Ger. Gem. Ter Wolde-De Vecht waarschuwt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 sep 2007 08:39

Speedy schreef:
Gerdien B. schreef:@ Boekenlezer... heb jij de lezing van Henk Binnendijk die hij op de jongerenavonden heeft gehouden al geluisterd?
het gaat om de jongerenavonden hier en dan moet je die lezingen pakken en niet die van een eo jongerendag van 10 jaar terug.

Laten we eerlijk zijn, wie Henk Binnendijk uitnodigt op een avond voor reformatorische jongeren die is niet slim bezig. Henk Binnendijk is besmet (even buiten beschouwing laten of het terecht of onterecht is). Henk Binnendijk heeft een bepaalde reputatie. De stichting is ook niet slim geweest om dat te doen. De stichting is nu helemaal besmet door de kritiek die er uit de achterban is gekomen. En als je de reacties leest toen dacht ik lekker anoniem te keer gaan over die <censuur> kerkenraad van de GG. Daarnaast als je dan de openbrief leest, waarom nou weer anoniem? Ik heb daar ook weinig respect voor. Je bereikt er alleen het 'gepeupel' mee. En ik moet zeggen het is weer aardig voer en roddel voor de gemiddelde verjaardag op de veluwe ...........

wat een vreselijke verjaardagen hebben ze daar dan. :roll:

Beetje jammer dat mensen niet de moeite nemen om zelf eerst even naar een lezing te luisteren voordat ze een oordeel vellen. Wat anderen zeggen is niet relevant. Je kan pas een mening geven las je de lezing zelf daadwerkelijk beluisterd hebt en aan de Bijbel getoetst hebt.
Ik kan je verzekeren dat ik geen onbijbelse dingen in zijn lezing heb kunnen vinden. Je veroordeeld hier iemand die God en Zijn woord verkondigd. Daarom zou ik maar voorzichtig zijn met je oordeel. God zal jou met de zelfde maatstaven oordelen als jij anderen veroordeeld.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 29 sep 2007 08:47

Gerdien B. schreef:
Speedy schreef:
Gerdien B. schreef:@ Boekenlezer... heb jij de lezing van Henk Binnendijk die hij op de jongerenavonden heeft gehouden al geluisterd?
het gaat om de jongerenavonden hier en dan moet je die lezingen pakken en niet die van een eo jongerendag van 10 jaar terug.

Laten we eerlijk zijn, wie Henk Binnendijk uitnodigt op een avond voor reformatorische jongeren die is niet slim bezig. Henk Binnendijk is besmet (even buiten beschouwing laten of het terecht of onterecht is). Henk Binnendijk heeft een bepaalde reputatie. De stichting is ook niet slim geweest om dat te doen. De stichting is nu helemaal besmet door de kritiek die er uit de achterban is gekomen. En als je de reacties leest toen dacht ik lekker anoniem te keer gaan over die <censuur> kerkenraad van de GG. Daarnaast als je dan de openbrief leest, waarom nou weer anoniem? Ik heb daar ook weinig respect voor. Je bereikt er alleen het 'gepeupel' mee. En ik moet zeggen het is weer aardig voer en roddel voor de gemiddelde verjaardag op de veluwe ...........

wat een vreselijke verjaardagen hebben ze daar dan. :roll:

Beetje jammer dat mensen niet de moeite nemen om zelf eerst even naar een lezing te luisteren voordat ze een oordeel vellen. Wat anderen zeggen is niet relevant. Je kan pas een mening geven las je de lezing zelf daadwerkelijk beluisterd hebt en aan de Bijbel getoetst hebt.
Ik kan je verzekeren dat ik geen onbijbelse dingen in zijn lezing heb kunnen vinden. Je veroordeeld hier iemand die God en Zijn woord verkondigd. Daarom zou ik maar voorzichtig zijn met je oordeel. God zal jou met de zelfde maatstaven oordelen als jij anderen veroordeeld.

Zucht ..... wie oordeelt er nu? Heb ik iets gezegd over Henk Binnendijk dat ik hem veroordeel? Ik VEROORDEEL NIEMAND in mijn posting en nu wordt ik door jou al wel veroordeeld "zou ik maar voorzichtig zijn met je oordeel. God zal jou met dezelfde maatstaven oordelen als jij anderen veroordeelt."

Wat ik alleen aangeef (met daarbij nog de opmerking of het terecht of onterecht is even buiten beschouwing laten) is dat Henk Binnendijk besmet is. Dan kan je hoog en laag springen maar het is wel realiteit. (Nog een keer even buiten beschouwing laten of het terecht of onterecht is)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 sep 2007 08:51

Omega schreef:Zeker en met dit soort geluiden ben ik het op grond van Gods Woord ook zeker niet eens.

Oké, dan zijn we het daar gelukkig over eens.

Omega schreef:Ik vrees dat die gereformeerde erfenis goeddeels al verkwanseld is aan het begin van 20e eeuw. Ik deel tenminste die visie van prof. Blauwendraad.

Er zijn zeker problemen binnen de gereformeerde gezindte. Prof. Blaauwendraad en dr. K. van der Zwaag zijn duidelijke symptomen van werkelijke problemen die er zijn in de Gereformeerde Gemeenten. En de leiding in de Gereformeerde Gemeenten heeft daar geen antwoord op, kun je aan alles merken, want de kritiek wordt onhandig weggestopt, inclusief tuchtmisbruik.
Maar een gereformeerde erfenis kan ook op een andere wijze verkwanseld worden, en dat zie ik ook voor mijn ogen gebeuren: door evangelicalisering van de kerken.
Dat is een spagaat die ik ervaar.
Enerzijds heb je de bevindelijkheid die tot dogmatisme verworden is, en waarin het restloos naspreken van de Schrift er niet meer bij is. (Uiterste rechterflank in de gereformeerde gezindte.)
Anderzijds heb je het anti-intellectualisme van de evangelische beweging, die schijnbaar heel eenvoudig de Schrift naspreekt, maar in werkelijkheid komt die niet verder dan een oppervlakkige schrifthantering en leringen die eveneens het niet kunnen houden als je de Schrift beter leert kennen. (Het belangrijke fundament wat Gods verbond is verkeerd zien, een onschriftuurlijke mensvisie, als gevolg van deze twee punten een verkeerde visie op de doop, geen oog voor het belijden omtrent de kerk, etc.)
Ik wil restloos terug naar de Bijbel zelf. En dan zonder tegenzin om de Bijbel diepgaand te bestuderen.
Die intentie had bijvoorbeeld ook de reformatorische beweging in de Gereformeerde Kerken in Nederland, waaruit uiteindelijk de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) zijn ontstaan. Maar als je nu ziet wat je daar aantreft, wordt je ook niet vrolijk. (Wel èrg makkelijk over het heil denken, alsof er geen persoonlijke wedergeboorte en bekering nodig is. Alsof Gods genade iets is waar je recht op hebt, en geen wonder meer.)
Kortom, het lijkt wel héél erg vaak te ontsporen! Ontsporing lijkt eerder regel dan uitzondering.
En dat intimideert mij best wel. Dat maakt mij bescheiden en verlegen. Ja, het geeft mij regelmatig een gevoel van desoriëntatie en ontreddering, als ik om mij heen kijk in kerkelijk Nederland.
Ik mag dan e.e.a. over de bijbelse talen geleerd hebben, en best veel energie gestopt hebben in het onderzoeken van de Bijbel. Maar ik pretendeer niet de antwoorden te hebben op de grote crisis van de christenheid. (Waarmee ik niet bedoel te zeggen dat jij dat wel pretendeert. Het is geen verwijt of zo.)

Ja, die heb ik beluisterd, via deze link. Daarin had hij het o.a. over die tekst van Openbaring 3:15-16, waar ik inmiddels op ingegaan ben.
Het is natuurlijk wel een samenvatting, die ik beluisterd heb. Dus het kan zijn dat ik bepaalde dingen gemist heb.
Ik kan me van die lezing goed voorstellen dat het erg aanspreekt, ook door zijn concrete manier van vergelijkingen maken. Persoonlijk zegt het mij minder, aangezien ik erg hecht aan degelijke bijbeluitleg, die wat verder gaat dan de eerste beginselen. Ik ben er voor mezelf aan gewend geraakt om teksten dieper te kunnen onderzoeken door de grondtekst te raadplegen, en er (wetenschappelijke) commentaren op na te slaan.

Dat wat ik gezegd heb over een uitspraak van hem van 10 jaar geleden, vond ik toch wel de moeite waard om te zeggen. Daarmee geef ik (een deel van) mijn persoonlijke indruk door, die ik van hem heb.
Het kan aangeven dat Henk Binnendijk wel een man is voor wie je moet uitkijken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 sep 2007 09:00

Omega schreef:
elbert schreef:Je bent het hopelijk wel met me eens dat formeel het opzicht over de gemeente en gemeenteleden bij de ambten ligt?
Daarvan uitgaande is het niet verwonderlijk dat de kerkenraad een niet onbelangrijke stem in het kapittel heeft, met name richting de eigen leden van de gemeente, ongeacht of je hun standpunt nou deelt of niet (voor de goede orde: ik deel dat standpunt niet). Die ambtelijke verantwoordelijkheid miskennen is mijns inziens dan ook verkeerd. En het is nog erger als mensen het ambt bespotten omdat ze het niet eens zijn met een al dan niet verkeerde beslissing.

Als we alles wat georganiseerd wordt onder ambtelijke verantwoordelijkheid gaan stellen, hebben we een groot probleem. 1. Dan kunnen naast de jongerenavonden van JijDaar, ook de SRA en SRB-avonden afgeschaft worden (naast tal van andere niet kerkgebonden bijeenkomsten). 2. Dan wordt een initiatief afhankelijk van de goedkeuring van een kerkenraad. Met als gevolg dat het geestelijk leven in diverse gemeenten volkomen doodbloedt.

Ik pleit er ook niet voor om stichtingen en verenigingen afhankelijk te maken van de beslissing van een bepaalde kerkenraad, maar wel dat we er begrip voor moeten hebben dat een kerkenraad z'n eigen leden mag aanspreken, ook al zijn we het met hun oordeel oneens. Dat is toch wel het minste!
Overigens bevat je laatste zin van je een bepaald oordeel over het geestelijk leven in bepaalde gemeenten. Eerlijk gezegd weet ik niet of je dat zo kunt zeggen: dat zonder de stichting JijDaar er geen geestelijk leven in een gemeente zou zijn. Dat is me nogal een uitspraak. Want daarmee zeg je dat een gemeente eigenlijk geen gemeente genoemd kan worden. Dat werd zelfs van de gemeente in Korinthe door Paulus niet gezegd.

Omega schreef:Nu ben ik niet betrokken bij de organisatie van JijDaar, maar ik ben er haast van overtuigd dat er al heel veel aan stille diplomatie is gedaan de afgelopen jaren. Bovendien is de openbrief duidelijk niet van JijDaar, maar -zo te lezen- van een commentator van RefoNieuws.

Die commentator is duidelijk betrokken bij de stichting JijDaar (al is het misschien niet in de organisatie), anders schrijf je zo'n open brief niet.

Omega schreef:RefoNieuws is gewoon een nieuwsmedium, zoals het ND en het RD dat ook zijn. Het ND plaatst dit soort berichten ook. Nieuws is immers nieuws en niet afhankelijk van een democratisch besluit of kerkelijk veto. Ik kan me voorstellen dat de redactie van RefoNieuws de nieuwswaarde van deze gebeurtenis zwaar heeft laten meewegen. Laten we Refoweb en RefoNieuws overigens niet met elkaar verwarren. De redactie van RefoNieuws heeft een eigen verantwoordelijkheid en doelstelling, die los staat van Refoweb.

Mijn oproep was om de verschillende nieuwsmedia, fora en posters hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen.

@Boekenlezer: misschien is het goed om de vragenbeantwoording ook even te beluisteren, via deze link. Vraag 1 gaat namelijk over of wij het nu doen of God bij onze bekering.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 29 sep 2007 09:25

elbert schreef:Overigens bevat je laatste zin van je een bepaald oordeel over het geestelijk leven in bepaalde gemeenten. Eerlijk gezegd weet ik niet of je dat zo kunt zeggen: dat zonder de stichting JijDaar er geen geestelijk leven in een gemeente zou zijn.

Ik kan dat oordeel er niet zo uithalen?
Die commentator is duidelijk betrokken bij de stichting JijDaar (al is het misschien niet in de organisatie), anders schrijf je zo'n open brief niet.

Waarom niet? Ik kan me voorstellen dat een dominee (afschrift) hier behoorlijk gepikeerd om raakt en een open brief stuurt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 sep 2007 09:26

Wat een waardeloze openbrief zeg die op Refo/nieuws staat van VDM Stichting Jij Daar? gericht aan de kerkenraad van Ger. Gem. Terwolde-De Vecht. http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/2007/O ... deDe_Vecht

Nogmaals wat een modder gegooi. Het niveau is voor mij toch wel een stuk gedaald zoniet onder het minimum terecht gekomen, als het tenminste een brief van de Stichting Jij Daar is.
Niet dat ik die brief van de kerkenraad Ger. Gem Terwolde-De Vecht zo diplomatiek vind, deze brief is trouwens nergens te vinden, alleen commentaren er over.
Ik begrijp van Elbert dat het een dominee is die de openbrief geschreven heeft en als het ware ondertekend heeft met VDM=Verbi Divini Minister oftewel dienaar van het Goddelijke Woord. http://nl.wikipedia.org/wiki/Verbi_divini_minister Nu, als dat een dienaar van het Goddelijke Woord moet zijn met zijn cynische schrijven is de inhoud zeker geen verbreiding van het Evangelie.

De openbrief staat bol van vragen aan de bewuste kerkenraad zoals: ‘vraagje tussendoor’ enz.enz. met een cynische ondertoon waarvan die predikant het antwoord zelf kan invullen. De brief betuigt van weinig of geen pastorale zorg van die geheime predikant. Bijvoorbeeld: ‘Vraagje tussendoor: bent u zelf ook al eens op de jongerenavonden geweest? U bent daar van harte welkom!’. Nee dus. Die kerkenraad van van Ger. Gem. Terwolde-De Vecht is niet op die jongerenavond geweest. Ik vind ook niet dat zij dat behoeve te doen want je hoeft je hoofd niet in een pot met drek te steken om te weten dat drek stinkt. Er is genoeg refonieuws in de media om te weten wat op de jongerenavonden besproken wordt.

Samengevat begrijp ik dat het de kerkenraad van de Ger.Gem. Terwolde-De Vecht gaat om de evangelische inhoud van die jongerenavonden. Dus Christus aannemen / toe-eigenen in eigen kracht. Ik weet dat daar een spanningsveld zit maar ik vrees teven dat de geheime predikant (VDM) het niet begrepen heeft wat het beoogde doel van de Ger.Gem Terwolde-De Vecht is/ was.

Afin, het moddergooien is weer voorbij, totdat een nieuw ambtsdrager de modder weer oppakt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 sep 2007 09:27

Bevlogen schreef:Als we de 'tere vreze des heren' en alle andere dogma's nou eens daar naar toe sturen -->

Afbeelding

, dan lijkt mij dat er al wat gemakkelijker gepraat kan worden over Gods woord. Om God draait het, niet om al die halfgare en onverteerbare dogma's.
...

Maar nu ff hand in eigen boezem steken: wat ik hier allemaal schrijf komt enigszins uit frustratie voort.
...

Dat zou ik je toch niet aanraden, want dan gaat er wel héél erg veel overboord!
Kijk maar eens een dogmatiek in. De menswording van Christus, de Drieëenheid van God, de schepping van de wereld, de redding van de uitverkorenen, het gezag van de Heilige Schrift... en zo kan ik nog wel even door gaan. Kortom: dan houd je geen geloof meer over, als de hele geloofsinhoud bij het vuil moet.
Ik begrijp goed dat wat je aantreft in kerken, dat het is om gefrustreerd van te raken, maar ik zou toch proberen daar iets evenwichtiger op te reageren.
Misschien is het nuttig, om niet te zien op mensen, maar op God: Hij vergadert zijn uitverkorenen. Gelukkig hangt dat niet van ons af, want dan was het een verloren boel.
Geen wonder ook dat je gefrustreerd raakt in een verzondigde wereld. Ik heb er ook last van.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 sep 2007 09:51

@ Speedy.. je moet voor Henk Binnedijk net zo op je hoede wezen als voor je eigen dominee. Elke preek en elke lezing moet je toetsen aan Gods Woord.

Sorry, maar dat smet komt bij mij wel als een veroordeling over. je drukt hem een stempel op, een soort van: met wat hij allemaal gedaan heeft, daar kan geen goeds uit voortkomen.

@Boekenlezer... de lezing is wel helemaal te luisteren alleen hij staat in delen op de site. Dus je moet na het ene deel, het andere aanklikken om de rest te kunnen beluisteren.
Je hebt dan waarschijnlijk ook gehoord dat Henk heel nadrukkelijk heeft neergezet dat wij alleen de deur open kunnen doen in de kracht van God. Zonder Hem kunnen wij dat niet. Dus waar jij het dan vandaan haalt dat hij alleen maar suggereerd dat wij het enkel en alleen zelf moeten doen snap ik dan echt niet.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 29 sep 2007 10:01

Gerdien B. schreef:@ Speedy.. je moet voor Henk Binnedijk net zo op je hoede wezen als voor je eigen dominee. Elke preek en elke lezing moet je toetsen aan Gods Woord.

Sorry, maar dat smet komt bij mij wel als een veroordeling over. je drukt hem een stempel op, een soort van: met wat hij allemaal gedaan heeft, daar kan geen goeds uit voortkomen.

Volgens mij begrijp jij speedy niet helemaal, Gerdien. met "besmet" bedoelt Speedy dat Henk Binnendijk binnen de gereformeerde gezindte verdacht is, vanwege zijn evangelische banden. en ja, je weet dat bepaalde mensen op evangelisme reageren alsof ze door een wesp gestoken zijn. in die zin is het wellicht niet verstandig om Henk Binnendijk uit te nodigen: je kunt verwachten dat daar reacties op komen. niet eens om wat hij allemaal gaat zeggen, maar meer door de associatie die mensen erbij hebben.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 sep 2007 10:03

Gerdien B. schreef:
wij alleen de deur open kunnen doen in de kracht van God.

Expliciet gezegd: God doet de deur open, daar komt niets van de mens bij, nog geen nagelschrapsel !

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 sep 2007 10:24

Napoleon schreef:
Gerdien B. schreef:@ Speedy.. je moet voor Henk Binnedijk net zo op je hoede wezen als voor je eigen dominee. Elke preek en elke lezing moet je toetsen aan Gods Woord.

Volgens mij begrijp jij speedy niet helemaal, Gerdien. met "besmet" bedoelt Speedy dat Henk Binnendijk binnen de gereformeerde gezindte verdacht is, vanwege zijn evangelische banden. en ja, je weet dat bepaalde mensen op evangelisme reageren alsof ze door een wesp gestoken zijn. in die zin is het wellicht niet verstandig om Henk Binnendijk uit te nodigen: je kunt verwachten dat daar reacties op komen. niet eens om wat hij allemaal gaat zeggen, maar meer door de associatie die mensen erbij hebben.

Je kan het ook anders bekijken: de reformatorische jeugd zelf laten horen dat het beeld wat er van Henk is binnen de reformatorische kring niet juist is.
Ik vind het juist goed dat de stichting geen waarde hecht aan kerkmuren en aan associaties die mensen er bij hebben, maar puur kijken naar wat de spreker ons te vertellen heeft.

Daarbij moet je niet bang zijn om je eigen koers te varen. Als ik continu naar de regels van de kerk zou moeten leven word ik gek. Ik vecht voor mijn vrijheid en voor mijn manier van geloven. Die laat ik mij ook door niets en niemand ontzeggen.
Gelukkig heeft de stichting maar 1 doel: God eren en groot maken. Dat is een groot voordeel boven de kerken want die hebben er nog 100 en 1 doelen en regels naast verzonnen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 sep 2007 10:25

Jantjes schreef:Gerdien B. schreef:

Expliciet gezegd: God doet de deur open, daar komt niets van de mens bij, nog geen nagelschrapsel !

Als jij er gelukkiger van wordt om het zo te omschrijven...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 sep 2007 10:28

Jantjes schreef:Wat een waardeloze openbrief zeg die op Refo/nieuws staat van VDM Stichting Jij Daar? gericht aan de kerkenraad van Ger. Gem. Terwolde-De Vecht. http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/2007/O ... deDe_Vecht

Een mooie brief waar continu wordt gevraagd om bewijzen van de beschuldigingen. Je kan iemand alleen veroordelen als je daar tastbare bewijzen voor hebt.
Geen idee of die brief van stichting jijdaar vandaan komt. Ik ben wel erg benieuwd naar het antwoord van de kerkenraad. Vooral naar de bewijzen die ze er voor hebben om zulke beschuldigingen te uiten.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 sep 2007 10:42

Dat is hetzelfde! :wink:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 sep 2007 10:46

Gerdien B. schreef:

Als jij er gelukkiger van wordt om het zo te omschrijven...

Ja, juist Gerdien B. Daar wordt je juist gelukkig van!
Als een mens totaal uitgewerkt raakt door zijn eigen werken en dan ook totaal niets, maar dan ook niets meer overhoud is er plaats gemaakt voor de Middelaar en zegt Hij ziet hier ben Ik zie hier ben Ik. Dat is het mooiste wat je in je leven kan meemaken want het is door Hem door Hem alleen een eeuwig welbehagen. Als je er zelf nog aan zou moeten doen is het nog een verloren zaak. Ik begrijp wel dat er voor die tijd een hoop vragen zijn en ‘ja maar(s)’ komen maar daar moeten wij allemaal vanaf. En dat valt niet mee, dat is tegen de natuurlijke mens.

Terug naar “Archief”