Riska schreef:Maja de Bij schreef:Riska schreef:Ik zou niet graag de mensen de kost willen geven, die buiten de aardse kerken om, wel tot die Gemeente van Christus behoren.
Is er een gemeente van Christus buiten de aardse kerken (of, zo je wilt : aardse gemeenten, what's in a name) ? Waar dan? (en tweede quote:)
Maar wie tot geloof komt, die zich wel aan te sluiten bij een zichtbare gemeente of kerk
Ja, er is een Christelijke Gemeente buiten de kerken om. Dat zijn alle mensen die in Hem geloven en Hem dienen.
En iemand die gelooft dient zich niet aan te sluiten bij een zichtbare gemeente of kerk. Dat is niet de vereiste om tot de Gemeente van Christus te behoren. Heel iets anders is, dat je door samen te zijn met andere gelovigen, door de Heer samen te bidden en over Hem te zingen, gesterkt kunt worden in je geloof.
Juist. Je redding zal niet afhangen van de vraag of je lid was van een aardse kerkelijke gemeente. Ik ontken niet dat het belangrijk is maar nogmaals, je wordt niet gered omdat je naar een kerk gaat en je gaat niet verloren omdat je niet naar een kerk gaat. Kortom, iemand kan dus gered zijn, dus lid zijn van het Lichaam van Christus... de Kerk, alle gelovigen, allen die behouden worden. Nogmalas, ik ontken het belang van een plaatselijke gemeente niet, integendeel... maar je kan daarom niet zeggen: geen lid van een kerk, geen lid van de Kerk.
Maja, om het duidelijk te krijgen moet je denk ik goed nagaan wat de Kerk is... wat het verschil is met de kerken. Veel mensen denken: De Kerk is: alle kerken bij elkaar.... de kerk maar dan in het groot. Maar zo ligt het niet helemaal. Misschien maakt dat het wat mysterieus voor je.