DE DUIVEL

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 26 okt 2006 07:16

Nee hoor, juist niet. God gaf mensen een vrije wil... en maakte geen machines die deden zoals ze geprogrammeerd waren. Dat maakt Hem juist zo'n grote God.

In het ene geval is het Gods schuld dat alles misloopt... of Gods bedoeling... Erg makkelijk en goedkoop om God er de schuld van de geven... Hij wou het nou eenmaal zo, Hij doet met zijn schepping wat Hij wil... even in de Bijbel graven en wat teksen zo uitleggen dat het mooi klopt... In het andere geval ligt dit niet aan God maar aan mensen. Oh nee... dat willen we niet he... allereerst omdat wij het dan gedaan en daarnaast omdat er dan dus dingen zouden gebeuren die niet zijn zoals God dat wil... wat eigen verantwoordelijkheid betekent en dat willen we niet.

En dit kan ik wederom be-AMEN.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2006 09:47

hm... zo'n gedachte heb ik ook al gehad, maar is het ook hard te maken dat de schepping pas na de engelen kwam, is het werkelijk zo dat Satan al gevallen was voor de schepping? Het kan natuurlijk ook wel zo zijn dat Satan het niet eens was met bepaalde onderdelen van de schepping en daarom ongehoorzaam werd, misschien had het wel iets met de schepping van de mens te maken. Dat YHWH de mens zo maakte dat hij een kroonjuweel was op de schepping. Satan was jaloers, of zag misschien iets wat hij niet juist achtte en dat er zo wrijving ontstond.

Is er een bijbels fundament te vinden dat Satan al gevallen was voor de schepping?
Nee er is meer fundament te vinden dat God de Aarde schiep, Satan viel en dat pas daarna (misschien wel miljoenen jaren) de schepping van de mens plaats vond.

12 Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!

13 En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden.

14 Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden.

15 Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil!

16 Die u zien zullen, zullen u aanschouwen, zij zullen op u letten, en zeggen: Is dat die man, die de aarde beroerde, die de koninkrijken deed beven?

17 Die de wereld als een woestijn stelde, en derzelver steden verstoorde, die zijn gevangenen niet liet los gaan naar huis toe?

2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
Het is dan dus ook mogelijk dat Adam en Eva niet de eerste mensen waren, maar wel de eerste mensen van onze Era ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 okt 2006 09:49

reform schreef:De bijbel bestond wel op het moment dat hij geschreven werd. Alleen was de bijbel nog niet volgroeid. Een kind is na de bevruchting reeds aanwezig, omdat het DNA materiaal bewerkstelligt dat het lichaam wordt gevormd. Zo is het ook met de bijbel. Ieder afzonderlijk onderdeel is als zodanig onfeilbaar. In het eerste bijbelboek (Genesis) is dan ook de code aangegeven die universeel geld voor de andere bijbelboeken. Het proces van canonvorming (oud en nieuwe testament) is op het tijdstip van het schrijven van het laatste bijbelboek (openbaring of johannis evangelie (is wat omstreden) voltooid. De kerk heeft onder de onfeilbare leiding van de Heilige Geest vastgesteld dat de 23 boekenvan de Joodse Canon (bepaalde boeken die in de Nederlandse bijbelvertalingen als verschillende boeken worden gezien, zijn één boek) en de 27 Griekse geschriften het onfeilbaar woord van God vormen.

Leuk verhaal, maar het is op geen enkele manier onderbouwd door de Bijbel zelf. Het is slechts gebaseerd op de vooronderstelling dat de vroege kerk onder leiding van de Heilige Geest de canon heeft samengesteld. Dat kun je veronderstellen, maar ik vind het 'vertrouwen op mensen met macht', wat psalm 146 juist afkeurt. Verder is het dan ook wel vreemd te noemen dat de zogenaamd 'geïnspireerde' canon-samenstellers fouten hebben gemaakt, door boeken toe te kennen aan mensen die ze niet hebben geschreven (bijvoorbeeld de Hebreënbrief aan Paulus) en door geknoei met de brontekst (latere veranderingen, toevoegingen) op te nemen in de canon.

De bijbel is bij DE juiste interpretatiemethodiek, die uiteraard moet uitgaan van de onfeilbaarheid, consistent.

Mee eens. En die interpretatietechniek luidt: 'Geschreven tekst uit het verleden biedt geen garantie voor de toekomst.' ;)

Jo'tje schreef:Je kan er wel leuk bijbelverzen tussen zetten, maar ik zie het er allemaal niet zo in als ik dat lees eerlijk gezegd. Dit klinkt mij echt als een gedachte in de oren dat Godgedacht zou hebben: mensjes pesten, es kijjken wat er van over blijft.

Dan ben ik benieuwd hoe jij het boek Job leest.

Marnix schreef:Maar gaat dat op voor de zondeval? Volgens mij niet... God maakte alles zeer goed. Adam en Eva, twee mooie "vaten"... en dat was zo gebleven als ze niet hadden gezondigd.

'Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.' Adam en Eva gingen dan ook pas zondigen toen God dat wilde. God maakte de potten lelijk (God liet hen dus zondigen) nadat Hij gezien had dat ze mooi waren. Zoals in Jeremia 18 vers 3 en 4 beschreven is: 'Zo ging ik af in het huis des pottenbakkers; en ziet, hij maakte een werk op de schijven. En het vat, dat hij maakte, werd verdorven, als leem, in de hand des pottenbakkers; toen maakte hij daarvan weder een ander vat, gelijk als het recht was in de ogen des pottenbakkers te maken.'

Je kan de metafoor van de Pottenbakker niet los van de zondeval zien... want voor de zondeval waren er alleen mooie vaten.

Een essentieel verschil, in het ene geval zou alle ellende en gebrokenheid en zonde dus gewoon van God komen, God zou geen goede God zijn maar een God die goed is en kwaad en daarmee doet wat Hij wil.

Nee, God zou een God zijn die verheven is boven goed en kwaad, i.p.v. een God die gemangeld is tussen de roze bril die Hem wil beperken tot 'slechts goed' op het vlak van goed en kwaad, en Zijn onvermijdelijke onmacht die daarmee gepaard gaat.

In het ene geval is het Gods schuld dat alles misloopt... of Gods bedoeling... Erg makkelijk en goedkoop om God er de schuld van de geven...

Dat het Gods schuld zou zijn zijn jouw woorden. Daarover zegt Paulus (Romeinen 9:20): 'Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?'

Het heeft (dus) geen zin om God de schuld te geven. Instemmen met Zijn wil ('Uw wil geschiede') lijkt me constructiever.

Hij wou het nou eenmaal zo, Hij doet met zijn schepping wat Hij wil... even in de Bijbel graven en wat teksen zo uitleggen dat het mooi klopt... In het andere geval ligt dit niet aan God maar aan mensen. Oh nee... dat willen we niet he... allereerst omdat wij het dan gedaan en daarnaast omdat er dan dus dingen zouden gebeuren die niet zijn zoals God dat wil... wat eigen verantwoordelijkheid betekent en dat willen we niet.

Nee, dat willen we wel. We willen een God die in ons beperkte beeld van de werkelijkheid past. We willen een God die een superversie is van onszelf, en dat is iemand die geen verantwoordelijkheid kan nemen, iemand die iets goeds zou willen maken maar dat niet kan en dat op het gemaakte afschuift - als een kind dat boos zijn tekening doorkrast als die is mislukt, alsof het de schuld van de tekening zelf is.

We willen God niet zien als de Schepper en Instandhouder van de wereld van nu (Die alles wat gebeurt tot in de puntjes regisseert (Matth. 10:29)), omdat die wereld ons niet bevalt. Wij, mensen, oordelen zo over Gods werk, en daardoor stellen we Hem ons klein en onmachtig voor.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 okt 2006 11:10

Dan ben ik benieuwd hoe jij het boek Job leest.

In het geval van Job gaf God de duivel een bepaalde ruimte, onder bepaalde voorwaarden. Dat vind ik heel wat anders dan mensjes pesten en eens kijken wat er van komt. Dat was juist meer de insteek die de duivel hier bij had om God te testen.
pobody's nerfect

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 okt 2006 11:44

Jo'tje schreef:In het geval van Job gaf God de duivel een bepaalde ruimte, onder bepaalde voorwaarden.

En waarom? Dacht Hij: 'eens kijken wat Job doet als Ik de duivel een bepaalde ruimte geef, onder bepaalde voorwaarden'?

Dat vind ik heel wat anders dan mensjes pesten en eens kijken wat er van komt.

Toch is dat een bijbels gegeven; daarbij moet wel gezegd dat dat 'kijken' niet afwachtend is. God staat buiten de tijd, dus overziet Hij zowel het 'mensjes pesten' als 'wat ervan komt'.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 okt 2006 11:49

Collateral schreef:Leuk verhaal, maar het is op geen enkele manier onderbouwd door de Bijbel zelf. Het is slechts gebaseerd op de vooronderstelling dat de vroege kerk onder leiding van de Heilige Geest de canon heeft samengesteld. Dat kun je veronderstellen, maar ik vind het 'vertrouwen op mensen met macht', wat psalm 146 juist afkeurt. Verder is het dan ook wel vreemd te noemen dat de zogenaamd 'geïnspireerde' canon-samenstellers fouten hebben gemaakt, door boeken toe te kennen aan mensen die ze niet hebben geschreven (bijvoorbeeld de Hebreënbrief aan Paulus) en door geknoei met de brontekst (latere veranderingen, toevoegingen) op te nemen in de canon.

Wie zijn volgens jou die geinspireerde canon-samenstellers van het Nieuwe Testament?

Volgens de kerkhistorie is het een proces geweest wat het geheel van alle gemeenten aanging (waarbij er een subtiel onderscheid was tussen het oosterse en westerse deel van de kerk), maar volgens jou ging het om een select groepje machtige mannen die in een achterkamertje de canon hebben vastgesteld?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2006 11:53

Mijn visie op hoe Satan werkt in onze werkelijkheid is wat gebaseerd op het de schepping van Midden-Aarde. Er was
Eru, de ene, Iluvitar genoemd.
Hij schiep de Ainur, die de vrucht van zijn denken waren. Zei waren bij hem voor dat er iets anders geschapen was. Hij maakte muziekthema's. Prachtige thema's. Maar Melkor, één van de Ainur was jaloers. Hij verstoorde de thema's. Melkor was jaloers. De muziek thema's staan voor de wereld die gecreërd is.

Ik geloof zeker dat Satan zijn invloed heeft op de wereld, zoals Melkor/Morgoth andere thema's toevoegt aan de scheppingsmuziek van de Ainur en zo dingen veranderde, zo geloof ik ook dat Satan dingen veranderd en aanpast. Maar ik geloof dus niet in 'demonen-in-stukjes-hout' ofzo
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 okt 2006 11:55

Collateral schreef:
Jo'tje schreef:In het geval van Job gaf God de duivel een bepaalde ruimte, onder bepaalde voorwaarden.

En waarom? Dacht Hij: 'eens kijken wat Job doet als Ik de duivel een bepaalde ruimte geef, onder bepaalde voorwaarden'?

Was het niet de duivel die God daarom vroeg? En was het ook niet God die het in de hand had? De duivel ging met Job een confrontatie met Gods almacht tegemoet.
pobody's nerfect

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 okt 2006 16:13

elbert schreef:
Collateral schreef:Leuk verhaal, maar het is op geen enkele manier onderbouwd door de Bijbel zelf. Het is slechts gebaseerd op de vooronderstelling dat de vroege kerk onder leiding van de Heilige Geest de canon heeft samengesteld. Dat kun je veronderstellen, maar ik vind het 'vertrouwen op mensen met macht', wat psalm 146 juist afkeurt. Verder is het dan ook wel vreemd te noemen dat de zogenaamd 'geïnspireerde' canon-samenstellers fouten hebben gemaakt, door boeken toe te kennen aan mensen die ze niet hebben geschreven (bijvoorbeeld de Hebreënbrief aan Paulus) en door geknoei met de brontekst (latere veranderingen, toevoegingen) op te nemen in de canon.

Wie zijn volgens jou die geinspireerde canon-samenstellers van het Nieuwe Testament?

Volgens de kerkhistorie is het een proces geweest wat het geheel van alle gemeenten aanging (waarbij er een subtiel onderscheid was tussen het oosterse en westerse deel van de kerk), maar volgens jou ging het om een select groepje machtige mannen die in een achterkamertje de canon hebben vastgesteld?

Dat heb ik nergens gezegd. Wel is het zo dat er machtige kerkvaders zijn geweest die een belangrijke invloed hebben uitgeoefend op de totstandkoming van de canons. Sowieso is er eeuwen gesteggel aan vooraf gegaan voordat er een algemeen geaccepteerde canon was. En nog is er bij lange na geen totale overeenstemming.

Maar het belangrijkste is voor mij dat het hoe dan ook mensenwerk is. En er is geen bijbeltekst die dat tegenspreekt.

Jo'tje schreef:
Collateral schreef:

Was het niet de duivel die God daarom vroeg?

Wat doet dat ertoe?

En was het ook niet God die het in de hand had?

Dat bedoel ik. God kon kiezen: de duivel Job laten pesten of niet.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 26 okt 2006 16:19

De oorspronkelijke teksten zijn foutloos, d.w.z teksten die bijvoorbeeld Jesaja en mattheüs zelf tot stand hebben gebracht en ook de tekstherzieningen die in het kader van groeiproces van de canon door de geïnspireerde bewerkers zijn aangebracht (b.v bepaalde stukken uit de pentateuch die niet door Mozes zijn geschreven….Deutr 34 kan niet door Mozes zijn geschreven, omdat hij toen reeds was overleden. Het beschrijft namelijk het overlijden van Mozes). In latere afschriften, niet door de Heilige Geest geïnspireerde kopiisten, kunnen fouten zijn ontstaan De totale bijbel is in de oorspronkelijke handschriften volkomen consistent.

Lees eens 2 petrus 1:21

'Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.'

God verhardt alleen op ongehoorzaamheid. God weet alles van tevoren. In romeinen 8:29 en 30 staat dat God eerst kent en dan bestemt. Zie het als een verjaardag. Jij bent de gastheer en je nodigt alle mensen uit. In dit geval zijn alle mensen 20 mensen. De gastheer weet van tevoren dat er 12 mensen besluiten om te komen (in Hem te geloven). Als je weet dat 12 mensen komen dan.....dan bestem je 12 mensen/geef je 12 mensen een plaatsje. Als God weet dat mensen gaan zondigen....dan kan God verharden. Kijk maar naar Farao.

De vergelijking met de pottenbakker gaat helemaal niet op, want met die pottenbakker wordt geen God bedoeld.
Afbeelding

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 26 okt 2006 16:58

reform schreef:

De oorspronkelijke teksten zijn foutloos, d.w.z teksten die bijvoorbeeld Jesaja en mattheüs zelf tot stand hebben gebracht en ook de tekstherzieningen die in het kader van groeiproces van de canon door de geïnspireerde bewerkers zijn aangebracht (b.v bepaalde stukken uit de pentateuch die niet door Mozes zijn geschreven….Deutr 34 kan niet door Mozes zijn geschreven, omdat hij toen reeds was overleden. Het beschrijft namelijk het overlijden van Mozes). In latere afschriften, niet door de Heilige Geest geïnspireerde kopiisten, kunnen fouten zijn ontstaan De totale bijbel is in de oorspronkelijke handschriften volkomen consistent.

God verhardt alleen op ongehoorzaamheid. God weet alles van tevoren. In romeinen 8:29 en 30 staat dat God eerst kent en dan bestemt. Zie het als een verjaardag. Jij bent de gastheer en je nodigt alle mensen uit. In dit geval zijn alle mensen 20 mensen. De gastheer weet van tevoren dat er 12 mensen besluiten om te komen (in Hem te geloven). Als je weet dat 12 mensen komen dan.....dan bestem je 12 mensen/geef je 12 mensen een plaatsje. Als God weet dat mensen gaan zondigen....dan kan God verharden. Kijk maar naar Farao.
Maar God verhard denk ik niet zomaar, want God heeft heel veel geduld met ons.

De vergelijking met de pottenbakker gaat helemaal niet op, want met die pottenbakker wordt geen God bedoeld.
Afbeelding

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 okt 2006 17:03

reform schreef:De oorspronkelijke teksten zijn foutloos, d.w.z teksten die bijvoorbeeld Jesaja en mattheüs zelf tot stand hebben gebracht en ook de tekstherzieningen die in het kader van groeiproces van de canon door de geïnspireerde bewerkers zijn aangebracht (b.v bepaalde stukken uit de pentateuch die niet door Mozes zijn geschreven….Deutr 34 kan niet door Mozes zijn geschreven, omdat hij toen reeds was overleden. Het beschrijft namelijk het overlijden van Mozes). In latere afschriften, niet door de Heilige Geest geïnspireerde kopiisten, kunnen fouten zijn ontstaan De totale bijbel is in de oorspronkelijke handschriften volkomen consistent.

Dat is een veronderstelling die niet op wetenschappelijk aantoonbare feiten of de Bijbel zelf is gegrond.

Dat gaat niet over de Bijbel zelf, want die bestond nog niet toen Petrus de brief schreef.

God verhardt alleen op ongehoorzaamheid. God weet alles van tevoren. In romeinen 8:29 en 30 staat dat God eerst kent en dan bestemt.

Dat staat er niet. Het zou ook wel raar zijn, want God is niet gebonden aan tijd.

Zie het als een verjaardag. Jij bent de gastheer en je nodigt alle mensen uit. In dit geval zijn alle mensen 20 mensen. De gastheer weet van tevoren dat er 12 mensen besluiten om te komen (in Hem te geloven). Als je weet dat 12 mensen komen dan.....dan bestem je 12 mensen/geef je 12 mensen een plaatsje. Als God weet dat mensen gaan zondigen....dan kan God verharden. Kijk maar naar Farao.

Dus God kan pas gaan ontfermen/verharden als de mens Hem daar de ruimte voor geeft?

Wie wordt er dan mee bedoeld? Volgens mij heb je Romeinen 9:15-21 niet goed gelezen. :)

'Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.'

Het is 'niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods'. Want, staat er, God heeft Farao verwekt om in het kwade te vallen zodat Zijn Naam verkondigd zou worden op de gehele aarde. Farao's gedrag wordt dus gepresenteerd als een bewijs voor de stelling dat het God is die de mensen bestuurt. En uiteindelijk concludeert Paulus daaruit dat God niet alleen Zich ontfermt over wie Hij wil, maar ook verhardt die Hij wil.

'Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?'
Paulus vindt het logisch dat mensen vragen: 'Wat heeft God te klagen? Iedereen doet toch alles precies volgens Zijn wil, zonder anders te kunnen?' En dan moeten ze volgens hem wel even bedenken dat God soeverein is en dus alles met de mens kan doen, en dat de mens - het maaksel - niet in de positie is om God - de Maker - ter verantwoording te roepen:
'Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?'

God maakt mensen, een pottenbakker maakt vaten, ziedaar de metafoor: God is de pottenbakker die vaten (mensen) maakt:
'Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?'
Boodschap: heeft God dan niet het recht om de ene mens goed te maken en de andere slecht?

Mocht je nu nog niet overtuigd zijn dat God de pottenbakker is die de mens maakt, lees dan Jesaja 64:8 maar: 'Doch nu, HEERE! Gij zijt onze Vader; wij zijn leem, en Gij zijt onze pottenbakker, en wij allen zijn Uwer handen werk.'

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 26 okt 2006 17:35

Collateral schreef:Dat is een veronderstelling die niet op wetenschappelijk aantoonbare feiten of de Bijbel zelf is gegrond.

Die is wel op de bijbel gebaseerd. 2 petrus 1 vers 19-21 en 1 tim 3:16:

19. En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

De profetie in vers 21 gaat wel degelijk over de bijbel. De bijbel is een profetisch boek.

2 tim 3:16
.Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

Dat staat er niet. Het zou ook wel raar zijn, want God is niet gebonden aan tijd.
Het staat er niet direct, maar God verhard niet zonder reden....kijk maar naar Farao, Jacob enzo. Willekeur (daarmee bedoel ik willekeur in behoud....dat God niet zomaar kiest die is behouden en die is verloren) is in strijd met het Goddelijk Wezen. Waarom staat God volgens jou los van tijd? Volgens mij is er een tijdsvolgorde....Openbaringen 8:1 En toen Het het zevende zegel geopend had, werd er een stilzwijgen in den hemel, omtrent van een half uur.

Dus God kan pas gaan ontfermen/verharden als de mens Hem daar de ruimte voor geeft?

Mee eens: God ontfermt over je als je in hem gelooft. Als je hem ongehoorzaam bent, dan kan God je verharden. God doet dat niet zomaar...dan moet je het volgens mij wel heel bond gemaakt hebben (Jacob, Farao). Ik geloof overigens wel dat God niet eeuwiglijk verhardt.

Wie wordt er dan mee bedoeld?

Jeremia beschrijft het werk van de pottenbakker. De pottenbakker is hier een gewoon mens (Jeremia ging af in het huis des pottenbakkers). Later in het gedeelte worden bepaalde eigenschappen van die pottenbakker vergeleken met God.
Laatst gewijzigd door reform op 26 okt 2006 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 okt 2006 18:06

Collateral wrote:
Dat is een veronderstelling die niet op wetenschappelijk aantoonbare feiten of de Bijbel zelf is gegrond.

Die is wel op de bijbel gebaseerd. 2 petrus 1 vers 19-21 en 1 tim 3:16:

19. En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

De profetie in vers 21 gaat wel degelijk over de bijbel. De bijbel is een profetisch boek.

ik moet reform ook in dit topic tegenspreken: er staat profetie-en in de bijbel, dat is heel wat anders dan "de bijbel is een profetisch boek". Ja, er staan uitspraken in die gedaan zijn door profeten. Die profeten spreken door Gods Geest. Dat wil nog niet zeggen dat de bijbel daardoor 100% Gods Woord is. Nee, Gods woord staat er in. Maar het register is niet Gods Woord. De citaten door de profeten wel. Alles vanaf "zo spreekt YHWH..." tot het einde van de quote is Gods Woord.

En je bijbelcitaat onderbouwt ZEKER niet deze uitspraak:
en ook de tekstherzieningen die in het kader van groeiproces van de canon door de geïnspireerde bewerkers zijn aangebracht

als Gods woord foutloos is, waarom zijn er dan herzieningen nodig? Herzieningen zijn alleen nodig als er iets NIET (meer) klopt. Daarmee geef je aan dat er fouten in zijn gekomen.
En wie bepaalt of de bewerkers door Gods Geest gedreven zijn? Ik vind dat nogal gevaarlijk. Trouwens, het woord zelf is al vaag: "bewerkers".
what the soul hides, blood tells

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 26 okt 2006 18:22

Serenity schreef:ik moet reform ook in dit topic tegenspreken: er staat profetie-en in de bijbel, dat is heel wat anders dan "de bijbel is een profetisch boek". Ja, er staan uitspraken in die gedaan zijn door profeten. Die profeten spreken door Gods Geest. Dat wil nog niet zeggen dat de bijbel daardoor 100% Gods Woord is. Nee, Gods woord staat er in. Maar het register is niet Gods Woord. De citaten door de profeten wel. Alles vanaf "zo spreekt YHWH..." tot het einde van de quote is Gods Woord.

Welke topics nog meer.....meestal ben ik het met je eens :wink: ?

Laat ik eerst even een wedervraag stellen.....wat wordt er volgens jou wel met profetie bedoeld (in vers 21)?

als Gods woord foutloos is, waarom zijn er dan herzieningen nodig? Herzieningen zijn alleen nodig als er iets NIET (meer) klopt. Daarmee geef je aan dat er fouten in zijn gekomen.
En wie bepaalt of de bewerkers door Gods Geest gedreven zijn? Ik vind dat nogal gevaarlijk. Trouwens, het woord zelf is al vaag: "bewerkers".

Okey okey. Je hebt ook wel eens revisited/updated edition in boeken. In mijn geografie boek heb je ook een herziende versie....Dat is gewoon hetzelfde als het eerste alleen er is iets bijgekomen. Daar bedoel ik niet mee dat er iets is veranderd... Zo zijn de eerste 5 boeken door Mozes geschreven....alleen kan Mozes het vijfde boek niet helemaal hebben geschreven, omdat hij in Deutro 34 overleden is. Daar wordt zijn sterven beschreven. Het laatste gedeelte moet dan door iemand zijn geschreven. Wie dat is...weten ik niet...maar wel dat het later is gebeurt. Dus dat bedoel ik met die bewerker. 'Bewerker' is eignelijk niet het goede woord. Deutro 34 en verder is dus later er bijgekomen. Dan mag je toch spreken van een aanvullig en dus herziening. Ik geloof dat de schrijver van Deutro 34 ook geinspireerd is door de Heilige Geest.
Afbeelding

Terug naar “Archief”