dan vraagt: wat wil je er dan gaan doen in die nimmer eindigende eeuwigheid, weten ze het niet !
Als een kind des Heeren moet sterven, is dat voor hem/haar God ontmoeten ! Hij mag het kleed van de zonde afleggen en krijgt een nieuw kleed.Als je daar geen kennis van hebt, kun je daar ook niet naar uitzien.
En waar bestaat volgens jou het bekeren van slechte wegen dan uit ? Gewoon iets niet meer doen ?

-Maar als je dan vraagt: wat wil je er dan gaan doen in die nimmer eindigende eeuwigheid, weten ze het niet !

Dat wordt in de Bijbel ook nergens aan ongelovigen gevraagd.

-En waar bestaat volgens jou het bekeren van slechte wegen dan uit ? Gewoon iets niet meer doen ?

Nee natuurlijk niet!! Er staat in de Bijbel: zoekt en gij zult vinden, bid en u zal gegeven worden, klopt en u zal opengedaan worden, strijdt om in te gaan....
De middelen gebruiken die God geeft en niet in bewuste zonden doorleven. Niet dat je daarmee iets verdient maar God heeft uit genade belooft dat Hij dat gebruikt om ons zo tot Hem te trekken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2011 12:32

Van onszelf hebben wij hier geen behoefte aan.
Christus moet dat in ons werken en pas DAN kunnen wij in beweging komen. Eerder echt niet. Waarom lees ik zo vaak dat het schijnbaar van een mens komt ? Dat is niet Bijbels.
Een mens is van nature een hater van God en Zijn naaste, dus geen lofprijzer ! Integendeel.
Zijn alle kerkgangers bekeerd ?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2011 12:44

schelpje3 schreef:Van onszelf hebben wij hier geen behoefte aan.
Christus moet dat in ons werken en pas DAN kunnen wij in beweging komen. Eerder echt niet. Waarom lees ik zo vaak dat het schijnbaar van een mens komt ? Dat is niet Bijbels.
Een mens is van nature een hater van God en Zijn naaste, dus geen lofprijzer ! Integendeel.

Dit antwoord b.v. er is al zovaak een discussie over geweest door jou, mensen
komen met bijbelteksten wat Jezus en God zelf hierover zegt, maar je blijft maar
volhouden dat jij het goed hebt en anderen en dus ook de Bijbel het verkeerd hebben.
Dat snap ik niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2011 13:04

schaapje schreef:
schelpje3 schreef:Van onszelf hebben wij hier geen behoefte aan.

Dit antwoord b.v. er is al zovaak een discussie over geweest door jou, mensen
komen met bijbelteksten wat Jezus en God zelf hierover zegt, maar je blijft maar
volhouden dat jij het goed hebt en anderen en dus ook de Bijbel het verkeerd hebben.
Dat snap ik niet.

Nee en ik snap niet dat er mensen kunnen volhouden dat het allemaal eigen werk is. Je gaat daarmee voorbij aan het grootste Wonder !
Er worden teksten uit zijn verband gerukt, om maar te kunnen zeggen: ik ging Jezus volgen.
Maar de discipelen volgden ook niet uit zichzelf, de Heere Jezus nodigde ze eerst, toch ?

Terug naar “Archief”