nieuw religie-forum beleid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2005 21:38

Ik discussieer liever niet over het geloof, ik ben liever in gesprek over het geloof. Het gaat mij niet om gelijk hebben of krijgen, het gaat om er iets van te leren. Al dat getrap tegen de H. Drievuldigheid, de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest, vind ik onnodig.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 sep 2005 21:45

kweet niet of je dat als getrap moet zien.
misschien meer als mensen die opzoek zijn naar de waarheid in de Schrift? daarbij je hoeft niet aan die discussie mee te doen of te lezen. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2005 21:47

Op zich kan ik daarmee inkomen, maar er zijn ook mensen zich buitengewoon trappend gedragen jegens bijvoorbeeld de kerk. Er lopen mensen rond die de kerk liever vandaag dan morgen zien verdwijnen. Fijn hoor, maar dat kan ook wel op een iets minder hardvochtige wijze worden gezegd. Vooral kwebbels als die Josh (weet je nog) en Boudewijn waren daar erg goed in.

En verder moet het eens een keer afgelopen zijn met die rare complottheorieën met al die lappen internettekst.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 06 sep 2005 21:48

zit wat in, maar dat hele getrap heeft me toch maar deze leerzame link opgeleverd: http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... is-een.htm

want met al dat getrap heb ik maar weinig tegenbewijzen gezien die niet ontkracht werden, en dat wankelt er toch iets.
Pas als er met goede tegenargumenten een waarheid wordt aangetoond heb je pas echt zekerheid, en sta je sterker in datzelfde geloof.

Erover praten en erover discussieren is in feite hetzelfde.
De Reformatie was bijvoorbeeld geen "erover praten", maar het was felle afzetting tegen de "vervloekte Roomse mis".
Stel dat we tot de ontdekking komen dat het principe "drie-eenheid" inderdaad fout is, dan zijn we best een heel eind. Ik ben inmiddels tot de ontdekking gekomen dat dat inderdaad zo is, maar dat de "drie-eenheid" op een andere manier wel bijbels schijnt te zijn. Check bijvoorbeeld die link, die best interessante dingen aanhaalt voor een soort van drie-eenheid, en dan nog grondtekstueel bijbels ook, uit het OT zelfs, niet alleen uit het minder betrouwbare NT.
Dat heeft wat mij betreft meer overtuigingskracht, en dan is het geen schoppen meer, maar een vriendschappelijk vijandige zoektocht naar de waarheid.
what the soul hides, blood tells

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2005 21:59

Zoals sommige mensen tekeer gaan tegen bepaalde zaken, vind ik niet normaal praten meer. Ik word hier thuis nogal eens gestalked door jehovahdames die tetteren tegen de drieeenheid. Wat je ook aanvoert, ze willen gewoon niet luisteren en als het niet in HUN Bijbelvertaling staat, dan klopt het allemaal niet.

Op Refoweb sluipen ook een paar van die fantasten rond.

André

Berichtdoor André » 06 sep 2005 23:35

Serenity schreef:.....uit het OT zelfs, niet alleen uit het minder betrouwbare NT.
Valt idd wel mee dat schoppen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 07 sep 2005 05:38

hehe dan doe je toch iets niet goed, want bij ons komen ze nooit meer :)
zodra ze eenmaal weten dat ze toch geen gehoor vinden, zullen ze het in hun database verwerken en zie je ze niet meer terug.
Ligt er trouwens ook aan waar je woont, als het sowieso al geen jehova'sgetuigen-stad is heb je minder kans dat je ze aan de deur krijgt. Gewoon verhuizen dus.

Kijk, daar wringt de schoen. Als dat al "schoppen" is, is er praktisch geen discussie mogelijk. Nee, het is inderdaad geen leuke uitspraak, maar ik zeg zulke dingen echt niet voor mijn plezier. Ik heb meer vertrouwen in het OT, omdat daar meer betrouwbare bronnen van gevonden zijn. De DodeZee-rollen toonden aan de de overlevering behoorlijk waterdicht was en dat het goed bewaard was gebleven. Van het NT heb ik die zekerheid niet, simpelweg omdat het jongere manuscripten zijn, en er bepaalde dingen bekend zijn als het gaat om wijzigingen, toevoegingen etc. Wie weet wat de R.K.-kerk in hun anti-leken-ijver allemaal voor dingen gedaan heeft met de geschriften. We moeten niet vergeten dat "de kerk" niet heeft kunnen sjoemelen met de DodeZee-rollen :)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 sep 2005 12:14

En dat een Joodse ''Sofeer'' betrouwbaar is, omdat het verboden is fouten te maken in het kopieeren van de Bijbelrollen.
Laatst gewijzigd door Yael op 07 sep 2005 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 sep 2005 12:43

Optimatus schreef: Vooral kwebbels als die Josh (weet je nog) en Boudewijn waren daar erg goed in.

haha ja Josh die zal ik niet zo snel vergeten nee :wink: in wat boudewijn schreef heb ik me meestal niet zo verdiept.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 14:14

Yael schreef:
Optimatus schreef: Vooral kwebbels als die Josh (weet je nog) en Boudewijn waren daar erg goed in.

haha ja Josh die zal ik niet zo snel vergeten nee :wink: in wat boudewijn schreef heb ik me meestal niet zo verdiept.
Inderdaad, onmogelijk lappen tekst in cursief, vet en gekleurde letters..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 sep 2005 14:25

Raido schreef:Inderdaad, onmogelijk lappen tekst in cursief, vet en gekleurde letters..

Ja, maar volgens mij niet per se in strijd met de twaalf artikelen. Ook Boudewijn zou dus door de enge poort refoweb binnen kunnen komen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2005 10:52

Maar in strijd met Nicaea, de oudste geloofsbelijdenis der Kerk.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 08 sep 2005 17:56

ik dacht dat de bijbel de belangrijkste bron was, geen extern geschrift ;)

maar ja, zoals je weet zijn er talloze kerkstromingen, en daarvan zijn er heel wat die ook niet aan allerlei dingen voldoen. Verschil en afwijking genoeg zeg maar.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 12 sep 2005 21:01

henkie schreef:
Serenity schreef:en zelfs ik heb toegang gekregen toen ik er uiteindelijk toch maar om vroeg...

zo strict is het niet lijkt het wel. En dan vraag ik me af: als het werkelijk zo strict was als het overkomt en achteraf alsnog gewoon een vage formaliteit zonder enige inhoud blijkt te zijn, waarom is het er nog dan?

Zelfs mensen die het in feite, als het er op aankomt, niet kunnen accepteren vanuit zichzelf kunnen er gewoon op komen.
:)

We gaan in dit geval uit van het goede in de mens ;-)
Mocht blijken dat er iemand toch niet volgens de regfels post dan is het einde verhaal. Of heb je liever dat je een soort proef af moet leggen voordat je kunt posten? :wink:

Voopr zover ikhet goed begrepen heb moet ik een soort proef afleggen.
Ook komt het wel eens voor (vanmiddag nog) dat een draadje waar ik volop aan mee doe op een open forum (zo'n forum waar ik ook op mag), door een moderator verplaatst wordt naar een gesloten forum (een forum waar ik niet op mag omdat ik weliswaar gek ben op de bijbel maar het nu eenmaal niet als Gods Heilig Onfeilbaar Woord zie) omdat hem dat beter lijkt.
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 12 sep 2005 21:10

dat is het leuke van het hele zaakje, je kunt je gewoon aanmelden, want hoewel de eisen behoorlijk hoog zijn, is de uitleg toch minder zwaar als het lijkt.

m.a.w. hoge eisen, maar in de praktijk kan elke serieuze filosoof die zich in religie interesseert zich wel aanmelden zonder gewetensproblemen te krijgen ;)

Terug naar “Archief”