tante-tortel schreef:Ik vind alle kinderen schattig laten we dat voorop stellen. Of liever gezegd: ik hou van alle kinderen. En of ik ze schattig vind hangt van allerlei factoren af. Een kind wat zijn moeder loopt te schoppen vind ik echt niet schattig.
Mijn Nederlandse buurkinderen slaan en schoppen hun ouders ook. Als ouders heb je de verantwoordelijk je kinderen op te voeden. En niet elk kind kan op dezelfde manier opgevoed worden, daar zijn geen vaste standaarden voor. Je moet elk kind apart opvoeden. Biologisch of geadopteerd. Daarbij moet je bij geadopteerde kinderen ook nog eens rekening houden met een flinke berg rouwverwerking, dat moet er allemaal uit. Daar zul je iets mee moeten doen. En wanneer mensen dat inzien, dan houdt het schoppen al heel snel op.
tante-tortel schreef:Wat ik ermee bedoelde te zeggen: je verromantiseerd adopteren.
Alsof blanke geadopteerde kinderen niet schattig zouden kunnen zijn.
Of gele, of rode, of wat dan ook.
Maar juist donker en schattig.
Ik heb het in een eerdere post al gezegd: alle kleurtjes zijn prachtig. Je kunt ook gele of rode kindjes adopteren. Maar op een gegeven moment kom je er achter voor welke landen je in aanmerking komt. En dan weet je ook welke kleur je kindjes ongeveer kunnen hebben. En geloof me: die vind je dan ineens net nog wat schattiger. Omdat je eigen kinderen zo zullen zijn!!!
En van romantiseren zou ik niet meteen spreken. Een kind krijgen is een feest. En dat mag best wel eens gezegd worden. En wanneer je een kind adopteert, is dat ook een feest. Maar bij een kind krijgen, horen ook verantwoordelijkheden. Maar mag je als aanstaande adoptie-ouder niet net zo uitkijken naar de komst van je kind als een vrouw die uitziet naar de bevalling? In beide gevallen brengt het kind grote verantwoordelijkheden met zich mee. Sommige zijn hetzelfde, sommige zijn anders. En je moet altijd goed beseffen, dat een geadopteerd kindje andere behoeftes heeft, op een andere manier reageert, etc. En daar moet je op inspelen en daar moet je op voorbereid zijn. En om voor mezelf te spreken: dat ben ik. En ik kan je zeggen: wat zie ik uit naar mijn kind(eren)!!!
tante-tortel schreef:Nu ik heb al dieverse paren in mijn kennissen kring die hebben geadopteerd en waarvan de kinderen regelmatig niet schattig zijn.
Wat heel veel strijd en verdriet heeft opgeleverd.
En die er ook echt niet schattig uitzagen toen ze aankwamen.
Onder de schurft b.v. Angstig, totaal niets moeten weten van de adoptieouders. Huilen en huilen, dagen, nachten, weken en maanden.
Hechtingsproblemen. Enz enz.
Toen ik werd geboren zag ik er vies en ranzig uit. Ik was helemaal niet schattig. Met een paar lelijke plukken haar op mijn hoofd. Ieuw. En een paar weken na mijn geboorte zat ik onder de uitslag. Helemaal, van top tot teen. Geen gezicht. Maar ach, mijn moeder vond mij toch wel schattig.
En zo kan het mij niks schelen hoe mijn kinderen er uit zullen zien.
En wat betreft die angst, hechtingsproblemen, etc: daar kun je je als ouders op voorbereiden. Daar zijn manieren voor om mee om te gaan. En dat is in het begin altijd moeilijk. Sommige ouders verwachten van hun kinderen, dat ze lijken op de kinderen van hun familie of vrienden die in dezelfde leeftijd zijn. Maar dat kan niet. En daar gaat het vaak mis. Ik heb hier boeken en studies genoeg liggen... echt waar, het grootste probleem zit hem in de verwachtingen en de gedragingen van de ouders. Niet in die kinderen.
En verromantiseer ik de boel nu? Lijkt me niet. Ik bereid me voor op kinderen met schurft, verdriet, angsten, momenteel verdiep ik me zelfs enorm in HIV-positieve kinderen, ik verdiep me in zo'n beetje alles. Ik ben realistisch. Mijn kinderen komen met een enorme rugzak bij ons in huis. Maar man, wat zie ik uit naar mijn kinderen. En o, wat zullen ze schattig zijn. En o, wat zal ik ze liefhebben. Dat kun je je gewoon niet voorstellen: ik koester die kinderen nu al zo erg, dat mijn hart ontploft.