Jantjes schreef:De scribenten hierboven zeggen hoegenaamd allemaal dat jij als het ware God de schuld geeft, dat je niet bekeerd bent, om de rede dat jij wacht totdat God tegen jou spreekt ‘zie hier ben Ik’.
Het was mijn vraag (dus geen conclusie!) aan essieee en ik ben in elk geval blij dat ze ontkent dat ze God de schuld geeft. Welnu, als het zo is dat God wel wil en wij niet, dan is ook duidelijk bij wie het probleem ligt. Mijn vraag is dan wel, als je dat weet, waarom je dan niet geheel en al op de Heere zou vertrouwen. Want Hij is de Betrouwbare.
Psalm 73:13 Wien heb ik nevens U omhoog?
Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog,
Op aarde nevens U toch lusten?
Niets is er, waar ik in kan rusten.
Bezwijkt dan ooit, in bittre smart
Of bangen nood, mijn vlees en hart,
Zo zult Gij zijn voor mijn gemoed
Mijn rots, deel, mijn eeuwig goed.
Dat vertrouwen, daar gaat het om.
Jantjes schreef:Het is een leugen wat de scribenten zeggen dat je het maar moet zien of pakken! Het komt bij God vandaan en bij niemand anders. Het is Zijn werk.
Het is Zijn werk, maar Zijn werk is ook dat Hij ons het volgende laat verkondigen:
Hebr. 4:14 Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden.
15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.
16
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
en ook:
Openb. 22:17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Dus niet zeggen dat er (nog) niets tot je gezegd wordt.
Jantjes schreef:Ik raad je daarom ook aan om te ‘wachten’ en te ‘hopen’ zoals je zelf schreef, totdat Hij het Zelf tegen je zegt zoals die Psalm 96 het zegt namelijk door het gevoel van Schoschan. Zo hebben al de zachtmoedige het leren zien en gezien (nogmaals) bij Hem vandaan! niet bij mensen vandaan.
Een prachtige Psalm die negenenzestigste die jij aanhaalde maar dan wel helemaal en niet alleen de passage die jij er uithaalde. Er staat onder andere ook een gebed in: O God! Gij weet van mijn dwaasheid, en mijn schulden zijn voor U niet verborgen.
Het is misschien nog wel een prachtiger psalm voor verloren mensenkinderen, omdat het ook een lijdenspsalm is. Zie daarvoor de verzen 10 en 22. Daarom is het ook de bedoeling van deze psalm dat we ermee aan de voet van het kruis komen. Dan gaan we zien van Wie we afhankelijk zijn en welk lijden Hij heeft moeten doorstaan om koppige, zondige mensenkinderen zoals wij zijn te verlossen. Daar draait het om.
Jantjes schreef:*'Verwachten' schrijft David. Is veel beter dan aangepraat worden.
Beste Jantjes, er is een verschil tussen aanpraten en aansporen. Het eerste is fout, het tweede goed.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)