Stelling : Zelfmoord

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pauline

Re: Zelfmoord III

Berichtdoor Pauline » 15 sep 2008 21:34

Yrrfur schreef:Er zijn natuurlijk wel meer mensen die zichzelf terugzien. Bij mij moet dat puntje dan nog bij het paaltje komen, en omdat het mezelf door mijn situatie niet veel kan schelen zal ik daar niet zelf voor zorgen. Ik zal niet zelf op een psycholoog ofzo afstappen, het enige wat ik misschien zelf zou doen is zelfmoord plegen want dat vind ik toch nog steeds de beste uitweg.

Hoi Yrrfur

Volgens mij vind jij prediker wel een mooi boek in de bijbel.

Lees het maar eens.
Hier kan je het ook vidnen als je geen bijbel hebt:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=Pred&id18=1&pos=0&set=10&l=nl

Salomo heeft dat boek geschreven en toen ik depressief was kon ik me echt helemaal in zijn gedachtengang vinden.

´lucht en leegte, zegt Prediker. lucht en leegte, ales is leegte´

lees het maar eens

Ik hoop echt dat je Jezus mag leren kennen.
Want Hij huilt echt omdat jij je zo voelt en omdat je zo denkt.
Hij kan je helpen. Vraag het Hem maar eens :wink:

Veel liefs en sterkte, Pauline

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 sep 2008 22:29

En toch, voor sommige mensen is zelfmoord het enige 'redmiddel'. Er is tegenwoordig een hulperverleningsinstantie die niet meer alleen zegt: nee, geen zelfmoord, zoek hulp, doe wat aan je depressie' maar die gewoon alleen luisteren naar mensen met zelfmoordgedachten. Dat schijnt veel beter te helpen dan al die hulpverleners die willen helpen. Ik weet even niet meer hoe de instantie heet, maar ik vind het een goed initiatief. Ik denk dat er teveel geroepen wordt dat zelfmoord geen oplossing is. Ik denk dat als je echt zo depressief bent (of in sommige gevallen een andere psychiatrische diagnose), je daar weinig aan hebt.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Riska

Berichtdoor Riska » 16 sep 2008 06:50

Ik ken iemand die zegt: "Als het zover is, wil je mij dan bellen, al is het midden in de nacht?"
Het heeft ertoe geleid dat zeker al twee mensen er nooit toe zijn gekomen.

En MissF, je hebt gelijk. Zeker bij sommige psychische ziekten, waardoor er ook een vorm van ondragelijk lijden ontstaat, kun je zelfdoding niet veroordelen. Het komt er op den duur toch van.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 16 sep 2008 08:19

Zelfmoord veroordelen kan denk ik gewoon niet, zelfmoord doe je niet als je nog andere oplossing ziet. Maar als iemand erover denkt is goede hulpverlening natuurlijk iets wat iemand nodig heeft en dan is het idd supergoed als de hulpverlener gewoon luistert, begrip heeft. Juist dan ziet zo iemand dat wat hij zegt wel waarde heeft en dat hij er, ook met zijn negatieve gedachten er mag zijn. Vervolgens kan je vast wel wat gaan doen om diegene van zijn plannen af te brengen.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 sep 2008 08:49

Als nou eens het woord zelfmoord gewijzigd wordt in zelfdoding.
Voor nabestaanden is dat echt van groot belang. En iemand kan zichzelf niet vermoorden, maar wel bij zichzelf het leven beëindigen.
Het toevoegsel 'moord' maakt het een criminele daad en dat is bepaald niet het geval.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 16 sep 2008 09:22

Er is een verschil tussen zelfmoord (suicide zoals ik het liever noem) en zelfdoding...
zelfdoding gebeurd zonder dat de wil er was om te overlijden, neem bijv een autistisch jongetje dat aan het uitproberen was hoe lang hij een zak over zn hoofd kon doen.
Maar ik ben het met je eens dat de term zelfmoord niet prettig klinkt!
PaSaP Hoogh!!

hermienn95
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hermienn95 » 16 sep 2008 15:21

MissF zegt:

Ik denk dat er teveel geroepen wordt dat zelfmoord geen oplossing is. Ik denk dat als je echt zo depressief bent (of in sommige gevallen een andere psychiatrische diagnose), je daar weinig aan hebt.

Ik ben het helemaal met je eens! Als je het helemaal gehad hebt, op de wereld en met de wereld, en je ziet alleen nog maar de slechte dingen, dan denk je er niet aan hoe het na die dood gaat, dan denk je ook niet aan je na bestaanden die dan verdriet hebben, en dan heb je er HELEMAAL niets aan als ze zeggen: waarom doe je het dan? je ouders houden toch van je? en je vrienden? DAAR HEB JE TOTAAL NIETS AAN!
zelf ben ik er voor naar een psygoloog geweest, en wat hij deed heb ik tot ter gronde toe gewaardeerd. toen ik er kwam was het ook niet van: de bijbel zegt dit, de bijbel zegt dat, want daar heb je ook niets aan, het was ook nietL je ouders enga zo maar door, hij luisterde, en het kwam over of hij mij ECHT begreep. dat doet een mens met zulke gedachten onzettend veel: het gevoel dat je begrepen word kan grote wonderen doen!
blijf zoals je bent, er zijn al zoveel anderen!

Yrrfur
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Zelfmoord IV

Berichtdoor Yrrfur » 16 sep 2008 16:05

Ik reageer even op het bericht van Pauline.

Ik denk niet dat dat mij zal gaan helpen. Ik ben een atheïst en heb waarschijnlijk een heel andere levensfilosofie dan de meesten hier. Ik ben wel van plan om een keer te bijbel te lezen, maar om andere redenen. Ik voel me ook niet aangetrokken tot het christendom, ik voel me juist meer angetrokken door bepaalde leren en filsofiën zoals nihilisme, existentialisme, boeddhisme en ook modern Satanisme. Ik neem aan dat jullie wel het verschil kennen tussen klassiek Satanisme (waarin ik slechts geïnteresseerd ben) en de moderne variant. De moderne variant is lastig te beschrijven en kan flink verschillen per individu maar het is meestal gebasseerd op indivualisme.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 16 sep 2008 16:27

nee ik ken het verschil daartussen niet.
niets wat met het satanisme te maken heeft interesseert me.

maar goed, dat terzijde.

toch denk ik dat je het een mooi boek vind.
zou het toch maar eens lezen:-) en dan mag je zeggen dat je het niks vind. niet van te voren. ok? :mrgreen: salomo was ook gewoon mar een mens he. hij heeft dat boek geschreven.. dacht je soms dat mensen in de bijbel niet depressief waren?
of inzagen dat het meeste niet meer was dan lucht en leegte?

Yrrfur
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Zelfmoord V

Berichtdoor Yrrfur » 16 sep 2008 16:52

Ik denk dat ik het wel mooi vind hoor. Ik heb een oude bijbel van mijn opa (uit achttien nog wat) en ik houd van oude literatuur enzo. Ook vind ik de verhalen mooi, maar waarschijnlijk anders mooi dan een christen. Maar toch, toch betwijfel ik nog of het zal helpen (maar dat heb ik bij alles).

En depressie (en dus ook zelfmoord) is gewoon heel menselijk. Door onze intelligentie zijn wij in staat om over dingen na te denken waar geen dier over na kan denken. De mening van het leven, wat is er na de dood, en dat soort dingen. Voor sommigen mensen pakt dit slecht uit in een depressie.

hermienn95
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hermienn95 » 16 sep 2008 17:53

Je zei dat Depressie een heel menselijk iets is.. ik denk niet dat ik het daar mee eens ben. zoals MissF zijn er mensen die dus heel positief kunnen leven, en mensen mey een standaard leven(die zijn er heeel veel!) leven ook niet in een depressie. Kijk.. Sagarijnig zijn, en een depressi hebben op de manier die jij hebt is anders hea! dat verschil is er gewoon! Ik denk ook, als ik dat in jou vorm mag zeggen, ik zou goed genieten van de tijd die jke nog krijgt van Onze God, Ik zou genieten van het leven en je niet door depresive gevoelens laten verpletteren. zelfmoord is heel definitief, En.. zoals jij leeft.. je kan dan genieten van het leven op de manier dat jullie dat doen! ik bedoel het niet verkeerd, maar is zelfmoord dan niet heel erg ver gezocht? dan zal ik je nu eens wat gaan zeggen, en dat zal waarschijnlijk iedereen zeggen: wat kun je later wel niet allemaal bereiken? Lieve meid, kind, huis, baan.. Zo rooskleuritg is het jammer genoeg niet allemaal, maar denk je eens in! jij wil er een eind aan gaan maken! dat zou ik toch niet snel doen! ik bedoel.. ik heb in dezelfde gedachten geleeft, en nu ik er uit ben, snap ik zelf niet meer wat ik gedacht heb! hoe kan ik dcht gedaan hebben?
blijf zoals je bent, er zijn al zoveel anderen!

Riska

Berichtdoor Riska » 16 sep 2008 18:17

Een depressie is niet: sacherijnig zijn, negatief denken en doen.
Een echte, diepe depressie is: niet uit je bed kunnen komen - want: wat heeft het voor zin. Is geen eetlust hebben, slapeloze nachten, is leven in een dikke grijze mist, waar geen lichtje doorkomt.
Een depressie is - ik hoor het Prins Claus nog zeggen - het ergste wat een mens kan overkomen.
Genieten wij van het feit dat het vandaag niet regent, maar de zon schijnt. Iemand in een depressie ziet die zon niet. Het dringt allemaal niet meer door. Het is een zeer ernstige psychische ziekte.
En iemand die nog plannen maakt zit niet in de diepste depressie, maar heeft hooguit depressieve gevoelens.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 17 sep 2008 12:44

@Yrrfur

Als je jezelf echt ziet als een nihilist, dan kan ik je aanraden om eens wat van Nietzsche en zijn visie op dood en leven te lezen. Als je je meer aangetrokken voelt door Existentialisme, kijk dan is bij Sartre ('Over het existentialisme' is een aanrader). Beide zeggen dat je ten volle moet leven, en je eigen keuzes moet maken.

Er is een verschil tussen zelfmoord (suicide zoals ik het liever noem) en zelfdoding...
zelfdoding gebeurd zonder dat de wil er was om te overlijden, neem bijv een autistisch jongetje dat aan het uitproberen was hoe lang hij een zak over zn hoofd kon doen.
Maar ik ben het met je eens dat de term zelfmoord niet prettig klinkt!

Over het onderscheid zelfdoding en zelfmoord; ik denk dat je in een groot aantal gevallen die volgens deze definitie zelfmoord zijn, toch kunt spreken van zelfdoding. Kan iemand die zo diep in de put zit door een depressie of wat dan ook wel een rationele beslissing voor de dood nemen?
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 17 sep 2008 16:02

Riska schreef:En iemand die nog plannen maakt zit niet in de diepste depressie, maar heeft hooguit depressieve gevoelens.

Zoals je het nu zegt klinkt het wel dat als je pas echt pogingen doet depressief bent. Er zijn ook vormen van depressie dat je wel plannen maakt en bedenkt terwijl je dat eigenlijk toch nog niet wilt. Maar ook slapeloze nachten hebt, niks positiefs meer kunnen zien, ect. MAar okay het is nog niet het ergste geval.
Leef je droom.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 sep 2008 16:10

Loucom schreef:
Riska schreef:En iemand die nog plannen maakt zit niet in de diepste depressie, maar heeft hooguit depressieve gevoelens.

Zoals je het nu zegt klinkt het wel dat als je pas echt pogingen doet depressief bent. Er zijn ook vormen van depressie dat je wel plannen maakt en bedenkt terwijl je dat eigenlijk toch nog niet wilt. Maar ook slapeloze nachten hebt, niks positiefs meer kunnen zien, ect. MAar okay het is nog niet het ergste geval.

Ik bedoel het anders.
Niet: plannen maken om het leven te beëindigen, maar plannen maken om iets in het leven te doen. Zoals hierboven wordt aangegegeven nog de Bijbel te willen lezen, nog zich te willen verdiepen in ...

Terug naar “Archief”