Respect voor God...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 21:37

essieee schreef:
jas schreef:
essieee schreef:
Als we niet wedergeboren zijn, zijn we zelfs minder dan een worm. Doch afgezien daarvan, bekeerd of onbekeerd, slechts nederigheid past ons als we het over de Koning der Kerk hebben

Ik denk dat je als onbekeerde je niet voelt als een worm, dus waarom zou ik die titel aanmoeten nemen?
Tenminste dat roept dit soort benamingen bij me op....

In de kerk word je vaak voor zoveel dingen uitgescholden;
worm, addergebroedsel,wegwerpelijk vod,een wegwerpsel....
Sorry maar moet dit dan God's liefde uitbeelden?

Dan moet je eerst de vraag beantwoorden: Tot wie strekt Gods liefde Zich uit?

Tot de Zijnen...Zijn kinderen, Zijn volk....
Maar ook zij worden zo aangesproken.....

Zeker ook in de kerk, nietwaar?
Mijn reacctie is vooral gebaseerd op een puber die tegen me zei, God is ff aardig, de ene keer ben ik een wegwerpelijk vod, een worm , addergebroedze enz...

Ik had die jongen zeker geprezen om zn zelfkennis. En wat heb jij gedaan?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 08 apr 2005 21:41

jas schreef:
joepie schreef:Nee, lees de verklaring er maar bij de de SV eraan geeft.
Hij gebruikt de naam die de vijanden van het volk Israël gebruiken.
Daarmee zegt Hij niet dat ze het ook zijn. Zo worden ze door anderen genoemd. Veracht!

Gewoon onzin wat je zegt. Het woord wormpje wordt gevolgd door Jakobs. Geen enkele vijand van Israël sprak dat volk zo aan.
Joepie schreef:Als je het hele gedeelte leest zul je het in zijn verband zien.
Dus nee, Jas, wij worden geen wormen genoemd.

Ok, jij niet dan. Ik gelukkig wel.

Oke, speciaal voor jas dan.
Kanttekeningen bij de SV: 36) gij wormpje Jakobs,
Dat is, gij volk, dat afkomstig is van Jakob, maar nu zo verachtzaam zijt in de ogen uwer vijanden, als een wormken. Zie Ps. 22:7.

Dat is heel iets anders dan dat er gezegd wordt dat ze wormen ZIJN.
Je bent geen worm. Zeker niet in de ogen van God.

Een worm vreet de lijken op, en leeft van de dood.
Ik denk dat wij dat niet zijn.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 apr 2005 21:42

Ik stond te blozen....

Ik geloof namelijk wel dat je door bevinding je zo kan voelen, dat God je dat laat zien,
daarentegen dennk ik niet dat het okay is om dit soort kreten van de preekstoel af te roepen, mede omdat het dan uit z'n verband is....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 22:00

joepie schreef:
jas schreef:
joepie schreef:Nee, lees de verklaring er maar bij de de SV eraan geeft.
Hij gebruikt de naam die de vijanden van het volk Israël gebruiken.
Daarmee zegt Hij niet dat ze het ook zijn. Zo worden ze door anderen genoemd. Veracht!

Gewoon onzin wat je zegt. Het woord wormpje wordt gevolgd door Jakobs. Geen enkele vijand van Israël sprak dat volk zo aan.
Joepie schreef:Als je het hele gedeelte leest zul je het in zijn verband zien.
Dus nee, Jas, wij worden geen wormen genoemd.

Ok, jij niet dan. Ik gelukkig wel.

Oke, speciaal voor jas dan.
Kanttekeningen bij de SV: 36) gij wormpje Jakobs,
Dat is, gij volk, dat afkomstig is van Jakob, maar nu zo verachtzaam zijt in de ogen uwer vijanden, als een wormken. Zie Ps. 22:7.

Ja dat kan wel zijn maar dat doet niets af aan de aanspraak die God liefdevol richt tot Zijn kinderen. Overigens vind ik het wel grappig dat je nu zo met vuur en vlam de SV en kanttekeningen erbij moet halen om je gelijk te krijgen. Wat je niet krijgt trouwens. Als de Heere Jezus Zich een worm noemde, wil ik het ook zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2005 22:58

jas schreef:Als de Heere Jezus Zich een worm noemde, wil ik het ook zijn.

Ah, wil je dan ook God zijn? :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 23:45

Aragorn schreef:
jas schreef:Als de Heere Jezus Zich een worm noemde, wil ik het ook zijn.

Ah, wil je dan ook God zijn? :)

Nee mijn beste. Maar de Heere Jezus zegt in Joh. 13:16 "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, noch een gezant meerder, dan die hem gezonden heeft."
Hoewel je het denk ik niet kwaad bedoelt, is je vraag zeer ongepast en onterecht. Uit de liefde van en tot Christus wil ik minder zijn dan Hij naar Zijn mensheid was al weet ik dat dat niet kan. Het is op zn zachtst gezegd niet aardig van je om mijn opmerking te verbuigen als zou ik Hem in Zijn Godheid gelijk willen zijn. Ik zou mij diep schamen en verootmoedigen als zo'n gedachte ooit in mn hoofd zou opkomen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2005 23:52

Oke, ik vroeg het me alleen even af. :) Excuse me als het onaardig overkwam.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 23:56

Aragorn schreef:Oke, ik vroeg het me alleen even af. :) Excuse me als het onaardig overkwam.

Geeft niet, je bent nu eenmaal een rare. Leer er maar mee leven. :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2005 00:12

Ach ja, dan hebben we op dat gebied iig nog wat common ground he. :wink:

Green

Berichtdoor Green » 09 apr 2005 06:16

Marnix schreef:Neem het vooral ook al te serieus.

Overigens, is het nou echt zo onbijbels? Wat staat in psalm 2 bijvoorbeeld?

4 Die in de hemel zetelt, lacht;
de Here spot met hen.

Is dat dan ook niet veel te menselijk denken over God?

We moeten, als we over God spreken altijd serieus zijn. En psalm 2 moet je helemaal lezen en dan moeten jij en ik ons afvragen of God zo naar ons kijkt. En als Hij dan over ons zal lachen, dan is het niet goed hoor.

4 Die in den hemel woont, zal lachen; de HEERE zal hen bespotten.
5 Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn, en in Zijn grimmigheid zal Hij hen verschrikken.

Green

Berichtdoor Green » 09 apr 2005 06:20

Aragorn schreef:Ja, jij denkt dat nu idd ook. :P

Hoezo denk ik dat nu ook? Ik geef alleen aan dat God heilig is.
Wij denken anders dan God.

Jes 55:8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE

joepie

Berichtdoor joepie » 09 apr 2005 07:02

jas schreef:Ja dat kan wel zijn maar dat doet niets af aan de aanspraak die God liefdevol richt tot Zijn kinderen. Overigens vind ik het wel grappig dat je nu zo met vuur en vlam de SV en kanttekeningen erbij moet halen om je gelijk te krijgen. Wat je niet krijgt trouwens. Als de Heere Jezus Zich een worm noemde, wil ik het ook zijn.

Waarom zou ik niet de statenvertaling erbij mogen halen? Denk je dat ik die niet lees? En dat die hier niet gewoon in de kast staat? Er staat hier vele vertalingen gewoon in onze boekenkast. Alleen is tegenwordig het internet gemakkelijker, ligt niet heel de tafel vol met Bijbels.

Maar ik vraag me nog steeds af waar Jezus zich een worm noemde?
En ik hoef geen gelijk te krijgen, ik heb het gewoon :D

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 09:42

joepie schreef:
jas schreef:Ja dat kan wel zijn maar dat doet niets af aan de aanspraak die God liefdevol richt tot Zijn kinderen. Overigens vind ik het wel grappig dat je nu zo met vuur en vlam de SV en kanttekeningen erbij moet halen om je gelijk te krijgen. Wat je niet krijgt trouwens. Als de Heere Jezus Zich een worm noemde, wil ik het ook zijn.

Waarom zou ik niet de statenvertaling erbij mogen halen? Denk je dat ik die niet lees? En dat die hier niet gewoon in de kast staat? Er staat hier vele vertalingen gewoon in onze boekenkast. Alleen is tegenwordig het internet gemakkelijker, ligt niet heel de tafel vol met Bijbels.

Nee, want je ontkent iets wat in de Bijbel staat, dus heb je gewoon geen gelijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2005 11:10

Green schreef:
Aragorn schreef:Ja, jij denkt dat nu idd ook. :P

Hoezo denk ik dat nu ook? Ik geef alleen aan dat God heilig is.
Wij denken anders dan God.

Jes 55:8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE

Nou, jij denkt ook al zoveel over God's gedachten te weten dat ze iig niet op die van ons zouden kunnen lijken. Dat is ook al een bepaalde aanname..

Wbt Jes 55:8 hoeft dat niet altijd op te gaan. Dat kan in dit geval ook heel goed gaan over een bepaalde bedoeling die God met iets heeft die wij mensen nog niet zien. Dat wil niet zeggen dat God in al zijn denken totaal vervreemd is van enige menselijkheid (of liever andersom: dat wij op dat gebied niets meer van God's beeld hebben).

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 apr 2005 11:46

joepie schreef:Een worm vreet de lijken op, en leeft van de dood.
Ik denk dat wij dat niet zijn.

Wormen leven in de bovenste 10 tot 25 cm centimeter, lijken worden begraven op minimaal 70 cm onder het maaiveld. Wormen eten geen lijken op.
Maar stel dat je hierin gelijk zou hebben gehad dan klopt je vergelijking met de mens wel. Want een mens uit zichzelf leeft juist van de dood.

Ik citeer M. Henry even voor je in een Nederlandse vertaling, op internet vind je zijn volledige verklaring in het Engels.

Hij neemt de verzen 10-20 bij elkaar en begint met:

"De strekking van deze verzen is het stillen van de angsten en het geloof te bemoedigen van de dienaren van God in hun ellenden.... enz"

Dan waar vers 14-16 aan de orde komt:
"Jacob en Israël waren klein en zeer gering geworden. Het is het wormpje Jacobs, zo klein, zwak, weerloos, vertreden door iedereen, gedwongen om in de aarde te kruipen voor zijn veiligheid. Jacobs Koning noemt Zichzelf een worm en geen man, Ps 22/6. Gods volk is soms aan de wormen gelijk, maar ze zijn geen adders zo als hun vijanden, niet het zaad van de slang. God aanschouwt de geringe staat van Jacob en spreekt "Vrees niet, gij wormpje Jacobs;...enz."

einde citaat

Ik heb het gevoel dat mensen zich zo snel in hun eer voelen aangetast als ze dit lezen. "Wij zijn helemaal geen wormen". Nou in Job 25 : 6 lees je "Hoeveel te min de mens, die een made is en des mensen kind, die een worm is!"
Maar dat is dus helemaal niet vernederend. Dat is juist zo enorm liefdevol.
En als je dan die verzen in Jesaja verder leest dan zie dat God die nietige wormpjes maakt tot "dorsslede". Tot instrumenten in de hand Gods.

Daarbij, ik schreef dat eerder al, wij zijn er door de voortaande wetenschap, wel achter dat die nietige wormen die hun werk in het duister verrichten een onmisbaar onderdeel van de levenscyclus op aarde zijn.
Elke tuinder weet dat een stuk grond waar geen wormen in zitten, geen vruchten zal voortbrengen.
God wist dat allang aangezien Hij alles geschapen heeft.

En zo kan het gebed van zo'n nietig kind van God, vaak in het duister van z'n "binnenkamer" uitgesproken, nog tot redding zijn van een stad, een land. Kijk maar eens naar het vraaggesprek tussen Job en God in de geschiedenis van Sodom en Gomorra. En kijk maar eens naar de geschiedenis van de eerste christen die alleen in de catabomben konden overleven. De geschiedenis van de Ondergrondse Kerk in het Oosblok, China enz. En naar de groei die de kerk daar doormaakt.
Misschien zouden er hier dan ook veel meer "wormen" moeten zijn.

Terug naar “Archief”