Mooi gezegd Elbert.... goud dat wordt ingeblikt... zo zie ik het vaak. Of licht dat onder een korenmaar gestopt wordt....
Aan de andere kant vind ik dat men (als gereformeerden) niet kritiekloos over zou moeten stappen naar evangelische vormen en leringen. Want hoewel er veel van onze evangelische broeders en zusters valt te leren, zijn er soms ook verschillen die met de beste wil van de wereld niet overbrugbaar zijn. Die verschillen zitten vaak op het leerstellige vlak en regelmatig ook op het gebied van de geloofsbeleving. Ik denk daarbij aan antinomianisme, het Oude Testament van minder belang achten, opvattingen over de vrije wil, beleving van de heiligheid van God, verbond en verkiezing, enz. Wat dat betreft sluit ik me wel aan bij Boekenlezer. Maar ik heb me laten vertellen dat evangelischen er ook in alle soorten en maten zijn, dus kan dit beeld dat ik heb wellicht genuanceerd worden.
Overstappen naar andere leringen hoeft inderdaad niet... tenzij er dingen bij ons niet goed worden geleerd... en we moeten niet te makkelijk denken dat onze leer onfeilbaar is. Wat vormen betreft hoeven we ook niet evangelisch te worden, hoewel we ook daar kunnen kijken naar wat de bijbel zegt.... en dan vraag ik me af wat bijbelser is, hoe men daar zingt en aanbdit, of hoe het in eigen kerk gebeurt, met een strak gezicht en heel langzaam zingen hoe blij je wel niet bent....

We moeten daarbij ook heel erg oppassen met het veroordelen op basis van onze eigen traditie. Ik hoor zo vaak mensen zeggen: Wat ze daar doen is oneerbiedig, die mensen vergeten dat God een heilig God is. Maar waarom zeggen ze dat? Omdat ze zelf gewend zijn aan orgel, aan hele noten, aan zwarte pakken en rokken en hoeden, aan stilstaan tijdens het zingen.... Maar ik denk dat evangelische christenen minstens zoveel en misschien nog wel meer beseffen hoe heilig God is, hun vormen zijn dan ook bijbels prima te onderbouwen, bewegen bij aanbiddingsmuziek is iets wat ik in de bijbel terugvind, het verbergen van emoties bij het zingen niet, handen opheffen is bijbels, maar uit eerbied op hele noten zingen staat er niet in beschreven, allerlei muziekinstrumenten tot eer van God gebruiken doet men in de bijbel ook, allerlei andere geestelijke liederen zingen naast de psalmen (die ze in de evangelische kerk niet of weinig zingen helaas) is ook zo bijbels als het maar kan.... alleen maar psalmen zingen is onbijbels, want de bijbel roept ons op om ook nieuwe liederen voor Hem te zingen.
En zo kan ik bij meer dingen kanttekeningen plaatsen. Zien evangelischen het oude testament als onbelangrijk? Absoluut niet.... ze lezen er ook uit, preken er uit... maar plaatsen het wel in een, in mijn ogen gezond perspectief: Het verwijst allemaal naar Jezus Christus, die de wet en de profetieen vervulde. Vrije wil? Ze leren dat God mensen oproept tot bekering, dat Hij mensen oproept om Hem te dienen... En dat de mens daarin dankzij Jezus Christus, en dankzij Hem alleen, een keuze in heeft. Maar wel dat de mens die keuze heeft. De bijbel is op dat punt ook heel duidelijk. Denk aan al die oproepen tot bekering en specifiek noem ik even Deut 30 waarin God het zegt tegen Israel: Ik stel jullie voor een keuze tussen leven en dood, kies toch het leven. Het is zo bijbels als het maar kan, alleen ligt de focus iets anders. Niet: we kunnen uit onszelf niets, we kiezen uit onszelf tegen God... maar: Dankzij Christus kunnen we weer kiezen, laten we de goede keuze maken, ons bekeren. Niemand kan er van zeggen dat dit niet bijbels juist is.
Etcetera

Als je met die mensen in gesprek gaat merk je juist dat ze de bijbel centraal hebben staan en willen doen wat God van ze vraagt. Dan merk je dat er verschilen zijn, maar dat je wel hetzelfde doel hebt. Dat die verschillen niet ontstaan door het niet serieus nemen van de bijbel, het bewust bepaalde dingen aan je laars lappen etc. Maar dat die mensen ook met een oprecht hart God willen dienen en leven naar Zijn wil. En Zijn wil is niet alleen een tot in details perfecte leer vinden.... maar ook evangeliseren, gastvrij zijn, anderen helpen, verblijd zijn etc.