Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rinus88
Verkenner
Verkenner

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Rinus88 » 11 feb 2009 09:55

Wij willen 15000 onder ons maximum van lenen gaan zitten, mijn vriend is vrachtwagenchauffeur en is toch een beetje afhankelijk van het werk dat er te doen is >> werk=overuren=meer geld.
Daarbij ben ik pas in juni klaar met school en zal ik niet gelijk werk hebben dus daar moeten we ook even op wachten wat dat gaat opleveren. Zowiezo willen we op 1 inkomen doen (in een verre toekomst komen er miss wel kindjes en dan moet je wel rond kunnen komen met 1 inkomen.)
26 juni is onze grote dag!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 feb 2009 11:44

LeChat schreef:
Gaan zitten boven het bedrag dat je maximaal kunt lenen heeft weinig zin denk ik hè, dan krijg je je financiering niet rond...

Sommige mensen lenen geld van ouders of anderen.

Is het niet wat risicovol om bijna het maximum te lenen? Wij hebben dan ook niet gekeken naar het maximumbedrag dat wij zouden kunnen lenen, maar naar het bedrag dat wij maximaal netto per maand wilden uitgeven.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 feb 2009 11:54

Sabra schreef:Sommige mensen lenen geld van ouders of anderen.

Is het niet wat risicovol om bijna het maximum te lenen? Wij hebben dan ook niet gekeken naar het maximumbedrag dat wij zouden kunnen lenen, maar naar het bedrag dat wij maximaal netto per maand wilden uitgeven.
En dat is dan weer risicovol voor die ouders... die mogen achteraan aansluiten als het mis gaat, zeker als niet goed op papier staat dat er een terugbetalingsverplichting is.

Wij hebben inderdaad ook niet gekeken naar het maximaal toegestane bedrag om te lenen, ik weet niet eens hoeveel dat precies was, in ieder geval wel zo'n 20.000 euro meer dan we nu lenen. Je wilt toch elke maand de hypotheeklasten enigszins royaal op kunnen brengen en ook nog geld overhouden voor leuke dingen, lijkt mij...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 feb 2009 13:37

In het algemeen begrijp ik dan ook mensen niet die vrijwel aan hun maximum gaan zitten. Als een deel van het inkomen onverhoopt wegvalt, dan krijg je het gelijk moeilijk.

Rinus88
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rinus88 » 11 feb 2009 14:37

Met 15000 onder ons maximum bedoel ik het bedrag dat wij besteden aan een huis. Wij zitten zonder KK erbij 35.000 onder ons maximum idd ook om problemen te voorkomen
26 juni is onze grote dag!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 11 feb 2009 23:06

Sabra schreef:In het algemeen begrijp ik dan ook mensen niet die vrijwel aan hun maximum gaan zitten. Als een deel van het inkomen onverhoopt wegvalt, dan krijg je het gelijk moeilijk.

Maarja, als je met 1 inkomen een huis moet kopen, zit je al snel aan het maximum...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 11 feb 2009 23:10

cire schreef:
Sabra schreef:In het algemeen begrijp ik dan ook mensen niet die vrijwel aan hun maximum gaan zitten. Als een deel van het inkomen onverhoopt wegvalt, dan krijg je het gelijk moeilijk.

Maarja, als je met 1 inkomen een huis moet kopen, zit je al snel aan het maximum...
denk ik ook wel ja. Wij hebben nu ons huis op 2 salarissen omdat het gewoon weg niet anders kon. Gelukkig kon het net niet op 1 salaris zodat we nu niet erg krap zitten zeg maar. Maar als we een volgend huis met meer slaapkamers willen zullen we de overwaarde aan ons huis steken in de hypotheek van ons nieuwe huis (wij hebben zowiso overwaarde, dat is al besproken met de makelaar). Zo hebben wij wat lagere kosten.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 feb 2009 23:46

kwebbel schreef:denk ik ook wel ja. Wij hebben nu ons huis op 2 salarissen omdat het gewoon weg niet anders kon. Gelukkig kon het net niet op 1 salaris zodat we nu niet erg krap zitten zeg maar. Maar als we een volgend huis met meer slaapkamers willen zullen we de overwaarde aan ons huis steken in de hypotheek van ons nieuwe huis (wij hebben zowiso overwaarde, dat is al besproken met de makelaar). Zo hebben wij wat lagere kosten.

Dat hangt natuurlijk altijd nog af van de overwaarde die je kunt genereren en hoe duur je nieuwe woning is.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 feb 2009 11:12

Sabra schreef:
kwebbel schreef:denk ik ook wel ja. Wij hebben nu ons huis op 2 salarissen omdat het gewoon weg niet anders kon. Gelukkig kon het net niet op 1 salaris zodat we nu niet erg krap zitten zeg maar. Maar als we een volgend huis met meer slaapkamers willen zullen we de overwaarde aan ons huis steken in de hypotheek van ons nieuwe huis (wij hebben zowiso overwaarde, dat is al besproken met de makelaar). Zo hebben wij wat lagere kosten.

Dat hangt natuurlijk altijd nog af van de overwaarde die je kunt genereren en hoe duur je nieuwe woning is.

Ik ga geen prijs noemen van de overwaarde maar wij zitten dik in de overwaarde. We hebben het huis 2 jaar geleden voor een spotprijsje gekocht. Ik weet dat wij gewoon dik overwaarde hebben omdat de prijzen nu gestegen zijn.
We willen een huis van rond 200.000 proberen te krijgen over een jaartje ofzo. Stel dat je bijv. 20.000 euro overwaarde heb dan heb je wel een hypotheek van 180.000 dat scheelt echt!!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 feb 2009 11:24

Wil je in Rhenen wonen? Wij willen ons huis wel kwijt binnen een paar jaar :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 feb 2009 11:46

Moet je de overwaarde niet stoppen in het verbouwen van je nieuwe huis?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 feb 2009 11:54

Wij hebben wel het maximale geleend wat wij konden lenen en ook op 2 salarissen. Nu scheelt het wel dat wij wisten dat ons salaris nog zou groeien. Ons inkomen is sinds het kopen van het huis zo'n beetje verdubbeld is (bruto gezien dan, netto valt het altijd wat tegen). Mijn salaris is inmiddels weer gehalveerd, omdat ik 3 dagen werk.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 feb 2009 11:57

Ja inderdaad, als je weet dat je loon toch gaat stijgen dan is het wat anders denk ik.
Daarom hebben wij ook geleend van mijn schoonouders. We hebben het huis wel op 1 loon gekocht, maar wel met de wetenschap dat mijn man meer zou gaan verdienen. Mijn loon is voor alle variabele kosten. Maar doordat mijn man meer is gaan verdienen zou ik in principe ook kunnen stoppen met werken. Dan redden we het, met dit huis tenminste, alsnog.
Maar ik vind het wel lekker zo, ruim leven. Zo kunnen we zat sparen elke maand, waardoor het makkelijker wordt een volgend huis alsnog op 1 loon te kopen, met spaargeld.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 12 feb 2009 19:40

ajl schreef:Wij hebben wel het maximale geleend wat wij konden lenen en ook op 2 salarissen. Nu scheelt het wel dat wij wisten dat ons salaris nog zou groeien. Ons inkomen is sinds het kopen van het huis zo'n beetje verdubbeld is (bruto gezien dan, netto valt het altijd wat tegen). Mijn salaris is inmiddels weer gehalveerd, omdat ik 3 dagen werk.
Dat vooruitzicht scheelt inderdaad, ja. Wij hebben in principe hetzelfde, qua salaris, al hebben wij toch niet maximaal geleend, was niet nodig. Mijn vriend studeert nog (werkt 3 dagen) en gaat t.z.t. als het goed is alleen maar meer verdienen (op hbo-niveau) en mijn salaris stijgt elk jaar ook wel aardig. :) Volgend jaar hebben we het hopelijk dus nog ruimer dan het eerste jaar...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 feb 2009 14:28

Evelien schreef:Moet je de overwaarde niet stoppen in het verbouwen van je nieuwe huis?

Je mag kiezen (zoals ik t tot nu toe weet hoor..)
- overwaarde van de vraagprijs afhalen = lagere maandlasten
- stoppen in de verbouwing
- op je bankrekening zetten (maar of daar voorwaarden aan zitten denk ik haast wel, de oude buurman van ons had voor de laatste optie gekozen)
Maar als je weinig te verbouwen hebt is het zonde om daar het geld in te stoppen. Je kan natuurlijk ook sparen voor de verbouwing en de overwaarde van de vraagprijs afhalen... t is maar wat jij/jullie t handigst vinden!

MissF schreef:Wil je in Rhenen wonen? Wij willen ons huis wel kwijt binnen een paar jaar :mrgreen:
o ja hoor :D ik neem wel m'n schoonouders mee :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Terug naar “Archief”