Wat leert jouW kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 07 jul 2005 14:58

Je hoort binnen de gemeente van Christus, wanneer je tot geloof komt. Dit heeft m.i. niets te maken met in welke kerk je zit of lid bent.

even offtopic: ik irriteer me een beetje aan de spellingsfout in het onderwerp: het is jouW kerk en niet jou kerk....

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 jul 2005 15:08

Riska schreef:Ik zou niet graag de mensen de kost willen geven, die buiten de aardse kerken om, wel tot die Gemeente van Christus behoren.

Is er een gemeente van Christus buiten de aardse kerken (of, zo je wilt : aardse gemeenten, what's in a name) ? Waar dan?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 jul 2005 15:11

naomi schreef:Je hoort binnen de gemeente van Christus, wanneer je tot geloof komt. Dit heeft m.i. niets te maken met in welke kerk je zit of lid bent.

Helemaal mee eens. Maar wie tot geloof komt, die zich wel aan te sluiten bij een zichtbare gemeente of kerk. Dat bedoel ik.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2005 15:18

naomi schreef:Je hoort binnen de gemeente van Christus, wanneer je tot geloof komt. Dit heeft m.i. niets te maken met in welke kerk je zit of lid bent.

even offtopic: ik irriteer me een beetje aan de spellingsfout in het onderwerp: het is jouW kerk en niet jou kerk....
schaam.. maar ik heb het gewijzigd in jouW kerk hoor :mrgreen:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jul 2005 15:19

Maja de Bij schreef:
Riska schreef:Ik zou niet graag de mensen de kost willen geven, die buiten de aardse kerken om, wel tot die Gemeente van Christus behoren.

Is er een gemeente van Christus buiten de aardse kerken (of, zo je wilt : aardse gemeenten, what's in a name) ? Waar dan? (en tweede quote:)
Maar wie tot geloof komt, die zich wel aan te sluiten bij een zichtbare gemeente of kerk

Ja, er is een Christelijke Gemeente buiten de kerken om. Dat zijn alle mensen die in Hem geloven en Hem dienen.
En iemand die gelooft dient zich niet aan te sluiten bij een zichtbare gemeente of kerk. Dat is niet de vereiste om tot de Gemeente van Christus te behoren. Heel iets anders is, dat je door samen te zijn met andere gelovigen, door de Heer samen te bidden en over Hem te zingen, gesterkt kunt worden in je geloof.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 07 jul 2005 15:23

Raido schreef:

schaam.. maar ik heb het gewijzigd in jouW kerk hoor :mrgreen:

Dank u zeer vriendelijk. Dit heeft mijn irritatieniveau enigszins doen dalen.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 07 jul 2005 15:32

offtopic: ik kan het niet laten, maar het is zich ergeren aan, en iets irriteert je. Je irriteren aan is foutief. Het werkwoord is niet wederkerend...
Laatst gewijzigd door RECI-TATIVO op 07 jul 2005 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 07 jul 2005 15:34

You're absolutely right! Haha.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Grappig.
Ze zeggen dat dit soort fouten rotterdams zijn, dus onder dat smoesje verschuil ik me bij deze...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2005 18:52

Ik wilde het niet zeggen... :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jul 2005 20:32

Maja de Bij schreef:

Helemaal mee eens. Maar wie tot geloof komt, die zich wel aan te sluiten bij een zichtbare gemeente of kerk. Dat bedoel ik.

Mits hij ervan overtuigd is dat dat de ware kerk is waar hij zich op grond van Gods Woord en de belijdenisgeschriften bij moet voegen. Persoonlijk denk ik dat er ook een grote kerk is buiten het instituut kerk. Een verstrooide gemeente zeg maar.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 08 jul 2005 06:59

Ik geloof alleen niet dat de ware kerk (met een kleine letter k) bestaat.
Iniedergeval is dat niet 1 bepaalde kerkrichting.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jul 2005 07:10

naomi schreef:Ik geloof alleen niet dat de ware kerk (met een kleine letter k) bestaat.
Iniedergeval is dat niet 1 bepaalde kerkrichting.

Ben ik voor de verandering eens met je eens.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2005 09:54

Maja de Bij schreef:
Riska schreef:Dat hangt er dus vanaf wat je onder Kerk of kerk verstaat.
Wat Marnix probeert duidelijk te maken is, dat je niet tot de kerk - als instituut - kan behoren, maar omdat je gelovig bent en de Heer wil dienen, wel tot de Kerk = Gemeente van Christus behoort.

Ik begrijp Marnix denk ik wel goed. Ik ben het alleen niet helemaal met hem eens. Ik geloof dat de Heere zijn kinderen uit alle kerken verzamelt, zelfs uit de mijne. Maar een Kerk buiten de kerk klinkt me een beetje mystiek in de oren. Want als je gelooft dat het Woord vlees is geworden, is er niets op tegen om ook te geloven dat de Kerk een instituut is geworden. Toch?

De Kerk is geen instituut geworden. De Kerk bestaat onder andere uit allerlei kerken/gemeenten die een instituut zijn geworden. Dat is wel even wat anders. Misschien zal het wat minder mystiek worden als je de zaken omdraait. Denk eens niet aan de Kerk (een Kerk kan niet) dat is: Allerlei christenen uit verschillende kerken, plus christenen die geen lid zijn van een gemeente. Maar die dus wel bij het Lichaam van Christus, dat van de Here is (=kerk) horen.

De Kerk is geen instituut geworden. Hij is niet op een bepaalde plaats gevestigd maar van alle tijden en plaatsen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2005 10:00

Riska schreef:
Maja de Bij schreef:

Is er een gemeente van Christus buiten de aardse kerken (of, zo je wilt : aardse gemeenten, what's in a name) ? Waar dan? (en tweede quote:)
Maar wie tot geloof komt, die zich wel aan te sluiten bij een zichtbare gemeente of kerk

Ja, er is een Christelijke Gemeente buiten de kerken om. Dat zijn alle mensen die in Hem geloven en Hem dienen.
En iemand die gelooft dient zich niet aan te sluiten bij een zichtbare gemeente of kerk. Dat is niet de vereiste om tot de Gemeente van Christus te behoren. Heel iets anders is, dat je door samen te zijn met andere gelovigen, door de Heer samen te bidden en over Hem te zingen, gesterkt kunt worden in je geloof.

Juist. Je redding zal niet afhangen van de vraag of je lid was van een aardse kerkelijke gemeente. Ik ontken niet dat het belangrijk is maar nogmaals, je wordt niet gered omdat je naar een kerk gaat en je gaat niet verloren omdat je niet naar een kerk gaat. Kortom, iemand kan dus gered zijn, dus lid zijn van het Lichaam van Christus... de Kerk, alle gelovigen, allen die behouden worden. Nogmalas, ik ontken het belang van een plaatselijke gemeente niet, integendeel... maar je kan daarom niet zeggen: geen lid van een kerk, geen lid van de Kerk.

Maja, om het duidelijk te krijgen moet je denk ik goed nagaan wat de Kerk is... wat het verschil is met de kerken. Veel mensen denken: De Kerk is: alle kerken bij elkaar.... de kerk maar dan in het groot. Maar zo ligt het niet helemaal. Misschien maakt dat het wat mysterieus voor je.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 jul 2005 10:10

Marnix schreef:christenen die geen lid zijn van een gemeente.

Tis haast een nieuw topic waard of deze zin zichzelf tegenspreekt.

De Kerk is geen instituut geworden. Hij is niet op een bepaalde plaats gevestigd maar van alle tijden en plaatsen

We geloven toch dat God de geschiedenis is ingekomen?
Ik snap je moeite hiermee wel, maar als je gelooft dat een Timmerman in Nazareth de eeuwige Zoon van God bleek te zijn, waarom kan de Kerk (met hoofdletter) dan niet gewoon in het telefoonboek staan?

Terug naar “Archief”