Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 01 dec 2006 16:38

Marnix schreef:
rosalie83 schreef:Mwah ja okay, ik probeer te begrijpen hoe jij het ziet ;)

Alleen ik vind wedergeboorte en bekering hetzelfde. En zodra je dat bent, is het inderdaad zo dat je elke dag weer stil moet staan bij het feit dat je zonde doet, je vergeving moet vragen en dat opnieuw weer ontvangt, etc.

Het probleem is dat bekering twee betekenissen heeft zeg maar. Als je bekering als wedergeboorte ziet heb je gelijk, dat is hetzelfde... maar dagelijkse bekering is wat anders, je hoeft immers niet opnieuw wedergeboren te worden of tot geloof te komen maar wel als gelovige iedere keer weer naar God toe gaan enzo.

Japio, ik heb het woord lijdelijk altijd erg vreemd gevonden, alsof je iets overkomt.... er zit iets van passiviteit in, en nou is het zo dat de mens uit zichzelf zich nooit kan bekeren, maar de Geest maakt mensen juist actief... niet pas op het moment van bekering maar ook in de aanloop daar naartoe... en dan kom je wel voor keuzes te staan en heb je ook verantwoordelijkheid. Geloof is niet passief en ook niet iets dat buiten jezelf omgaat. Alsof je er niks kan doen. Je kan juist een heleboel doen en dat is enkel genade van God die dat in je mogelijk maakt.

Dat is net waar je het punt van wedergeboorte (eerste bekering) plaatst. Ik denk dat het eerst de wedergeboorte is, dit gebeurd lijdelijk. Daardoor wordt je actief en krijg je te maken met verantwoordelijkheid en dagelijkse bekering (heiligmaking). Op deze manier komt zelfs het zoeken naar God en dergelijke al aan Hem toe. Op deze manier (met de lijdelijke wedergeboorte) is het echt alles uit Hem en niets uit ons! En daarna uiteraard de verantwoordelijkheid en de dagelijkse bekering....die worden gewerkt door de wedergeboorte.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 03 dec 2006 08:47

japio schreef:Dat is net waar je het punt van wedergeboorte (eerste bekering) plaatst. Ik denk dat het eerst de wedergeboorte is, dit gebeurd lijdelijk. Daardoor wordt je actief en krijg je te maken met verantwoordelijkheid en dagelijkse bekering (heiligmaking). Op deze manier komt zelfs het zoeken naar God en dergelijke al aan Hem toe. Op deze manier (met de lijdelijke wedergeboorte) is het echt alles uit Hem en niets uit ons! En daarna uiteraard de verantwoordelijkheid en de dagelijkse bekering....die worden gewerkt door de wedergeboorte.

Okay, dus de wedergeboorte is volgens jou lijdelijk. Maar wat betekent dat dan volgens jou concreet voor mensen die nog niet wedergeboren zijn?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2006 21:43

japio schreef:
Marnix schreef:

Alleen ik vind wedergeboorte en bekering hetzelfde. En zodra je dat bent, is het inderdaad zo dat je elke dag weer stil moet staan bij het feit dat je zonde doet, je vergeving moet vragen en dat opnieuw weer ontvangt, etc.

Het probleem is dat bekering twee betekenissen heeft zeg maar. Als je bekering als wedergeboorte ziet heb je gelijk, dat is hetzelfde... maar dagelijkse bekering is wat anders, je hoeft immers niet opnieuw wedergeboren te worden of tot geloof te komen maar wel als gelovige iedere keer weer naar God toe gaan enzo.

Japio, ik heb het woord lijdelijk altijd erg vreemd gevonden, alsof je iets overkomt.... er zit iets van passiviteit in, en nou is het zo dat de mens uit zichzelf zich nooit kan bekeren, maar de Geest maakt mensen juist actief... niet pas op het moment van bekering maar ook in de aanloop daar naartoe... en dan kom je wel voor keuzes te staan en heb je ook verantwoordelijkheid. Geloof is niet passief en ook niet iets dat buiten jezelf omgaat. Alsof je er niks kan doen. Je kan juist een heleboel doen en dat is enkel genade van God die dat in je mogelijk maakt.

Dat is net waar je het punt van wedergeboorte (eerste bekering) plaatst. Ik denk dat het eerst de wedergeboorte is, dit gebeurd lijdelijk. Daardoor wordt je actief en krijg je te maken met verantwoordelijkheid en dagelijkse bekering (heiligmaking). Op deze manier komt zelfs het zoeken naar God en dergelijke al aan Hem toe. Op deze manier (met de lijdelijke wedergeboorte) is het echt alles uit Hem en niets uit ons! En daarna uiteraard de verantwoordelijkheid en de dagelijkse bekering....die worden gewerkt door de wedergeboorte.

Ehm, maar je kan een hoop beweren maar niet dat Nicodemus niet voor de wedergeboorte al actief aan het zoeken was. God maakt mensen niet pas na de wedergeboorte actief, ook daarvoor is Hij al aan het werk... en ik denk dat dan ook het zoeken al een opdracht is, door God mogelijk gemaakt maar niet iets wat we dan vanzelf (lijdelijk) gaan doen ofzo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 04 dec 2006 02:26

Marnix schreef:Ehm, maar je kan een hoop beweren maar niet dat Nicodemus niet voor de wedergeboorte al actief aan het zoeken was. God maakt mensen niet pas na de wedergeboorte actief, ook daarvoor is Hij al aan het werk... en ik denk dat dan ook het zoeken al een opdracht is, door God mogelijk gemaakt maar niet iets wat we dan vanzelf (lijdelijk) gaan doen ofzo

Als je zegt, dat : iemand is bekeerd & wedergeboren, ja dan >
|
#1e : heeft God, de juiste omstandigheden geschapen, voor ...
#2e : de innerlijke aanzet bij die mens, plus z'n initiatief tot het ingaan van een VERANDERINGSPROCES (genaamd : *wedergeboorte*) ...
#3e : de innerlijke aandrang tot het vervolgen van dit VERANDERINGSPROCES, met de bedoeling dat men dit proces uiteindelijk zal voltooien ....

NB > de evangelische beweging, zit helaas stikvol met zgn HALF-WEG gelovigen, die zich teveel hebben laten opzuigen door het godsdienstige gebeuren, of zijn blijven steken in een zucht naar geestelijke ervaring — maar gelukkig weet ik, dat God : deze luiaards gaat RE_activeren ...!!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2006 08:30

Hehe, opnieuw weer een steek richting de evangelische hoek. Ik zeg niet dat je per definitie ongelijk hebt, maar de traditionele kerken kennen ook massa's van die christenen, misschien nog wel meer dan de evangelische kerken... en had je voor de objectiviteit best even erbij mogen noemen... nu hou je een groep die je wat beter gezind is onterecht de hand boven het hoofd. Wees wel zo eerlijk en volledig in wat je zegt en laat je verleden je niet tot ongelijke behandeling verleiden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 04 dec 2006 08:37

Ik heb niet de indruk, dat welke groep dan ook Hero beter gezind is.
Want nergens vind hij aansluiting voor zijn ideeën en dat ligt niet aan Hero.

*tipt de Trouw over de serie Solo-religieusen*
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 04 dec 2006 16:59

rosalie83 schreef:
japio schreef:Dat is net waar je het punt van wedergeboorte (eerste bekering) plaatst. Ik denk dat het eerst de wedergeboorte is, dit gebeurd lijdelijk. Daardoor wordt je actief en krijg je te maken met verantwoordelijkheid en dagelijkse bekering (heiligmaking). Op deze manier komt zelfs het zoeken naar God en dergelijke al aan Hem toe. Op deze manier (met de lijdelijke wedergeboorte) is het echt alles uit Hem en niets uit ons! En daarna uiteraard de verantwoordelijkheid en de dagelijkse bekering....die worden gewerkt door de wedergeboorte.

Okay, dus de wedergeboorte is volgens jou lijdelijk. Maar wat betekent dat dan volgens jou concreet voor mensen die nog niet wedergeboren zijn?

God vragen om een nieuw hart! Alles proberen wat je kan....je zal er dan later wel achter komen dat de Heere de wedergeboorte geheel lijdelijk heeft gewerkt. Niet omdat een mens zo goed vroeg of zo veel bijbel las, maar om Zijn souverein welbehagen. Want zelfs als je nog moet vragen om een nieuw hart kan je al wedergeboren zijn, je weet het dan alleen nog niet...
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 04 dec 2006 17:02

leclerc schreef:Ik heb niet de indruk, dat welke groep dan ook Hero beter gezind is.
Want nergens vind hij aansluiting voor zijn ideeën en dat ligt niet aan Hero.

*tipt de Trouw over de serie Solo-religieusen*
Hehe, daar heb ik al weleens aan moeten denken als ik reacties van Hero las.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 04 dec 2006 17:27

Marnix schreef:
japio schreef:
Marnix schreef:

Ehm, maar je kan een hoop beweren maar niet dat Nicodemus niet voor de wedergeboorte al actief aan het zoeken was. God maakt mensen niet pas na de wedergeboorte actief, ook daarvoor is Hij al aan het werk... en ik denk dat dan ook het zoeken al een opdracht is, door God mogelijk gemaakt maar niet iets wat we dan vanzelf (lijdelijk) gaan doen ofzo.

Tuurlijk kunnen we zoeken. We kunnen zoeken waar we het maar willen. Bij mohammed of Krishna of bij de christelijke godsdienst (dus niet Christus zelf) maar dan zoeken we ten diepste in onzelf. Alleen de wedergeboorte zorgt ervoor dat we het buiten onszelf gaan zoeken. Nicodemus zoekt het hier buiten zichzelf, hij gaat naar Christus toe. Hij gelooft Hem, dat kan alleen als je wedergeboren bent.
Het is niet zo dat Nicodemus op dat moment weet dat hij wedergeboren is, of dat hij gelooft. Dat komt later allemaal pas. Daarom moet een onbekeerde ook blijven zoeken, en Hem vragen om Zijn hulp. Want ook dat zoeken in onszelf wil de Heere ten goede keren bij Zijn volk. Wanneer Hij ons laat zien dat we het in Hem moeten zoeken zijn we wedergeboren. Een mens zoekt het van nature niet bij God, en daar laat de Heere Zijn volk achter komen.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 04 dec 2006 17:36

Ik vind het beeld van Luther over de uitverkiezing altijd erg mooi. Het geeft goed weer wat God doet en wat de mens doet. Jullie zullen het wel kennen:
Het is als een poort waarboven staat: 'Komt allen tot mij'. Als je besloten hebt de poort in te gaan, zie je aan de binnenkant staan: 'Uitverkoren voor de grondlegging der wereld.'
Verder kun je er lang en breed over doorgaan, maar je zult er nooit uitkomen hoe het precies werkt.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 04 dec 2006 18:27

japio schreef:Tuurlijk kunnen we zoeken. We kunnen zoeken waar we het maar willen. Bij mohammed of Krishna of bij de christelijke godsdienst (dus niet Christus zelf) maar dan zoeken we ten diepste in onzelf. Alleen de wedergeboorte zorgt ervoor dat we het buiten onszelf gaan zoeken. Nicodemus zoekt het hier buiten zichzelf, hij gaat naar Christus toe. Hij gelooft Hem, dat kan alleen als je wedergeboren bent.
Het is niet zo dat Nicodemus op dat moment weet dat hij wedergeboren is, of dat hij gelooft. Dat komt later allemaal pas. Daarom moet een onbekeerde ook blijven zoeken, en Hem vragen om Zijn hulp. Want ook dat zoeken in onszelf wil de Heere ten goede keren bij Zijn volk. Wanneer Hij ons laat zien dat we het in Hem moeten zoeken zijn we wedergeboren. Een mens zoekt het van nature niet bij God, en daar laat de Heere Zijn volk achter komen.

Kunnen zoeken? We MOETEN zoeken van God, dat is je opdracht man! Waarom denk je dat je op de wereld bent gezet? :shock:

Marnix probeert denk ik uit te leggen, dat als je gaat zoeken, en er later op terug kijkt, dat God je daartoe aangezet heeft, terwijl je dat toen nog niet door had.

Ik snap ook niet waarom je Mohammed of Krishna er bij moet halen.. :?

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 04 dec 2006 19:42

marina87 schreef:Kunnen zoeken? We MOETEN zoeken van God, dat is je opdracht man! Waarom denk je dat je op de wereld bent gezet? :shock:

Marnix probeert denk ik uit te leggen, dat als je gaat zoeken, en er later op terug kijkt, dat God je daartoe aangezet heeft, terwijl je dat toen nog niet door had.

Dat zegt japio toch ook?

Alleen de wedergeboorte zorgt ervoor dat we het buiten onszelf gaan zoeken. Nicodemus zoekt het hier buiten zichzelf, hij gaat naar Christus toe.

Het is niet zo dat Nicodemus op dat moment weet dat hij wedergeboren is, of dat hij gelooft. Dat komt later allemaal pas. Daarom moet een onbekeerde ook blijven zoeken, en Hem vragen om Zijn hulp. Want ook dat zoeken in onszelf wil de Heere ten goede keren bij Zijn volk.
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 04 dec 2006 19:59

Rufi schreef:Ik vind het beeld van Luther over de uitverkiezing altijd erg mooi. Het geeft goed weer wat God doet en wat de mens doet. Jullie zullen het wel kennen:
Het is als een poort waarboven staat: 'Komt allen tot mij'. Als je besloten hebt de poort in te gaan, zie je aan de binnenkant staan: 'Uitverkoren voor de grondlegging der wereld.'
Verder kun je er lang en breed over doorgaan, maar je zult er nooit uitkomen hoe het precies werkt.

Dit vind ik een geweldige posting.

Ik zeg niet dat je per definitie ongelijk hebt, maar de traditionele kerken kennen ook massa's van die christenen

Inderdaad. Het is allebei wat. Bij de ene denken ze allemaal kind van God te zijn, en bij de ander is het niet meer dan gewoon dat de meeste het niet zijn. Allebei schrijnend.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 04 dec 2006 20:57

Marnix schreef:Hehe, opnieuw weer een steek richting de evangelische hoek. Ik zeg niet dat je per definitie ongelijk hebt, maar de traditionele kerken kennen ook massa's van die christenen, misschien nog wel meer dan de evangelische kerken...

@Marnix ... in de traditionele kerk, staat *het BELIJDEN* centraal — dat is daar het principe & de cultuur — en zolang mensen niet zondigen tegen hun eigen principes, kun je ze amper iets verwijten, toch ??... (( zelfs al heb je zo af & toe 's zin om : de knuppel in hun gezapige hoenderhok te gooien :mrgreen: ))

Maar ... binnen de evangelische beweging, geldt het principe van : *belijden = doen !!!* — je bent daar zogezegd : wat je doet — dus als gelovigen daar : "" Heere ... Heere "" roepen, en niet God's wil doen ??... dan mag je ze wel effe op hun beginselen aanspreken ....

Marnix schreef:nu hou je een groep die je wat beter gezind is onterecht de hand boven het hoofd. Wees wel zo eerlijk en volledig in wat je zegt en laat je verleden je niet tot ongelijke behandeling verleiden

Het gaat dus niet om : beter of slechter gezind ....

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 04 dec 2006 21:14

leclerc schreef:Ik heb niet de indruk, dat welke groep dan ook Hero beter gezind is. Want nergens vind hij aansluiting voor zijn ideeën en dat ligt niet aan Hero

Dat ligt wel aan Hero, maar dat betekent nog niet dat Hero : dwaalt ...!!!

NB > kijk naar Jezus ... Hij week af van de STANDAARD THEOLOGIE der farizeeën en sadduceeën — tevens tartte Hij het Sanhedrin — echter hierin gaf Jezus aan ons het juiste voorbeeld, oftewel : blijft reformeren tot het einde ...!!!

Terug naar “Archief”