diak2b schreef:wateengedoe2 schreef:Ah ja, die rekkelijke variant hang ik dus aan ... waarmee ik rechtstreeks tegen het leergezag van een bisschop inga, da's nie goe ...
mmm, laat ik daar eens een vraag uit peuren
Da's knap
Nee, een individuele bisschop, ook nog eens van een andere particuliere kerk dan die van jou (ja, sorry, ik weet toevallig waar je ongeveer woont he) heeft geen leergezag dat zover strekt dat als jij een andere mening hebt, je tegen het leergezag in gaat. Het leergezag wordt uitgeoefend door de bisschop van Rome, of door de bisschoppen gezamelijk onder leiding van de bisschop van Rome.
(Dat neemt niet weg dat ik deze specifieke bisschop uitermate hoog heb, en de neiging heb naar hem te luisteren, maar dat is mijn keuze)
Dat niet elke gelovige, zelfs niet binnen zijn bisdom, de mening van die bisschop hoeft te hebben/geloven/overnemen, dat snap ik. Dat ik, als leek, zijn - welonderbouwde - mening afdoe als zijnde onwaar, is tóch iets wat me niet helemaal lekker zit. En dan kan hij nog 20.000x feilbaar zijn.
Enfin, ik kom er nog wel eens achter wie nou meer in de richting van de waarheid zit te denken (ik hoop natuurlijk: ik - en in dit geval zeker niet (alleen maar

) omdat ik zo graag gelijk heb). Maar dat zal dat waarschijnlijk niet in dit leven zijn
parsifal schreef:Mensen ik kan op zich leven met de opzet van dit topic zoals voorgesteld door de topic-opener. Onder een voorwaarde, dat er naar aanleiding van de vragen die hier uit voortkomen ook verder gediscussieerd wordt in andere topics waar in deze boom naar verwezen kan worden. Het zou prettig zijn als vanuit de Rooms Katholieke hoek ook aan die discussies wordt meegewerkt. Het is namelijk niet de bedoeling dat in dit topic wel kritiek op de protestantse visie geleverd gaat worden, waarop geen weerwoord mag komen.
Lijkt mij een uitstekend idee. Feel free om in een toepasselijk subforum een nieuw topic te openen (graag met duidelijke titel en eenduidige vraagstelling)

En wie er dan wel of niet antwoordt .. Tja, dat zal toch echt afhangen van de vrije tijd van diegene en of zo'n topic verzandt in papenvreterij (dan zul je mij er bijv. al niet tegenkomen). Maar ik neem aan dat dat niet was wat je bedoelde met 'discussie'

Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)