Is de Bijbel zo verschrikkelijk ingewikkeld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 jun 2006 12:43

Het probleem is dat men vaak naar dat vergezicht blijft staan kijken.... tijden lang in de ellende blijven zonder zich daarvan verlost te weten door Jezus. ALsof je die ellende eerst lang moet doorleven voor je bij de Verlosser uitkomt.

Dat is waar, toch zijn er ook die zich verlost weten maar omdat zei zovaak overtredingen bij zichzelf waarnemen, zonde(n) dus, vallen zei weer terug en denken zichzelf te bedriegen. Ik denk als deze cyclus vaker plaats vind dat zei een stapje verder komen en zeggen ‘Hij heeft mij verlost Hij heeft mij welgedaan’.
In evangelische kringen krijgt die ellende soms niet veel aandacht, aan de andere kant beseffen velen wel dat ze zondig zijn en zonder Jezus verloren gaan en niks goeds kunnen doen.... maar gaan vervolgens zich focussen op de realiteit dat ze door Hem vergeven, verlost en veranderd worden....

Ik hoop niet dat je het mij kwalijk neem, maar daar zie ik in de praktijk van die mensen hun leven, de uitwerking of resultaat vaak niet van, wat tevens niet standaard bij iedereen mens het zelfde is natuurlijk, want er zijn er ook waar het wel het geval is. Veelal zie je meer een vrijheid naar de mensen en niet een vrijheid naar God, die een onberouwelijke bekering werk tot zaligheid, maar een vrijheid naar de wereld en die werk de dood.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23691
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2006 13:29

Dat is waar, toch zijn er ook die zich verlost weten maar omdat zei zovaak overtredingen bij zichzelf waarnemen, zonde(n) dus, vallen zei weer terug en denken zichzelf te bedriegen. Ik denk als deze cyclus vaker plaats vind dat zei een stapje verder komen en zeggen ‘Hij heeft mij verlost Hij heeft mij welgedaan’.


Klopt. We moeten de verlossing niet afmeten aan ons gedrag... We moeten juist beseffen dat we het niet zelf kunnen, niet uit eigen kracht... Randy Alcorn zegt in "Op het randje van de eeuwigheid": Teleurgesteld zijn in jezelf betekent dat je in jezelf geloofd hebt. Wees voorzichtig in wie je vertrouwt. Vertrouw de Koning, niet je vermogen om Hem te volgen.

Zo is die cyclus inderdaad wel een les. Door zwakheid en zonde leer je steeds meer ontdekken dat je het niet kan... je leert steeds meer om niet op jezelf te vertrouwen... en steeds meer om het van Hem te verwachten.

Ik hoop niet dat je het mij kwalijk neem, maar daar zie ik in de praktijk van die mensen hun leven, de uitwerking of resultaat vaak niet van, wat tevens niet standaard bij iedereen mens het zelfde is natuurlijk, want er zijn er ook waar het wel het geval is. Veelal zie je meer een vrijheid naar de mensen en niet een vrijheid naar God, die een onberouwelijke bekering werk tot zaligheid, maar een vrijheid naar de wereld en die werk de dood.


Misschien moet je dan eens wat meer met die mensen gaan praten. Ik dacht dit ook wel toen ik in mijn veilige gereformeerde wereldje leefde, maar ik heb veel mensen leren kennen uit die hoek, die er juist wel naar leven... Juist geen vrijheid naar de wereld.... Maar tegelijk wel IN de wereld actief zijn... die twee dingen verwarren mensen vaak. Niet bakkeleien over allerlei vormen van theologie... maar praktisch gericht aan het werk zijn... Dat verklaart ook waarom daar vaak zoveel meer op het gebied van evangelisatie gebeurt... waar traditionele kerken vaak intern allerlei conflicten hebben, weinig buitenstaanders hun diensten bezoeken en men heel actief is in eigen kerk... maar hoe actief in de wereld? Vergeten we niet vaak om ons licht naar buiten te laten schijnen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 02 aug 2006 13:19

Marnix schreef:
Als jij dit in het café verteld waar jij kom, dan ben je daar op de juiste plaats, maar als jij het tegenovergestelde doe, dan hoor je daar niet. Kan jij je verhaal (zoals ik het in het kort noem de strijd tegen goed en kwaad en wat evangelisatie inhoud) niet kwijt dan hoor jij daar niet. Dan zegt Pauls in Lukus 9: en zo wie u niet zullen ontvangen, uitgaande van die stad (in dat café), schudt het stof af van uw voeten, tot een getuigenis tegen hen.


De een vindt het wel interessant, de ander vindt het onzin... Overigens drink ik er ook gezellig een paar biertjes en komt het lang niet altijd tot een goed gesprek. Maar ja, dat is geen reden om weg te blijven vind ik :) Ik kom er ook niet met als doel om actief te evangeliseren... maar soms komt dat er gewoon bij :) Tja en evangeliseren door je houding kan altijd.


evangeliseren door je houding KAN altijd??? wat??? MOET altijd. Jezus draagt ons op om een licht in de wereld te zijn, niet alleen wanneer dat ons uitkomt...

een biertje drinken in een cafe maakt volgens mij niet uit, maar stel je voor.

je staat voor de allerhoogste rechter nadat je bent doodgegaan. dan zegt hij: "weet je nog die avond in dat cafe. je zat naast die jongen. wist je wel dat hij op zoek naar mij was?? waarom heb je niet met hem gepraat??"

ALS JIJ T ZE NIET VERTELT WIE DOET HET DAN WEL????????????

als we allemaal zo'n houding hebben, dan komt jezus nooit terug. er staat tenslotte (kan nu ff niet vinden waar) in de bijbel dat jezus pas terugkomt als iedereen van hem gehoord heeft en dus de kans heeft gehad om voor hem te kiezen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 aug 2006 23:05

Okay... hoe pak jij dat aan? Jij komt een café binnen, zit daar een jongeman zitten en bestormt hem met de liefde van Jezus? Of laat je duidelijk zien dat je christen bent? En hoe?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 aug 2006 23:49

Raido schreef:Okay... hoe pak jij dat aan? Jij komt een café binnen, zit daar een jongeman zitten en bestormt hem met de liefde van Jezus? Of laat je duidelijk zien dat je christen bent? En hoe?
Ik zou je aankijken en heel hard weglopen omdat ik zou denken dat je stomdronken was.

Evangelisatie moet je misschien wel doen, maar ik denk zo af en toe ook eens aan mezelf. Ik wil graag geaccepteerd worden ed, en dals je dan je godsdienst gaat preken is dat geen goed idee. God wil ook dat je gelukkig bent.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23691
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2006 07:52

Esra, amen, das wat minder slapjes geformuleerd dan ik deed.

Raido schreef:Okay... hoe pak jij dat aan? Jij komt een café binnen, zit daar een jongeman zitten en bestormt hem met de liefde van Jezus? Of laat je duidelijk zien dat je christen bent? En hoe?


Ligt eraan... het is niet dat je ff aan die grote bel boven de bar trekt en zegt: Jongens, mag ik even jullie aandacht... ik ben christen. Het kan ook best zijn dat het niet ter sprake komt, maar als je er af en toe komt komen er kansen zat.... daarnaast kan je ook met daden een hoop uitstralen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 aug 2006 11:06

Mja, Esra bracht het gewoonweg te ongenuanceerd. Als die jongen naast mij God zocht; had hij dat maar moeten vragen, ik ben best een wegwijzer maar dan moet ik wel weten waar je heen wilt.

Je TomTom in je auto roept ook niet 'hier kunt u links af als u naar Jerusalem wilt' en 1 kilometer verder 'u moet hier rechts als u naar Mekka wilt', je toets wat in en daar brengt hij je heen. Daarnaast; als die jongenman naast mij Jezus zoekt, en ik vertel hem het niet zal er ooit een andere manier komen; wie zoekt zal vinden. Als ik hem niet aansprak lag dat toch in de Raad/Wil/Masterplan van God?

Kortom; de vraag staat nog steeds open hoe je functioneel aan een bar iedereen wil bestormen met de liefde van Jezus zonder bierflessen naar je hoofd te krijgen; stel je eens voor het meisje wat jij over Jezus verteld is net verkracht door de pastoor... ze zal je levend villen...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 06 aug 2006 11:23

Een keer naar een bar gaan en lekker gezellig met andere jongeren over van alles en nog wat praten kan helemaal geen kwaad en is geen zonde. Dan kan er heel subtiel wel sprake zijn van een getuigenis. Bv. als Gods naam ijdel gebruikt wordt door een vloek de ander erop te wijzen dat jij dat niet prettig vindt en het je zeer doet. Dat is óók een vorm van getuigenis afleggen van wat je bezighoudt.
Je moet een mens nooit overvallen met dingen waar hij niet aan toe is. Als die ander zelf met een vraag/opmerking komt over de zin van dit leven (om maar wat te noemen) dan mag je iets zeggen over wat jou draagt en zin geeft.
Maar ik moet er niet aan denken dat bv. mijn dochter door iemand in een bar (als ze daar al zou komen) of restaurant zou aanspreken over het geloof. Het zou zeer beslist averechts werken (hoe verdrietig het voor mij ook is dat ze niet open is voor geloof in God).

Kortom: we kunnen in onze omgeving proberen voor te leven uit welke kracht we leven en in Wie wij ons vertrouwen hebben gesteld, maar persoonlijk denk ik dat wij niet te pas en te onpas de ander er mee lastig moeten vallen.

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 07 aug 2006 09:17

"hij had er maar om kunnnen vragen" en "god wil ook dat jke gelklukig bent"

hihihihi, ongenuanceerd ben ik wel, zeker waar t op de zending op aankomt.

jammer dat we er zo over denken. een gesprek met iemand aanknopen kan altijd. en dan kom je er al snel achter wat er in iemand omgaat. als je de juiste vragen stelt natuurlijk. en waarom zou iemand op zaterdagavond alleen in een kroeg zitten? iets wegdrinken?? de here jezus gingook naar mensen die het moeilijk hadden. waarom zouden wij dan ver van ze wegblijven. en als jij alleen in de kroeg je zorgen zou zitten wegdrinken, zou jij dan aan degene die naast je zou zitten gaan vragen "zeg, kun jij me de weg naar de oplossing geven?" ik niet iig. mensen zijn verloren, maar ze weten dat zelf niet

ik denk dat ik t gelukkigst ben als ik anderen kan laten zienen vertellen hoe geweldig onze heer is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 07 aug 2006 09:19

Riska schreef:Kortom: we kunnen in onze omgeving proberen voor te leven uit welke kracht we leven en in Wie wij ons vertrouwen hebben gesteld, maar persoonlijk denk ik dat wij niet te pas en te onpas de ander er mee lastig moeten vallen.


wanneer is te pas en te onpas??? op straat als je aan t winkelen ben. aan de deur van hun huis als ze staan te koken??

de wereld is verloren!!!!!!!! zonder jezus gaan we allemaal rechtstreeks naar de hel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 07 aug 2006 09:20

hm . . . problematisch alcoholgebruik in het spel? Wel nuchter over God blijven hoor . . . :roll: :wink:

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 07 aug 2006 09:28

whahahahahahahahahahaha :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 aug 2006 09:49

esra schreef:
Riska schreef:Kortom: we kunnen in onze omgeving proberen voor te leven uit welke kracht we leven en in Wie wij ons vertrouwen hebben gesteld, maar persoonlijk denk ik dat wij niet te pas en te onpas de ander er mee lastig moeten vallen.


wanneer is te pas en te onpas??? op straat als je aan t winkelen ben. aan de deur van hun huis als ze staan te koken??

de wereld is verloren!!!!!!!! zonder jezus gaan we allemaal rechtstreeks naar de hel.
We gaan niet rechtstreeks naar de Hel, aangezien de Hel nog niet bestaat maar dat terzijde. Te pas en te onpas is winkelen en opeens iemand aanspreken 'Ken je Jezus al?'.. Zijn Koninkrijk laat zich niet dwingen, en je doet vaak meer kwaad dan goed door mensen met de Liefde te bestormen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 07 aug 2006 10:02

Raido schreef:
esra schreef:
Riska schreef:Kortom: we kunnen in onze omgeving proberen voor te leven uit welke kracht we leven en in Wie wij ons vertrouwen hebben gesteld, maar persoonlijk denk ik dat wij niet te pas en te onpas de ander er mee lastig moeten vallen.


wanneer is te pas en te onpas??? op straat als je aan t winkelen ben. aan de deur van hun huis als ze staan te koken??

de wereld is verloren!!!!!!!! zonder jezus gaan we allemaal rechtstreeks naar de hel.
We gaan niet rechtstreeks naar de Hel, aangezien de Hel nog niet bestaat maar dat terzijde. Te pas en te onpas is winkelen en opeens iemand aanspreken 'Ken je Jezus al?'.. Zijn Koninkrijk laat zich niet dwingen, en je doet vaak meer kwaad dan goed door mensen met de Liefde te bestormen.



wie zegt dat????????

elke methode heeft zijn goeie en minder goeie kanten.

maar t gaat niet om methodes maar om mensen. wil je mensen redden, of niet????

wat me een beetje opvalt in de christelijke wereld van vandaag, oer de hele wereld, is dat mensen methodes die ze niet bevallen gebruiken om maar niet te evangeliseren...
Afbeelding

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 07 aug 2006 11:28

esra schreef:maar t gaat niet om methodes maar om mensen. wil je mensen redden, of niet????
Maar red je mensen door te pas en te onpas te leuren met het evangelie alsof het een driëntwintigdelige encyclopedie is? Volgens mij schrik je op die manier voornamelijk mensen af en geeft het de kerk niet echt een goede naam.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten