In de Hemel geen herkenning?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2005 18:14

Ik weet niet wat beeldspraak is en niet. In ieder geval geloof ik niet in een nieuwe hemel met die stad, maar in een nieuwe aarde waar de Hemel op aarde zal zijn, want dat is het beeld dat duidelijk naar voren komt.

Of er echt gouden straten zijn? Ik weet het niet.... maar het is er wel heel erg mooi en gaaf, dat weet ik zeker.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 02 nov 2005 10:14

Raido schreef:Dus jullie geloven in een echte hemel met goude straten en poorten van glas?

Ja en amen, waarom zou het er niet zijn?
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 nov 2005 12:05

Raido schreef:Dus jullie geloven in een echte hemel met goude straten en poorten van glas?

alsjeblieft niet... :oops: sorry dat ik het zeg. maar hoop toch echt dat dat beeldspraak is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 nov 2005 12:22

amigo schreef:

Omdat het beeldspraak is, God is een Geest die woont niet in een stad. Je kunt het ook zien aan de cultuur, de Hel (de naam van een Noorse God) wordt voorgesteld als een afgrond waar het rook, smeult en vuur is. Zo zag de vuilnisbelt in Jeruzalem en namelijk uit.

2000 jaar later verteld Johannes in geuren en kleuren hoe het hemelse Jerzulem er in zijn visioen uit zag, het ultieme mooie van zijn voorstelling door de Geest, gouden straten, iedereen zingt met gouden harpen, tempel in het midden van de stad, paarlen poorten.. Allemaal voorstellingen van de rijkdom van God en het Geloof.

De Hel is de plek waar God niet is en in jou geest de projectie is van dat wat God voelde over jou zonden (die intense pijn) en je zult als je zonder Hem sterft eeuwig weten dat die mensen die over God spraken gelijk hadden (extreem 'verdriet').. wening en knersing van je tanden (symbool voor pijn en verdriet)..

De Hemel is daar waar God is, dan worden wij in Hem opgenomen, en zullen wij eeuwig bij Hem zijn, eeuwig geluk, eeuwig weten dat de Zoon voor onze zonden stierf.. Onze dominee zegt wel eens dat mensen die zeggen dat ze naar de Hemel willen en niet graag in de kerk zitten niet echt bekeerd zijn (oordeel niet lieve man) omdat de Hemel het eeuwig kerk zal zijn..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 02 nov 2005 13:12

Raido schreef:
amigo schreef:

Omdat het beeldspraak is, God is een Geest die woont niet in een stad. Je kunt het ook zien aan de cultuur, de Hel (de naam van een Noorse God) wordt voorgesteld als een afgrond waar het rook, smeult en vuur is. Zo zag de vuilnisbelt in Jeruzalem en namelijk uit.

2000 jaar later verteld Johannes in geuren en kleuren hoe het hemelse Jerzulem er in zijn visioen uit zag, het ultieme mooie van zijn voorstelling door de Geest, gouden straten, iedereen zingt met gouden harpen, tempel in het midden van de stad, paarlen poorten.. Allemaal voorstellingen van de rijkdom van God en het Geloof.

De Hel is de plek waar God niet is en in jou geest de projectie is van dat wat God voelde over jou zonden (die intense pijn) en je zult als je zonder Hem sterft eeuwig weten dat die mensen die over God spraken gelijk hadden (extreem 'verdriet').. wening en knersing van je tanden (symbool voor pijn en verdriet)..

De Hemel is daar waar God is, dan worden wij in Hem opgenomen, en zullen wij eeuwig bij Hem zijn, eeuwig geluk, eeuwig weten dat de Zoon voor onze zonden stierf.. Onze dominee zegt wel eens dat mensen die zeggen dat ze naar de Hemel willen en niet graag in de kerk zitten niet echt bekeerd zijn (oordeel niet lieve man) omdat de Hemel het eeuwig kerk zal zijn..

Oke raido met andere woorden je twijfelt aan de bijbel. De Heilige Geest heeft Johannes geinspireerd, denk je nou dat wat johannes geschreven heb niet waar is? In ieder geval raido, we zullen zien wat het wordt :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 nov 2005 14:16

Oke raido met andere woorden je twijfelt aan de bijbel. De Heilige Geest heeft Johannes geinspireerd, denk je nou dat wat johannes geschreven heb niet waar is? In ieder geval raido, we zullen zien wat het wordt
Absoluut niet, ik twijfel niet aan de Bijbel, maar Johannes was ook een mens.. Hij spreekt ook over paarden met vuur uit hun mond, tja ik zie dat vooral als symboliek..

De hemel dat is het mooiste wat je je voor kunt stellen maar dan nog mooier.

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 02 nov 2005 14:33

lees openbaringen 1 vers 1
lees openbaringen 21 vers 22, 23, 24

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 nov 2005 15:28

De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;
ja het is een openbaring van Jezus Christus met heel veel symboliek, wat is je punt ;-)

En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam.

23 En de stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in dezelve zouden schijnen; want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars.

24 En de volken, die zalig worden, zullen in haar licht wandelen; en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid en eer in dezelve.

Dus jij gelooft letterlijk dat daar een lammetje op de troon zal zitten?

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 02 nov 2005 15:49

Raido schreef:
De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;
ja het is een openbaring van Jezus Christus met heel veel symboliek, wat is je punt ;-)

En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam.

23 En de stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in dezelve zouden schijnen; want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars.

24 En de volken, die zalig worden, zullen in haar licht wandelen; en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid en eer in dezelve.

Dus jij gelooft letterlijk dat daar een lammetje op de troon zal zitten?

Hoho jochie wat ik bedoel is dat er over een stad wordt gesproken. En God zal daar zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 nov 2005 16:50

Jep, en het Lam ook, waarom is het ene dan wel symbolisch.. en trouwens is het nieuwe Jeruzalem wat anders als de hemel denk ik :)

De hemel kan ik niet fysiek voorstellen, dat zie ik als onmogelijk, nieuw jeruzalem (vrederijk op aarde) zou nog kunnen.

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 02 nov 2005 17:07

Raido schreef:Jep, en het Lam ook, waarom is het ene dan wel symbolisch.. en trouwens is het nieuwe Jeruzalem wat anders als de hemel denk ik :)

De hemel kan ik niet fysiek voorstellen, dat zie ik als onmogelijk, nieuw jeruzalem (vrederijk op aarde) zou nog kunnen.

Er staat ergens: En ik zag het nieuwe jeruzalem nerderdalende uit de Hemel. Dus dan is het sowieso op de nieuwe aarde.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 nov 2005 21:54

Klopt, ook dat zijn dingen waarvan ik niet weet of ze letterlijk zijn. De hemel echter kan ik niet voorstellen als een fysiek iets, wat aanraakbaar is. Als God ergens zou kunnen zijn, is Hij geen God meer.. omdat hij overal is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2005 20:44

Ik vraag me ook af of het niet symboliek is.... Maar als mijn straat hier van goud zou zijn en de muren van het huis met allemaal edelstenen ingelegd, zou ik dat niet mooi vinden. Dan zijn er dus 2 opties:

1. Het is beeldspraak (heel veel in Openbaring is beeldspraak, en Johannes zag niet hoe het precies zou gaan, maar kreeg dat uitgebeeld) in visioenen

2. Op de nieuwe aarde vind ik dat gewoon wel mooi. Tja, ook niet erg :D

amigo schreef:
Raido schreef:Jep, en het Lam ook, waarom is het ene dan wel symbolisch.. en trouwens is het nieuwe Jeruzalem wat anders als de hemel denk ik :)

Er staat ergens: En ik zag het nieuwe jeruzalem nerderdalende uit de Hemel. Dus dan is het sowieso op de nieuwe aarde.

Dit schreef ik op een ander forum naar aanleiding van een vraag daar hoe we ons de nieuwe hemel en aarde voorstellen:

Een nieuwe aarde (= een planeet met water, lucht, bomen, bergen, dieren, gevarieerd landschap etc.) met daarop een hoge berg, waar God woning staat, en de stad, het nieuwe Jeruzalem tegen die berg op gebouwd is. In Openbaring 21 staat: En ik zag het nieuwe Jeruzalem neerdalend vanuit de hemel. Dit neerdalen betekent volgens mij niet dat de stad aan touwtjes vanuit de hemel naar beneden komt zakken, maar het woord suggereert bij het "neerdalen vanuit de hemel" dat de stad dus op een berg ligt een naar beneden loopt op die berg.

Jeruzalem was ook volgens dit principe gebouwd. Je had als hoogste punt van Jeruzalem de tempelberg, waar de tempel, Gods huis, stond... en de stad begon onderaan de berg en was tegen de tempelberg op gebouwd. (Tegenwoordig is Jeruzalem natuurlijk veel groter dan in de tijd van de bijbel en ligt er een heel groot edel van de stad op de vlakte.)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 03 nov 2005 22:39

misschien heb je nog wel gelijk ook :lol:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 nov 2005 22:47

ik lees hier veel uitspraken: ik hoop dat,
zonder dat, dan....
maar al zijn die dingen erniet, we missen ze toch niet.
In de hemel is alles perfect, we missen dan niets.. dus waarom moeten we nu denken aan de dingendie we in de hemel willen hebben? Heeft toch geen zin.
_________
In de Bijbel komt dit onderwerp niet direct aan de orde. Toch zijn er voldoende aanwijzingen voor aanwezig.

- In 1 samuel12:23 zegt David als zijn kind is gestorven: Nus is het dood; waarom zou ik nu vasten? Zal ik hem nog terughalen? Ik zal wel tot hem gaan, maar hij zal tot mij niet weerkomen.
David kijkt verder en gaat er kennelijk vanuit dat hij zijn kind na zijn sterven weerzien en herkennen. Daarom kan hij vrolijk zijn en zijn tranen drogen
- En wat denk je van Paulus? In 1 thessalonicensen 2:19 uit hij zijn blijdschap als hij eraan denkt hoe hij na zijn sterven weer bij de gemeente zal zijn. Hij verheugd zich al op de gedacht dat hij straks kan zeggen: Heere: hier ben ik en zij die U mij gegeven hebt. Een verheuging die er alleen maar kan zijn als er herkenning is.
- Ook de manier waarop Paulus de Thessalonicensen troost (1thess4:13 en 14) zegt voldoende over herkenning. Hij herrinert de gemeente eraan dat ze straks samen met de reeds gestorvenen de Heere tegemoet zullen gaan.
- Of denk aan de gelijkenis in Lukas16:23. Lazarus en Abraham worden met name genoemd.Het is een gelijkenis, maar de Heere spreekt wel duidelijk over herkenning.
- En dat laatste geld zeker als de Heere vertelt over hen die niet ingaan door de enge poort: Wanneer gij zult zien Abraham, Izak en Jakov en al de profeten in het Koninkrijk Gods (Lukas 13:28)

Of je elkaar zult herkennen is niet het belangrijkste
Toch kan het geweldig vertroosten!
Zij die in Christus gestorven zijn, zijn je voorgegaan!
Eens zullen alle gelovigen weer samenkomen!
Om samen rond Jezus te staan :lol:
Hem herkennen... dat zal alle herkenning overstijgen! :lol: :lol: \:D/ ::)) =D> d:)b €)
(dit stuk las ik laatst in mijn dagboek)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”