Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jul 2008 10:34

Gerdien, ik vraag dat me ook weleens af en zal daarom niemand opleggen om te handelen zoals wij dat hebben gedaan. Ik wilde mij pas helemaal geven na het trouwen. Die laatste paar maanden konden we dan net zo goed ook nog volhouden. En wat maakt het uit wat er precies in de huwelijksnacht wel of niet gebeurt, je hebt daarna nog jaren de tijd om te oefenen ;)

Ik heb ook veel respect voor mensen die altijd in aparte kamers slapen tot ze getrouwd zijn, omdat ze van zichzelf weten dat ze het anders niet volhouden.

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 21 jul 2008 10:35

Gerdien B. schreef:Soms vraag ik mij af of het goed is om zo krampachtig met elkaar om te gaan. oke, niet voor iedereen is dat maar ik hoor ook regelmatig van stellen, die echt vreselijk hun best er voor moeten doen om het niet te doen.

Als je al weet dat je gaat trouwen, aan het plannen bent, maar enkel je jawoord en handtekening nog ontbreken, wat verschil je dan van het stel er voor en er na? Dat ene ja woord veranderd toch niets inhoudelijks aan je relatie, het is enkel officieel gemaakt voor de wet.

Persoonlijk denk ik niet dat ik het vast zou leggen op 1 specifiek moment.
Geforseerd hier mee omgaan lijkt mij ook niet al te goed. Het zou voor mij een hele extra lading krijgen als ik weet: nu is mijn huwelijksnacht, nu moet het. Ik zou dat echt niet kunnen.

Ik denk dat het heel persoonlijk is.
Als jij weet dat je seks wil bewaren voor als je getrouwd bent, dan kijk je daar heel anders tegen aan. Het is helemaal niet dat je er krampachtig mee om gaat omdat je er juist heel veel over praat en het ook met elkaar deelt wat je verwachtingen en verlangens zijn.

Op zich is er geen verschil tussen het moment voor of na de handtekening. Maar voor mij is dat wel zoo waardevol dat ik wel de zekerheid heb dat we nu echt voor altijd bij elkaar horen en ik me ook helemaal wil geven aan mijn vriend.
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jul 2008 10:42

ring schreef:Op zich is er geen verschil tussen het moment voor of na de handtekening. Maar voor mij is dat wel zoo waardevol dat ik wel de zekerheid heb dat we nu echt voor altijd bij elkaar horen en ik me ook helemaal wil geven aan mijn vriend.

Ik hoop voor je dat je die zekerheid dat jullie bij elkaar horen nu ook al hebt... Ik neem aan, dat die zekerheid niet pas komt als je het huwelijk ingaat. Dus wat dat betreft vind ik dit argument niet doorslaggevend.
Afbeelding

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 21 jul 2008 10:47

Daphne schreef:
ring schreef:Op zich is er geen verschil tussen het moment voor of na de handtekening. Maar voor mij is dat wel zoo waardevol dat ik wel de zekerheid heb dat we nu echt voor altijd bij elkaar horen en ik me ook helemaal wil geven aan mijn vriend.

Ik hoop voor je dat je die zekerheid dat jullie bij elkaar horen nu ook al hebt... Ik neem aan, dat die zekerheid niet pas komt als je het huwelijk ingaat. Dus wat dat betreft vind ik dit argument niet doorslaggevend.

Begrijpelijk dat je dit noemt. De zekerheid dat wij echt bij elkaar horen heb ik nu ook! Maar voor mij is het huwelijk wel zo doorslaggevend dat ik me dan echt lichamelijk kan geven en ook veiligheid ervaar die ik daarvoor nodig heb.

Mmmhh.. misschien is het wel heel vaag hoor, zoals ik het nu verwoord. Maar het is wel iets wat ik echt zo beleef! Niet dat seks nu een 'ver van mijn bed-show' is ofzo, helemaal niet juist. Maar toch hebben wij samen een diep verlangen om het te bewaren..

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2008 10:48

ring schreef:Ik denk dat het heel persoonlijk is.
Als jij weet dat je seks wil bewaren voor als je getrouwd bent, dan kijk je daar heel anders tegen aan. Het is helemaal niet dat je er krampachtig mee om gaat omdat je er juist heel veel over praat en het ook met elkaar deelt wat je verwachtingen en verlangens zijn.

Op zich is er geen verschil tussen het moment voor of na de handtekening. Maar voor mij is dat wel zoo waardevol dat ik wel de zekerheid heb dat we nu echt voor altijd bij elkaar horen en ik me ook helemaal wil geven aan mijn vriend.

Je kijkt er niet anders tegen aan als je die keus hebt gemaakt. Ik heb ook die keus gemaakt, maar ga niet een relatie extra krampachtig, daardoor moeilijk maken.

Als enkel zijn jawoord op het stadhuis jou zekerheid geeft over de toekomst, begin ik toch echt achter mijn oor te krabben over hoe sterk je in je relatie nu geloofd. Mijn zekerheid voor de toekomst is de liefde van ons voor elkaar. Zijn woord dat hij heeft gezegd dat hij met mij wil trouwen, dus zijn leven met mij wilt gaan delen voor altijd. Dat we al heerlijk aan het dagdromen zijn over trouwen en de verdere toekomst.
De zekerheid dat we bij elkaar horen heb ik al. Daarom denk ik niet dat je bijv. een week voor je huwelijk nog jezelf zo krampachtig hoeft gaan houden.

@Lalage, ik heb daar zeker ook respect voor.
toch blijft mijn twijfel of het ook altijd even goed is voor je relatie, aangezien ik te vaak hoor dat ze wel erg krampachtig met elkaar om gaan tot het trouwen. Daarbij zijn vooral meisjes toch met angst naar hun huwelijksdag aan het toe leven ivm de huwelijksnacht.

Een bekende van mij was zwanger voor het trouwen en zij zei later tegen mij: dat ik zwanger werd, dat wilde ik eigenlijk niet. Maar als ik niet al is seks had gehad voor het huwelijk, dan had ik minder genoten van onze trouwdag vanwege de nacht die volgen zou.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jul 2008 10:51

ring schreef:Begrijpelijk dat je dit noemt. De zekerheid dat wij echt bij elkaar horen heb ik nu ook! Maar voor mij is het huwelijk wel zo doorslaggevend dat ik me dan echt lichamelijk kan geven en ook veiligheid ervaar die ik daarvoor nodig heb.

Mmmhh.. misschien is het wel heel vaag hoor, zoals ik het nu verwoord. Maar het is wel iets wat ik echt zo beleef! Niet dat seks nu een 'ver van mijn bed-show' is ofzo, helemaal niet juist. Maar toch hebben wij samen een diep verlangen om het te bewaren..

De veiligheid die jij wilt ervaren is dus afhankelijk van je huwelijk? Dat lijkt mij niet echt 'gezond'. De veiligheid die ik bij mijn man heb komt omdat hij van me houdt, niet omdat we getrouwd zijn. Door ons huwelijk voel ik me absoluut niet veiliger dan daarvoor hoor!
Afbeelding

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 21 jul 2008 10:55

Evelien schreef:
Daphne schreef:
Evelien schreef:wij (tenminste ik) wil absoluut geen seks voor het huwelijk.

Lijkt me erg lastig als je samenwoont! Je bent toch niet van steen?

klopt, ik ben ook niet van steen. En het is ook moeilijk. Maar met kracht van Boven (klinkt vroom maar zo bedoel ik het absoluut niet) lukt het wel. Je moet dan ook niet grenzen gaan verleggen en op zoeken. We staan er beiden achter en er over blijven praten en benoemen. Al verlangen we wel naar meer (lichamelijk) contact. En kijk daarom ook uit naar ons huwelijk.

Maar wij slapen allebei appart. (heel ouderwets)

Wouw Evelien! Dat vind ik echt knap van jullie. Ook als je niet met elkaar samenwoont of bij elkaar slaapt kan het af en toe al flink moeilijk wezen. Aan de andere kant, er wordt ook altijd wel heel makkelijk ervan uitgegaan dat als een stel een weekend weg is, of bij elkaar logeert op 1 kamer of samenwoont dat ze DUS ook met elkaar naar bed gaan.

Maar Ring: je hebt die zekerheid toch van te voren al wel? Wij gaan dan in maart trouwen, maar we zijn allebei nu al heel erg zeker van elkaar, die trouwdag zien wij meer als leuke dag omdat te bevestigen.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2008 11:00

88alries88 schreef:Aan de andere kant, er wordt ook altijd wel heel makkelijk ervan uitgegaan dat als een stel een weekend weg is, of bij elkaar logeert op 1 kamer of samenwoont dat ze DUS ook met elkaar naar bed gaan.

haha, dit doet mij aan mijn zusje denken.
Wij gaan dus 2 weken heerlijk samen op vakantie en kruipen gerust in 1 bed. Vorig jaar zomer ook gedaan en hebben daar geen moeite mee gehad.

Toen mijn zusje je naar onze vakantie vroeg zei ze gelijk: dat wordt dan met 2 heen en met z'n 3tjes terug. Waarop mijn reactie was: zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 21 jul 2008 11:04

Gerdien B. schreef:@Lalage, ik heb daar zeker ook respect voor.
toch blijft mijn twijfel of het ook altijd even goed is voor je relatie, aangezien ik te vaak hoor dat ze wel erg krampachtig met elkaar om gaan tot het trouwen. Daarbij zijn vooral meisjes toch met angst naar hun huwelijksdag aan het toe leven ivm de huwelijksnacht.

Een bekende van mij was zwanger voor het trouwen en zij zei later tegen mij: dat ik zwanger werd, dat wilde ik eigenlijk niet. Maar als ik niet al is seks had gehad voor het huwelijk, dan had ik minder genoten van onze trouwdag vanwege de nacht die volgen zou.

Idd! Want ze denken dat ze 'verplicht' zijn om het dan te doen, terwijl ze er misschien wel helemaal geen zin in hebben. Ikzelf vind het een raar idee dat bijv. ouders 's dan na de bruiloft naar bed gaan en dan liggen te bedenken dat jij het dan voor het eerst doet. Ik denk dat ik het heel stom vind om na de trouwdag dan weer bij mn ouders te komen. Gewoon omdat iedereen dan weet je dat met elkaar naar bed bent geweest!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 jul 2008 11:11

Gerdien B. schreef:
88alries88 schreef:Aan de andere kant, er wordt ook altijd wel heel makkelijk ervan uitgegaan dat als een stel een weekend weg is, of bij elkaar logeert op 1 kamer of samenwoont dat ze DUS ook met elkaar naar bed gaan.

haha, dit doet mij aan mijn zusje denken.
Wij gaan dus 2 weken heerlijk samen op vakantie en kruipen gerust in 1 bed. Vorig jaar zomer ook gedaan en hebben daar geen moeite mee gehad.

Toen mijn zusje je naar onze vakantie vroeg zei ze gelijk: dat wordt dan met 2 heen en met z'n 3tjes terug. Waarop mijn reactie was: zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.

wij kruipen ook wel bij elkaar in 1 bed als we op vakantie gaan. Doen daar ook niet moeilijk over.

Maar puur omdat wij ook nog niet toe zijn aan kinderen wil ik pas beginnen met de pil als we gaan trouwen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2008 11:15

Herkenbaar Evelien. Ik wil ook zo laat mogelijk met de pil beginnen. Wij zien het ook niet zitten om direct zwanger te worden.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jul 2008 11:15

88alries88 schreef:Ikzelf vind het een raar idee dat bijv. ouders 's dan na de bruiloft naar bed gaan en dan liggen te bedenken dat jij het dan voor het eerst doet. Ik denk dat ik het heel stom vind om na de trouwdag dan weer bij mn ouders te komen. Gewoon omdat iedereen dan weet je dat met elkaar naar bed bent geweest!

Daar heb ik me werkelijk geen moment druk om gemaakt. Dat hoort er nou eenmaal bij en ik geloof eigenlijk ook niet zo, dat ouders dat gaan liggen bedenken. En wat dan nog? Logisch, dat zoiets in een huwelijk gebeurt...
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2008 11:20

Ik vind het erger dat mensen daardoor niet van hun huwelijksdag kunnen genieten, dat ze in angst leven hierdoor.
Het is toch iets dat voort komt uit liefde en hoort toch iets mooi's te wezen.

Wat anderen denken kan mij ook niets schelen

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 21 jul 2008 11:25

Gerdien B. schreef:Ik vind het erger dat mensen daardoor niet van hun huwelijksdag kunnen genieten, dat ze in angst leven hierdoor.
Het is toch iets dat voort komt uit liefde en hoort toch iets mooi's te wezen.

Wat anderen denken kan mij ook niets schelen

Precies, als je zoiets gaat bedenken op je trouwdag (of daarvoor al), dan kan je ook niet echt genieten van je huwelijksdag en -nacht.
Afbeelding

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 21 jul 2008 12:26

Daphne schreef:
ring schreef:Begrijpelijk dat je dit noemt. De zekerheid dat wij echt bij elkaar horen heb ik nu ook! Maar voor mij is het huwelijk wel zo doorslaggevend dat ik me dan echt lichamelijk kan geven en ook veiligheid ervaar die ik daarvoor nodig heb.

De veiligheid die jij wilt ervaren is dus afhankelijk van je huwelijk? Dat lijkt mij niet echt 'gezond'. De veiligheid die ik bij mijn man heb komt omdat hij van me houdt, niet omdat we getrouwd zijn. Door ons huwelijk voel ik me absoluut niet veiliger dan daarvoor hoor!

Wat jij hier nu noemt, zo bedoel ik het helemaal niet.
Ik heb me juist vanmorgen zitten bedenken dat onze relatie er één is uit duizenden, en dat daar nooit niemand tussen komt en dat het ook voor altijd is. Veilig voel ik me absoluut wel, zeker ook doordat mijn vriend mij de bevestiging geeft dat ik veilig bij hem ben. En dat hij mij waardeert zoals ik er ben en ik er mag zijn.

En met het geval geen seks te willen voor ons huwelijk gaan wij helemaal niet krampachtig mee om! 'k Zie het juist als iets waar we samen naar toe aan het groeien zijn en waar we straks van gaan genieten. Nu zou ik het ook nog niet willen, gewoon omdat ik vind dat ik nog op vele andere gebieden mijn vriend (beter) kan leren kennen..

Zelf zie ik 'seks' toch iets wat uiteindelijk een onderdeel van je relatie is, en is dat dan niet gewoon 10% van de 100%?? :roll:

Terug naar “Archief”