Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Ik zou even moeten slikken als zoon of dochter thuis zou komen met deze mededeling.
Als ze nog jong zijn en weinig geld hebben, opleiding bezig, zou ik ook zeggen tegen mijn dochter: meis, blijf maar lekker thuis, we lossen het hier op en kijken later wel verder. Als het een zoon van ons betreft, wordt het anders. Wat zeggen haar ouders ?
Je zou bijna zeggen, hoe is het mogelijk dat er vandaag de dag nog getrouwd MOET worden ? Je kunt zo makkelijk aan voorbehoedsmiddelen komen. Een meisje van 16 jr en ouder kan naar de h.a. zonder dat haar ouders dat moeten weten ! De h.a. heeft zwijgplicht.
Condooms zijn overal vrijelijk verkrijgbaar.
Het zal dus puur een ongelukje zijn ?? Moment van onbedachtzaamheid ? maakt dat men jaren schreit.
Marnix schreef:schelpje3 schreef:Ik zou even moeten slikken als zoon of dochter thuis zou komen met deze mededeling.
Als ze nog jong zijn en weinig geld hebben, opleiding bezig, zou ik ook zeggen tegen mijn dochter: meis, blijf maar lekker thuis, we lossen het hier op en kijken later wel verder. Als het een zoon van ons betreft, wordt het anders. Wat zeggen haar ouders ?
Je zou bijna zeggen, hoe is het mogelijk dat er vandaag de dag nog getrouwd MOET worden ? Je kunt zo makkelijk aan voorbehoedsmiddelen komen. Een meisje van 16 jr en ouder kan naar de h.a. zonder dat haar ouders dat moeten weten ! De h.a. heeft zwijgplicht.
Condooms zijn overal vrijelijk verkrijgbaar.
Het zal dus puur een ongelukje zijn ?? Moment van onbedachtzaamheid ? maakt dat men jaren schreit.
Klopt, dat is ook zo... Daarom gebeurt het doorgaans niet zoveel, ook omdat men andere normen en waarden heeft op dit punt. Maar onder kerkelijke jeugd is dat misschien iets anders. Daar gaat het om geen seks hebben ipv om niet zwanger worden. Het hoort niet... dus ook niet met voorbehoedsmiddelen... je kijkt wel uit om die ergens op je kamer neer te leggen. En dan komen ze een keer in een situatie dat ze geen nee kunnen zeggen.... en zijn er geen voorhoedsmiddelen. Tja, ik snap het ook niet helemaal, dan kan je toch beter naar de drogist gaan, een dag wachten of op een andere manier zorgen dat je niet zwanger kan worden... maar naast liefde maakt passie misschien ook wel blind, anders zou het niet zoveel voorkomen. Je verliest het dan denk ik op meerdere vlakken van je verstand.
kwebbel schreef:Ik begrijp je punt wel Mortlach. In de tijd van de Bijbel ging men gewoon trouwen op de 16e maar dan kregen sommige erfgenamen er dan direct een heel landschap bij, 40 koeien, 30 schapen, enz.... Dus die hadden gelijk de verantwoording over (wat ik vind) best veel! Tegenwoordig trouwen mensen idd niet meer zo snel. Ik was net 3 weken 21. Geen sex voor het huwelijk was voor ons wel uit te houden.
Natuurlijk verlang je naar elkaar, dat is heel menselijk. Het zou raar zijn als die gevoelens pas na het huwelijk uit de kast komenmaar het is wel weer zo, en dat is puur MIJN eigen mening...... door wat je tegenwoordig op televisie ziet waar mensen half naakt op tv te zien zijn in videoclips en wat je op je tv en via een aantal winkels allemaal kunt ontvangen en bestellen... tsja dat hadden Abraham, Mozes en David nu ook weer niet! Snap je? Dus er is veel meer keuze om je te gaan misdragen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze in de tijd van de Bijbel 'heilig' waren maar dat wordt dan ook weer bestraft.
Een kennis van ons heeft net een jaar een relatie, meisje nu 7 weken zwanger en 'moeten' dus trouwen. Van de familie, van de kerk, van iedereen die om hen heen staan. Huisje bijna rond, hij nog geen rijbewijs, zij wel. Ik snap best wel dat ze moeten trouwen en dat hun sex hebben gehad is nu ook niet meer terug te draaien. Wat mij dan meer tegen het hoofd stoot is dat ze het boetekleed aan moeten trekken en door half de gemeente als 'vuile zondaars' worden aangezien terwijl de helft 'met geluk' (zonder dat er iemand zwager is geraakt, bedoel ik!!!) ook sex heeft gehad.
Kwebbel schreef:Een kennis van ons heeft net een jaar een relatie, meisje nu 7 weken zwanger en 'moeten' dus trouwen. Van de familie, van de kerk, van iedereen die om hen heen staan. Huisje bijna rond, hij nog geen rijbewijs, zij wel. Ik snap best wel dat ze moeten trouwen en dat hun sex hebben gehad is nu ook niet meer terug te draaien. Wat mij dan meer tegen het hoofd stoot is dat ze het boetekleed aan moeten trekken en door half de gemeente als 'vuile zondaars' worden aangezien terwijl de helft 'met geluk' (zonder dat er iemand zwager is geraakt, bedoel ik!!!) ook sex heeft gehad.
Mortlach schreef:Om er toch even op terug te komen, is dit niet een voorbeeld waarbij de norm zoals gegeven door de Bijbel misschien niet meer erg behulpzaam is. Mag er zo worden gedacht?
Kijk, de mens nu verschilt fysiek echt niet zoveel van de mens in de tijd van de Bijbel. Geen seks voor het huwelijk is dan ook een prima idee als je gewoon bent op je 14de/16de/18de te trouwen. De seksualiteit van de mens wordt in dat geval geen geweld aangedaan. De richtlijn ondersteunt/reguleert als het ware de natuurlijke ontwikkeling.
Tegenwoordig echter trouwen er niet zoveel mensen meer op hun 18de, of zelfs maar 28ste. Maar de seksuele ontwikkeling gaat natuurlijk wel gewoon door. Het lichaam heeft geen weet van huwelijk of niet. De richtlijn ondersteunt de natuurlijke ontwikkeling niet langer, maar kan tot een enorme bron van frustratie worden, of tot aanleiding onbezonnen in een huwelijk te stappen (omdat je nou eenmaal seks wilt!). Beiden lijken me onwenselijk.
Ik weet dat dit een hele culturele lezing is waar niet iedereen in mee kan/wil gaan, en dat is prima. Ik vraag me alleen af wat men dan verwacht, hoe men redeneert. Het Woord van God is tijdloos en niet cultuurgebonden en voor iedereen, altijd, in elke mogelijke situatie goed? Dat lijkt me in dit geval toch lastig vol te houden. Of wil men al dan niet stiekem terug naar de cultuur van de Bijbel? Gewoon weer allemaal op je 16de trouwen? Of ontkent men de natuurlijke ontwikkeling van seksualiteit in de mens?
schelpje3 schreef:Nou Mortlach, als je nog nooit patat gegeten hebt, weet je dus ook niet of dat lekker is. Zo is het ook met sex. Als je geen leuke partner tegenkomt, gebeurt er vrij weinig. Pas als je "ontwaakt", van de "verboden vrucht" snoept, raak je verslaafd.
Ook moet je je niet onnodig laten prikkelen.
En dat ze in de bijbel op hun 16e trouwden, komt misschien door het feit dat mensen vroeger niet oud werden (op bepaalde uitzonderingen na dan)
In de tijd van onze grootouders, was je op je 50e al stokoudDus zou ik nu met bloemetjesjurk, parelketting en permanentje moeten zitten
schelpje3 schreef:Dat snap ik, maar er wordt soms net gedaan alsof iedere puber vanaf het 15e jaar achter sex aanrent.
Als ik voor mezelf spreek, het duurde bij mij totdat ik mn 1e vriendje kreeg, op mn 18e, voordat ik echt ontdekte wat bepaalde gevoelens inhielden.
Nu zie ik het bij onze volwassen kinderen ook. Tuurlijk vertellen ze mij niet allesmaar je krijgt als moeder snel genoeg door in hoeverre je kind hiermee bezig is. Bij ons zijn het laatbloeiers. (tot nu toe)
Mortlach schreef:schelpje3 schreef:Dat snap ik, maar er wordt soms net gedaan alsof iedere puber vanaf het 15e jaar achter sex aanrent.
Als ik voor mezelf spreek, het duurde bij mij totdat ik mn 1e vriendje kreeg, op mn 18e, voordat ik echt ontdekte wat bepaalde gevoelens inhielden.
Nu zie ik het bij onze volwassen kinderen ook. Tuurlijk vertellen ze mij niet allesmaar je krijgt als moeder snel genoeg door in hoeverre je kind hiermee bezig is. Bij ons zijn het laatbloeiers. (tot nu toe)
Dat zal dan wel erfelijk zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten