Moeder en studie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 24 jun 2008 12:38

Daphne schreef:
88alries88 schreef:
*Annet* schreef:Het kan ook anders: mijn schoonzus was paar dagen overtijd toen ze ging solliciteren, ze werd aangenomen en gaf toen gelijk aan dat ze net zwanger was. Ze wilden haar graag hebben en namen haar toch aan!

Volgens mij heeft je schoonzus dan wel geluk gehad, terwijl ze het helemaal niet aan hoefde te geven dat ze zwanger was! Daar mogen ze namelijk helemaal niet naar vragen!

Er staat ook niet, dat ze ernaar gevraagd hadden...

Sorry, had het beter iets anders kunnen formuleren! :oops:
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 24 jun 2008 12:44

Vervelend hoor Kwebbel, maar ik zou zeker niet als jullie zo verlangen naar een kindje me er van laten weerhouden!
Maar ja, als je hebt beloofd om niet zwanger te worden (al vind ik dat heel raar dat je dat moet beloven), is het wel een beetje begrijpelijk van je werkgever.
Nogmaals ik zou een zwangerschap niet tegen gaan houden voor zoiets als je zo graag zwanger wilt worden.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 24 jun 2008 12:51

Beloven is idd. een beetje raar, maar ik vind het ook begrijpelijk van een werkgever, het kost hem nl. heel veel geld als er begonnen wordt met een opleiding die niet afgemaakt wordt, dan zou het toch ook nog wel logisch zijn dat de persoon in kwestie dat zelf terug moet betalen. Al weet ik natuurlijk niet hoe het in de situatie van Kwebbel is, als het bij haar alleen een onderbreking van de opleiding is zie ik het probleem ook niet zo.
Maar er zijn meer beroepen en opleidingen waar dit gebeurt. Zelf weet ik bijv. dat als ik aan de gz-opleiding begin (om psycholoog te worden) ik verplicht 5 dagen in de week, 2 jaar lang, moet werken/studeren. Dat is gewoon duidelijk voordat je eraan begint. Je kan daar dan voor kiezen of niet.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 24 jun 2008 12:52

Tuinfluiter schreef:Maar ja, als je hebt beloofd om niet zwanger te worden (al vind ik dat heel raar dat je dat moet beloven), is het wel een beetje begrijpelijk van je werkgever.

Ik weet niet of Kwebbels werkgever haar opleiding betaalt? Dan kan ik me de reactie van de werkgever wel voorstellen. Maar dan nog is het krom, dat je zoiets moet beloven.
Volgens mij kan je werkgever je niet ontslaan, Kwebbel!
En sterkte met alles! Ik kan me wel een beetje indenken in je situatie. Ik had pas een sollicitatiegesprek (helaas niet aangenomen). Dat ging om een functie voor 24 uur per week, op HBO-niveau. (Ik werk nu op MBO-3-niveau en wil graag hogerop.) Voor die functie moest je persé minimaal 24 uur per week werken. Dat weerhield mij er bijna van om te solliciteren, want stel je voor dat ik snel zwanger zou zijn... Toch gesolliciteerd, het zou namelijk ook kunnen dat ik nooit een kindje zou kunnen krijgen en dan zou ik de kans op een leuke baan laten schieten...
Wel erg lastig, zulke dingen!
Afbeelding

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 24 jun 2008 13:44

kwebbel schreef:ik zou niet weten hoe mijn werk zal gaan reageren als ik zou vertellen dat ik zwanger zou zijn (let op: het is dus nog niet zo!!)
mijn leidinggevende zei toen: Dan moet je de opleiding terugbetalen want dan stop je.
Mijn collega is zwanger (gedetacheerd) en die zegt dus dat ze dat absoluut niet mogen doen. Wie heeft er ervaring mee?
Af en toe zit ik daar best mee in m'n maag :? (en OF ik uberhaupt wel zal slagen, t is best pittig die VIG af en toe :| )

Hey kwebbel, echt vervelend dat ze zo moeilijk doen bij jou op het werk, ik doe zelf ook de vig leren en werken en heb een collega die halverwege het tweede jaar zwanger was van haar eerste kindje. Die heeft toen tot anderhalf jaar de afleiding afgemaakt, toen een tijdelijke stop gehad en met zwangerschap verlof gegaan. En is na haar verlof voor 20 uur in de week weer komen werken, en heeft in sept de opleiding weer opgepakt waar ze gebleven was. Ze mogen je om die reden niet ontslaan, en opzich is het een mogelijkheid om tijdelijk te stoppen, en na een jaar gewoon je opleiding weer te vervolgen. Succes, en idd zet de bond er eens achter, kijken wat die kunnen doen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jun 2008 13:48

esli schreef:Beloven is idd. een beetje raar, maar ik vind het ook begrijpelijk van een werkgever, het kost hem nl. heel veel geld als er begonnen wordt met een opleiding die niet afgemaakt wordt, dan zou het toch ook nog wel logisch zijn dat de persoon in kwestie dat zelf terug moet betalen. Al weet ik natuurlijk niet hoe het in de situatie van Kwebbel is, als het bij haar alleen een onderbreking van de opleiding is zie ik het probleem ook niet zo.
Maar er zijn meer beroepen en opleidingen waar dit gebeurt. Zelf weet ik bijv. dat als ik aan de gz-opleiding begin (om psycholoog te worden) ik verplicht 5 dagen in de week, 2 jaar lang, moet werken/studeren. Dat is gewoon duidelijk voordat je eraan begint. Je kan daar dan voor kiezen of niet.
*ahum* daar beginnen we! Luister en huiver :wink:
Nadat ik 4 maanden voor de deur van m'n teamleider heb liggen janken om mijn opleiding mocht ik er op! Aan mijn teamleider heb ik beloofd om niet zwanger te worden want oei oei oei ik was net getrouwd en dus raakte ik snel zwanger (nou *naam* wil je meekijken? :wink: ) Mijn directrice zei dat ze zo niet hoorde te praten tegen medewerkers, zij wimpelde het af als "onzintaal".
Ik heb wel beloofd om er voor te gaan! Kijk, dat vind ik ook zo moeilijk, ik wil niet perse alles op alles zetten om NIET zwanger te worden want we houden allebei van kinderen! Aan de andere kant: met het diploma VIG kan ik ook bij andere werkgevers solliciteren. Met niv.2 (wat ik nu zowiso al op zak heb) is dat heel anders....
Mijn buurvrouw en collega vind dat ik zowiso moet doorgaan. Het kost de werkgever idd veel werk, ik was gewoon benieuwd of ik m dan in een later stadium mag afmaken maar dat moet dus begrijpelijk in mijn contract staan ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 24 jun 2008 14:19

M, erg lastig. Denk dat je allereerst in je contract moet kijken wat daar staat. Eventueel zou je je werkgever kunnen vragen om tijdelijk te stoppen en nadat jullie kindje geboren zou zijn de opleiding verder af maken. Maar je hebt haar toch ook niet zomaar beloofd om niet zwanger te worden? Daar heb je toen toch voor gekozen? Ontslaan kunnen ze je niet om deze reden, maar er zijn tig redenen waardoor het dan weer wel zou kunnen. Hoelang moet je nog leren? En hoe zit je met je huisje dan? Want daar kun je ook geen kindje kwijt begreep ik uit andere post van je. Ben je nu ook niet iedere keer bang dat het fout gaat met de pil, dat tie niet werkt ofzo?

Eerst maar ff je contact nalezen voor duidelijkheid. Ben benieuwd!

off topique-smile Enne... succes met je kast! :lol:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jun 2008 14:37

Daatje123 schreef:M, erg lastig. Denk dat je allereerst in je contract moet kijken wat daar staat. Eventueel zou je je werkgever kunnen vragen om tijdelijk te stoppen en nadat jullie kindje geboren zou zijn de opleiding verder af maken. Maar je hebt haar toch ook niet zomaar beloofd om niet zwanger te worden? Daar heb je toen toch voor gekozen? Ontslaan kunnen ze je niet om deze reden, maar er zijn tig redenen waardoor het dan weer wel zou kunnen. Hoelang moet je nog leren? En hoe zit je met je huisje dan? Want daar kun je ook geen kindje kwijt begreep ik uit andere post van je. Ben je nu ook niet iedere keer bang dat het fout gaat met de pil, dat tie niet werkt ofzo?

Eerst maar ff je contact nalezen voor duidelijkheid. Ben benieuwd!

off topique-smile Enne... succes met je kast! :lol:
Nee we kunnen inderdaad daar moeilijk kinderen kwijt.... maar daar zal vast wel een oplossing voor komen. Daar ben ik dan ook niet bang voor! Ik moet nog 2 jaar leren.
Ik heb beloofd om niet zwanger te worden gewoon omdat ik graag de opleiding wilde doen. Met dit niveau kan je veel meer bereiken dan het niveau wat ik nu op zak heb (niv.2)
Ik ben niet zo bang dat het fout gaat met de pil..... tsja en als het wel fout gaat dan is er vast wel een oplossing voor!
Het enige wat ik eigenlijk wilde vragen is of ik hierom kan worden ontslagen ondanks dat ik het heb beloofd (raar trouwens dat ik het heb moeten beloven maar ja... ze pakken de zwakste op m'n werk ze hebben me nu waar ze mij hebben willen!)
Ik wilde eigenlijk niet zo uitgebreid ingaan op het huis wat wij hebben met 1 slaapkamer en de pil blabla.. snap je>
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 24 jun 2008 14:44

Ik kan me niet voorstellen dat men je op papier heeft laten zetten dat je niet zwanger zult raken, wel dat je de opleiding bijv. niet tussentijds kunt stoppen en/of dat je bij tussentijdse beëindiging de opleiding terug moet betalen. Hoe staat het er? Quote dan even het betreffende stuk uit je contract of een aanvullende opleidingsovereenkomst.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 jun 2008 15:03

Er kan wel gesjoemeld worden met contractverlenging.
Ik had toen ik 5 weken zwanger was een gesprek over mijn contract. Ik had een jaarcontract (als invalkracht krijg je geen vast contract en toen ik in dat jaar op een vaste groep ging werken, heb ik gelukkig mijn jaarcontract meegenomen, waardoor die per 1 juli afloopt). Ik zou sowieso mijn diploma moeten hebben voor ik een vast contract voor onbepaalde tijd krijg, en ik zou meer uren gaan werken.
In dat gesprek heb ik meteen eerlijk gezegd:' Voor we het gesprek aan gaan wil ik graag zeggen dat ik zwanger ben.'
Ze was gewoon lekker enthousiast. Maar ik wíst wel dat de kans er dus was dat mijn contract niet verlengt zou worden. In feite hebben ze daar recht op.
Maar we hebben eerlijk gepraat over mijn uren (ik wil er nu liever 28 blijven werken ipv 32 of 36) en als het kindje er is weet ik het nog niet. De teamleidster zei toen wel dat 24 het minimum is.
Toen ging ze gewoon verder met het bespreken van het contract enzo. Ik wist wel dat ze zeker tevreden over me waren, maar was wel bang. Aan het eind van het gesprek vroeg ik dus:' Krijg ik wel mijn vaste contract?'
Toen keek ze heel verbaasd:' Natuurlijk krijg je die. We zijn toch ontzettend tevreden? waarom zou je het niet krijgen?'
Toen heb ik wel uitgelegd waar ik mee zat, maar ze zei dat dat echt niet aan de orde is. Natuurlijk is het voor hun lastig als ik in december een paar maanden weg ben, en dat ik daarna voor minder uur terugkom (áls ik al terugkom), maar dat speelde voor haar gelukkig niet mee.

Dus openheid helpt echt enorm. Ik denk dat ze het minder fair had gevonden als ik het bijv aan het eind van het gesprek had gezegd. Ze houden van openheid, en daar doe ik graag aan mee :)

Dus het eerlijk zeggen is denk ik wel goed.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 24 jun 2008 15:17

Sjonge, Kwebbel, wat een verhaal! Is het niet zo, dat volgens de wet zwangerschap nooit een reden mag zijn voor ontslag of wat dan ook? En waarom zou een zwangerschap betekenen, dat je stopt met je opleiding? Alsof je met het baren van het kind meteen je hersenen uitpoept... :?

Het moet toch mogelijk zijn om de opleiding tijdelijk stil te leggen en na de zwangerschap en bevalling weer op te pakken?! En als je echt zo'n wurgcontract hebt, waarin het vermeld staat, dan vraag ik me af in hoeverre dat wel mag volgens de wet.

En nog iets wat ik zo vreemd vind: is er niet een groot tekort aan opgeleid personeel in de zorg? Ben je niet van grote waarde voor de instelling waar je werkt?! Tsss... zo mogen ze je wel eens gaan behandelen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jun 2008 16:00

ik heb net m'n contract nagekeken; daar staat het NIET in. Ik heb ook nog een speciaal leerlingencontract moeten tekenen, daarin staat (als ik t goed heb...) bij beeindiging van de opleiding moet ik (nu nog) 100% terugbetalen, volgend jaar 75%, in het 3e jaar 50% en binnen het jaar na diplomering 25%......
zo staat het er.. ik zou het ff na kunnen vragen bij de bond.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 24 jun 2008 21:48

kwebbel schreef:ik heb net m'n contract nagekeken; daar staat het NIET in. Ik heb ook nog een speciaal leerlingencontract moeten tekenen, daarin staat (als ik t goed heb...) bij beeindiging van de opleiding moet ik (nu nog) 100% terugbetalen, volgend jaar 75%, in het 3e jaar 50% en binnen het jaar na diplomering 25%......

Ze kunnen je niet ontslaan, er is toch ook een mogelijkheid met school en praktijk, tenminste dat is overal zo, om een tijdelijke te stoppen met je opleiding, in de tussentijd gewoon doorwerkt, of als je zwanger bent op een gegeven moment met verlof gaat en dan later je opleiding weer oppakt. Dat gebeurd bij mij in de instelling vrij vaak.
Ik ben na het eerste jaar ook een half jaar gestopt met de opleiding, omdat ik bezig was met behandelingen voor m´n voet. En heb na het half jaar de opleiding weer opgepakt. Dat is ook een mogelijkheid hoor. Vraag dat anders maar eens na op school.

En er is nu al zo´n tekort aan verzorgend personeel, dat ook al ben je helpende je echt wel aan een baan komt. Is het niet een oplossing om evt. als dit zo door gaat te kijken of dat je niet naar een andere instelling kan. Die je contract over koopt? Succes in idd geval.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 24 jun 2008 22:29

kwebbel schreef:ik heb net m'n contract nagekeken; daar staat het NIET in. Ik heb ook nog een speciaal leerlingencontract moeten tekenen, daarin staat (als ik t goed heb...) bij beeindiging van de opleiding moet ik (nu nog) 100% terugbetalen, volgend jaar 75%, in het 3e jaar 50% en binnen het jaar na diplomering 25%......
Da's vrij standaard. En 't is ook logisch dat je niet zwart-op-wit hebt staan dat je niet zwanger zult worden, want da's van de gekke en volstrekt tegen de wettelijke regels. Laat je niet teveel onder tafel kletsen. Er is (bijna) altijd wel een oplossing. Opkomen voor jezelf :wink:.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 25 jun 2008 15:19

Dat terugbetalen lijkt me logisch als je stopt met de opleiding. Je werkgever investeert tenslotte in jou en dat kost geld en tijd.
Maar volgens mij kunnen ze jou niet ontslaan, eventueel er een half jaar ofzo tussenuit moet volgens mij geen probleem zijn.

Terug naar “Archief”