Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 mei 2008 18:35

Michael schreef:Ik denk dat ze zelf vinden dat het moet. In ieder geval moeten die mensen voor wie het leger werkt. Hun ouders familie en vrienden de waarheid weten vinden ze... Dat lijkt me de meest basale loyaliteit. Of zweert de israelische soldaat trouw aan de generaal? Ik denk dat als een overheid liegt tegen het volk. Soldaten juist extreem veel kunnen berijken door de stilte te verbreken. Wie gaat hen geloven? Kijk naar ze, en oordeel zelf.

Ik zeg ook nergens dat het niet goed is dat ze misstanden aan de kaak willen stellen. Als die soldaten hetzelf niet doen, wie doet het dan?
Maar zoiets maakt ze natuurlijk niet populair in de eigen gelederen ben ik bang.
Denk je overigens dat de Nederlandse overheid ons alles eerlijk verteld wat er in uitzendingsgebieden gebeurd? Die proberen ons wijs te maken dat Afhganistan een opbouw missie is, terwijl het mij veelmeer een vechtmissie lijkt.

Sorry? Zijn er alleen joodse soldaten? Of is een joodse soldaat fundamenteel anders dan bijvoorbeeld christelijke soldaten?

Je leest dingen die ik niet zeg. Ik vraag enkel of je Joods bent, simpelweg omdat soldaten in het IDF over het algemeen Joods zijn. En als ze dat niet zijn vaak christelijke druzen. Zo raar is mijn vraag toch niet? Ik was gewoon benieuwd naar je achtergrond. Nee een soldaat in het Israelische leger vertegenwoordigt Israel. Dus het maakt niet uit of je dan Joods of christelijk of moslim bent. Daarbij als je familie en vrienden in Israel hebt wonen zou ik toch wat meer begrip verwachten.

Spreekt het niet voor zich? Een willekeurig bombardement. Op een willekeurig gebouw waar willekeurige lange afstands raketten in opgeslagen zouden zijn.... Alsof dat past...

Ja wanneer gebeurde dat, ik ben gewoon benieuwd met welke gebeurtenis dat filmpje verband houd?
Toen tijdens de laatste Libanon oorlog; je moet niet vergeten wat voor vuile oorlog Hezbollah toen voerde. Bv. Hezbollahstrijders die verkleed waren in Israelische uniformen, Israel beschoten vanuit burgergebieden. Zonder aanzien des persoons het Noorden van Israel beschoten. Het is niet te hopen dat zich zoiets opnieuw voordoet. Voor zowel Israel als voor de Libanese bevolking. (Die hebben nl. zwaar geleden door de oorlogshandelingen).

Oh deed ik dat niet voldoende naar je zin? Dit is een algemene verklaring. En geldt voor Joden Palestijnen en elke gelovige die aan een oorlog meedoet.

Nee. Anders had ik dat niet gezegt.

Werkelijk? Waarom doen ze er dan niets aan?

Je bent nogal cynisch. Wat doen de Palestijnen volgens jouw dan?
Ik zie alleen maar Israelische mensenrechtenorganisaties die hun eigen regering op de vingers tikken. Andersom zie ik dat niet.

Het werkt niet, verzet en leiding zijn twee totaal verschillende zaken. Maar dat ze er zo'n bende van maken komt wel mooi uit voor Israel denk je niet?

Terrorisme bedoel je. Ik denk dat Israel helemaal niet gebaat is met een terreurstaat in Gaza. Tot nu toe toont Israel mi. erg zwak tov. de beschietingen.

Wie niet? Ik vind dat altijd zo'n slap argument.. "Wij onderhandelen niet met terroristen"... Slappe retoriek.

Dat is jouw uitleg van hetgeen ik niet zei.
Feit is dat Israel niet wil onderhandelen met Hamas. Andersom is het de vraag of Hamas met Israel wil praten. Kijk jij mag het een slap iets vinden maar het is wel de realiteit daar.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 29 mei 2008 12:48

Goed stuk over "Pallywood" en de Israel berichtgeving: http://www.israel-palestina.info/module ... le&sid=795

Weet ik eindelijk wat een Paradigma is :roll:

Voda

Berichtdoor Voda » 06 jun 2008 08:59

Van de week raakte ik op internet in gesprek met een orthodoxe jood uit Zichron Yaakov bij Haifa. Hij liet me een mooie kaart van zijn omgeving en van heel Israël zien:

www.eyeonisrael.com/Israel-touring-map.html

als je op de vakjes met nummers klikt opent de betreffende regio en op die regio-kaart kun je op allerlei plaatsen en lokaties klikken zodat je weer foto's en tekstinformatie te zien krijgt.

Ik zocht naar een topic waar ik die link kwijt kon, het voegt weinig toe aan het gesprek hier maar ik hoop dat iemand er wat aan heeft :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2008 23:40

Toch even een vraag aan alle pro-Israel-Refowebbers: jullie steunen Israel, maar denken jullie dat Israel ook maar één vinger zal uitsteken als Nederland wordt aangevallen?

Ik geloof er niks van.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 07 jun 2008 00:07

Optimatus schreef:Toch even een vraag aan alle pro-Israel-Refowebbers: jullie steunen Israel, maar denken jullie dat Israel ook maar één vinger zal uitsteken als Nederland wordt aangevallen?

Ik geloof er niks van.
Ik nog wel, de kans dat Nederland een conventionele aanval kan verwachten is erg klein en dan zal het waarschijnlijk een land zijn dat op dit moment nog een bondgenoot is van zowel Nederland als Israël en zal Israël logischerwijze neutraal willen blijven.
Is het een niet-conventionele aanval door een Islamitische groepering gesteund door een Islamitisch land, dan acht ik het erg waarschijnlijk dat Israël ons steunt voorzover dat in haar vermogen ligt, dan hebben we het ook over een gemeenschappelijke vijand.
Overigens hebben wij geen verdragen met Israël die ons verplichten hen te steunen wanneer zij aangevallen worden of vice versa.

Edit: Overigens ben ik, ondanks mijn pro-Israël standpunt, er ook niet voor dat Nederland zich mengt in Israël's oorlogen, iets dat overigens ook niet nodig is.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 07 jun 2008 09:52

Optimatus schreef:Toch even een vraag aan alle pro-Israel-Refowebbers: jullie steunen Israel, maar denken jullie dat Israel ook maar één vinger zal uitsteken als Nederland wordt aangevallen?

Ik geloof er niks van.
Dit is wel een hele rare vraag. :| ,hoe lang heb je er over moeten nadenken? Uit je vraag klinkt ook een beetje naar voren dat jij geen pro-Israel-refowebber bent. Wat ben je dan wel? (mmm, retorische vraag want neutraal kan je volgens mij niet zijn als je zo vaak meedoet met een discussie over dit onderwerp).

En dan nog, als Israel zou zeggen dat ze niks zouden doen in een dergelijk situatie dan maakt het me nog niks uit. Mijn pro-Israel standpunt is niet iets dat ik op een weegschaaltje ga afwegen, daar zijn andere redenen voor.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2008 10:17

Ik denk dat mijn standpunt inzake Israel wel duidelijk is: een staat als alle anderen, niets meer en niets minder.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 09 jun 2008 12:34

Ik geloof er niks van.
Niet? Ik zou niet direkt letterlijk deze fictieve vraag kunnen beantwoorden.
Er zijn echter uit het recente verleden wel reële voorbeelden te noemen waaraan Israels houding naar andere landen toe af te leiden valt, zoals onlangs nog, bij de aardbeving in China. Niet eens zo'n bevriend land van Israel om het maar eens zacht uit te drukken. Toch staat Israel dan als één van de eersten klaar om hulp op het gebied van identificatie en rampenbestrijding aan te bieden. Cynisch genoeg is het juist Israel, dat als gevolg van zelfmoordterroristen deze expertise in huis heeft, dat altijd klaar staat andere staten op dit gebied de helpende hand te bieden.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2008 12:38

Japan, ook niet de grootste vriend van China, stond ook klaar...

Waar ik me al tijden druk over maak, is het feit dat velen Israel om een of andere reden een bijzondere status lijken toe te dichten. Volkenrechtelijk lijkt het mij ongewenst dat de ene staat niet dezelfde rechten en plichten heeft als de andere.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 jun 2008 13:25

Optimatus schreef:Japan, ook niet de grootste vriend van China, stond ook klaar...

Waar ik me al tijden druk over maak, is het feit dat velen Israel om een of andere reden een bijzondere status lijken toe te dichten. Volkenrechtelijk lijkt het mij ongewenst dat de ene staat niet dezelfde rechten en plichten heeft als de andere.

Hier ben ik het mee eens, maar Israel wordt toch een beetje als het enige fatsoenlijke land in het M.O. behandeld. Als je constant te maken hebt met raketbeschietingen is het heel natuurlijk om in te grijpen lijkt me. Als een land constant roept dat jouw land van de kaart geveegd dient te worden dan is het niet onnatuurlijk om in te grijpen als dat andere land meer wapens krijgt. Op het moment lijkt het er wel op dat men redeneert "Iran en Syrie zijn nu eenmaal niet wijzer, dus moet je je niet teveel aantrekken van wat de presidenten daar zeggen" en "palestijnen zijn nu eenmaal achterlijk, dus die voeren een vuile oorlog". Israel is daarentegen een democratie en claimt fatsoenlijk te zijn, dus ieder burgerslachtoffer onder de palestijnen is een schending van de mensenrechten en een aanval op Iran of Syrie (waar ze voor zover ik weet officieel nog mee in oorlog zijn) is een schending van het internationaal recht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2008 13:28

Het niet nakomen van VN-resoluties is ook een schending van het internationaal recht, maar dit wordt door de pro-Israel-schrijvers vaak afgedaan met "Ja, maar die zijn eenzijdig".

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 jun 2008 14:04

Optimatus schreef:Het niet nakomen van VN-resoluties is ook een schending van het internationaal recht, maar dit wordt door de pro-Israel-schrijvers vaak afgedaan met "Ja, maar die zijn eenzijdig".

Dat is waar, maar erg gek is dat niet. Zodra ze een hand geven krijgen ze weer een lading raketten op hun dak (zie 2e intifada).
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jun 2008 14:24

Volgens mij is Hamas een terreurorganisatie die zich van VN-resoluties niets aantrekt. Dat doet echter niets af aan het feit dat leden van de VN zich aan de regels van de VN dienen te houden, of men dat nu leuk vindt of niet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 09 jun 2008 17:31

de vraag is dan wat weegt zwaarder het handhaven van wat de VN zegt of je eigen volk te beschermen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 jun 2008 19:37

Wat er een beetje in doorklinkt is dat men hie pro Israel is , maar ondertussen vergeet wat Israel zelf uitvoert aan bombardementen, komplete muren bouwen zoals in de tweede wereldoorlog en extreme maatregelen nemen zodat het de normale burger ondoenlijk gemaakt wordt om te functioneren, wat dat betreft lijkt men zonder dat men er erg in heeft ook wel weer op praktijken uit de tweede wereld oorlog . Heb Diverse reportages gezien en ik keur de hamas en de palastijen ook absoluut niet goed, beide partijen hebben zich te houden aan de Vn Resoluties maar waar Rook is , is vuur

Alleen hier wil men dat nog wel eens vergeten !

Terug naar “Archief”