Afwachten of verwachten, over de toeëigening van het heil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2007 05:53

Race406 schreef:"Onze hulp is in de naam van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft, Die een beetje trouw is, en half afmaakt wat Zijn Hand begon." GROTE ONZIN! Hij is getrouw, Zijn plannen falen niet! Lees je Bijbel eens, en lees hem eens echt in zijn verband. Je ogen zullen open gaan, en je hart nog zoveel te meer!

Juist, bij God gaat nooit iets mis. En bedenk nu eens dat Hij elk van ons heeft gemaakt en bedacht.... dus Hij is elk van ons met Zijn Hand begonnen.... Wat is dan de conclusie?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 mei 2007 07:49

Lalage schreef:
Race406 schreef:"Onze hulp is in de naam van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft, Die een beetje trouw is, en half afmaakt wat Zijn Hand begon." GROTE ONZIN! Hij is getrouw, Zijn plannen falen niet! Lees je Bijbel eens, en lees hem eens echt in zijn verband. Je ogen zullen open gaan, en je hart nog zoveel te meer!

Juist, bij God gaat nooit iets mis. En bedenk nu eens dat Hij elk van ons heeft gemaakt en bedacht.... dus Hij is elk van ons met Zijn Hand begonnen.... Wat is dan de conclusie?

De zin "Die nooit laat varen het werk wat Zijn Hand begon" slaat op het werk van de bekering van de mens. En dat is niet in iedereen begonnen. Het is bedoeld als troost naar de aangevochten gelovigen toe.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 mei 2007 07:52

Raido schreef:
Je past het woord "bekeerd" gewoon niet goed toe. Je zegt het zelf al: Paulus was wel bekeerd. Maar niet volmaakt. Dat zijn twee totaal verschillende dingen maar jij gooit ze op 1 hoop.
Ik denk eerder dat jij het niet goed toepast ;) Jij hebt het over wedergeboorte, niet over bekering.

Wedergeboorte en bekering zijn hetzelfde imo. Als God een mens bekeert is hij ook wederomgeboren. Als je die zaken uit elkaar gaat treken dan krijg je theologisch rare constructies zoals dat de "Verlosten moeten staan naar de vrijspraak des Vaders" (Ds. Kersten in een preek over Zondag 23). Of je krijgt dadelijke bekering en nadere verlossing en dergelijke constructies die in de Bijbel niet te vinden zijn volgens mij. :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mei 2007 12:29

Nee hoor ;)

Wedergeboorte is het moment dat God jou opnieuw baard, wat daarna gebeurd dat jij je gaat bekeren, je afkeerd van de zonden (etcetra) dat is bekering. Je kunt het mooi opdelen:

Rechtvaardigmaking : Wedergeboorte (van God)
Heiligmaking : in je verdere leven, door jou geholpen door God voorvloeiende uit de wedergeboorte.

Bijvoorbeeld die loopbaan, loop de loopbaan alsof je hem kunt lopen, de mensen die beginnen met het lopen van die loopbaan zijn wedergeboren (anders lopen ze niet) maar ze lopen in hoop en verwachting, in de dagelijkse bekering. Ik ben niet zo'n kersteniaan (en misschien ook weer meer dan ik zelf dacht :P).

Zomaar twee links: http://www.bijbelstudie.org/herscheppin ... odzaak.htm en http://www.bijbelstudie.org/herscheppin ... odzaak.htm waar toch een onderscheid gemaakt wordt tussen bekering (mens) en wedergeboorte (God). En ik geloof ergens dat Thomas Boston ook een onderscheid maakt ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 mei 2007 13:24

Raido schreef:Nee hoor ;)

Wedergeboorte is het moment dat God jou opnieuw baard, wat daarna gebeurd dat jij je gaat bekeren, je afkeerd van de zonden (etcetra) dat is bekering. Je kunt het mooi opdelen:

Rechtvaardigmaking : Wedergeboorte (van God)
Heiligmaking : in je verdere leven, door jou geholpen door God voorvloeiende uit de wedergeboorte.

Bijvoorbeeld die loopbaan, loop de loopbaan alsof je hem kunt lopen, de mensen die beginnen met het lopen van die loopbaan zijn wedergeboren (anders lopen ze niet) maar ze lopen in hoop en verwachting, in de dagelijkse bekering. Ik ben niet zo'n kersteniaan (en misschien ook weer meer dan ik zelf dacht :P).

Zomaar twee links: http://www.bijbelstudie.org/herscheppin ... odzaak.htm en http://www.bijbelstudie.org/herscheppin ... odzaak.htm waar toch een onderscheid gemaakt wordt tussen bekering (mens) en wedergeboorte (God). En ik geloof ergens dat Thomas Boston ook een onderscheid maakt ;)

OK, de 1e bekering is de wedergeboorte, deze zijn dus gelijk aan elkaar. En de dagelijkse bekering is inderdaad vrucht van de wedergeboorte/bekering.
Wat jij bekering noemt, noem ik de dagelijkse bekering en wat jij wedergeboorte noemt, noem ik bekering of ook wel wedergeboorte.
Hebben we een compromis..? :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 mei 2007 14:02

goofy1978 schreef:Ik denk zelfs dat het een mens zn plicht is al kan hij het zelf niet.

Hoe kun je dan iets verlangen van een mens als hij het zelf toch niet kan? Ik kan van jou toch ook niet vragen om mijn laatste vijf postings in het Tsjetsjeens te vertalen als (ik weet dat) jij de taal niet spreekt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 mei 2007 14:10

Optimatus schreef:
goofy1978 schreef:Ik denk zelfs dat het een mens zn plicht is al kan hij het zelf niet.

Hoe kun je dan iets verlangen van een mens als hij het zelf toch niet kan? Ik kan van jou toch ook niet vragen om mijn laatste vijf postings in het Tsjetsjeens te vertalen als (ik weet dat) jij de taal niet spreekt?

Nee, maar ondanks dat wij het niet uit onszelf kunnen, "werkt Hij in ons beide, het willen en het werken" staat er ergens in de Bijbel. Dus als Hij het geeft kunnen we geloven, kunnen we ons bekeren. Zonder God kunnen we niets. Hij moet het aan ons geven. Als het van ons afhangt zou het een grote zooi worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2007 15:55

Lalage schreef:

Dat we marionetten zijn aan een trekpoppetje, een speelbal die een beetje wordt heen en weer geschopt en toch altijd wel in het doel terecht komt? Bedoel je dat?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 31 mei 2007 15:57

Optimatus schreef:

Het wordt natuurlijk wat anders als hij vanaf zijn geboorte vloeiend tsjetsjeens heeft gesproken, de opdracht heeft gehad dat te blijven doen, maar daar zelf mee is gestopt, tegen die opdracht in.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2007 18:23

Race406 schreef:
Lalage schreef:

De zin "Die nooit laat varen het werk wat Zijn Hand begon" slaat op het werk van de bekering van de mens. En dat is niet in iedereen begonnen. Het is bedoeld als troost naar de aangevochten gelovigen toe.

hmmm ik heb het even opgezocht, het staat in Psalm 138, maar daar staat het als gebed en niet als belofte, opvallend. Dus dan ga ik maar even zoeken of iets soortgelijks wel in de bijbel staat... Fil 1:6 gaat inderdaad over wat jij bedoelt.
Laatst gewijzigd door Lalage op 31 mei 2007 20:23, 3 keer totaal gewijzigd.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 31 mei 2007 18:24

Als je heel je leven hoort dat je je moet bekeren maar ook er gelijk bij vertellen dat het God is die je dat moet geven schiet het niet op.
Zelf in Jezus geloven is niet zo moeilijk maar met God eens worden verdoemd te worden gaat je zonder hulp van God niet lukken.
Das de manier zo God een mens zn ziel redt anders hebben de bekeerde mensen die ik ken dezelfde psygose gehad en dat geloof ik niet.
In Jezus geloven is niet veel enge poort aan,mee eens worden verdoemd te worden word al wat enger.
Jezus is ook op deze manier wederom geboren (tenzij iemand Hij was ook Iemand) zo de hogepriester op grote verzoendag de zonden van het volk op een lam legde,heeft de Vader in getsemane de zonden van de uitverkorenen op Het Lam Gods gelegd Jezus.
En moest Hij het eens worden in hun plaats verdoemd te worden,de Vader heeft Hem geperst tot Hij het er mee eens werd.
Hij zweete bloed van helleangst,als God Zn Zoon niet spaart zal Hij zeker een schuldig mens niet sparen in de wedergeboorte.
Wat beangste Jezus zo dat Hij bloed ging zweten? ik heb mn visie gegeven maar hoor graag wat een ander ervan maakt.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 31 mei 2007 18:32

goofy1978 schreef:Hij zweete bloed van helleangst,als God Zn Zoon niet spaart zal Hij zeker een schuldig mens niet sparen in de wedergeboorte.
Wat beangste Jezus zo dat Hij bloed ging zweten? ik heb mn visie gegeven maar hoor graag wat een ander ervan maakt.

Zo staat 'dat' dus niet in de bijbel omgeschreven, dat is wat jij of iemand anders er van gebakken heeft....!!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 31 mei 2007 18:42

Dat een natuurlijk mens dit niet leest is omdat hij geestelijk blind is voor de bijbel.

1 Kor 2,14
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Maar je komt niet met een betere verklaring aanzetten.
Je kan wel zeggen het is niet zo hoe was het dan?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 31 mei 2007 19:24

goofy1978 schreef:Dat een natuurlijk mens dit niet leest is omdat hij geestelijk blind is voor de bijbel.

Goed om te weten dat jij dingen in de bijbel kan lezen die er niet staan.!

goofy1978 schreef: 1 Kor 2,14
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Maar je komt niet met een betere verklaring aanzetten.
Je kan wel zeggen het is niet zo hoe was het dan?

Hoe het er wel staat, kan je nalezen in o.a. Mattheus, Marcus, Lucas.
Oja 1 Korinte 2 gaat over de ware wijsheid...hoe jij de link weet te leggen naar de hof van Getsemane is mij een groot raadsel.

Antwoord geven hoeft niet...., jij leest klaarblijkelijk dingen in de bijbel die er niet staan, daar kan ik niets mee. Ik heb dat inzicht namelijk niet.!!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2007 19:43

goofy1978 schreef:Als je heel je leven hoort dat je je moet bekeren maar ook er gelijk bij vertellen dat het God is die je dat moet geven schiet het niet op.
Zelf in Jezus geloven is niet zo moeilijk maar met God eens worden verdoemd te worden gaat je zonder hulp van God niet lukken.

Waar staat dit dan in de Bijbel?

Ik lees nergens dat mensen die het evangelie kennen het met God eens moeten worden dat ze verdoemd worden, ik lees juist het tegenovergestelde. Daarom heb ik je hier ook al eens een leugenaar genoemd, je roept dit in iedere post zonder onderbouwing. Mensen die het evangelie kennen hoeven dat niet. Ze moeten erkennen dat ze uit zichzelf de hel hebben verdiend maar mogen zich tegelijkertijd beroepen op Christus en bidden om de Geest. En moeten zich bekeren. Dat is heel wat anders dan wat jij zegt, en je hebt er totaal geen onderbouwing voor. Je verdraait het evangelie!

Das de manier zo God een mens zn ziel redt anders hebben de bekeerde mensen die ik ken dezelfde psygose gehad en dat geloof ik niet.

Nog een mooie veroordeling. Je geeft zelf al aan dat niemand volmaakt wordt in dit leven. Ziekten, ook een psychose kunnen ook in het leven van gelovigen voorkomen, ik ken die mensen... Grof om dat te stellen dat die mensen dus niet echt bekeerd zijn. Dat doet me denken aan de farizeers die aan zich bij een blindgeboren man afvragen: Heeft hij gezondigd of zijn ouders, dat hij blind is. je gedraagt je niets wijzer als de farizeers van toen.

In Jezus geloven is niet veel enge poort aan,mee eens worden verdoemd te worden word al wat enger.

het is jou eigen gemaakte versmalde poortje, niet de Bijbelse. Het feit dat je geen bijbels bewijs hebt bewijst dat wel.

Jezus is ook op deze manier wederom geboren (tenzij iemand Hij was ook Iemand) zo de hogepriester op grote verzoendag de zonden van het volk op een lam legde,heeft de Vader in getsemane de zonden van de uitverkorenen op Het Lam Gods gelegd Jezus.
En moest Hij het eens worden in hun plaats verdoemd te worden,de Vader heeft Hem geperst tot Hij het er mee eens werd.

Hij werd door God verlaten zodat wij dat niet meer hoeven maar dankzij Hem gered kunnen worden. Jij geeft eigenlijk aan dat Jezus door God verlaten worden niet genoeg was en wij het ook nog eens een keer mogen. Een afzwakking van zijn lijden en sterven dus.

Hij zweete bloed van helleangst,als God Zn Zoon niet spaart zal Hij zeker een schuldig mens niet sparen in de wedergeboorte.

En jij snapt dan dus het hele evangelie niet. Als God zijn onschuldige Zoon niet spaart, zal Hij dan een schuldig mens sparen? Ja! Dat is juist het wonderlijke van het evangelie, voor Goofy een aanstoot en voor heidenen een ergernis. Jezus stierf in onze plaats en werd in plaats van ons verdoemd. Het Avondmaalsformulier zegt dit ook: Bij zijn lijden werd hem in de hof het bloedige zweet uitgeperst. Daar liet Hij zich boeien om ons in vrijheid te stellen. Jezus riep daar aan het kruis uit: Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?, opdat wij nooit meer door God verlaten zouden worden. Het door God verlaten worden beangstigde Hem in de hof ontzettend. Maar Hij deed dat zodat wij niet meer door God verlaten worden, als we ons op Zijn offer beroepen. Blijkbaar snap jij de term plaatsvervangend lijden niet, en als je dat niet snapt snap je het hele evangelie niet en heb je terecht een god waar je, zelfs als je gelooft in Jezus, nog bang voor moet zijn. Die God is echter niet de Vader van onze Heer en Heiland Jezus Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”