Ten eerste zou ik willen opmerken dat jij ervoor moet oppassen de regel van 1 Tim.2:12 niet te overtreden. Het komt jou niet toe als het ware tussen God en een broeder te gaan staan en hem voor te schrijven wat God bedoelt. Net zo goed komt het een broeder niet toe de Heer voor te schrijven hoe de leer is. 1 Kor.11:3 werkt 2 kanten uit.
De opstelling van een zuster dient bescheidener te zijn. Je kan zeggen wat jij ervan vindt, en jouw mening is zeer belangrijk, maar jij hebt niet de autoriteit jouw mening dwingend op te leggen aan een broeder.
Ook al ben je het er niet mee eens, ik zal er niet aan meewerken dat jij 1 Tim.2:12 jegens mij overtreedt.
Op deze wijze bescherm ik mezelf op belangrijke wijze tegen dwaalleren (zie 1 Tim.2:14). Het religieuze leven in Nederland wordt beheerst door dwaalleren en ik heb het er al moeilijk genoeg mee daar doorheen te laveren.
De uitleg van jouw leesopdracht geeft blijk van een onjuist begrip.
De Heere Jezus maakt hier duidelijk dat het niet aan ons, mensen, is om te beoordelen of iets een straf van God is, of een beproeving, o.i.d.
Volgens mij maakt de Heer dat helemaal niet duidelijk. Hij zegt slechts dat niet ieder lichamelijk defect of onvolkomenheid het gevolg is van zonde. (De vragenstellers lieten Jezus niet de keuze voor een andere mogelijkheid dan dat zonde de oorzaak zou zijn. Daarmee gingen zij bijv. in tegen 1.Kor.11:3, aangezien zij Jezus hun antwoorden voorschreven.) Sommige van die gevallen bestaan slechts opdat een dienaar Gods hen kan genezen. Maar dus ook weer niet direct alle gevallen. Je hoort mij niet zeggen dat alle gevallen van kinderloosheid een straf zijn en evenmin, dat kinderloosheid altijd bedoeld is om de werken Gods in dit stel te openbaren zonder dat hun zonden ervoor de oorzaak zou zijn.
Begrijpelijkerwijs kijkt een kinderloos stel het liefst naar de laatste mogelijkheid, maar misschien kan het helpen die oogkleppen af te doen.
In de meeste gevallen is tandbederf het gevolg van snoepen, zijn geslachtsziekten het gevolg van bandeloosheid. Dat wil niet zeggen dat er niet andere oorzaken kunnen zijn.
Waar de medische wetenschap soms niet in staat is afdoende verklaringen voor een afwijking te geven zou de Bijbel uitleg kunnen geven. Oorzaken voor homofilie staan bijv. in Rom.1, de oorzaak voor plagen staat bijv. in Deut.28:58.
Hand.13:
11 En nu zie, de hand des Heeren [is] tegen u, en gij zult blind zijn, en de zon niet zien voor een tijd. En van stonde aan viel op hem donkerheid en duisternis: Uit het voorafgaande vers blijkt dat het verdraaien van de rechte wegen des Heren de oorzaak van deze blindheid is.
Had hij dat niet gedaan was hij waarschijnlijk niet voor straf blind gemaakt. Nu hij blind is kan hij de opheffing daarvan misschien bewerkstelligen door God welgezind te zijn en te stoppen met het verdraaien van Zijn rechte wegen.
Als hij hardnekkig vasthoud aan zijn gedragingen en dingen roept als zou God niet zo sadistisch straffen bestaat de mogelijkheid dat hij blind sterft.
Is poep van wilde eenden de oorzaak van de huidige vogelpest of sijpelt de wraak van God weg naar een volk wat Hem provoceert (Num.14:11-12)? Is de oplossing alle kippen binnenhouden of dient ons volk het homohuwelijk, de euthanasiewet e.d. ongedaan te maken?
Het is dus onbelangrijk te weten of iets een straf is voor iemand. God wil helemaal niet dat wij daar over nadenken.
NEE. Het is van cruciaal belang je gangen na te gaan en vast te stellen of je niet van het nauwe rechte pad bent afgeweken en op een ravijn afloopt.
Kl.3:
40 Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE.