Omega schreef:Zeker en met dit soort geluiden ben ik het op grond van Gods Woord ook zeker niet eens.
Oké, dan zijn we het daar gelukkig over eens.
Omega schreef:Ik vrees dat die gereformeerde erfenis goeddeels al verkwanseld is aan het begin van 20e eeuw. Ik deel tenminste die visie van prof. Blauwendraad.
Er zijn zeker problemen binnen de gereformeerde gezindte. Prof. Blaauwendraad en dr. K. van der Zwaag zijn duidelijke symptomen van werkelijke problemen die er zijn in de Gereformeerde Gemeenten. En de leiding in de Gereformeerde Gemeenten heeft daar geen antwoord op, kun je aan alles merken, want de kritiek wordt onhandig weggestopt, inclusief tuchtmisbruik.
Maar een gereformeerde erfenis kan ook op een andere wijze verkwanseld worden, en dat zie ik ook voor mijn ogen gebeuren: door evangelicalisering van de kerken.
Dat is een spagaat die ik ervaar.
Enerzijds heb je de bevindelijkheid die tot dogmatisme verworden is, en waarin het restloos naspreken van de Schrift er niet meer bij is. (Uiterste rechterflank in de gereformeerde gezindte.)
Anderzijds heb je het anti-intellectualisme van de evangelische beweging, die schijnbaar heel eenvoudig de Schrift naspreekt, maar in werkelijkheid komt die niet verder dan een oppervlakkige schrifthantering en leringen die eveneens het niet kunnen houden als je de Schrift beter leert kennen. (Het belangrijke fundament wat Gods verbond is verkeerd zien, een onschriftuurlijke mensvisie, als gevolg van deze twee punten een verkeerde visie op de doop, geen oog voor het belijden omtrent de kerk, etc.)
Ik wil restloos terug naar de Bijbel zelf. En dan zonder tegenzin om de Bijbel diepgaand te bestuderen.
Die intentie had bijvoorbeeld ook de reformatorische beweging in de Gereformeerde Kerken in Nederland, waaruit uiteindelijk de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) zijn ontstaan. Maar als je nu ziet wat je daar aantreft, wordt je ook niet vrolijk. (Wel èrg makkelijk over het heil denken, alsof er geen persoonlijke wedergeboorte en bekering nodig is. Alsof Gods genade iets is waar je recht op hebt, en geen wonder meer.)
Kortom, het lijkt wel héél erg vaak te ontsporen! Ontsporing lijkt eerder regel dan uitzondering.
En dat intimideert mij best wel. Dat maakt mij bescheiden en verlegen. Ja, het geeft mij regelmatig een gevoel van desoriëntatie en ontreddering, als ik om mij heen kijk in kerkelijk Nederland.
Ik mag dan e.e.a. over de bijbelse talen geleerd hebben, en best veel energie gestopt hebben in het onderzoeken van de Bijbel. Maar ik pretendeer niet de antwoorden te hebben op de grote crisis van de christenheid. (Waarmee ik niet bedoel te zeggen dat jij dat wel pretendeert. Het is geen verwijt of zo.)
Gerdien B. schreef:@ Boekenlezer... heb jij de lezing van Henk Binnendijk die hij op de jongerenavonden heeft gehouden al geluisterd?
het gaat om de jongerenavonden hier en dan moet je die lezingen pakken en niet die van een eo jongerendag van 10 jaar terug.
Ja, die heb ik beluisterd, via
deze link. Daarin had hij het o.a. over die tekst van
Openbaring 3:
15-16, waar ik inmiddels op ingegaan ben.
Het is natuurlijk wel een samenvatting, die ik beluisterd heb. Dus het kan zijn dat ik bepaalde dingen gemist heb.
Ik kan me van die lezing goed voorstellen dat het erg aanspreekt, ook door zijn concrete manier van vergelijkingen maken. Persoonlijk zegt het mij minder, aangezien ik erg hecht aan degelijke bijbeluitleg, die wat verder gaat dan de eerste beginselen. Ik ben er voor mezelf aan gewend geraakt om teksten dieper te kunnen onderzoeken door de grondtekst te raadplegen, en er (wetenschappelijke) commentaren op na te slaan.
Dat wat ik gezegd heb over een uitspraak van hem van 10 jaar geleden, vond ik toch wel de moeite waard om te zeggen. Daarmee geef ik (een deel van) mijn persoonlijke indruk door, die ik van hem heb.
Het kan aangeven dat Henk Binnendijk wel een man is voor wie je moet uitkijken.