Ik heb Opstelten gehoord, maar ik heb geen vertrouwen dat dit gaat lukken.
Vuil op straat is ook een kwestie van mentaliteit van de mensen zelf. Het onderhoud van wijken is een gemeentelijke aangelegenheid. Echter, gemeenten krijgen steeds meer taken van de Rijksoverheid, zonder afdoende middelen en daardoor blijven er zaken liggen. Beter zou zijn dat gemeenten zich zouden beperken tot het uitvoeren van de kerntaken (namelijk plaatselijk beleid) en provincies gedecentraliseerde rijkstaken op zich zouden nemen. Steden als Rotterdam, Amsterdam en Den Haag (alleen die drie) zouden uit de provincies kunnen worden gepromoveerd tot provincies - zij zijn groot genoeg.
Een dergelijke stap voorkomt ook dat kleine gemeenten tegen de zin van de inwoners worden samengevoegd. Er zijn dan ook minder voltijdsburgemeesters nodig. In landen als Frankrijk en Oostenrijk werkt dit prima. Men hoeft het systeem niet te kopiëren, maar studie kan nuttig zijn.
Dit kabinet gaat de onderbezetting van de politie niet verminderen.
Het onderwijs is niet achteruitgehold, maar is ingehaald door andere landen, die er wel voldoende geld in steken.
De miljardairsbelasting is symboolpolitiek, de hypotheekrenteaftrek niet.
Ik ben niet tegen versoepeling van het arbeidsrecht. Wellicht dat er dan wat meer dynamiek op de arbeidsmarkt komt.
Inzake de EU vind ik de invoering van een Sterke Euro en een Zwakkere Euro (Seuro en Zweuro) een optie. Liegende landen kosten ons nu teveel geld. Echter, economische samenwerking zonder een sterke politieke ondersteuning heeft tot op heden niet het gewenste resultaat opgeleverd. De autonomie van Nederland is mij niet heilig. Als er een sterk dak boven ons nationale hoofd wordt gebouwd, ben ik daar voor. Een unie à la de Verenigde Staten of Zwitserland vind ik een uitstekende ontwikkeling, mits er heel duidelijk wordt afgesproken wie welke competentie krijgt. Het behoud van de monarchie vind ik een landelijke, dus nationale aangelegenheid.