Per maand 400 jonge kerkverlaters

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 sep 2006 13:31

Moet iemand door de kerkgang vrolijk worden?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 sep 2006 13:43

scape schreef:Moet iemand door de kerkgang vrolijk worden?
Hij moet tot God komen, thats all.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 sep 2006 13:50

Raido schreef:
Hij moet tot God komen, thats all.

moet? of het is de bedoeling om tot God te komen? Nu is er nl weer iets geformuleerd vanuit dwang.

scape

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 sep 2006 13:53

moet? of het is de bedoeling om tot God te komen? Nu is er nl weer iets geformuleerd vanuit dwang.
Ja het moet, er is geen reden voor een mens om onbekeerd te zijn; vanuit dat oogpunt dus het 'moet'..

Niet dat je kerkgangers met een mes op hun keel moet dwingen om te geloven, geloof en liefde laten zich niet dwingen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 sep 2006 14:24

Ik denk dat iemand door 'kerkgang' of beter gezegd, door de ontmoeting met God inderdaad uiteindelijk vrolijk wordt. Natuurlijk merk je daar ook uit de bijbel hoe rot je zelf in elkaar zit en dat je een zondig minkukel bent. Maar als daar tegenover de BLIJDE boodscghap van een liefdevolle Vader stad en een vergevend God, dan kan het niet anders of je gaat 'jubelen van zielevreugd'. Juist: dan word je mega blij!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 sep 2006 14:32

Raido schreef:
Ja het moet, er is geen reden voor een mens om onbekeerd te zijn; vanuit dat oogpunt dus het 'moet'..

Niet dat je kerkgangers met een mes op hun keel moet dwingen om te geloven, geloof en liefde laten zich niet dwingen.

God trekt met met liefde: Hij gunt het je zo enorm! Hij heeft niet voor niks aan het begin van je leven al Zijn hand op je gelegd: "Met jou wil ik te maken hebben".
Ok, en dan zie je juist in de kerk, in de werkplaats van de Heilige Geest wel dat jij niet zo veel met God te maken wilt hebben. Maar Hij blijft super geduldig omdat Hij je niet over heeft voor de grote mislukking.

Wow, wie kan er tegen zoveel liefde op?? Dat ís toch om blij van te worden en dat ís toch een waanzinnig mooi perspectief dat we aan jongeren en ouderen in de kerk kunnen bieden?

We lopen ons hier te barsten op allerlei loze dingetjes en we rennen van 'succes' naar 'succes'. We maken ons druk om alles, om onze auto, om onze kleren, om onze carrièr enz...

Maar God maakt zich druk om jou en mij! Moet je dat eens op je laten inwerken!!! Dan wil je toch daar zijn waar God is: in Zijn huis dus??? dan wil je steeds meer van en over Hem horen! Niks moeten! Wél verlangen!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 sep 2006 15:47

Denkertje21 schreef:
scape schreef:Passie als antwoord op leegloop? Of zijn er meedere kernwoorden?

Ik merk dat 'passie' wel heel erg dicht bij het antwoord komt!

Helaas hebben we in de kerk de volgorde omgedraaid: Er werd en wordt enorm gepreekt tégen een 'zondige' levensstijl. Dit mag niet, dat mag niet, we moeten zus leven en we moeten zo leven... Dat lukt dus nooit als je daar begint en zo raken mensen in een wanhopige spagaat. it is ook het enige watr veel oudere kunnen behappen: de buitenkant...

Maar als de binnenkant niet gaaf gemaakt is, kn er aan de buietnkant nooit meer komen dan een dun laagje vernis...

Als je echt van je vriend of vriendin houdt, dan loop je toch de benen uit je lijf om het hem of haar naar de zin te maken? Dat doe je omdat je van elkaar houdt en niet omdat het moet!

Als dat in de kerk de basis is: de liefde van Christus, dan kan het niet anders dan dat dat merkbaar wordt! Dan krijg je een sprankelende gemeente waar ook jongeren zich thuisvoelen omdat ze bij hun Grote Liefde willen zijn...

De wet slaat dood (en jaagt mensen de kerk uit) maar de Liefde van Christus maakt levend!
Misschien heeft God de Tien Geboden wel voor jan doedel gegeven, weet jij veel.
Je klinkt als de evangelische kerk van mijn vriendin. Lang leve de lol, Christus is alles, je hoeft niets te doen om in de hemel te komen, ja, alleen seks voor het huwelijk is daar een zwaar taboe, en iedereen gaat er met lol heen. Maar er zit ook een moeten in ja. Er zijn 10 geboden, onder die 10 geboden een aantal verboden. Dus je moet dingen. Misscien heeft God dat moeten wel ingesteld omdat, als je wat minder met God bezig bent, of je hebt een geloofsstrijd, je dan toch naar de kerk moet, en daar misschien wel een rakende preek hoort?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 sep 2006 15:52

God trekt met met liefde: Hij gunt het je zo enorm! Hij heeft niet voor niks aan het begin van je leven al Zijn hand op je gelegd: "Met jou wil ik te maken hebben".
Ok, en dan zie je juist in de kerk, in de werkplaats van de Heilige Geest wel dat jij niet zo veel met God te maken wilt hebben. Maar Hij blijft super geduldig omdat Hij je niet over heeft voor de grote mislukking.
Maar hoe zit het dan met al die zieltjes die linea-recta naar de Hel gaan? Omdat ze niet geloofden, je moet dus wel geloven er is geen reden omdat niet te doen.

Wow, wie kan er tegen zoveel liefde op?? Dat ís toch om blij van te worden en dat ís toch een waanzinnig mooi perspectief dat we aan jongeren en ouderen in de kerk kunnen bieden?
Alle mensen die naar de hel gaan?

We lopen ons hier te barsten op allerlei loze dingetjes en we rennen van 'succes' naar 'succes'. We maken ons druk om alles, om onze auto, om onze kleren, om onze carrièr enz...
Niets menselijks is ons vreemd
Maar God maakt zich druk om jou en mij! Moet je dat eens op je laten inwerken!!! Dan wil je toch daar zijn waar God is: in Zijn huis dus??? dan wil je steeds meer van en over Hem horen! Niks moeten! Wél verlangen!
Als je mijn posting had gelezen, had je gelezen hoe ik dat moeten bedoelde. God vind dat je moet geloven, anders zou Hij je toch niet naar de Hel verwijzen?

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 12 sep 2006 16:08

Denkertje21 schreef:Het evangelie ís blij en joyfull!

Bij ons wordt dat blije evangelie gebracht door enthousiaste dominees in een zwart pak of toga, lezend uit de Statenvertaling en we zingen alleen psalmen... Dus een behoudende gemeente. Maar dat stoort niemand.

Ik geloof ook niet dat het nog zit in uiterlijke dingen. Het zit 'm in echt en onecht. Dat proef je! Als een preek niet het volle Evangelie bevat en doorgeeft, merken jongeren dat. Ze zitten daar dan voor Jan Doedel en kunnen nergens jaloers op worden.

Hoeveel ouderen kunnen zich nog verplaatsen in de gedachtengang van jongeren? In 10 jaar tijd is de hele wereld via internet op de stoep gekomen. Jongeren van nu worden met veel meer dingen geconfronteerd dan pakweg 10 jaar geleden.

Kom dan ook aan met iets wat raakt. Ga in je bewoordingen uit van de belevingswereld van jongeren. Raak ze daarin en dan kun je gewoon de eeuwenoude boodschap brengen van "Ik niets en Hij alles en daarom kan ik waardevol zijn in Zijn ogen".

Natuurlijk, als God naar jou kijkt, blijft er niks van je over, maar tussen jou en Hem is Jezus Christus geschoven als een alles absorberend filter en daardoor heen ziet Hij jou staan als een mooi en rechtvaardig mens. helmaal door Hem dus! Wow, wat hebben we een boodschap om aan iedereen, dus ook aan jongeren mee te geven!!!

Dat het evangelie joyful is weet waarschijnlijk iedereen die in de kerk zit. Maar als je een ellendig leven hebt bijv. of vol vragen zit, zie je dat echt niet meer zo.

Je vraagt hoeveel ouderen zich in de gedachtengang van jongeren kunnen verplaatsen, maar hoeveel jongeren probéren nog zich in de gedachtengang van ouderen te verplaatsen? Alles moet maar aangepast aan jongeren, maar er zit volgens mij heel veel waarheid in de uitspraak die ik twee weken trug van een dominee hoorde. "Jongeren kunnen wel allemaal computertermen enz. leren, maar de preken begrijpen ze niet omdat ze termen daaruit niet kunnen leren" En als je die termen kent kun je ook heel goed geraakt worden in je belevingswereld, terwijl ook de ouderen de preek nog begrijpen.
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2006 16:35

Ri@nne schreef:
Denkertje21 schreef:Het evangelie ís blij en joyfull!

Bij ons wordt dat blije evangelie gebracht door enthousiaste dominees in een zwart pak of toga, lezend uit de Statenvertaling en we zingen alleen psalmen... Dus een behoudende gemeente. Maar dat stoort niemand.

Ik geloof ook niet dat het nog zit in uiterlijke dingen. Het zit 'm in echt en onecht. Dat proef je! Als een preek niet het volle Evangelie bevat en doorgeeft, merken jongeren dat. Ze zitten daar dan voor Jan Doedel en kunnen nergens jaloers op worden.

Hoeveel ouderen kunnen zich nog verplaatsen in de gedachtengang van jongeren? In 10 jaar tijd is de hele wereld via internet op de stoep gekomen. Jongeren van nu worden met veel meer dingen geconfronteerd dan pakweg 10 jaar geleden.

Kom dan ook aan met iets wat raakt. Ga in je bewoordingen uit van de belevingswereld van jongeren. Raak ze daarin en dan kun je gewoon de eeuwenoude boodschap brengen van "Ik niets en Hij alles en daarom kan ik waardevol zijn in Zijn ogen".

Natuurlijk, als God naar jou kijkt, blijft er niks van je over, maar tussen jou en Hem is Jezus Christus geschoven als een alles absorberend filter en daardoor heen ziet Hij jou staan als een mooi en rechtvaardig mens. helmaal door Hem dus! Wow, wat hebben we een boodschap om aan iedereen, dus ook aan jongeren mee te geven!!!

Dat het evangelie joyful is weet waarschijnlijk iedereen die in de kerk zit. Maar als je een ellendig leven hebt bijv. of vol vragen zit, zie je dat echt niet meer zo.

Je vraagt hoeveel ouderen zich in de gedachtengang van jongeren kunnen verplaatsen, maar hoeveel jongeren probéren nog zich in de gedachtengang van ouderen te verplaatsen? Alles moet maar aangepast aan jongeren, maar er zit volgens mij heel veel waarheid in de uitspraak die ik twee weken trug van een dominee hoorde. "Jongeren kunnen wel allemaal computertermen enz. leren, maar de preken begrijpen ze niet omdat ze termen daaruit niet kunnen leren" En als je die termen kent kun je ook heel goed geraakt worden in je belevingswereld, terwijl ook de ouderen de preek nog begrijpen.

Aanpassen aan jongeren wil niet zeggen dat je de Bijbel in sms-taal in de kerkdienst hoeft te gaan gebruiken ofzo.... Maar wel dat het gewoon begrijpelijk is. Dat is helemaal niet specifiek op jongeren gericht, het is gewoon de taal die ouderen op straat, in de winkel en waar dan ook gewoon spreken. Ze kunnen die taal dus net zo goed begrijpen als jongeren... maar jongeren kunnen Nederlands van 400 jaar gewoon minder goed begrijpen... als je zoals ouderen daar 30 jaar naar luistert went het natuurlijk wel maar of je met jongeren de gok durft te nemen dat ze nog 30 jaar in de kerk zitten tot ze er aan gewend zijn is maar de vraag. Waarom zou je het niet veranderen, het is toch voor niemand een nadeel, behalve voor hen die vastgeroest zitten in tradities, en zelfs dan is het geen nadeel want het is dan wel goed daar een beetje uit los te komen, het evangelie bestaat immers niet uit een traditioneel geloof.

En of iedereen in de kerk weet dat het evangelie een blijde boodschap is is maar de vraag. Lopen mensen daarom soms in het zwart? Is er daarom zo weinig vreugde te vinden tijdens het zingen? Oh ja, blij ben je in je hart, maar we zijn gewend dat niet te uiten. Dat vinden jongeren vaak lastig te begrijpen... het komt nep over, ook al is dat het lang niet altijd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 sep 2006 16:38

Dat is jouw intepretatie Marnix, ik zie het anders. Ik draag zelf redelijk graag zwart, icm felle kleuren, maar ik zorg dat ik er altijd netjes uit zie. Dat doe ik uit eerbied voor de allerhoogste God!

Met zingen eveneens, ik zie eerbied in deze manier van zingen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2006 16:53

L'être extraterrestre schreef:Dat is jouw intepretatie Marnix, ik zie het anders. Ik draag zelf redelijk graag zwart, icm felle kleuren, maar ik zorg dat ik er altijd netjes uit zie. Dat doe ik uit eerbied voor de allerhoogste God!

Met zingen eveneens, ik zie eerbied in deze manier van zingen.

Ja... en waarom zie jij dat? Omdat je het zo gewend bent. In Afrika zien ze ook eerbied in het dansen en klappen en trommelen met exotische kleren aan. Dat bedoel ik met de opmerking dat het puur traditie is. Wat modernere taal maakt een dienst echt niet minder eerbiedig hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 12 sep 2006 17:05

Weet ik, maar dat dat voor jou zo is, betekend niet dat dat voor mij ook zo zou zijn.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 sep 2006 17:20

Denkertje21 schreef:

Ik denk dat iemand door 'kerkgang' of beter gezegd, door de ontmoeting met God inderdaad uiteindelijk vrolijk wordt. Natuurlijk merk je daar ook uit de bijbel hoe rot je zelf in elkaar zit en dat je een zondig minkukel bent. Maar als daar tegenover de BLIJDE boodscghap van een liefdevolle Vader stad en een vergevend God, dan kan het niet anders of je gaat 'jubelen van zielevreugd'. Juist: dan word je mega blij!

hm . . . maar wat schiet de wereld er mee op? Ik bedoel, het komt op mij over alsof het alleen om God t.o.v. het individu gaat.

Denkertje21 schreef:Maar God maakt zich druk om jou en mij! Moet je dat eens op je laten inwerken!!! Dan wil je toch daar zijn waar God is: in Zijn huis dus??? dan wil je steeds meer van en over Hem horen! Niks moeten! Wél verlangen!

Vindt je het erg als ik God ook vaak buiten de kerk vindt en juist daar wil zijn? Verlangen inderdaad. Ik voeg daar ook vervreemding en verwondering bij.

Scape

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 12 sep 2006 17:52

scape schreef: hm . . . maar wat schiet de wereld er mee op? Ik bedoel, het komt op mij over alsof het alleen om God t.o.v. het individu gaat.

Ik denk dat ook de wereld dt ziet. Ik merk dat bij mij in de buurt. Ik loop niet met m'n vingertje te wijzen. Ik wil niet persé anderen overtuiden van 'mijn' gelijk. Maar het is zichtbaar en het straalt uit... Dat merken anderen in je omgang met hen...

scape schreef:Vindt je het erg als ik God ook vaak buiten de kerk vindt en juist daar wil zijn? Verlangen inderdaad. Ik voeg daar ook vervreemding en verwondering bij.
Ja, eigenlijk vind ik dat best erg. Niet omdat je God vindt, maar omdat de kerk het kennelijk laat liggen en omdat de kerk kennelijk niet instaat is om jou iets te bieden. Dat vind ik wel erg ja. Anderzijds zie je nu ook weer dat God dus niet afhankelijk is van de kerk... Maar ik denk wel dat je lkaar wilt opzoeken...

Terug naar “Archief”