Wat zegt het aantal avondmaalgangers, van de gemeente.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2008 20:01

Natuurlijk niet, maar het moet altijd zorgen baren als er mensen wel bekeerd zijn en niet aangaan. Dan gaan er dingen niet zoals ze moeten gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jun 2008 23:47

Ik ga in elke kerk waar ik regulier organist ben aan het Heilig Avondmaal dan wel de Heilige Communie, anders mag men op zoek gaan naar een andere organist.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 17 jun 2008 06:54

Marnix schreef:Natuurlijk niet, maar het moet altijd zorgen baren als er mensen wel bekeerd zijn en niet aangaan. Dan gaan er dingen niet zoals ze moeten gaan.

In algemene zin heb je helemaal gelijk, alleen, denk aan de nuances.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2008 07:34

Dan nog, spreek de twijfelaars maar aan... geef duidelijk aan wanneer ze aan mogen gaan. Dat het gaat om geloof in Hem en niet om kijken naar eigen zwakheid. Als de nodiging helder is kan dat helpen. Nuances zijn er dan eigenlijk niet. Je mag aangaan of je mag niet aangaan, gerechtigd of niet. Wel aan mogen gaan maar dan niet aangaan is nooit goed. Zijn nodiging wordt immers, hoe goed het ook bedoeld kan zijn, afgewezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jun 2008 08:35

Ik denk ook dat het te normaal word gevonden dat er twijfelaars zijn en mensen die wel bekeerd zijn maar niet aan eht avondmaal gaan. Dit moeten we eigenljk helemaal niet normaal vinden. Wij moeten moet deze mensen in gesprek gaan en ze wijzen op het geen Jezus gezegd heeft aangaande avondmaal.

De zin: 'Ik heb grotelijks begeerd dit avondmaal met u te vieren' heeft mij hierin altijd getroffen. God wil helemaal niet dat Zijn kinderen in de banken blijven zitten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 17 jun 2008 10:29

Soms krijg ik het idee inderdaad dat ongeloof "hoort" bij een kind van God, terwijl dat helemaal niet waar is. Ook al twijfel je aan je eigen zwakheid toch ben je geroepen en moet je gaan uit gehoorzaamheid.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 17 jun 2008 10:44

Als je bekeerd bent hoor je inderdaad aan te gaan. Toch kan God ook wel eens zegenen als iemand niet aan het Avondmaal gaat. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

André

Berichtdoor André » 17 jun 2008 11:45

Joepie Meloen schreef:Als je bekeerd bent hoor je inderdaad aan te gaan. Toch kan God ook wel eens zegenen als iemand niet aan het Avondmaal gaat. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen.
Valt het je ook op dat je hier dingen zegt die alleen God kan weten?
Echter, misschien zijn de dingen die je hier zegt wel Bijbels te onderbouwen?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

André

Berichtdoor André » 17 jun 2008 11:58

Vonkie schreef:Soms krijg ik het idee inderdaad dat ongeloof "hoort" bij een kind van God, terwijl dat helemaal niet waar is. Ook al twijfel je aan je eigen zwakheid toch ben je geroepen en moet je gaan uit gehoorzaamheid.
Even een kleine zijweg. Het is wel een feit dat we van nature geneigd zijn God en onze naaste te haten.
Zie ook de tekstverwijzingen onder vr. en antw. 5 van de H.C.

Vraag 5: Kunt u dit alles volbrengen?

Antwoord: Nee1, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten2.

1 Rom. 3:10, 20, 23; 1Joh. 1:8, 10. 2 Gen. 6:5; 8:21; Jer. 17:9; Rom. 7:23; 8:7; Ef. 2:3; Tit. 3:3.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 17 jun 2008 13:23

Oke, André daar heb je gelijk in. Ik gebruikte alleen het verkeerde woord. Ik bedoelde twijfels i.p.v. ongeloof.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jun 2008 14:05

Joepie Meloen schreef:Als je bekeerd bent hoor je inderdaad aan te gaan. Toch kan God ook wel eens zegenen als iemand niet aan het Avondmaal gaat. Maar inderdaad, dat zijn uitzonderingen.

Dan ben ik blijkbaar bekeerd; ik heb in al die jaren dat ik in de kerk kom slechts één keer een H. Avondmaal en één keer een H. Communie moeten laten schieten omdat ik op dat moment niet in staat was vast voedsel te nuttigen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jun 2008 14:50

Als je zegt dat er een beschamende, verbeurde zegen kan zijn voor iemand die niet aan het Avondmaal gaat, dan wil ik je nog wel gelijk geven, dat dit in een zeer uitzonderlijk geval kan, God is een verrassend God.

Maar als je gaat stellen dat het gezegend kan zijn om niet aan het avondmaal te gaan als je Christus wel kent, dan ben ik het pertinent met je oneens. Afblijven kan de weg niet zijn.

En in het voorbeeld van Optimatus ligt het anders. Die was niet in staat om aan te gaan, maar dat was niet zijn keuze.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2008 15:03

Natuurlijk kan God iemand dan ook wel zegenen. Dat is het punt niet. Het punt is dat die persoon aan tafel hoort te zitten en dat we alles in het werk moeten stellen hem daar ook te krijgen.... Als zo iemand toch gezegend wordt is het niet gewoon... maar desondanks dat hij niet aangaat.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 17 jun 2008 17:51

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik het verder niet met jullie eens ben, slechts die ene kanttekening... :wink:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jun 2008 19:06

Kun je dan een voorbeeld noemen?

Terug naar “Archief”