leclerc schreef:rosalie83 schreef:Aragorn schreef:rosalie83 schreef:Er zijn inderdaad voorbeelden van dat het niet goed gaat, dat kinderen het psychisch moeilijk krijgen etc. Maar hoeveel biologische kinderen krijgen dat? Net zo veel of nog meer. Dat soort dingen zijn bij mij wel bekend.
Je maakt mij echt niet wijs dat er evenveel biologische als adoptiekinderen zijn die een identiteitscrisis of hechtingsproblemen oplopen.
Ik heb geen cijfers bij de hand of zo. En het ligt inderdaad voor de hand dat adoptiekinderen sneller last hebben van hechtingsproblemen dan biologische kinderen. Maar identiteitscrisissen? Kijk om je heen, lees de verhalen, etc., en je komt tot de conslusie dat zooooveel pubers daar last van hebben!!
Toevalig was dit wel mijn afstudeeronderwerp. Volgens de onwikkelingspsychologie horen identiteitsproblemen gewoon bij het volwassen worden. Dus daar zou je een punt hebben.
Edoch, de identiteitscrisis van een adoptief kind is toch gans anders omdat er te veel uiterlijke verschillen zijn met de adoptief-ouder.
Lees voor informatie over identiteitsontwikkeling eens Psychologie van de Adolescentie en wat over de theorie van Erikson over identiteitsontwikkeling.
Uiterlijke verschillen ja. Doordat echter in Nederland zo veel verschillende culturen en mensen uit verschillende landen zijn is dat minder erg dan jaren geleden. Toen zat je als zwart geadopteert kindje in een geheel witte klas. Nu is dat niet meer zo.
En je kunt natuurlijk ook legio kindjes adopteren die er precies hetzelfde uitzien als jij (uit Nederland, Polen of weet ik waar vandaan).