De bekering en de bijbelse onderbouwing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 18 apr 2008 10:23

Komt er toch, merk ik, een andere vraag om de hoek kijken: hoe merk ik dat ik bekeerd ben?
Wat verwacht ik in de relatie met God?

Is het een blikseminslag - God, Jezus, die me krachtdadig bij de kraag grijpt?
Is het de 'stille stem van het hart"?
Is het "zien, soms even"?

En moeten die dingen dagelijks ervaren worden?

Voor mij persoonlijk is het "zien, soms even", is het geraakt worden door een lied, een woord, een gedachte...
Dat is niet alle dagen het geval. Er zijn donkere perioden in mijn leven geweest en soms nog. Dan heb ik de taak Hem te blijven aanroepen, als in de Psalmen - "waar bent U God"?
In die zin is bekeren: blijven openstaan voor Hem en als alles duister is Hem bidden, dat Hij openbreekt met Zijn licht...

Zo ongeveer...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 apr 2008 10:36

essieee schreef:En toch 'wacht' ik wel op dat moment!
God laat zich niet onbetuigd en zal op ZIjn tijd mij wel duidelijk maken dat Hij mijn vader wil zijn!

Beste essieee, als ik je goed begrijp wil jij wel bekeerd worden, maar is het nog de vraag of God wil dat je bekeerd wordt?
Is het niet precies andersom?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 apr 2008 11:52

@ essieee... volgens mij roept God door de Bijbel heen dat Hij van iedereen, dus ook van jou, de Vader wilt wezen. Het punt ligt bij jou of jij dat toelaat.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2008 12:40

essieee schreef:
Gerdien B. schreef:Ik niet in ider geval, maar het ging hier om de bekering dus om dat moment.

En toch 'wacht' ik wel op dat moment!
God laat zich niet onbetuigd en zal op ZIjn tijd mij wel duidelijk maken dat Hij mijn vader wil zijn!

Heej Essie, er is al wat gereageerd. Maar nog even als aanvulling. De bekering is volgens de Bijbel niets iets waar je op moet wachten. Het is iets wat je (in al je gebrekkigheid) moet doen. Dat God je Vader wil zijn heeft Hij al heel vaak laten zien. Ik neem aan dat je gedoopt bent. Ik wil graag aanhalen wat God je toen heeft belooft, wat Hij daar tegen je zei:

Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt [Romeinen 8:17]. Daarom wil Hij ons met al het goede verzorgen, al het kwade van ons weren of dat kwade voor ons doen meewerken ten goede [Romeinen 8:28]. (Doopformulier)

Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is, door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de besnijdenis, die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het sacrament des Doops, door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religies afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader.
(...)
En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus.
(Geloofsbelijdenis)

God belooft overal dat Hij je Vader wil zijn. Geloof je in Jezus Christus als verlosser en dat Hij ook jou wil verlossen? Dan ben je zijn kind en is Hij je Vader. Wat moet Hij dan nog duidelijk maken? Is de vraag niet eerder: Wat doe jij?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 apr 2008 20:18

Gerdien B. schreef:Alleen vergeet de reformatorische dogma de teksten als: geloof en u zal behouden worden, klopt en u zal opgedaan worden, allen wie Hem aangenomen heeft Hij macht gegeven kinderen Gods genoemd te worden, wordt gelijk de kinderen.

Natuurlijk kan ik in bijvoorbeeld de psalmen de ellende,verlossing en dankbaarheid halen. Alle aspekten leert een mens door het leven heen wel kennen in het geloof.

Zijn de woorden van Jezus niet vele male belangrijker dan wat Paulus of David zeiden?

Elbert heeft al gereageerd, maar ik wil nog wel iets aanvullen.

Ik vind het erg jammer dat doordat een gedeelte van de reformatorische mensheid een verkeerde/afwijkende geloofsleer heeft, gelijk de complete refo dogmatiek aan de kant wordt geschoven.

Er zijn gelukkig zoveel refo´s die er wel een bijbelse visie op na houden, en echt niet verwachten dat iedereen een zenuwslopend bekering verhaal op tafel legt voordat ze je als broeder of zuster in Christus zien.

Ik hoop dat deze mensen niet op een hoop met de rest worden geveegd.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 apr 2008 20:33

Jammer dan Wullimpie dat de refo´s die het wel goed op hebben gepakt maar op 1 hand!!! te tellen zijn. Daarbij heb ik in 2 GerGem gemeenten gezeten. Dat zegt denk ik toch heel wat!!

Ik voel mij totaal niet aangesproken dat ik alles op 1 hoop schuif. Ik weet heel goed waar ik het over heb.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 apr 2008 20:37

:roll: Ja natuurlijk, gelukkig ben ik er al heel wat meer tegen gekomen.
Maar goed, laten we maar niet al te veel van het topic afwijken, het ging over bekering.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 18 apr 2008 20:51

Gerdien B. schreef:Jammer dan Wullimpie dat de refo´s die het wel goed op hebben gepakt maar op 1 hand!!! te tellen zijn. Daarbij heb ik in 2 GerGem gemeenten gezeten. Dat zegt denk ik toch heel wat!!

Ik voel mij totaal niet aangesproken dat ik alles op 1 hoop schuif. Ik weet heel goed waar ik het over heb.

Nu is dat niet helemaal waar. Ik ken ook genoeg 'refo's' die ondanks hun andere visie op de bekering toch nog in de Ger. Gem. kerken. :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 apr 2008 20:57

ik zeg niet dat DAT de reden is dat ik er niet meer kerk, maar wel dat dit mijn ervaring is met de mensen binnen de GerGem. Mijn familie is ook nog is mega groot en ook bijna allemaal GerGem dus ken de in en outs wel.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 apr 2008 22:19

elbert schreef:

Beste essieee, als ik je goed begrijp wil jij wel bekeerd worden, maar is het nog de vraag of God wil dat je bekeerd wordt?

Veel reacties, ik pik de jouwe er even uit!
Ik geloof en vertrouw dat de Heere wil dat we ons bekeren, en Hij ons niet tegenhoud. Hoorde eergisteren nog zeggen in de kerk; Gij die God zoekt in al uw zielsverdriet,
Houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven.

Daarmee wil ik zeggen dat ik de Heere blijf aanlopen om zekerheid te krijgen. Van mezelf maak ik er zo'n puinbak van. Als ik op mezelf zie ben ik niets, maar als ik mag zien op de opperste leidsman, de voleinder des geloofs dan mag ik hopen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 apr 2008 22:29

Ess, de zekerheid ligt niet in jou hopen op Hem, maar in Hem. Jij doet het net als ik altijd maar slecht, je geloof is klein, je maakt veel fouten en bent daardoor soms ook 'bang' dat God jou niet zou willen...

Gelukkig ligt de zekerheid daarom in Jezus de Christus en niet in jou. Dat je die zekerheid altijd ervaart is een totaal ander punt, het gaat niet om ervaringen of emoties, het gaat om dat wat jij hopen noemt... Geloof is een vast vertrouwen... en een hoop...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 apr 2008 09:39

essieee schreef:
elbert schreef:

Veel reacties, ik pik de jouwe er even uit!
Ik geloof en vertrouw dat de Heere wil dat we ons bekeren, en Hij ons niet tegenhoud. Hoorde eergisteren nog zeggen in de kerk; Gij die God zoekt in al uw zielsverdriet,
Houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven.

Daarmee wil ik zeggen dat ik de Heere blijf aanlopen om zekerheid te krijgen. Van mezelf maak ik er zo'n puinbak van. Als ik op mezelf zie ben ik niets, maar als ik mag zien op de opperste leidsman, de voleinder des geloofs dan mag ik hopen!

Dat is Psalm 69 die jij aanhaalt.
Dat is een bijzondere mooie Psalm, gedicht door David op Schoschannim.
Schoschan is Hebreeuws en betekent dat deze Psalm op het gevoel geschreven, gedicht en bezongen wordt. Zoiets als zie op de leliën met haar zes bladeren hoe schoon, hoe lieflijk, hoe heerlijk zijd Gij alom in Uw verheven Heiligdom met al Uw zonnestralen.

Jij schreef een deel uit de berijmde Psalm 69:
Gij, die God zoekt in al uw zielsverdriet,Houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven;’.
In de onberijmde Psalm staat in vers 32: ‘De zachtmoedigen, dit gezien hebbende, zullen zich verblijden; en gij, die God zoekt, ulieder hart zal leven’.
Wat hebben die zachtmoedige gezien?

De scribenten hierboven zeggen hoegenaamd allemaal dat jij als het ware God de schuld geeft, dat je niet bekeerd bent, om de rede dat jij wacht totdat God tegen jou spreekt ‘zie hier ben Ik’. Het is een leugen wat de scribenten zeggen dat je het maar moet zien of pakken! Het komt bij God vandaan en bij niemand anders. Het is Zijn werk.

Ik raad je daarom ook aan om te ‘wachten’ en te ‘hopen’ zoals je zelf schreef, totdat Hij het Zelf tegen je zegt zoals die Psalm 96 het zegt namelijk door het gevoel van Schoschan. Zo hebben al de zachtmoedige het leren zien en gezien (nogmaals) bij Hem vandaan! niet bij mensen vandaan.

Een prachtige Psalm die negenenzestigste die jij aanhaalde maar dan wel helemaal en niet alleen de passage die jij er uithaalde. Er staat onder andere ook een gebed in: O God! Gij weet van mijn dwaasheid, en mijn schulden zijn voor U niet verborgen.

Ook een waarschuwing voor genoemde scribenten mijn incluis die David ‘hen’ noemt.
Laat hen door mij niet beschaamd worden, die U verwachten*, o Heere, HEERE der heirscharen, laat hen door mij niet te schande worden, die U zoeken, o God Israels!

*'Verwachten' schrijft David. Is veel beter dan aangepraat worden.

.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 19 apr 2008 09:41

essieee schreef:Daarmee wil ik zeggen dat ik de Heere blijf aanlopen om zekerheid te krijgen. Van mezelf maak ik er zo'n puinbak van. Als ik op mezelf zie ben ik niets, maar als ik mag zien op de opperste leidsman, de voleinder des geloofs dan mag ik hopen!

"Wie tot Mij komt zal Ik geenzinds uitwerpen"Joh. 6 :37b

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 apr 2008 13:26

@Jantjes, amèn

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 apr 2008 19:13

Jantjes schreef:De scribenten hierboven zeggen hoegenaamd allemaal dat jij als het ware God de schuld geeft, dat je niet bekeerd bent, om de rede dat jij wacht totdat God tegen jou spreekt ‘zie hier ben Ik’.

Het was mijn vraag (dus geen conclusie!) aan essieee en ik ben in elk geval blij dat ze ontkent dat ze God de schuld geeft. Welnu, als het zo is dat God wel wil en wij niet, dan is ook duidelijk bij wie het probleem ligt. Mijn vraag is dan wel, als je dat weet, waarom je dan niet geheel en al op de Heere zou vertrouwen. Want Hij is de Betrouwbare.

Psalm 73:13 Wien heb ik nevens U omhoog?
Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog,
Op aarde nevens U toch lusten?
Niets is er, waar ik in kan rusten.
Bezwijkt dan ooit, in bittre smart
Of bangen nood, mijn vlees en hart,
Zo zult Gij zijn voor mijn gemoed
Mijn rots, deel, mijn eeuwig goed.

Dat vertrouwen, daar gaat het om.

Jantjes schreef:Het is een leugen wat de scribenten zeggen dat je het maar moet zien of pakken! Het komt bij God vandaan en bij niemand anders. Het is Zijn werk.

Het is Zijn werk, maar Zijn werk is ook dat Hij ons het volgende laat verkondigen:
Hebr. 4:14 Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.
15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.
16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.

en ook:

Openb. 22:17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

Dus niet zeggen dat er (nog) niets tot je gezegd wordt.

Jantjes schreef:Ik raad je daarom ook aan om te ‘wachten’ en te ‘hopen’ zoals je zelf schreef, totdat Hij het Zelf tegen je zegt zoals die Psalm 96 het zegt namelijk door het gevoel van Schoschan. Zo hebben al de zachtmoedige het leren zien en gezien (nogmaals) bij Hem vandaan! niet bij mensen vandaan.

Een prachtige Psalm die negenenzestigste die jij aanhaalde maar dan wel helemaal en niet alleen de passage die jij er uithaalde. Er staat onder andere ook een gebed in: O God! Gij weet van mijn dwaasheid, en mijn schulden zijn voor U niet verborgen.

Het is misschien nog wel een prachtiger psalm voor verloren mensenkinderen, omdat het ook een lijdenspsalm is. Zie daarvoor de verzen 10 en 22. Daarom is het ook de bedoeling van deze psalm dat we ermee aan de voet van het kruis komen. Dan gaan we zien van Wie we afhankelijk zijn en welk lijden Hij heeft moeten doorstaan om koppige, zondige mensenkinderen zoals wij zijn te verlossen. Daar draait het om.

Jantjes schreef:*'Verwachten' schrijft David. Is veel beter dan aangepraat worden.

Beste Jantjes, er is een verschil tussen aanpraten en aansporen. Het eerste is fout, het tweede goed.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”