Glad ijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 apr 2005 14:39

jas schreef: Ja ik moet zeggen, ik heb dat helemaal niet, dat wettische van niets doen op zondag. Ik ga rustig een uitgebreide wandeling maken, of gezellig met mn vrouw ergens naar toe rijden, of zelfs een museum bezoeken. Zal best wel choquerend zijn voor sommigen.

Dat wettische heb ik trouwens ook niet hoor, jas. Maar ik kies er bijvoorbeeld wel voor om zondag niet op internet te gaan, omdat ik dan eindelijk tenminste een dag er niet op zit... (ik vind het best als je dat doet --> absoluut geen bezwaar)

Wandelen vind ik ook heerlijk (afgelopen zondag nog 7 kilometer), ergens naartoe rijden kan ook heerlijk zijn, maar tegen een museum heb ik wel m'n bezwaren... Er zijn mensen die voor je moeten gaan werken --> ontkracht je nu je eigen beweringen niet van andere topic's?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 18:28

Marnix schreef:Broeder! Wat vertelt u me nou?! :)

:shock:

Ach het is geoorloofd goed te doen op zondag, en de zondag is er voor de mens en niet andersom :)

Maar ik meende me uit een andere discussie te kunnen herinneren dat jij veel moeite hebt met het feit dat anderen voor je moeten werken op zondag. Of laat mijn geheugen me nu even in de steek en ga ik nu dingen denken die helemaal niet kloppen?

Je hebt gelijk als je zegt dat ik daar niet volledig consequent in ben. Ik zou zelf niet gaan werken op zondag, ook niet in een museum. Het werken op zondag is dan ook vooral een zaak van degene die de arbeid moet verrichten. Die keus maakt diegene dus om dat wel of niet te doen. Mijn afweging om te gaan of niet te gaan is niet dat iemand voor mij op zondag arbeid moet verrichten, maar of ik als christen op zondag een museum mag bezoeken. Het antwoord daarop is ja. Er is nog een reden, maar die vertel ik hier niet omdat die veel te veel van mij persoonlijk bloot geeft. Misschien pb dan, als je er nieuwsgierig naar bent laat je het maar weten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2005 01:06

Ik ben er wel nieuwsgierig naar inderdaad.

Vooral omdat ik het op dit punt met je eens ben... en omdat ik weet dat een heleboel mensen het op dat punt niet met ons eens zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 apr 2005 08:49

Zoals ik dus. Ik ben het er pertinent mee oneens. Uiteraard mag je best een museum bezoeken. Alleen is het nadeel dat er dan mensen voor o.a. jou aan het werk zijn waardoor het dus niet geoorloofd is.
Kijk, als er nou een museum zou zijn waar geen mensen hoeven te werken, zou het zomaar kunnen dat je me tegen zou komen op zondag daar.

Het is toch niet voor niets dat toen God de wereld schiep Hij één dag rustte? Hij vraagt van ons om één dag te rusten en bezig te zijn met zaken van eeuigheidsbelang. Een dag om Hem te loven en te prijzen. Een dag van God.
En dan proberen wij er weer direct een dag van de mens van te maken.

Maar ja, er is niets nieuws onder de zon. God heeft het ook al in de 10 geboden moeten opnemen omdat het toen waarschijnlijk al verwaterde :(

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 apr 2005 09:17

Mag je dan wel een museum bezoeken als je er kunt evangeliseren? Dus met het doel om er te gaan evangeliseren... ik noem maar wat...
Afbeelding

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 apr 2005 11:17

Ik krijg spontaan braakneigingen.

Evangeliseren wordt te pas en te onpas gebruikt om maar iets te mogen/kunnen doen.

Feit: ik heb nooit, nooit maar dan nog nooit iemand in een museum zien/horen evangeliseren.
Afijn, ik kom er dan ook nooit...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 apr 2005 11:33

PeterD schreef:Zoals ik dus. Ik ben het er pertinent mee oneens. Uiteraard mag je best een museum bezoeken. Alleen is het nadeel dat er dan mensen voor o.a. jou aan het werk zijn waardoor het dus niet geoorloofd is.
Kijk, als er nou een museum zou zijn waar geen mensen hoeven te werken, zou het zomaar kunnen dat je me tegen zou komen op zondag daar.

Hoe kun je een museum bezoeken als je 6 dagen moet werken? Dat kan alleen op zondag dan. Als je dit doortrekt is het dus voor christenen onmogelijk een museum te bezoeken.
Ik snap best dat jij het er mee oneens ben. Ik doe het ook liever niet maar soms kan het gewoon niet anders. Ik ervaar dat soms best als zonde maar ik zit in een positie dat ik soms op zondag naar een museum moet. Ik ga je verder niet vertellen waarom, je hebt er toch geen boodschap aan.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 apr 2005 12:10

Mmm, ik denk met jullie mee, maar verzinnen jullie eens nog meer hele goeie argumenten!
Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 apr 2005 13:21

jas schreef:
PeterD schreef:Zoals ik dus. Ik ben het er pertinent mee oneens. Uiteraard mag je best een museum bezoeken. Alleen is het nadeel dat er dan mensen voor o.a. jou aan het werk zijn waardoor het dus niet geoorloofd is.

Hoe kun je een museum bezoeken als je 6 dagen moet werken? Dat kan alleen op zondag dan. Als je dit doortrekt is het dus voor christenen onmogelijk een museum te bezoeken.
Ik snap best dat jij het er mee oneens ben. Ik doe het ook liever niet maar soms kan het gewoon niet anders. Ik ervaar dat soms best als zonde maar ik zit in een positie dat ik soms op zondag naar een museum moet. Ik ga je verder niet vertellen waarom, je hebt er toch geen boodschap aan.

Beste Jas, ik ga hier inhoudelijk niet op in maar ik vind dit hetzelfde principe als sporten op zondag....
Als je echt tegen deze zondagbestedingen, ontheiliging dus bent, ga je m.i. op vrije ADV, of feestdagen naar een museum...
Anders klinkt het voor mij als goed praten....zo van, ja ik weeeet het is zonde maar ja het kan niet anders.....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 apr 2005 15:05

essieee schreef:
jas schreef:

Beste Jas, ik ga hier inhoudelijk niet op in maar ik vind dit hetzelfde principe als sporten op zondag....
Als je echt tegen deze zondagbestedingen, ontheiliging dus bent, ga je m.i. op vrije ADV, of feestdagen naar een museum...
Anders klinkt het voor mij als goed praten....zo van, ja ik weeeet het is zonde maar ja het kan niet anders.....

Ik praat niks goed. Als God vindt dat ik schuldig ben, ben ik schuldig. Het is een gevolg van mijn vroeger leven wat ik mee moet dragen. Ik kan niet anders.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2005 16:32

Tja... Jas, je kan altijd nog emigreren... er zijn heel wat landen waar ze er net zo tegenaan kijken, waar dat wel op zondag kan.

Het is puur de nederlandse cultuur en hoe hier de zondag altijd is opgevat, waar dit vandaan komt... met het smoesje: Je laat anderen voor je werken. Terwijl dat niet zo is, anderen maken de keuze om op zondag te werken en komen daarom op hun werk... niet omdat jij er die dag heen gaat. Daarnaast is het bijbels maar de vraag of de zondag nog wel zo is als de sabbath was, of was dat maar een schaduw van de dingen die komen gingen? Als er niks veranderd is, waarom dan op zondag de rustdag vieren? Het geeft al aan dat het niet hetzelfde meer is als vroeger... En het is dan ook wel opvallend dat zoveel christenen in de wereld dit anders opvatten dan de christenen uit de nederlandse traditionele kerken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 apr 2005 20:34

Marnix schreef:Tja... Jas, je kan altijd nog emigreren... er zijn heel wat landen waar ze er net zo tegenaan kijken, waar dat wel op zondag kan.

Het is puur de nederlandse cultuur en hoe hier de zondag altijd is opgevat, waar dit vandaan komt... met het smoesje: Je laat anderen voor je werken. Terwijl dat niet zo is, anderen maken de keuze om op zondag te werken en komen daarom op hun werk... niet omdat jij er die dag heen gaat. Daarnaast is het bijbels maar de vraag of de zondag nog wel zo is als de sabbath was, of was dat maar een schaduw van de dingen die komen gingen? Als er niks veranderd is, waarom dan op zondag de rustdag vieren? Het geeft al aan dat het niet hetzelfde meer is als vroeger... En het is dan ook wel opvallend dat zoveel christenen in de wereld dit anders opvatten dan de christenen uit de nederlandse traditionele kerken.

Ja zo denk ik er ook over. Ik kies er voor om niet te werken op zondag. Zondag is een dag van de dienst aan God in de 1e plaats en daarnaast van tot rust komen. Het bezoeken van musea op zondag heeft niet mijn voorkeur. Er is echter geen andere keus. Ik ga nl. niet voor mezelf naar het museum. Wat het werken betreft, ik laat niemand voor mij werken. Het is in Nederland toegestaan om zondagsarbeid te weigeren, behoudens sommige branches zoals horeca. Daar kiest men dus zelf voor. Als iedereen besluit niet meer op zondag te werken vind ik het ook goed en kan ik dus niet meer naar het museum. Dat is niet jammer, dat is niet fijn, dat is gewoon een feit.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 apr 2005 21:32

Ik denk dat ik je een beetje volg, jas. Maar ik heb nog eens over dit onderwerp na zitten denken, maar waarom staat er overal in het NT dat de wet is afgeschaft. En dat de wet dient om ons te laten zien dat we schuldig zijn... En ik krijg nu niet echt het idee dat ik zondig ben als de wet zegt: 6 dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen. Is ook niet echt een verbod ofzo, terwijl met Jezus sterven de wet eigenlijk is afgeschaft...

Mmm, over dat museum... ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk wel dat ik de redenatietrant een beetje begrijp...
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 apr 2005 21:56

frekje schreef:Ik denk dat ik je een beetje volg, jas. Maar ik heb nog eens over dit onderwerp na zitten denken, maar waarom staat er overal in het NT dat de wet is afgeschaft. En dat de wet dient om ons te laten zien dat we schuldig zijn... En ik krijg nu niet echt het idee dat ik zondig ben als de wet zegt: 6 dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen. Is ook niet echt een verbod ofzo, terwijl met Jezus sterven de wet eigenlijk is afgeschaft...

Mmm, over dat museum... ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk wel dat ik de redenatietrant een beetje begrijp...

er zit nog veel meer achter maar dat wil ik hier niet kwijt.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 apr 2005 22:01

jas schreef:er zit nog veel meer achter maar dat wil ik hier niet kwijt.

Ik heb je eerdere posts ook gelezen, en ik begrijp dat het diep gaat... laat maar ook dan...
Afbeelding

Terug naar “Archief”