Die grenzen zijn niet meer realistisch:
Ik kan me niet voorstellen dat een Israelische leider tot zover zal terugtrekken, dat zijn nl. geen veilige grenzen. En daarbij verliest Israel dan een groot deel van z'n huidige grondgebied wat niet eens als ''bezet'' te boek staat.
Naast theorie heb je ook altijd nog de praktijk en zeker in dit conflict is het van belang dat je die niet uit het oog verliest.
Ik weet niet hoeveel belang Israel hecht aan goodwill, ik denk dat veiligheid hoger in het vaandel staat.
Die Arabische Israelisch hebben het altijd nog beter dan de Arabische Palestijnen. Als niet Jood kun je je zo wie zo moeilijk vestigen in Israel.
Daarbij schijnt het voor de christenen in de PA gebieden ook niet zo geweldig te gaan...
Vanzelf krijgt Israel daar dan weer indirect de schuld van...
Alle landen beroepen zich op hun veiligheid of op andere interessante zaken als zij tegen resoluties ingaan. Israel moet mijns inziens gewoon worden gehouden aan alles waaraan alle andere staten op deze planeet ook worden gehouden. Het is een gevaarlijke fabel te veronderstellen dat de huidige staat Israel meer of andere rechten zou hebben dan willekeurig welke andere staat dan ook.
Hmm vandaar dan wanneer ik zeg tegen mensen in mijn omgeving dat ik naar Israel hoop te gaan op vakantie: ''Israel???? ben je gek zo onveilig daar!''
Israel beroept zich mi. terecht op veiligheid. Iedereen die het nieuws gevolgt heeft de afgelopen jaren weet dat het geen fabel is dat Israel recht heeft zich te beschermen en haar burgers veiligheid te verschaffen. (Vandaar ook bv. dat veiligheidshek, die wordt niet voor jan doedel gebouwt..)
Het is voor ons Nederlanders ver van ons bed, maar ben benieuwd hoe de vlag er bij zal hangen als Nederland met Israeltoestanden te maken krijgt. Ik begrijp wel wat je bedoeld, dat Israel geen uitzonderingspositie moet krijgen, maar die creeert de VN wel door zoveel eenzijdige resoluties uit te vaardigen tegen Israel.
Info over de resoluties:
http://www.vecip.com/default.asp?load=index&id=41De hoogvlakte van Golan wordt bezet door Israel terwijl zij sinds 1943 eigendom is van Syrië (en daarvoor van Frankrijk) - toen bestond Israel nog niet eens. Als Israel werkelijk vrede wil, dan zal dit één van de gebieden zijn die het moet afstaan.
Gelukkig is teruggave van de Golanhoogvlakte niet aan de orde momenteel. Mijn punt daaromtrent heb ik al duidelijk proberen te maken.