Uitslag verkiezingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Re: Uitslag verkiezingen

Berichtdoor rafaell » 21 jul 2010 20:08

Balen. En als het CDA het al niet ziet zitten om over centrumrechts te praten dan wordt het ook geen succes als je het ze verplicht. Zelf zou ik het de vervelendste optie vinden.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 21 jul 2010 22:55

We heben eigenlijk niets te vinden, maar ons neer te leggen bij de meest democratisch tot stand gekomen combinatie.
Inmiddels heeft de PVV al weer 10 extra zetels gewonnen, schijnt het, dus lijkt het me overantwoordelijk om een combi te creeren waarbij je miljoenen mensen gaat proberen te domineren door een tegenovergesteld denkende, linkse kliek.CDA moet in het belang van de democratie maar eens schikken, hoewel ik net als de rest van Nederland JP-moe ben.

bruggenbouwer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bruggenbouwer » 22 jul 2010 09:15

Bastiaan30 schreef:We heben eigenlijk niets te vinden, maar ons neer te leggen bij de meest democratisch tot stand gekomen combinatie.
Inmiddels heeft de PVV al weer 10 extra zetels gewonnen, schijnt het, dus lijkt het me overantwoordelijk om een combi te creeren waarbij je miljoenen mensen gaat proberen te domineren door een tegenovergesteld denkende, linkse kliek.CDA moet in het belang van de democratie maar eens schikken, hoewel ik net als de rest van Nederland JP-moe ben.

Hoezo hebben we niks te vinden, en daarnaast, hoezo heeft de PVV er recht op dat het CDA meedoet? Ik ben niet voor een linkse coalitie, maar ook zo'n coalitie heeft dan gewoon ook een democratische meerderheid. Kan de PVV niet samen iets met SP en wat partijen wat gaan doen? Het wordt tijd dat de PVV zich in het belang van de democratie maar eens gaat schikken.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 jul 2010 18:36

Ik ben niet JP-moe, en daarom mag de formatie nog wel even duren. :wink:

En verder: de meerderheid van de Nederlanders zit niet op Wilders te wachten. Als je pas ook weer zijn tirade over de islam las...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2010 22:50

Bastiaan30 schreef:We heben eigenlijk niets te vinden, maar ons neer te leggen bij de meest democratisch tot stand gekomen combinatie.

Als al die PVV'ers willen dat het CDA gaat regeren, dan hadden al die PVV'ers maar op het CDA moeten stemmen. Dat hebben zij niet gedaan, mede daarom is het CDA gehalveerd. Het CDA bepaalt zelf of het gaat regeren of niet, als daar gelegenheid voor is, en zeker niet al die PVV'ers die eerst jaren op het CDA hebben lopen schelden en nu het CDA nodig hebben omdat anders de natte droom van Wilders naar de haaien gaat.

Kortom: wil je dat het CDA regeert, dan stem je CDA. Zo niet, dan stem je iets anders, maar dan moet je niet gaan jengelen dat het CDA de droom van Wilders aan flarden schiet. Het CDA is niet een partij om de machtswellust van Wilders te bevredigen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 23 jul 2010 08:49

Wat een kortzichtige stelling. Natuurlijk stem je op de partij waarbij je graag wilt dat die gaat regeren. Maar gezien de geschiedenis van de Nederlandse politiek (sinds 1848) hebben we voor een regering meerdere partijen nodig. Hoewel een minderheidskabinet ook tot de mogelijkheden behoort, is dit blijkbaar niet wenselijk. Terrecht, want de politieke grillen van de meeste partijen zijn onvoorspelbaar.

Wat Wilders nu doet, staat lijnrecht tegenover zijn beweringen van krap een jaar geleden. Sterker nog, lijnrecht tegenover van zijn beweringen van een half jaar geleden. Vorig jaar nog bij de Algemene Beschouwingen werd het zittende kabinet uitgemaakt voor 'flut kabinet' en bij de val van het kabinet moest de vlag uit.

Nee, Wilders gaat telkens uit van de perspectieven voor zijn partij. Door de toemalige coalitiepartijen te kijker te zetten was hij stemmen aan het werven. Maar nu zijn de verkiezingen geweest en wil hij regeren. De enige levensvatbare combinatie is met VVD en CDA. Daarom roept hij het CDA op. Maar pas op: wanneer dit mislukt dan richt hij zijn pijlen vroeg of laat weer op het CDA en wellicht ook op de VVD.

Kortom, het gaat om de politieke wind van de dag.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 jul 2010 09:36

Arco schreef:Wat Wilders nu doet, staat lijnrecht tegenover zijn beweringen van krap een jaar geleden. Sterker nog, lijnrecht tegenover van zijn beweringen van een half jaar geleden. Vorig jaar nog bij de Algemene Beschouwingen werd het zittende kabinet uitgemaakt voor 'flut kabinet' en bij de val van het kabinet moest de vlag uit.

Ja, dat noemen ze ook wel politiek. Alle partijen doen daar zo'n beetje aan mee de een wat duidelijker dan de ander. Maar evengoed zou je hetzelfde over VVD, D66, Groenlinks, SP, PvdD enz kunnen zeggen.
Nee, Wilders gaat telkens uit van de perspectieven voor zijn partij. Door de toemalige coalitiepartijen te kijker te zetten was hij stemmen aan het werven. Maar nu zijn de verkiezingen geweest en wil hij regeren.

Yep, zoals vrijwel alle partijen dus.
De enige levensvatbare combinatie is met VVD en CDA. Daarom roept hij het CDA op. Maar pas op: wanneer dit mislukt dan richt hij zijn pijlen vroeg of laat weer op het CDA en wellicht ook op de VVD.

Kortom, het gaat om de politieke wind van de dag.

Idd, en zo is het altijd al geweest met of zonder PVV.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 23 jul 2010 11:53

Bastiaan30 schreef: Inmiddels heeft de PVV al weer 10 extra zetels gewonnen, schijnt het, dus lijkt het me overantwoordelijk om een combi te creeren waarbij je miljoenen mensen gaat proberen te domineren door een tegenovergesteld denkende, linkse kliek.CDA moet in het belang van de democratie maar eens schikken, hoewel ik net als de rest van Nederland JP-moe ben.

Dat is natuurlijk iets wat helemaal niet mee hoort te wegen he, wat de PVV doet in de opiniepeilingen. Zeker omdat het nu geen verkiezingstijd is zijn de resultaten van die peilingen helemaal niet betrouwbaar. Er moet een coalitie gevormd worden op basis van de verkiezingsuitslag zoals die er nu ligt, niet op basis van prognoses over hoe het misschien zou kunnen zijn.

Verder ben ik het ook niet me je eens als je zegt dat het CDA maar moet schikken: zoals hierboven al gezegd is staat het het CDA vrij om te doen wat ze in hun eigen belang achten, en daarom is de PVV niet de geijkte keuze.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jul 2010 10:11

Arco, je hebt mijn bijdrage niet begrepen.

Veel PVV'ers hebben jarenlang lopen (zieken) op alles wat CDA (en PvdA) was. Balkenende kon niets goed doen, het CDA ook niet. Nu hebben die PVV'ers het CDA heel hard nodig om in de buurt van een regering te komen en nu moet het CDA met alle geweld meeregeren, volgens die PVV'ers - anders valt hun droom in duigen.

Dan zeg ik, als CDA'er: wij zijn niet de stijgbeugelhouder van Wilders. Ik haak af op het moment dat het CDA met de PVV in zee gaat. Wellicht dat een andere centrumgerichte partij dan een optie kan worden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jul 2010 10:54

Ik als CDA'er heb ook lopen klagen op het CDA omdat ze weinig goed deden. Balkenende was zwaar over zijn houdbaarheidsdatum heen en werd alsnog weer naar voren geschoven en ik kon maar weinig christelijks terugvinden in het programma. Voor mij was de maat als CDA'er vol en mijn stem ging naar de VVD. En velen met mij aan de verkiezingsuitslag te zien.

Tot nu toe heb ik mijn lidmaatschap nog niet opgezegd omdat ik nog wel een beetje vertrouwen heb in Verhagen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jul 2010 14:56

De VVD is nog minder christelijk dan het CDA.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jul 2010 15:03

Optimatus schreef:De VVD is nog minder christelijk dan het CDA.

Dat valt wel mee. Ze zijn beide niet uitgesproken christelijk. En als het CDA dan toch niet durft te spreken over zaken als abortus en euthanasie dan kan ik evengoed een liberale partij kiezen die economisch beleid altijd beter voor elkaar heeft.

Maar goed het CDA gaat praten met VVD en PVV. Ik ben benieuwd hoe Verhagen gaat onderhandelen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jul 2010 15:18

Kijk, als het CDA in staat is om Wilders (figuurlijk) volledig uit te kleden, dan kunnen we wellicht met enig vertrouwen in de eigen partij doorgaan. Als het CDA op kapitale zaken toegeeft, kap ik er mee. (dan maar geen afdelingspenningmeester meer)

bruggenbouwer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bruggenbouwer » 24 jul 2010 16:54

Faramir schreef:

Dat valt wel mee. Ze zijn beide niet uitgesproken christelijk. En als het CDA dan toch niet durft te spreken over zaken als abortus en euthanasie dan kan ik evengoed een liberale partij kiezen die economisch beleid altijd beter voor elkaar heeft.

Maar goed het CDA gaat praten met VVD en PVV. Ik ben benieuwd hoe Verhagen gaat onderhandelen.

Wat apart dat je de mate van christelijkheid afmeet aan het feit hoe fel men tegen abortus of euthanasie is. Volgens mij draait het om de uitgangspunten van een partij: hun mensvisie en hun maatschappijvisie. Heb je ooit bedacht waarom het CDA zich als christendemocratische partij profileert en niet als christelijke partij?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jul 2010 18:45

bruggenbouwer schreef:
Faramir schreef:

Wat apart dat je de mate van christelijkheid afmeet aan het feit hoe fel men tegen abortus of euthanasie is.

Ik zie het als een peiler. Het gaat niet om fel tegen zijn (alhoewel dat mooi zou zijn). Het benoemen als onwenselijk zou al een leuk beginnetje zijn voor het CDA.
Volgens mij draait het om de uitgangspunten van een partij: hun mensvisie en hun maatschappijvisie. Heb je ooit bedacht waarom het CDA zich als christendemocratische partij profileert en niet als christelijke partij?

Ja hoor ik heb hele lappen tekst van het CDA gelezen over van alles en nog wat. Voor mijn studie heb ik onderwijskundige onderzoeken verricht over het katholieke basisonderwijs. Beiden kunnen fraaie teksten produceren die vooral zo vaagjes mogelijk blijven over de christelijkheid. Beiden profileren zich als christelijk maar zijn eigenlijk een beetje vergeten dat daar dan soms wat niet populaire dingen bij horen. Om maar even ene vergelijking te maken.

Als christen-democratisch inhoud dat de partijstandpunten mee moeten waaien met de grillen van de tijd op zulke belangrijke onderwerpen dan kan men zich beter volks-democratisch oid noemen. Dat bij formatiebesprekingen op (belangrijke) onderwerpen water bij de wijn moet snap ik maar daarvoor hoef je het ideaal niet aan te passen.

Terug naar “Archief”