Bijbelstudie gevaarlijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Bijbelstudie gevaarlijk?

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 21:33

Ben het met de laatste posters allebei eens.

Ik ken de NBV van het wachttoren genoodschap en ken de afwijkingen ook redelijk.
Ik ken de Nieuwe Bijbel vertaling en vind dat geen studievertaling.
Er is veel zoekgeraakt.
Het boek van Mormon is geen Bijbel
Het boek van die Bijbelvorsers, ken ik niet, nooit van gehoord.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 feb 2012 21:48

Oké, ik begrijp het.
Zeker een Bijbel - is het dat wel? - van de Mormonen, die sekte
die postuum vergaste en omgekomen Joden uit WOII dopen
door iemand anders in hun naam te dopen. Idiote zaak.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2012 21:55

Wilsophie schreef:Ben het met de laatste posters allebei eens.

Ik ken de NBV van het wachttoren genoodschap en ken de afwijkingen ook redelijk.
Er is veel zoekgeraakt.

De wachttoren"bijbel" is dat boek van de Bijbelvorsers.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 15:07

Er is geen sekte dat zoveel investeert in kennis van de Schrift, en het is triest dat men geen tegengas geeft, maar zijn deur op slot doet.
Gelukkig niet iedereen want ik ken minstens 20 mensen uit de Jeh.Getuigen groep die door gesprekken met andere gelovigen die de bereidheid hadden om te luisteren en te weerleggen en de Bijbel te openen, werkelijk tot inzicht zijn gekomen en nu de Here Jezus en Zijn Woord aanvaarden als de Waarheid en ondanks de vele pijn en verdriet die het met zich meebracht om deze organisatie de rug toe te keren en soms ook verdeeldheid in hun familie, toch weten dat God hen zal belonen voor deze stap en beslissing.
En velen van hen zijn nu tot steun en zegen voor hen die geen raad weten met het "fenomeen" Jeh.
getuigen. Ik hoop en bid dat vele aanhangers van het WTG door mijn getuigenis niet achter de voordeur zoals Schelpje zei, maar publiekelijk tot erkentenis van de Waarheid komen.
www.wachttorenkijker.nl

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2012 15:32

Wilsophie schreef:Er is geen sekte dat zoveel investeert in kennis van de Schrift, en het is triest dat men geen tegengas geeft, maar zijn deur op slot doet.
Gelukkig niet iedereen want ik ken minstens 20 mensen uit de Jeh.Getuigen groep die door gesprekken met andere gelovigen die de bereidheid hadden om te luisteren en te weerleggen en de Bijbel te openen, werkelijk tot inzicht zijn gekomen en nu de Here Jezus en Zijn Woord aanvaarden als de Waarheid en ondanks de vele pijn en verdriet die het met zich meebracht om deze organisatie de rug toe te keren en soms ook verdeeldheid in hun familie, toch weten dat God hen zal belonen voor deze stap en beslissing.
En velen van hen zijn nu tot steun en zegen voor hen die geen raad weten met het "fenomeen" Jeh.
getuigen. Ik hoop en bid dat vele aanhangers van het WTG door mijn getuigenis niet achter de voordeur zoals Schelpje zei, maar publiekelijk tot erkentenis van de Waarheid komen.
http://www.wachttorenkijker.nl

Je zegt het goed: sekte.
Een oom en tante van mij zijn zoals dat heet: midden uit de wereld gegrepen en gingen op zoek. Ze kwamen helaas bij de J.G. terecht. Het heeft hen 3 jaar gekost zich uit hun greep te bevrijden. Definitief dan! Want ze waren allang lid geworden van een reguliere kerkelijke gemeente, maar nog wekelijks kwamen hun exbroeders en zusters aan de deur. Er moest zelfs politie aan te pas komen, omdat ze heel brutaal in de tuin gingen zitten als er niemand thuis was, net zolang tot oom en tante thuiskwamen en ze hen wederom lastig vielen.
Ik bedoel te zeggen, je kunt er ongewild in terecht komen, maar als het echt is, zorgt de Heere wel dat je eruit komt. Want dan ga je op zoek naar de zuivere prediking!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 17:06

Je zegt het goed: sekte.
Een oom en tante van mij zijn zoals dat heet: midden uit de wereld gegrepen en gingen op zoek. Ze kwamen helaas bij de J.G. terecht. Het heeft hen 3 jaar gekost zich uit hun greep te bevrijden. Definitief dan! Want ze waren allang lid geworden van een reguliere kerkelijke gemeente, maar nog wekelijks kwamen hun exbroeders en zusters aan de deur. Er moest zelfs politie aan te pas komen, omdat ze heel brutaal in de tuin gingen zitten als er niemand thuis was, net zolang tot oom en tante thuiskwamen en ze hen wederom lastig vielen.
Ik bedoel te zeggen, je kunt er ongewild in terecht komen, maar als het echt is, zorgt de Heere wel dat je eruit komt. Want dan ga je op zoek naar de zuivere prediking!

Het doet me denken aan de maanden dat ik in de Bijbel zat te lezen, werd er ook aangebeld door de JG, ik heb ze binnen gelaten omdat ik zo graag over God wilde spreken, ze zijn een paar keer geweest voor een gesprek ik heb me zelfs over laten halen om eens mee te gaan naar hun dienst.
Ben er halverwege weggelopen, het leek wel een kleuterklas waar mensen verhoord werden op hun kennis.
Achteraf zie ik dat God mij al veel Licht heeft gegeven over Zijn waarheid, want ik had feilloos door dat ze de Here Jezus niet erkenden als verlosser, ondanks dat ze met de huisbezoeken daar omheen aan het draaien waren, en steeds over iets anders begonnen.
Hetzelfde heb ik ervaren in een gesprek met een pastoor uit de RK

Dus Bijbelstudie héél belangrijk!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 20:26

Het doet me denken aan de maanden dat ik in de Bijbel zat te lezen, werd er ook aangebeld door de JG, ik heb ze binnen gelaten omdat ik zo graag over God wilde spreken, ze zijn een paar keer geweest voor een gesprek ik heb me zelfs over laten halen om eens mee te gaan naar hun dienst.
Ben er halverwege weggelopen, het leek wel een kleuterklas waar mensen verhoord werden op hun kennis.
Achteraf zie ik dat God mij al veel Licht heeft gegeven over Zijn waarheid, want ik had feilloos door dat ze de Here Jezus niet erkenden als verlosser, ondanks dat ze met de huisbezoeken daar omheen aan het draaien waren, en steeds over iets anders begonnen.
Hetzelfde heb ik ervaren in een gesprek met een pastoor uit de RK

Dus Bijbelstudie héél belangrijk!

"
Dat is je beste zwaard. Ik heb ook veel ervaring met gesprekken en je ziet een kentering in hun opstelling gaandeweg het gesprek als je met de juiste vragen en antwoorden komt.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 01 mar 2012 07:58

Optimatus schreef:De wachttoren"bijbel" is dat boek van de Bijbelvorsers.

De wachttoren is een bijzonder vrijzinnige vertaling met hier en daar woorden tussen de teksten gemoffeld die men beter op hun plaas vindt.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 01 mar 2012 08:36

Dat is nog wel erg mild uitgedrukt.
Joh 1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.

JG maakten hiervan:" In [het] begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god."

''Bijbelvorsers'' hebben hier niets mee te maken, volgens mij.
daarover kun je hier lezen
http://bijbelvorsers.multiply.com/?&sho ... itial=1&u=

Wat is nu het verschil tussen bijbel studeren en bijbel vorsen?
Weinig toch,lijkt me ?

Zegt God Zelf niet dat Zijn volk ten onder gaat door gebrek aan kennis?
Niks mis mee dus om de bijbel grondig te bestuderen!
Somebody up there likes you

Riska

Berichtdoor Riska » 01 mar 2012 09:05

De "Bijbel" van de JG heet officieel: "De Nieuwe Wereldvertaling" = de NWV.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 01 mar 2012 12:41

Ewan schreef:Dat is nog wel erg mild uitgedrukt.
Joh 1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.

JG maakten hiervan:" In [het] begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god."

Klopt, en dat is slechts een enkel voorbeeld. De nieuwe wereld vertaling is overigens vanuit het Engels naar het Nederlands vertaald. Het is dus geen directe vertaling uit de origineel Grieks, Hebreeuws en Aramese schriften naar het Nederlands.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 apr 2012 17:26

Wilsophie schreef:Ben het met de laatste posters allebei eens.

Er is veel zoekgeraakt.

De vertaling van het Wachttoren Genootschap heet zoals Riska al zegt NWV
Niet NBV, daar bedoelt men de Nieuwe Bijbel Vertaling mee
Nulla aetas ad discendum sera

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 17:31

Het zijn soms zeer subtiele verschillen, nauwelijks zichtbaar, maar zo belangrijk!
Een voorbeeld hiervan:

Psalm 127: Het is te vergeefs, dat gijlieden vroeg opstaat, laat opblijft, eet brood der smarten; het is alzo, dat Hij het Zijn beminden als in den slaap geeft. SV

De nieuwe vertaling:
hij geeft het zijn lieveling in de slaap.

Verschil: het woordje ALS. Dat is dus iets heel anders.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 18:27

Ik ben over beide vertalingen niet enthousiast, vandaar de verspreking.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 14 apr 2012 18:30

In de Herziene:
Het is tevergeefs dat u vroeg opstaat,
laat opblijft,
brood eet waarvoor u moet zwoegen:
de HEERE geeft het Zijn beminden in de slaap.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”