hee, dank je voor je reactie. Ik wil er even kort op ingaan.
Gurkie schreef:Naja, het staat niet zozeer in de weg, als in: door de kerk is mijn relatie met God over. Het is meer zo dat ik als een droog plantje in de woestijn sta. En ik ga niet weg om verschillende redenen.
Je relatie over? Dan snap ik niet zo goed waarom punt B nog in je lijstje staat.
A. Het is moeilijk om afscheid te nemen van de kerk waar ik opgegroeid ben.
Allicht maar dat je relatie met God geblokkeerd wordt is erger.
B. Ik heb nog zoveel idealen voor die kerk. Arrogant misschien, maar ik hoop dat God mij nog wil gebruiken om de boel daar - ten goede - te veranderen. Dalijk mis ik iets.
Als je relatie met Hem ondertussen geblokkeert is dat wel wat arrogant ja.
C. Ik voel me schuldig, omdat de helft van de gemeente het daar helemaal geweldig vindt. Zij vinden dat het vooruitgaat. De 'confrontatie' aangaan loopt op niks uit en ik wil zo graag dat het wél op iets uitloopt. Waarop weet ik eigenlijk niet.
Dat er meer aandacht komt voor de andere helft die het niet geweldig vindt?
D. Toen we een andere - door mij wél 'geliefde' - dominee hadden, gingen er ook mensen weg. Ik vond hen toen laf en zéker toen ze terugkwamen, omdat de volgende dominee - die we nu hebben - hen wél lag. Zo wil ik niet worden. Als ik wegga, is het ook voorgoed. Maar zo'n beslissing nemen, is best moeilijk.
het gaat er om waarom je wegloopt... is dat omdat die dominee je niet zo ligt? Of omdat je anders geestelijk sterft? Een wereld van verschil.
Weet je, ik krijg het idee dat je je iets teveel door verkeerde zaken laat leiden in je beslissing. Op punt B na zijn als je argumenten dingen die met mensen te maken hebben... je bent in die kerk opgegroeid, je voelt je schuldig omdat anderen het er wel fijn vinden en je vindt... Ik krijg het idee dat je als het nodig is geen keuze durft te maken tussen God of mensen. Wat staat er bij je op 1? Stem wat je doet dan daar op af, niet op mensen. Wat punt B betreft, je hebt als plantje (in de woestijn) gewoon water nodig. Anders ga je dood. Simpel. Zorg in ieder geval dat je voldoende water krijgt. Dan maar buiten de kerk als je daar uitdroogt. Daar zijn wel een hoop mogelijkheden voor.