Verval in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 apr 2006 22:44

Lalage schreef:
Boekenlezer schreef:Hoe ik Ezechiël 18:23 zou moeten combineren met zijn verwerping, weet ik niet. Hij is immers machtig genoeg om alle mensen te redden, en toch doet Hij dat niet. Dat probeer ik dan ook maar niet te beredeneren.

Ik geloof ook niet dat wij onszelf te bieden hebben aan JHWH. Alleen door Christus en door het geloof zijn wij aangenaam voor God. Als dat er niet bij gezegd wordt, landt het bij mij niet.

De oplossing: geloof dat Hij dat wel doet. Dan vallen er een heleboel puzzelstukjes op z'n plaats, is mijn ervaring ;)

Alverzoening dus? Maar waarom sprak juist Jezus dan het meeste over de hel? Dat zou dan kant noch wal raken!
Een voorbeeld waar ik zo aan dacht: En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel. (Mattheüs 10:28)
Wat valt er te vrezen als toch iedereen gered zou worden?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 08 apr 2006 22:55

Het interessante is dat ook Paulus (aanTimotheus schrijft dat het Gods Wil is dat iedereen behouden wordt.
Mij lijkt het blasfemie om te geloven dat dit niet zou gebeuren.

De hel is een situatie die niet alleen voor na de dood is bedoeld. Het is gewoon de allerslechtste uitkomst van slechte plannen en keuzes.
De hel is niet/nooit een door God gewenste situatie. Die kan dan ook door de mens per direct beeindigd worden als hij zich overgeeft aan de helende kracht van de liefde.
God = liefde.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 apr 2006 22:59

Carl schreef:Het interessante is dat ook Paulus (aanTimotheus schrijft dat het Gods Wil is dat iedereen behouden wordt.

Dat laatste is een consequentie die ik er niet uit trek.
Ik had kort geleden, ongeveer één pagina terug, ook al zo'n soort tekst bij de kop: Ezechiël 18:23. Maar of Gods wil (θελημα in dit geval) ook met Gods besluit te vereenzelvigen valt, is natuurlijk de vraag. Sterker nog: dat lijkt mij duidelijk niet het geval.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 09 apr 2006 00:12

Het verval van de kerk is naar mijn mening te wijten aan het feit dat de Kerk in de loop der eeuwen zo ver is afgedwaald van de oorspronkelijke invulling van het geloof in Yeshua ha Mashiach. Jullie hebben de meeste dingen al genoemd..... en als ik dan kijk naar wat er overblijft van het Godsbeeld van YHWH de Schepper van het heelal en wat de bedoeling is geweest van Zijn plan , zie ik er weinig meer van terug in het wereldwijde kerkgebeuren. de replacement theorieeen en de dogmas .
te oubakken of zo modern dat alles door de liefde kan worden bedekt , en dat alles mag en dat er zelfs verhalen de ronde doen over de sexuele geaardheid van David of de Messias , walgelijk hoe alles uit z'n verband wordt gerukt .... en dan die predestinatie, waar ik het nu pas over hoorde !!! sjonge, je zou er de moed bij verliezen; en dan de texten die er bij worden genoemd om het verhaaltje kloppend te maken, dus of je gelooft en je wordt zalig , of niet en dan ga je naar de hel , want daartoe bn je in feite zelf door Gods wil toe verdoemd. ....??????.
ERG ERG ERG
Op deze wijze is het geloof daar echt op een laag pitje , of het komt voort uit angst, dat je wordt aangepraat !!!!
Ik denk dat je eerlijke antwoorden op je vragen antwoorden niet zult krijgen in een" kerk."
Dan komen ze dan met allerlei regeltjes vraag en antwoorden die je uit je hoofd moet leren. en als je dat allemaal "weet" dan " mag je erbij horen."

@smurffie Nou ik denk niet dat je dan in je hart zon behoefte voelt om daarbij te mogen horen;??????

Waar blijft dan de Genade, de Vrije wil ????Het kunnen kiezen .
de Verloren zoon kende zijn vaders genade en wilde weer terug! en Zijn vader had al die jaren op hem gewacht !

Yeshua zei zelf, dat Hij is gekomen om de Wet en de Profeten te vervullen.
Wat was de Wet wat zeiden de profeten,
Waarom is Hij de Messias

Vanwege de replacement theorie wordt er al geen eeuwen meer aandacht bersteed aan het woord "Verbond" = Covenant, (Brit )
maar alles wat met de relatie van YHWH en de mensen te maken heeft gebeurd door middel van Zijn Verbond.
en door
de Engel van Zijn Aangezicht=Malach Panei YHWH
de Engel van Zijn Verbond=Malach ha brit

de Persoon van YHWH die voor mensen zichtbaar werd om contact mee te hebben en die later als Yeshua-t- YHWH= de Redder ,verlosser YHWH
werd geboren om de verzoening tot stand te brengen en het Nieuwe Verbond tot stand te brengen !!! FOR ALL MANKIND, voor de hele mensheid, maar je moet het wel bereid zijn aan te nemen dan is dit het wat je vrijkoopt van de Eeuwige duisternis!!!
Want de mensen hadden het duister meer lief dan het Licht
Yeshua-t- YHWH = Het Licht der Wereld.
=
Het Symbool van de Menorah dat voor de Ark met Shechinah stond in de Tempel.

Wie legt jullie nu nog uit
Hoe alle symbolen in Yeshua werden waargemaakt, ....
waarom de Tijden van YHWH niet mogen worden veranderd
helaas
mensen hebben geeen kennis meer !
Ons Pesach offer het bleod van dhet Lam dat de dood buiten de deur hield.
Yeshua - Ha Tzafun
de Tamir Sterke en de Neelam , de verborgene

Zoek en je zult vinden !!
Hij klopt , laat Hem binnen in je hart,

dan gaat de rest vanzelf, de Heilige Geest zal je doen veranderen ! Je denkt dat je dan jezelf kwijt raakt . en het een saaie boel gaat worden , Integendeel !!!!
Je leven zal een prachtige invulling krijgen!

laat je niet ontmoedigen door allerlei regels gemaakt door mensen.
Het is geen reliegie het is een relatie, een verbond.!!!!

Als je alle passages leest uit de HS waar het woord "verbond" in staat naleest zul je misschien weten wat er van de meeste kansel wordt gepreekt met een andere nuance gebeurd ,dan Yeshua het oorspronkelijk had gewild.

Als je dit zult beseffen en je dan je wedergeboorte een kans geeft, zal Je verder groeien en de volle vreugde proeven in wat je hebt ontdekt.!!!!!
Geloof me deze zekerheid zal je zovel vreugde geven dat je zult vragen waarom kon ik dit niet eerder zien !
>>>>>>>

Om op zoek te gaan is het makkelijk verbanden te zien wanneer je een concordance gebruikt en zelf op zoek gaan . Want JIJ moet op zoek gaan en het niet door anderen laten voorkauwen !

http://www.biblegateway.com/keyword/?se ... chtype=all

Mattheüs 26:28
"Drink er allemaal uit", zei Hij. "Dit is mijn bloed, waarmee het nieuwe verbond wordt bezegeld. Het zal vloeien om vergeving van de zonden te bewerken.
Mattheüs 26:27-29 (in Context) Mattheüs 26 (Whole Chapter) Markus 14:24
"Dit is mijn bloed, dat voor vele mensen zal vloeien", zei Hij. "Het bezegelt het nieuwe verbond tussen God en de mens.
Markus 14:23-25 (in Context) Markus 14 (Whole Chapter)

* IVM predestinatie denk ik dat je het zo kunt uitleggen , dat YHWH ieder hart kent en ieder karakter, zodoende weet Hij ook wie er ook waarlijk naar Hem op zoek gaat. er zijn gewoon mensen die vinden al het spirituele niet belangrijk , die leven in het materiele en , daarvoor zal er ook weinig te beleven zijn wanneer straks al het stoffelijke voor hun op houdt zij hebben hun beloning hier al gehad !

May you be blessed with ears to hear and with eyes to see The Glory and The Salvation of YHWH!!!!
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 09 apr 2006 00:19

Nog even
Het is niet mijn bedoeling om mensen met mijn woorden te kwetsen!
maar wanneer de wortels dood zijn is het ook niet verwonderlijk te constateren dat de boom dan ook spoedig af zal sterven.
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 apr 2006 00:23

rafaell schreef:Ah we zijn het eens 8) Als je tenminste op lezen in de Bijbel doelt :P

Ook de Bijbel. ;)

p.s. goede zondag en gefeliciteerd met het kampioenschap dat zowel BZF als PSV morgen gaat behalen :wink:

Alvast bedankt! :P

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 apr 2006 00:24

Boekenlezer schreef:
Carl schreef:Het interessante is dat ook Paulus (aanTimotheus schrijft dat het Gods Wil is dat iedereen behouden wordt.

Dat laatste is een consequentie die ik er niet uit trek.
Ik had kort geleden, ongeveer één pagina terug, ook al zo'n soort tekst bij de kop: Ezechiël 18:23. Maar of Gods wil (θελημα in dit geval) ook met Gods besluit te vereenzelvigen valt, is natuurlijk de vraag. Sterker nog: dat lijkt mij duidelijk niet het geval.

En Efeze 1:11 dan (God werkt alle dingen naar de raad van Zijn wil)?

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 09 apr 2006 08:01

Op zich is er maar één conclusie mogelijk: als alle dingen geschieden naar Gods Wil, dan is alles wat gebeurt, Gods Wil. En ook dat is logisch, want wij zijn pas levende mensen doordat God van Zijn adem in ons geblazen heeft. (Gen. 2:7) Je zou dus kunnen stellen dat alles wat leeft een vorm van Gods Adem is. Er is letterlijk niemand anders dan de Ene.

Denk ook even aan de uitspraak van Jesus waarin Christus zegt: 'Ik ben de weg, de waarheid en het leven.'

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 09 apr 2006 08:48

klopt Carl, Jezus is het LEVEN.
En dat distantieert ons van YHWH, want WIJ zijn dood :)
what the soul hides, blood tells

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 apr 2006 13:59

salty schreef: en dan die predestinatie, waar ik het nu pas over hoorde !!!

weet je het zeker?! :P

sjonge, je zou er de moed bij verliezen; en dan de texten die er bij worden genoemd om het verhaaltje kloppend te maken, dus of je gelooft en je wordt zalig , of niet en dan ga je naar de hel , want daartoe bn je in feite zelf door Gods wil toe verdoemd. ....??????.
ERG ERG ERG

Daar komt het wel op neer ja.

Waar blijft dan de Genade, de Vrije wil ????Het kunnen kiezen .
de Verloren zoon kende zijn vaders genade en wilde weer terug! en Zijn vader had al die jaren op hem gewacht !

We hebben geen vrije wil meer die is geknecht door de zonde. (Psalm 14:2,3) Door de Wedergeboorte, wat de Heilige Geest werkt, geeft Hij die keus in je hart. (Johannes 3) (dit geloof ik zeker.)

Dit is dan weer aan de uitverkiezing verbonden --> dit gebeurd alleen bij de uitverkorenen. (Dit is allemaal besloten in de Raad des Vredes, ook een Verbond die in de Eeuwigheid gesloten is tussen de Goddelijke Personen. )

Vanwege de replacement theorie wordt er al geen eeuwen meer aandacht bersteed aan het woord "Verbond" = Covenant, (Brit )
maar alles wat met de relatie van YHWH en de mensen te maken heeft gebeurd door middel van Zijn Verbond.

De kerk heeft wel verbondenleer. De ene leert 2 verbonden (de zwaardere kerken zoals Gereformeerde gemeente, Gereformeerde gemeente in NL binnen en buiten verband etc.) en de andere 3 verbonden (hoofdzakelijk in de Christelijke Gereformeerde kerk), daar zijn al wat kerkscheuringen om geweest. :?
werkverbond - genadeverbond - verbond der verlossing/vrederaad.
Het probleem is dat zowel het Werkverbond als het Verbond der Verlossing nu niet bepaald helder in de Schrift staan.
Het genadeverbond, kun je vergelijken met het Abrahamverbond en later het Nieuwe verbond.
Hoe je dominee tegen de verbonden aankijkt bepaald ook hoe hij zal preken. Het hangt allemaal samen met elkaar.
De uitverkiezing uitpluizen en er een dogma van maken had nooit mogen gebeuren. Wie zijn wij om Gods besluiten na te gaan rekenen?
(snapjem :oops: :mrgreen: )

Je snapt denk ik zelf wel dat er niet zo snel iets zal veranderen in de zin van terug naar de Bijbelse verbondenleer!
Alle verbonden staan helder in de Bijbel --> met Israel gesloten. (except het Noachitisch verbond).
Ik geloof wel in de uitverkiezing, God heeft immers Israel uitverkoren.
Maar in die zin van: God heeft mensen uitverkoren, en de rest gaat verloren...

Dit is wel zeker:
Johannes 3: 16-18
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

de Persoon van YHWH die voor mensen zichtbaar werd om contact mee te hebben en die later als Yeshua-t- YHWH= de Redder ,verlosser YHWH
werd geboren om de verzoening tot stand te brengen en het Nieuwe Verbond tot stand te brengen !!! FOR ALL MANKIND, voor de hele mensheid, maar je moet het wel bereid zijn aan te nemen dan is dit het wat je vrijkoopt van de Eeuwige duisternis!!!
Want de mensen hadden het duister meer lief dan het Licht
Yeshua-t- YHWH = Het Licht der Wereld.
=
Het Symbool van de Menorah dat voor de Ark met Shechinah stond in de Tempel.

Dit wordt wel gebracht in de kerk.

Wie legt jullie nu nog uit
Hoe alle symbolen in Yeshua werden waargemaakt, ....
waarom de Tijden van YHWH niet mogen worden veranderdhelaas
mensen hebben geeen kennis meer !

Je bedoeld de Bijbelse feesten?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 apr 2006 14:32

Serenity schreef:klopt Carl, Jezus is het LEVEN.
En dat distantieert ons van YHWH, want WIJ zijn dood :)

Misschien klopt dat in een bepaalde zin als je jezelf afgescheiden voelt van God... Maar voor zover ik Carl ken voelt hij zich niet afgescheiden. :)

Het is niet God die zich afscheidt van de mens; waarom zou Hij? Heeft of had Hij van ons iets nodig wat wij hem niet (hebben ge)geven?

M.i. is het de mens die zich afscheidt van God of (weer) naar God toe gaat, al naar gelang zijn beeld van God of het leven in het algemeen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 apr 2006 14:35

Boekenlezer schreef:
Lalage schreef:
Boekenlezer schreef:Hoe ik Ezechiël 18:23 zou moeten combineren met zijn verwerping, weet ik niet. Hij is immers machtig genoeg om alle mensen te redden, en toch doet Hij dat niet. Dat probeer ik dan ook maar niet te beredeneren.

Ik geloof ook niet dat wij onszelf te bieden hebben aan JHWH. Alleen door Christus en door het geloof zijn wij aangenaam voor God. Als dat er niet bij gezegd wordt, landt het bij mij niet.

De oplossing: geloof dat Hij dat wel doet. Dan vallen er een heleboel puzzelstukjes op z'n plaats, is mijn ervaring ;)

Alverzoening dus? Maar waarom sprak juist Jezus dan het meeste over de hel? Dat zou dan kant noch wal raken!
Een voorbeeld waar ik zo aan dacht: En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel. (Mattheüs 10:28)
Wat valt er te vrezen als toch iedereen gered zou worden?

Zoals je in een ander topic hebt kunnen lezen sluiten 'alverzoeners' het bestaan van een hel absoluut niet uit. Het is nog steeds niet prettig om daar als ongelovige in te komen, het doet pijn, zoals het nu ook pijn doet voor ons als we bevrijd worden van onze zonden. Een tijdelijke straf is ook pijnlijk.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 apr 2006 14:36

Yael schreef:De uitverkiezing uitpluizen en er een dogma van maken had nooit mogen gebeuren. Wie zijn wij om Gods besluiten na te gaan rekenen?

Natuurlijk heeft dat wèl moeten gebeuren. Er moest duidelijkheid komen; een gedegen standpunt tegen o.a. de duivelse remonstrantse ketterijen! ;)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 09 apr 2006 14:38

Collateral schreef:
Yael schreef:De uitverkiezing uitpluizen en er een dogma van maken had nooit mogen gebeuren. Wie zijn wij om Gods besluiten na te gaan rekenen?

Natuurlijk heeft dat wèl moeten gebeuren. Er moest duidelijkheid komen; een gedegen standpunt tegen o.a. de duivelse remonstrantse ketterijen! ;)

:shock: :shock: :shock: :shock:

:mrgreen:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 apr 2006 14:41

Ja, dat was even schrikken he. :mrgreen:

Terug naar “Archief”