Wat is volmaakt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2006 11:28

Zo maar een vraagje tussendoor: God wordt goed genoemd in de Bijbel (bijv. Mark. 10:18 ). Betekent dit dan automatisch dat Hij niet volmaakt is? :?

Lees dan ook eens Matth. 5:48
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 11:31

Klopt... alleen de bedoeling was dat Adam en Eva gewoon de aarde zouden bevolken en talrijk zouden worden.... en dat zo de volmaaktheid bereikt zou worden...

De mens zondigde echter.... waardoor het zeer goede, dat volmaakt zou gaan worden verdween en zondig werd. Maar God bereikt toch zijn doel, ondanks dat de mens tegen God koos. Hij stuurde Jezus en geeft weer toekomstperspectief op die volmaaktheid, Hij bereikt ondanks wat mensen doen toch zijn doel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2006 11:39

Moest de volmaaktheid nog bereikt worden, of was die er al in het paradijs? Dat is de kwestie.

De vraag die ik stelde, was bedoeld om aan te geven dat wanneer je iets goed noemt, dat niet betekent dat het niet volmaakt is. Het volmaakte is nl. goed en het goede is volmaakt, tenzij je goed opvat als "goed genoeg". Maar dat is een uitdrukking die aangeeft dat je er mee kan leven, maar niet iets waar je echt tevreden mee bent. Volgens mij was God tevreden met Zijn schepping en dat geeft Genesis 1 en 2 volgens mij aan. Het gebruik van overtreffende trappen als goed, zeer goed, volmaakt, als wezenlijk onderscheid (i.t.t. literair onderscheid) was volgens mij nog niet aan de orde in Gen. 1 en 2. Dat is nl. een uitvinding van na de zondeval.
Laatst gewijzigd door elbert op 18 mei 2006 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 mei 2006 11:39

Hij bereikt ondanks wat mensen doen toch zijn doel.

En aangezien dat doel al van eeuwigheid vaststaat, kan er weinig meer fout gaan, toch? :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 12:17

elbert schreef:Zo maar een vraagje tussendoor: God wordt goed genoemd in de Bijbel (bijv. Mark. 10:18 ). Betekent dit dan automatisch dat Hij niet volmaakt is? :?

Lees dan ook eens Matth. 5:48

God is volmaakt want God verandert niet. Hij is het begin en het einde, Hij is zonder gebrek, Hij hoeft niet naar een bepaald punt te ontwikkelen of zo...

Elbert, wat ik stelde is dit:

1. God is volmaakt
2. God schept een wereld zonder zonde (zeer goed)
3. De wereld was nog niet af. Gods doel met de wereld is dat ze vol zal raken. Dit was in het paradijs nog niet het geval, de wereld was dus nog niet af.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2006 12:31

Als punt 3 klopt, waarom rustte God dan voordat de wereld af was?
En was de schepping dan wel zeer goed, als er een "onaf produkt" is opgeleverd?

Er staat toch dat God Zijn werk volbracht had (Gen. 2:1-2)?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 12:58

Omdat hij de mens als koning van de schepping had gemaakt en die de aarde mochten gaan regeren, over de vissen heersen en bevolken?

Ik zeg niet dat God meer had moeten doen of zo... De volmaaktheid werd niet bereikt omdat de mens niet deed wat God van ze vroeg.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2006 13:10

Ik zie het iets anders: de volmaaktheid werd niet bewaard, omdat de mens niet deed wat God van hem vroeg.

Wat is in dit verband trouwens volmaaktheid? Volgens mij verschillen we daarover van mening. Volmaaktheid is volgens mij de volmaakte shalom: vrede tussen God en mens, vrede tussen mensen onderling, vrede in de schepping. Harmonie in alle opzichten. Dat was in het paradijs toch de situatie?
Dat de mens een taak had in het paradijs, is duidelijk; daarover verschillen we ook niet van mening. Maar net zoals de mens in het Nieuwe Jeruzalem een taak zal hebben, wil dat ook niet zeggen dat deze herschepping niet volmaakt zal zijn (tja en toch is er verschil, want er zal daarna geen zondeval meer zijn :-k).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2006 13:27

Hm okeej... daar ben ik het mee eens... maar ik noem dat zoals de Bijbel het ook noemt: Zeer goed.

Ik doelde op volmaakt in de zin van "af" zonder dat er nog iets aan ontbreekt. Vanuit dat perspectief kan je zeggen dat het zonder zonde is maar nog niet af, er ontbreken nog een hoop mensen :)

Maar als je "volmaakt" iets anders uitlegt kan je inderdaad stellen dat het in het paradijs ook volmaakt is (wat is een paar pagina's terug ook heb gedaan :D)

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 19 mei 2006 16:47

Collateral schreef:Dat is natuurlijk onzin. De hele zoon komt in de context van Genesis 1 niet voor, en het is ook niet de zoon die de mens volgens Kol. 3:10 heeft geschapen. God heeft de mens geschapen (Gen. 1:27) naar Zijn eigen beeld (Kol. 3:10) en gelijkenis (Gen. 5:1). In Gen. 9:6 staat het overigens nog een keer en 1 Kor. 11 noemt de man 'het beeld en de heerlijkheid Gods'.

'Onzin' is wel heel kort door de bocht.... :wink: Dat de zoon de werkmeester van de schepping is blijkt uit johannes 1:2

Johannes 1:2
Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

Hetzelve slaat op het woord ('het is onzijdig). Als het op God zou slaan, zou Dezelve zijn gebruikt ('de' is mannelijk/vrouwelijk). Dat het Woord op de zoon slaat, vind je in hetzelfde hoofdstuk terug.

Johannes 1:14
14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.

Ook in kolossensen 1:16 slaat hem op de zoon. In vers 13 wordt hem verwezen naar de Zoon.

13 Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;

16. Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;

Dat de drie-eenheid niet duidelijk in genesis 1 naar voren komt, betekent niet dat er geen drie-eenheid zou zijn. De drie-eenheid wordt pas in het nieuwe testament goed uitgewerkt. Dat er engelen zijn, staat in het oude testament, maar allerlei details zijn pas in het nieuwe testament geopenbaard (b.v taken over bepaalde engelen). Je kunt dus niet veronderstellen dat engenen uit het oude testament gelijk zijn. Dus je kunt ook niet aan de hand van het oude testament vaststellen dat er geen personen in het Goddelijk wezen zijn.

Collateral schreef:Indirect wel. Als je stelt dat het niet kunnen doen van slechte dingen automatisch iemand tot een robot maakt moet je concluderen dat God geen vrije wil heeft (en Jezus ook niet).

Het begrip vrije wil, kun je hanteren ten aanzien van een schepsel. Een schepsel kan wel of niet de schepper gehoorzaam zijn. Een dergelijk begrip kun je niet toepassen bij de schepper. God heeft in die zin geen vrije wil, omdat hij niet kan zondigen. Hij heeft wel een vrije wil in die zin dat hij wel of niet kan scheppen. God behoefde geen aarde te scheppen.

collateral schreef:'Vrije wil' is bij uitstek van toepassing op mensen, - een mededeelbare eigenschap dus - dus ik snap niet waarom je met deze scheiding op de proppen komt.

Zie boven en daarom geen mededeelbare eigenschap. Ik kom met die scheiding om duidelijk te maken dat je God en mensen niet met elkaar kunt vergelijken.

Collateral schreef:Dus Gods beslissingen zijn niet afhankelijk van zaken buiten God?

Ik bedoel dat er nooit sprake is van dwang. God neemt geen beslissingen onder dwang. God liet zich verbidden door Mozes, maar dit was geen dwang. God wilde het.

Collateral schreef:Dus je mag niet zeggen dat - om maar iets te noemen - zowel Adam als God voor de zondeval rechtvaardig leefden? Erkennen dat God en de mens op bepaalde fronten overeenkomen is iets anders dan beiden gelijkstellen.

God is rechtvaardig. De eigenschappen van God zijn niet van hem te scheiden. Van de mens zijn ze wel te scheiden. De mens kan onrechtvaardig zijn. God kan niet onrechtvaardig zijn. De almacht Gods is dus niet absoluut, maar bestaat in zoverre als overeenkomstig met z'n overige eigenschappen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 mei 2006 13:36

Klaas schreef:Dat God wist dat de zondeval zou plaatsvinden ben ik met je eens. En in hoeverre je de zondeval als teleurstelling aan moet merken is een goede vraag. Teleurstelling impliceert dat je wat anders verwacht had en daarvan is idd geen sprake. Dat betekent echter niet dat er geen sprake kan zijn van afkeuring: God wist weliswaar dat Adam zou zondigen maar daarmee is Adams beslissing nog niet een juiste beslissing.

Of een beslissing juist is ligt aan de gewenstheid van de consequenties die volgen op de beslissing. Als God die gevolgen niet had gewenst had Hij niet aan de schepping moeten beginnen; Hij wist namelijk precies wat er ging gebeuren.

Ik gebruikte al eerder het voorbeeld van een vader die zijn kind op een gegeven moment los moet laten. Ik ben zelf nog niet zover, maar vrienden van ons hebben een dochter van 18 die hevig in love is met haar vriendje. Gezien haar leeftijd is het moment dat ze haar eigen leven gaat leiden onderhand wel aangebroken en ze heeft al aangegeven dat ze zo gauw het mogelijk is samen gaat wonen. Nou zijn haar ouders sowieso al geen voorstander van samenwonen en eigenlijk zien ze hem ook niet als een erg geschikte schoonzoon. Aangezien ze wisten dat ze zou gaan samenwonen kun je idd moeilijk spreken van teleurgesteld zijn als het ook daadwerkelijk zo ver is. Het is en blijft een keuze die ze afkeuren. Ze laten haar dus vrij omdat ze dat willen, maar daarmee kun je niet zeggen dat ze willen dat ze gaat samenwonen. Analoog daaraan kun je ook niet zeggen dat God de zondeval wilde.

Daar ben ik het niet mee eens. Het verschil tussen God vs. Adam en jullie vrienden vs. hun dochter is dat jullie vrienden hun dochter niet zelf hebben gemaakt (in de zin van 'bepalen hoe het kind zou worden' :) ). Ze hebben hooguit het e.e.a. kunnen sturen, maar een belangrijk deel van haar karakter lag al vast. God heeft Adam wel geheel zo gemaakt als Hij Zelf wilde, dus mag je aannemen dat Hij ook de daarbij horende mogelijke consequenties (bovendien wist Hij precies welke consequentie uiteindelijk zou volgen) onderkend en omarmd heeft.

Dan de vraag of er sprake is van een overgang van volmaakt naar minder volmaakt (of van zeer goed naar minder goed). Je bent het geloof ik met me eens dat we alleen echt gelukkig worden als we ons richten op God en onze naaste (ipv op onszelf). En als we ons niet meer op God en de ander richten dan begint de ellende. Volgens mij schildert de bijbel ons de situatie voor de zondeval als een situatie waarin iedereen op God en de ander gericht is en waarin dan ook geen sprake is van ellende.

Als dat zo geweest zou zijn, dan zouden Adam en Eva niet van de appel gegeten hebben. Maar kennelijk waren ze dus voor de zondeval al op zichzelf gericht. Stel dat God ze gemaakt had met een 'gerichtheid op God en de ander', dan hadden ze de slang natuurlijk niet gehoorzaamd.

Verder ben ik geneigd te geloven dat God volmaakt gelukkig is - en daarin is geen ruimte voor afkeuring jegens wat dan ook. Dat is alleen, inderdaad, een niet al te bijbelse gedachte... :)

Met de zondeval ontstaat een situatie waarin wel sprake is van ellende (ook als je die ellende enkel als gevolg ziet). Ik kan toch niet anders dan concluderen dat een situatie zonder ellende beter is dan een situatie met ellende.

Dat is een redelijke conclusie, hoewel je ook zou kunnen zeggen dat het ervaren van ellende leerzaam is op het niveau van de ziel en dat de zondeval daarom een goede ontwikkeling is geweest... Maar goed, dat klinkt je wellicht een beetje te karma-achtig in de oren. :)

Een ieder rechtvaardigt idd zijn of haar keuzes. Maar daarmee is nog niet elke keuze goed. Op het moment dat je je morele besef aan de kant schuift neem je m.i. een verkeerde beslissing en zo'n verkeerde beslissing wordt niet goed doordat je hem voor jezelf rechtvaardigt.

Maar toch is die beslissing subjectief gezien dus wèl gerechtvaardigd = verantwoord = goed.

Even los van Jezus: stel je hebt 2 mensen die in gelijke omstandigheden een keuze moeten maken. De kans bestaat dan dat de 1 een moreel goede keuze maakt en de ander niet. Nou kunnen deze mensen in allerlei opzichten van elkaar verschilen maar ze verschillen niet principieel van elkaar. Er si geen sprake van 2 verschillende soorten mensen. Het verschil tussen die twee is niet principieel maar gradueel. Ik ontken dus niet dat er verschil is maar dat dat verschil principieel is.

Klopt; maar dan nog is het (graduele) verschil tussen Adam en Jezus de oorzaak van de zondeval, en God is daarvoor verantwoordelijk. Het graduele verschil zie ik als kennis van wat echt goed is, dus het weten dat je het gelukkigst wordt als je God en je naaste liefhebt. Jezus wist dat (hij was dus gezegend met inzicht), Adam niet.

Je kunt m.i. dan ook God niet verantwoordelijk houden voor 1 van beide keuzes. Als je dat doet stel je in feite dat de keuze noodzakelijkerwijs volgt uit het 'ontwerp' (en de omstandigheden). Ik geloof daarentegen dat mensen een zelfstandige entiteiten zijn en dat onze beslissingen niet noodzakelijkerwijs volgen uit de manier waarop we gemaakt zijn.

Maar in feite impliceer je daarmee wel dat Jezus' keuzes berusten op toeval... Als je Jezus' keuzes niet kunt herleiden uit wie hij is (niet alleen in fysieke zin, maar ook op zielsniveau) en de omstandigheden moet je ze toch wel uit willekeurigheid herleiden?

Het aanvaarden van de Bijbels als Woord van God is niet alleen een verstandelijke beslissing. Ik ervaar ook daadwerkelijk dat de inhoud van de bijbel waar is. Maar dat is volgens mij een heel andere discussie ;-)

Oké. Maar toch ben jij het die die ervaring erkent en voor waarheid acht. (Je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken dat het de duivel is die je met die ervaring probeert te misleiden, o.i.d..)

Niet dat ik je aan het twijfelen wil brengen (ik heb zelfs niet de illusie dat dat me zou lukken ;) ). Het is juist goed om 'een pad te kunnen kiezen' en te ervaren dat dat pad het goede is. Ik ben er zelf dan wel weer redelijk van overtuigd dat er meerdere goede paden zijn, christelijk of niet christelijk, en dat het pad van liefde het kortst is. :)

Met alle respect, maar als God geen toorn heeft over wat Hitler gedaan heeft dan mag Hij wat mij betreft vandaag nog bij de vuilnis. Een God die de daden van Hitler niet haat kan geen liefde hebben voor zijn slachtoffers. Als je het recht lief hebt dan haat je het onrecht. Een God die het onrecht niet haat is een onverschillige, moreel gehandicapte God die die titel niet eens waard is.

Nou nou... Hier verschillen we inderdaad duidelijk van inzicht. Ik geloof (en ervaar) dat de liefde alle dingen verdraagt, zoals in misschien wel het mooiste bijbelhoofdstuk - 1 Korinthe 13 - staat geschreven. Ik ervaar ook het grootste geluk als ik op die manier liefheb; en ik denk dat dat een ervaring is die God Zichzelf niet zou willen ontzeggen. :)

Ik hoop dat je het me niet al te kwalijk neemt, maar ik zou alle vragen met 'ja' willen beantwoorden. En ik zou je de volgende wedervragen kunnen stellen: wilde Hitler ongelukkig zijn? Zou hij zich zo gedragen hebben als hij had geweten dat hij alleen gelukkig kon worden als hij God en zijn naasten zou liefhebben? En wat mij betreft beantwoord je die vragen dan ook maar voor een praktiserend pedofiel (wel een clichévoorbeeld trouwens)...

De vraag is niet wat Hitler of onze cliché-pedofiel denken dat goed is. De vraag is wat goed is. En vervolgens is er de vraag of ze niet konden weten wat goed is of dat ze het niet wilden weten.

Is er verschil? Punt is dat ze het niet weten, en dat ze een stuk beter af waren geweest als ze het wel weten... Bij Hitler en pedofielen heb ik trouwens - op een andere manier - evenveel medelijden met hen als met hun slachtoffers. Sterker nog, ik zou liever een slachtoffer van hen willen zijn dan één van hen zelf. Ik besef namelijk dat ik principieel in niets van hen verschil, - dat ik dus niets beter ben - maar dat ik gradueel anders ben. Dat anders zijn maakt me gelukkiger dan hen, en daar ben ik best dankbaar voor.

Stel je voor dat Hitler en een vermoorde Jood (of een pedofiel en zijn slachtoffer) voor God staan en Hij geeft Hitler een aai over zijn bol en zegt "Geeft niet, je wist niet beter". (Ik wordt bijna fysiek misselijk bij de gedachte alleen). Wat denk je dan dat die Jood zal zeggen? "Eindelijk gerechtigheid?"

Stel dat ik die Jood was, dan hoop ik dat ik, als Jezus of als Stefanus, zou kunnen zeggen: "Vader, vergeef het hem inderdaad maar, want hij wist niet wat hij deed." Wat heb ik eraan als Hitler moet branden? Ik weet uit eigen ervaring dat (oprecht) vergeven veel gelukkiger maakt dan het uitoefenen van wraak. Je zou het nog verder kunnen trekken: ik zou de mensen die mij onrecht aan hebben gedaan zelfs kunnen bedanken, omdat ze me de kans gegeven hebben hen te vergeven. :)

Het lijkt erop dat je het woord 'rechtvaardig' niet op God wilt betrekken…

Rechtvaardigheid is het consequent toepassen van bepaalde morele regels. Ik geloof (dus) wel dat God rechtvaardig is, alleen dan wel op basis van 'zonden niet toerekenen' en niet op basis van 'oog om oog, tand om tand'.

Het is een beetje een zijspoor (of misschien ook niet), maar ik zal proberen mezelf uit te leggen. Als er sprake is van 'echte' willekeur dan is de uitkomst van een gebeurtenis die door willekeur bepaald wordt niet van te voren te voorspellen. Naturalisten geloven dat alles te herleiden is op oorzaak en gevolg. Echte willekeur is in hun overtuiging uitgesloten. Voor ons is het opgooien van een muntje onvoorspelbaar maar dat komt slechts doordat we niet alle variabelen kennen. Datzelfde principe zou ook gelden voor de mens. Een beslissing is dan niet meer dn een kwestie van oorzaak en gevolg: de impulsen die we via onze zintuigen binnenkrijgen, de reacties die dat teweeg brengt in ons lichaam enzovoort enzovoort… Al die fysieke dingen leiden noodzakelijkerwijs tot een uiteindelijke beslissing. Mensen zijn dan dus niet meer dan computers die uiteindelijk ook niet meer kunnen dan willekeur te simuleren (volgens een van te voren bepaald ontwerp). Er is in dat beeld geen ruimte voor een 'ik' een 'ziel' die de fysieke werkelijkheid overstijgt.

Dat is ook niet het beeld wat ik voor ogen heb; ik heb ook het idee dat de fysieke realiteit nogal beperkt is. Het zou bijvoorbeeld prima kunnen dat de fysieke realiteit een ervaring is die uit de ziel voortkomt. Echter, wat in de fysieke realiteit geldt als 'random' hoeft dat in een hogere realiteit nog niet te zijn. :)

Ik geloof daarentegen wel degelijk dat zo'n ziel bestaat. Ik geloof niet dat onze beslissingen volledig bepaald worden door fysieke factoren. Net zoals God boven de materie staat zo staat een deel van onszelf daar ook boven en dat deel kan invloed uitoefenen op onze beslissingen. Als er werkelijk zo'n ziel bestaat dan volgt daaruit dat onze beslissingen niet vooraf te voorspellen zijn, zelfs niet als we alle materiële factoren zouden kennen. In die zin en in die zin alleen zeg ik dat er een parallel te trekken is tussen willekeur en het menselijke beslissingstraject: ze zijn geen van beide voorspelbaar doordat ze geen van beide noodzakelijkerwijs volgen uit de fysieke randvoorwaarden. Ik stel echter niet dat de aard van onze beslissingen willekeur is. Het zijn bewuste keuzes gemaakt door een zelfstandige, intellectuele entiteit. En precies om dat onze keuzes dat zijn zijn we verantwoordelijk en zijn onze keuzes niet 1 op 1 terug te leiden op God.

Oké, ik geloof dat ik je begrijp. Maar: op het niveau dat jij aanduidt als 'boven de materie' zijn beslissingen dus wel degelijk herleidbaar! En zo is dus God nog steeds verantwoordelijk, omdat Hij onze zielen heeft gemaakt. (Je zou zelfs kunnen concluderen dat onze beslissingen voor God wel degelijk herleidbaar zijn, omdat Hij de realiteit 'boven de materie' wèl doorheeft.)

Pfff, ik kan misschien beter verwijzen naar: http://www.apologetiek.nl/discussies/ge ... _geest.htm

Pfff, wat een lang verhaal; voor zover ik het gelezen heb vind ik dat van jou concreter. :P

Als ik zeg dat ik een kind geen kwaad kan doen dan spreek ik niet over een principiële onmogelijkheid. Ik verschil wat dat betreft niet principieel van een pedofiel. Niet kunnen zondigen en niet kunnen zondigen is twee….

Inderdaad, maar ik bedoelde 'kon' en 'kunnen' dus in die niet-principiële zin. Jij kan (niet-principiëel gezien) geen kind kwaad doen, en Jezus kon (niet-principiëel gezien) niet zondigen. Adam kon het (niet-principiëel gezien) wel. Dat is het probleem waarmee God Adam heeft uitgerust. (Hoewel het pas een probleem is als je stelt dat God de zondeval afkeurt.)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 mei 2006 14:20

reform schreef:'Onzin' is wel heel kort door de bocht.... :wink: Dat de zoon de werkmeester van de schepping is blijkt uit johannes 1:2

Oké, maar heeft God de mens niet geschapen dan? In Kol. 3:10 staat namelijk dat de mens naar het evenbeeld van zijn schepper is geschapen...

Dus je kunt ook niet aan de hand van het oude testament vaststellen dat er geen personen in het Goddelijk wezen zijn.

Probeerde ik dat dan? :) Trouwens, ik zou ook niet aan de hand van het N.T. willen vaststellen dat ze er wel zijn - het 'bewijs' voor de drieëenheid vind ik nogal mager en berust bovendien voor een belangrijk deel op bijbelteksten die niet origineel zijn. Verder zijn er ook tegenargumenten. Maar dat is allemaal een andere discussie...

Collateral schreef:Indirect wel. Als je stelt dat het niet kunnen doen van slechte dingen automatisch iemand tot een robot maakt moet je concluderen dat God geen vrije wil heeft (en Jezus ook niet).

Het begrip vrije wil, kun je hanteren ten aanzien van een schepsel. Een schepsel kan wel of niet de schepper gehoorzaam zijn. Een dergelijk begrip kun je niet toepassen bij de schepper.

Sinds wanneer is 'vrije wil' 'de schepper wel of niet gehoorzaam kunnen zijn'? Dat maak je er zelf van. Wat mij betreft kun je je beter bij de algemene definitie houden, en die is iets als dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_wil.

God heeft in die zin geen vrije wil, omdat hij niet kan zondigen. Hij heeft wel een vrije wil in die zin dat hij wel of niet kan scheppen.

Oké, dus is Zijn wil gedeeltelijk niet-vrij? Dat kun je dan geen vrije wil meer noemen.

Zie boven en daarom geen mededeelbare eigenschap. Ik kom met die scheiding om duidelijk te maken dat je God en mensen niet met elkaar kunt vergelijken.

Als je de scheiding mededeelbaar/onmededeelbaar hanteert zou je dus moeten stellen dat 'vrije wil' een onmededeelbare eigenschap is. Echter, onmededeelbare eigenschappen kunnen niet van toepassing zijn op mensen. Dus deze scheiding toepassen bewijst alleen maar dat wat je niet wil bewijzen.

Collateral schreef:Dus Gods beslissingen zijn niet afhankelijk van zaken buiten God?

Ik bedoel dat er nooit sprake is van dwang. God neemt geen beslissingen onder dwang. God liet zich verbidden door Mozes, maar dit was geen dwang. God wilde het.

Nee, je stelde de beslissing van God (onafhankelijk) tegenover de beslissing van de mens (wordt beïnvloed door omgevingsfactoren). Dat heeft toch niets met dwang te maken? :roll:

God is rechtvaardig. De eigenschappen van God zijn niet van hem te scheiden. Van de mens zijn ze wel te scheiden. De mens kan onrechtvaardig zijn. God kan niet onrechtvaardig zijn. De almacht Gods is dus niet absoluut, maar bestaat in zoverre als overeenkomstig met z'n overige eigenschappen.

Je draait er weer omheen. Je stelde dat je God niet met mensen kunt vergelijken en dat is gewoon onzin. Als je het echt meent zou je de vraag die ik stelde namelijk met 'klopt' moeten beantwoorden: "Dus je mag niet zeggen dat - om maar iets te noemen - zowel Adam als God voor de zondeval rechtvaardig leefden?"

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 21 mei 2006 12:03

Collateral, ik zou een wedervraag willen stellen: Waarom is het voor jou belangrijk dat God een absoluut (God kan dus ook kwaad doen) vrije wil heeft in de door jou geformuleerde zin?

Na je antwoord op deze vraag, zal ik ingaan op je laatste opmerkingen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 21 mei 2006 12:30

Omdat ik vind dat, wanneer je stelt dat God almachtig is, God alles kan. Of Hij het doet is punt twee natuurlijk. Maar in Zijn daden wordt Hij dus niet belemmerd door Zijn vrije wil, maar hooguit door Zijn opvatting over wat goed is.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 21 mei 2006 12:53

Collateral schreef:Omdat ik vind dat, wanneer je stelt dat God almachtig is, God alles kan. Of Hij het doet is punt twee natuurlijk.

God is wel almachtig, maar niet in de door jou bedoelde zin. Het ondermeer in 2 korinte 6:18 voorkomende woord 'pantocratoor' betekent dat God in die zin almachtig is dat hij altijd in staat is om zijn plannen door te voeren. Het begrip 'absoluut' almachtig voert mijns inziens tot discussies die door bepaalde middeleeuwse scholastische theologen werden gevoerd (zoals 'kan God een steen maken, die hij zelf niet kan optillen' of 'een vraag bedenken die hij zelf niet kan beantwoorden'. Voor het verstaan van de bijbel zijn dit soort vragen mijns inziens niet erg zinvol. Het gaat in de bijbel niet om een 'absoluut almacht'. Het gaat om die almacht dat God in staat is om de Satan te overwinnen.

Collateral schreef:Maar in Zijn daden wordt Hij dus niet belemmerd door Zijn vrije wil, maar hooguit door Zijn opvatting over wat goed is.

Eigenlijk kun je niet spreken over een opvatting van God over wat goed is. Goedheid is inherent aan het Goddelijk wezen. Dus het handelen van God is per definitie goed.

Terug naar “Archief”