Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 jul 2006 09:49

dalethvav schreef:
Optimatus schreef:Iedereen weet dat Libanon een nog zwakke centrale regering heeft en het zich niet kon veroorloven Hezbollah aan te pakken om niet weer een burgeroorlog te veroorzaken.

Maar ze kunnen zich kennelijk wel de Hezbollah binnen hun regering veroorloven.

O ja, dat is net zoiets als Mohammed B. als minister van binnenlandse zaken. ;)

Het bombarderen van Beiroet is een oorlogsdaad jegens Libanon en mijns inziens zelfs een oorlogsmisdaad. Nu staat er in Neurenberg nog een mooi tribunaal om de verantwoordelijken voor deze oorlogsmisdaad hiervoor te straffen; zelfs de tien geboden hangen er nog...

Dat vind ik onzin. Op basis van welk internationaal verdrag zou dit een oorlogsmisdaad zijn?

Israel is aangevallen (oorlogsdaad) door een partij die onderdeel is van de Libanese regering en heeft op die aanval gereageerd. Overigens zou het bombarderen van Beiroet alleen een oorlogsmisdaad zijn, als daarbij doelbewust de burgerbevolking gebombardeerd zou zijn. Dat is niet het geval. In plaats daarvan is een object met militair-strategische waarde (vliegveld) tijdelijk buiten bedrijf gezet en bovendien is er een kantoor van een internationale terroristische beweging (Hezbollah) gebombardeerd en dat nog wel na een uitgebreide waarschuwingsaktie aan de bevolking om daar uit de buurt te blijven.

De Amerikanen hebben in de oorlog tegen Irak trouwens precies hetzelfde gedaan. Daar werden ook vliegvelden, bruggen en elektriciteitscentrales uitgeschakeld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 14 jul 2006 10:01

Optimatus schreef:Ik heb Hezbollah al eerder met een woekerende ziekte in een patiënt, Libanon, vergeleken. Op dit moment voert Israel euthanasie uit op de patiënt, terwijl een chirurgische ingreep voldoende zou zijn geweest.

Optimatus, je geeft er blijk van gewoon niet objectief naar de huidige situatie te kunnen kijken. Je praat alsof Israël compleet Beiroet heeft weggebombardeerd; dat is nonsens. Israël voert zo gericht mogelijk acties uit om de oorzaak van de ellende uit te roeien. Als een chirurg die een tumor wegsnijdt, maar daarbij onvermijdelijk ook wat omliggend weefsel moet verwijderen.

Je moet deze hele zaak eens los zien van alle politieke pro- en contra-propaganda. Dan blijft slechts een land over dat zich temidden van een horde fanatieke jodenhaters poogt staande te houden. En zoals gezegd: alleen geweld maakt indruk. Het is net als met vliegen: ze houden pas op met hun irritante gezoem als ze doodgemept worden.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 14 jul 2006 10:04

Het probleem van die organisaties zoals hezbollah is dat ze express midden in woonwijken kantoren en raketinstallaties opzetten.

dan heb je dus het dilemma dat of je laat hezbollah doorgaan rakketten op je af te vuren omdat het risico van een vergeldingsaanval burgerslachtoffers kan eisen, of je neemt dat risico. om tenslotte jezelf zo te beschermen.

de fout ligt dus niet bij Israël het moet hier kiezen tussen 2 kwaden, de fout ligt bij Hezbollah&Libanon, dat hun burgers en militaire operaties niet van elkaar scheid, en daarnaast natuurlijk hun eigen tereur zou moeten aanpakken.

Als er vanuit Vlaanderen een of andere gek vanuit een dorp rakketten gaat zitten schieten op N-Brabant, en de vlaamse regering laat die gek z'n gang gaan, dan zou je toch ook om N-Brabant te beschermen zelf wel die gek gaan uitschakelen?

Dit zelfde scenario heb je ook met politie vs. voor eigen rechter spelen, als er geen politie optreed tegen mistanden, gaan mensen voor eigen rechter spelen, met de gevolgen van dien....

Ik geef Israël groot gelijk dat ze hun bevolking koste wat het kost beschermen.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 14 jul 2006 10:05

Optimatus schreef:Het is natuurlijk in Israels belang dat haar buren zwak zijn;

Dat bedoel ik nu met je verdiepen in het M.O.-dossier: Het is namelijk Syrië dat de zwakte van Libanon bepaalt c.q. Libanon dicteert. Israel heeft feitelijk alleen maar belang bij stabiliteit in de regio.
Iets wat ze ook al tig keer aangeboden heeft in de vorm van land voor vrede, maar een aanbod dat categorisch geweigerd wordt.
Nog geen jaar geleden heeft Israel zich uit de Gaza teruggetrokken. Wat krijgen ze er voor terug? Quassams en de kidnapping van een militair en een puber. Met dank aan de vredelievende Hamas
Israel heeft zich uit Z.Libanon terug getrokken. Wat krijgen ze er voor terug? kidnapping van militairen en Fajr-raketten. Met dank aan de vredelievende Hezbollah.

Zojuist (11.00 uur radio 1) gehoord op het nieuws: De Hezbollah zit in de Libanese regering en die (regering) voelt er niets voor om de Hezbollah aan te pakken.
Tja dan blijft er niets anders over dan dat Israel het gewoon zelf doet.

Nee, het beste kan Israel nog meer terug geven: De westbank, de Golan en O-Jeruzalem, en daarna vooral met de armen over elkaar blijven zitten. :mrgreen:

Ken je deze? En daar moet Israel nog een stuk van teruggeven?
Afbeelding
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 14 jul 2006 10:45

spacy schreef:de fout ligt dus niet bij Israël het moet hier kiezen tussen 2 kwaden, de fout ligt bij Hezbollah&Libanon, dat hun burgers en militaire operaties niet van elkaar scheid, en daarnaast natuurlijk hun eigen tereur zou moeten aanpakken.

Zolang we blijven denken in "de ene partij doet alles goed, en de andere partij doet alles fout" komen we nergens. Waar er 2 vechten... toch? Israel heeft ook een hoop bloed aan zijn handen kleven, en heeft ook te maken met fundamentalistisch-joodse groeperingen die te veel de vrije hand krijgen. Het is dus wel heel makkelijk om alle schuld bij de ander te leggen, maar daarmee komt de vrede geen stap dichterbij.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 jul 2006 10:48

inderdaad.

vandaar ook mijn spijtige overtuiging dat er nooit vrede en stabiliteit zal komen in het Midden Oosten.
what the soul hides, blood tells

André

Berichtdoor André » 14 jul 2006 10:52

Laat Libanon een voorbeeld nemen aan Jordanie, die regering heeft het blijkbaar (tegenwoordig) wel voor elkaar om hun inwoners niet op Israel te laten schieten, en zo.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 jul 2006 10:56

:D

ik denk niet dat het in Libanon nationaal collectief tijdverdrijf is om op Israel te schieten.
Het is werk van "georganiseerde eenlingen".

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 jul 2006 10:59

Hoe komt Hezbollah dan aan (volgens eigen zeggen) 10.000 raketten, waarvan het grootste deel uit 1 land (Iran) komt? Wie organiseert het transport, de financien en de opleiding om die raketten richting Israel te schieten?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jul 2006 11:00

Natuurlijk is dat wel logisch. Er gebeuren namelijk twee dingen: er worden militairen ontvoert en er worden stelselmatig raketten afgevuurd op Israëlitische doelen.
Dat zijn de feiten ja.

Wat kun je doen om te voorkomen dat de militairen in een zwart gat verdwijnen en hoe zorg je ervoor dat er een einde komt aan de raketbeschietingen? Juist, je legt de infrastructuur plat. Dat is exact wat nu gebeurt, niet meer en niet minder.
Dat klopt, maar is dat goed? Nee

Het vervelende is natuurlijk dat niet alleen Hezbollah maar ook gewone Libanezen van die infrastructuur gebruik maken. Edoch, Libanon is zelf niet bij machte gebleken een einde te maken aan de hegemonie van de door Iran en Syrië gesubsidieerde terroristen en aldus uitvoering te geven aan de VN-resolutie. Wat moet je dan? Wachten op een nieuwe resolutie? Come on. Keihard ingrijpen. Compleet uitroken, met wortel en tak uitroeien. Da's de enige remedie.
Klopt, maar dat is wat anders dan vliegvelden bombarderen, havens afsluiten en Beiroet bestoken.

Zo denken ook veel Arabiërs in de grensstreek erover, trouwens. Die zijn, ondanks dat ze niet zoveel met Israël ophebben, het geklier van Hezbollah meer dan zat. Die willen alleen maar rustig in vrede leven, maar dat wordt hen door hun fanatieke geloofsgenoten onmogelijk gemaakt
Klopt, mee eens, feiten. Wat niet wil zeggen dat dit mag of goed is. Uiteraard zit er logica in.. Israëli zitten niet op basis van 'ik voel aan mijn pijpekrul dat:' of 'laten we nou gewoon eens dat proberen'. dat wil niet zeggen dat het dan opeens goed is, dat het dan op eens mag.

dalethvav schreef:Maar ze kunnen zich kennelijk wel de Hezbollah binnen hun regering veroorloven.
In Spanje zit Batasuna wel in de regering en in Ierland de Sinn Fein dat is het verschil tussen politieke takken en terroristische takken. Dat Hezbollah weg moet lijkt mij logisch, maar dat had dan beter met goede (internationale?) afsrpaken en middelen kunnen gebeuren. Over 10 jaar is er vast een plek je op de UN-vredesmissie lijst momenteel zijn er ergere situaties buiten Israel.

Vrede zal er zijn, als Israel Jezus als Messias erkent :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 jul 2006 11:04

elbert schreef:Hoe komt Hezbollah dan aan (volgens eigen zeggen) 10.000 raketten, waarvan het grootste deel uit 1 land (Iran) komt? Wie organiseert het transport, de financien en de opleiding om die raketten richting Israel te schieten?

financiele steun van o.a. Europese Unie :P
en natuurlijk zoals iedereen weet: Syrie, en misschien zelfs Iran (want daar kwamen de betreffende raketten vandaan geloof ik, niet de zelfgemaakte qassams, en niet de Rusissche katjusja's, maar Iraanse raketten gemaakt met Noord-Koreaanse en Chinese technologie)

zo stopt Israel de bevoorrading en sluiten ze de Hezbollah materieel gezien van de buitenwereld af.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jul 2006 11:05

De amerikanen zouden zeggen 'we reserved a special place in hell for them' :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 14 jul 2006 11:10

Raido schreef:
Het vervelende is natuurlijk dat niet alleen Hezbollah maar ook gewone Libanezen van die infrastructuur gebruik maken. Edoch, Libanon is zelf niet bij machte gebleken een einde te maken aan de hegemonie van de door Iran en Syrië gesubsidieerde terroristen en aldus uitvoering te geven aan de VN-resolutie. Wat moet je dan? Wachten op een nieuwe resolutie? Come on. Keihard ingrijpen. Compleet uitroken, met wortel en tak uitroeien. Da's de enige remedie.
Klopt, maar dat is wat anders dan vliegvelden bombarderen, havens afsluiten en Beiroet bestoken.

Blijkbaar verschil jij van mening met de militair strategen in Israël. Vergeef het me, maar ik ben toch geneigd te geloven dat die militairen iets beter in staat zijn in te schatten wat noodzakelijk is dan wij hier achter onze PC'tjes.

En als ik dan toch mijn mening moet geven: het Hezbollah-nest kun je wel degelijk uitroken door het te isoleren. En isoleren doe je door de infrastructuur te vernietigen. Daarmee snijdt je Hezbollah af van Syrische en Iraanse toevoer en wordt het een stuk eenvoudiger de bende op te rollen. Natuurlijk, met bommen vernietig je geen politieke of religieuze ideologie. Maar je moet ergens beginnen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 jul 2006 11:11

en helaas, waar gehakt wordt vallen spaanders: ook de gewone burgers die niks met Hezbollah te maken hebben worden ook afgesloten :)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 14 jul 2006 11:13

Serenity schreef:financiele steun van o.a. Europese Unie :P
en natuurlijk zoals iedereen weet: Syrie, en misschien zelfs Iran (want daar kwamen de betreffende raketten vandaan geloof ik, niet de zelfgemaakte qassams, en niet de Rusissche katjusja's, maar Iraanse raketten gemaakt met Noord-Koreaanse en Chinese technologie)

ja, dat klopt, dat zijn die bewuste fajr-3 en fajr-5 raketten met een bereik van resp. 40km en 70km.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Terug naar “Archief”