Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 dec 2006 11:21

jnien schreef:Wij moeten zelfs met catechisatie een hoedj op..
Dat snap ik nou echt niet :?

Dat moesten wij ook, maar toen ik later naar de vrijdagavondcatechisatie ging (voor studenten die op maandag niet konden) was ik daar het enige meisje en heb 'm niet op gezet (kreeg echt zo'n toneelspeel-idee) en daar heb ik nooit commentaar op gekregen...

Ik heb ook nooit expliciet gehoord wat de reden is. Het zal ongetwijfeld iets zijn in de trant van: je bent toch in (een zaaltje van) de kerk én Gods Woord wordt er uitgelegd, vergelijkbaar met een kerkdienst, dus daarom ook hier een hoedje. Het gekke is dat dit vooral heel plaatselijk is, en zeker niet in alle gemeenten v/h kerkverband gebruikelijk.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 dec 2006 11:30

LeChat schreef:

Dat moesten wij ook, maar toen ik later naar de vrijdagavondcatechisatie ging (voor studenten die op maandag niet konden) was ik daar het enige meisje en heb 'm niet op gezet (kreeg echt zo'n toneelspeel-idee) en daar heb ik nooit commentaar op gekregen...

Ik heb ook nooit expliciet gehoord wat de reden is. Het zal ongetwijfeld iets zijn in de trant van: je bent toch in (een zaaltje van) de kerk én Gods Woord wordt er uitgelegd, vergelijkbaar met een kerkdienst, dus daarom ook hier een hoedje. Het gekke is dat dit vooral heel plaatselijk is, en zeker niet in alle gemeenten v/h kerkverband gebruikelijk.

Maar dan moet je ook een hoed op bij het bidden en Bijbellezen thuis! Dan gaat het Woord ook open!
1 Kor 11: 5: Maar iedere vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd
Niet zozeer de eredienst alleen dus..... Er staat boven "De vrouwen in de gemeente" en niet "de vrouwen in de eredienst"... :!:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 dec 2006 11:50

Race406 schreef:1 Kor 11: 5: Maar iedere vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd
Niet zozeer de eredienst alleen dus..... Er staat boven "De vrouwen in de gemeente" en niet "de vrouwen in de eredienst"... :!:

Tsja, dat was toen ja. Als je dat doortrekt naar nu, moet je alles doortrekken naar nu, dus ook:

Ik wil dat bij iedere samenkomst de mannen met geheven handen bidden, vol toewijding, zonder wrok of onenigheid. (1 Timotheus 2 : 8 )

:mrgreen:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 dec 2006 11:54

rosalie83 schreef:
Race406 schreef:1 Kor 11: 5: Maar iedere vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd

Tsja, dat was toen ja. Als je dat doortrekt naar nu, moet je alles doortrekken naar nu, dus ook:

Ik wil dat bij iedere samenkomst de mannen met geheven handen bidden, vol toewijding, zonder wrok of onenigheid. (1 Timotheus 2 : 8 )

Precies. M.i. is het dragen van hoeden in de kerk vooral gebaseerd op traditie. Een bijbelse basis is iig heel selectief toegepast...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 dec 2006 11:56

rosalie83 schreef:

Ja, de hoeden zijn niet doorgetrokken naar deze tijd (tenminste niet in alle kerken), dus ook het met geheven handen bidden niet. Ergo: Als je de hoeden doortrekt naar deze tijd, dan moet je ook het met geheven handen bidden doortrekken naar deze tijd. Zou wat moois zijn; In alle Oud-Gereformeerde gemeenten etc gaan de mannen niet alleen staan, maar heffen ook de handen op. Lijkt me leuk om eens mee te maken..... :mrgreen: :mrgreen:
Bij ons hebben lang niet alle vrouwen een hoed op. Dus alleen de mannen wiens vrouw een hoed op heeft moeten gaan staan bidden met opgeheven handen. Lijkt me een beetje een chaos worden... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 dec 2006 12:39

Race406 schreef:Als je de hoeden doortrekt naar deze tijd, dan moet je ook het met geheven handen bidden doortrekken naar deze tijd. Zou wat moois zijn; In alle Oud-Gereformeerde gemeenten etc gaan de mannen niet alleen staan, maar heffen ook de handen op. Lijkt me leuk om eens mee te maken..... :mrgreen: :mrgreen:
Bij ons hebben lang niet alle vrouwen een hoed op. Dus alleen de mannen wiens vrouw een hoed op heeft moeten gaan staan bidden met opgeheven handen. Lijkt me een beetje een chaos worden... :mrgreen:

Haha lijkt me wel geinig ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2006 12:42

Bij ons hebben lang niet alle vrouwen een hoed op. Dus alleen de mannen wiens vrouw een hoed op heeft moeten gaan staan bidden met opgeheven handen. Lijkt me een beetje een chaos worden...

Bij mij in de kerk draagt haast geen enkele vrouw een hoedje :) Dus kunnen de mannen ook gewoon blijven zitten :P

Leuk trouwens dat Paulus in deze brief ook schrijft over orde in de gemeente :) Maar goed, blijkbaar was het toen logisch dat je een hoofddeksel op had dus zal bijna iedereen dat wel gehad hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 01 dec 2006 15:16

rosalie83 schreef:

Niet nieuw maar wel grappig deze discussie. Als het op hebben van een hoed op 1 kor 11:5 gebaseerd is, dan moeten vrouwen altijd tijdens het bidden iets op hun hoofd. Momenteel ben ik voor stage in Frankrijk en daar ga ik vaak naar een evangelische gemeente. Hier doen een aantal vrouwen een hoofddoek of sjaal om alleen tijdens het bidden. Dit lijkt me echter veel bijbelser dan de slagschepen die je in sommige reformatorische kerken ziet.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 dec 2006 15:38

Slagschepen :)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 dec 2006 16:16

rosalie83 schreef:Slagschepen :)

En meer dan dat! Soms kun je de dominee danwel ouderling niet eens meer zien omdat er zo'n enorm zonsverduisterend rotding op het hoofd voor je zit. En de mensen die het kreng ophebben moeten het hoofd helemaal achterover gooien om zelf nog iets te kunnen zien. Zeg nou zelf: Dat is ook nooit de bedoeling geweest, toch? En als je de prijzen ziet die ervoor gevraagd worden...... Uiteraard met de nodige (oud)gereformeerde toeslagen erbij.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dezelfde hoed was een paar zaken verderop meer dan de helft goedkoper :!: :!: :!:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 01 dec 2006 19:42

Race406 schreef:

En meer dan dat! Soms kun je de dominee danwel ouderling niet eens meer zien omdat er zo'n enorm zonsverduisterend rotding op het hoofd voor je zit. En de mensen die het kreng ophebben moeten het hoofd helemaal achterover gooien om zelf nog iets te kunnen zien. Zeg nou zelf: Dat is ook nooit de bedoeling geweest, toch? En als je de prijzen ziet die ervoor gevraagd worden...... Uiteraard met de nodige (oud)gereformeerde toeslagen erbij.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dezelfde hoed was een paar zaken verderop meer dan de helft goedkoper :!: :!: :!:

Jij kijkt ook vast trouw naar de hoedenparade op prinsjesdag!!!! :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 dec 2006 22:13

wagenwielen
vliegende schotels

persoonlijk let ik daar altijd op, dan ik diegene achter mij het zicht niet belmmer. Maar ik heb toch al een hekel aan grote, protserige hoeden enzo. Doe maar gewoon simpel.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 dec 2006 23:06

pol schreef:
Race406 schreef:

Jij kijkt ook vast trouw naar de hoedenparade op prinsjesdag!!!! :)

JAAAAAAAAAA!!!!!! Dat is nog eens lachen! Wat daar rondloopt aan mislukte hoeden.... Fantastisch gewoon! Ik zou het absoluut stil hebben gehouden als ik zo'n hoed has gekocht in een vlaag van totale verstandsverbijstering.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jnien

Berichtdoor jnien » 02 dec 2006 10:46

Haha, geweldig :D
Er zijn best leuke hoeden bij :lol:

Maar om nog heel even terug te komen op catechisatie, ik vind het heel anders als een kerkdienst..
Het is hetzelfde zaaltje als waar ook het handwerkclubje elke week zit.. ben benieuwd of die ook met een hoedje opzitten :mrgreen:

Overigens hoeven we met de opening en de afsluiting van het catechisatieseizoen geen hoedje op.
En dat wordt wel in de kerk gehouden! :roll:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 dec 2006 11:40

rosalie83 schreef:

Dat was eerder bij mijn moeder ook vertelde ze wel eens. Menn zeg, wat apart! Waarom eigenlijk?

Dat vraag ik me idd ook af...Wat is de reden? Of zou het altijd moeten als je met Gods Woord bezig bent ofzo? Dus dan ook thuis als je Bijbel leest en bidt? (dat tijdens het bidden is trouwens wel bijbels)

Bij ons heeft de dominee zelfs zn spijkerbroek aan tijdens cathegisatie :) Ik hou daar wel van ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”