Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 sep 2006 08:35

leclerc schreef:
rosalie83 schreef:
Aragorn schreef:
rosalie83 schreef:Er zijn inderdaad voorbeelden van dat het niet goed gaat, dat kinderen het psychisch moeilijk krijgen etc. Maar hoeveel biologische kinderen krijgen dat? Net zo veel of nog meer. Dat soort dingen zijn bij mij wel bekend.

Je maakt mij echt niet wijs dat er evenveel biologische als adoptiekinderen zijn die een identiteitscrisis of hechtingsproblemen oplopen.

Ik heb geen cijfers bij de hand of zo. En het ligt inderdaad voor de hand dat adoptiekinderen sneller last hebben van hechtingsproblemen dan biologische kinderen. Maar identiteitscrisissen? Kijk om je heen, lees de verhalen, etc., en je komt tot de conslusie dat zooooveel pubers daar last van hebben!!

Toevalig was dit wel mijn afstudeeronderwerp. Volgens de onwikkelingspsychologie horen identiteitsproblemen gewoon bij het volwassen worden. Dus daar zou je een punt hebben.
Edoch, de identiteitscrisis van een adoptief kind is toch gans anders omdat er te veel uiterlijke verschillen zijn met de adoptief-ouder.
Lees voor informatie over identiteitsontwikkeling eens Psychologie van de Adolescentie en wat over de theorie van Erikson over identiteitsontwikkeling.

Uiterlijke verschillen ja. Doordat echter in Nederland zo veel verschillende culturen en mensen uit verschillende landen zijn is dat minder erg dan jaren geleden. Toen zat je als zwart geadopteert kindje in een geheel witte klas. Nu is dat niet meer zo.
En je kunt natuurlijk ook legio kindjes adopteren die er precies hetzelfde uitzien als jij (uit Nederland, Polen of weet ik waar vandaan).

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 25 sep 2006 08:43

Nee, Het punt is gewoonm dat je niet op je ouders lijkt en dat je jezelf gaat afvragen van wie jij die neus hebt en van wie dat temperament. Dat.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 sep 2006 08:47

leclerc schreef:Nee, Het punt is gewoonm dat je niet op je ouders lijkt en dat je jezelf gaat afvragen van wie jij die neus hebt en van wie dat temperament. Dat.

OK! Ik dacht dat je huidskleur bedoelde. Maar ja, je hebt wel gelijk wat betreft neus en oren en zo.
Hoewel ik ook een voorbeeld ken van een adoptiekindje waarvan iedereen zegt 'hij lijkt zo veel op zijn vader!' en het is ook echt zo... ;)
Maar goed, dat is dan een uitzondering.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 sep 2006 18:13

rosalie83 schreef:
Yael schreef:@Rosalie:
Misschien een wat onbeleefde vraag, het is dus niet zo dat je een kindje wilt adopteren omdat jezelf geen kinderen kunt krijgen?

Algemene reactie:

Pas heeft een echtpaar uit onze gemeente 2 meisjes uit India geadopteerd.
Meisjes zijn daar niet zo geliefd, ouders hebben liever een jongen. Het lijkt me dan niet verkeerd dat wanneer jezelf geen kinderen kunt krijgen en je toch een sterke kinderwens hebt je dan bv. uit zo'n land een kindje adopteert. Heb ik wel respect voor.

Zelf zou ik het liefst eigen kinderen willen krijgen. Al kan ik niet in de toekomst kijken en zeggen wanneer dat niet zou lukken, dat ik dan geen kind(eren) zou willen adopteren. Geen idee.

Ik heb geen idee of ik zelf kinderen kan krijgen, want ik heb ze niet ;)

Stel dat jezelf wel kinderen zou krijgen waarom zou je dan ook kinderen adopteren? Dan kun je volgens mij van dat geld beter plaatselijk die kinderen helpen zodat ze in hun eigen land en cultuur blijven.

Wat jij schetst over India, dat meisjes daar niet geliefd zijn, zo zijn er zo veel voorbeelden! Landen waar kinderen met een hazelip weggestopt worden in een tehuis, etc etc.

Ik ken een gezin die zelf al 5 toch al wel grote kinderen hadden en die toen een meisje geadopteerd hebben. (Volgens mij ergens uit Latijns-Amerika). Dat meisje had een litteken in het gezicht.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 sep 2006 22:39

Ik voel wel heel veel voor het onderhouden van een kind in een ver buitenland... Dat is ook een vorm van adoptie.

Mijn voorkeur gaat dan uit naar Rwanda, maar da's een persoonlijke kwestie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 sep 2006 11:37

Yael schreef:
rosalie83 schreef:
Yael schreef:@Rosalie:
Misschien een wat onbeleefde vraag, het is dus niet zo dat je een kindje wilt adopteren omdat jezelf geen kinderen kunt krijgen?

Algemene reactie:

Pas heeft een echtpaar uit onze gemeente 2 meisjes uit India geadopteerd.
Meisjes zijn daar niet zo geliefd, ouders hebben liever een jongen. Het lijkt me dan niet verkeerd dat wanneer jezelf geen kinderen kunt krijgen en je toch een sterke kinderwens hebt je dan bv. uit zo'n land een kindje adopteert. Heb ik wel respect voor.

Zelf zou ik het liefst eigen kinderen willen krijgen. Al kan ik niet in de toekomst kijken en zeggen wanneer dat niet zou lukken, dat ik dan geen kind(eren) zou willen adopteren. Geen idee.

Ik heb geen idee of ik zelf kinderen kan krijgen, want ik heb ze niet ;)

Stel dat jezelf wel kinderen zou krijgen waarom zou je dan ook kinderen adopteren? Dan kun je volgens mij van dat geld beter plaatselijk die kinderen helpen zodat ze in hun eigen land en cultuur blijven.

Misschien moet je dan mijn reacties even beter lezen. Als kinderen ouders hebben moeten ze zo goed als het kan daar geholpen worden waar ze met hun ouders wonen. Dus ja, daar geven wij dan ook geld aan. Projecten e.d., en financiele adoptie. Maar kinderen die te vondeling zijn gelegd, of in een tehuis worden gestopt omdat ze iets 'mankeren' is een ander verhaal. En ookal kan ik zelf kinderen krijgen, waarom moet ik ze dan ook zelf krijgen? Ik vind dat er al zo veel kinderen zijn op de wereld die hulp nodig hebben, dat ik dan liever die kinderen help, dan zelf kinderen krijgen!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 sep 2006 11:37

Optimatus schreef:Ik voel wel heel veel voor het onderhouden van een kind in een ver buitenland... Dat is ook een vorm van adoptie.

Dat heet financiele adoptie. En dat is erg belangrijk als kinderen nog ouders hebben! En dat doen we ook al.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 sep 2006 11:53

Ik zou eerder voor pleegkinderen kiezen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 sep 2006 11:57

meschianza schreef:Ik zou eerder voor pleegkinderen kiezen

Dat kan ook, daar sta ik ook open voor. Als het maar kinderen zijn die geholpen moeten worden.

Maar de vraag in dit topic is of iemand hier ervaring heeft met adoptiekinderen etc.

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 03 nov 2006 20:22

Zowel in mijn familie als aan de kant van mijn man komt adoptie voor. Mijn schoonzus en zwager hopen volgens jaar zelfs al weer hun derde adoptiekindje op te gaan halen.
Het is ons dus niet vreemd.
Ook zelf praten we er regelmatig over of we ons wel of niet in laten schrijven. Tot nu toe hebben we zelf geen kinderen kunnen krijgen en stel dat het ook in de toekomst niet lukt dan is adoptie voor ons een te overwegen mogelijkheid.
Daarnaast liggen er papieren klaar om kinderen in het buitenland fincieel te adopteren omdat ook dat hard nodig is. Kinderen niet uit hun cultuur halen maar wel helpen.
Afijn, het is in elk geval niet iets wat je zo maar effe doet en in één avondje beslist. (adopteren bedoel ik dan)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 nov 2006 09:14

rosalie83 schreef:

Dat kan ook, daar sta ik ook open voor. Als het maar kinderen zijn die geholpen moeten worden.

Maar de vraag in dit topic is of iemand hier ervaring heeft met adoptiekinderen etc.

maar dan moet je die op een bepaalde tijd ook weer loslaten.

En op een bepaalde leeftijd (18) moeten ze opzichzelf gaan wonen. Wat gebeurd er dan met die kids?!?!!?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 nov 2006 15:42

Evelien schreef:
rosalie83 schreef:

En op een bepaalde leeftijd (18) moeten ze opzichzelf gaan wonen. Wat gebeurd er dan met die kids?!?!!?

dat moet je eigenlijk met alle kinderen!!

ik denk dat als je van kinderen houdt, dat je als ouders ze ook allemaal los kan laten.... en ook van ze kan blijven houden!!

k heb er geen ervaring in, maar ik denk dat!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 nov 2006 16:06

paprikameisje2 schreef:
Evelien schreef:
rosalie83 schreef:

ik denk dat als je van kinderen houdt, dat je als ouders ze ook allemaal los kan laten.... en ook van ze kan blijven houden!!

maar op je 18e HOEF je niet het huis uit, als pleegkind is dat wel zo.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 nov 2006 16:10

Evelien schreef:
paprikameisje2 schreef:
Evelien schreef:
rosalie83 schreef:

verplicht?? volgens mij ligt dan de keuze bij et kind zelf!!! je mag het huis verlaten, het hoeft niet!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 nov 2006 16:14

paprikameisje2 schreef:
Evelien schreef:
paprikameisje2 schreef:
Evelien schreef:
rosalie83 schreef:

verplicht?? volgens mij ligt dan de keuze bij et kind zelf!!! je mag het huis verlaten, het hoeft niet!!

bij pleeggezin niet.

Terug naar “Archief”