Even niet over de persoon van de Paus en de verkeerde dingen die ze doen. Maar wat is er fout aan? Is alles wat niet in de Bijbel staat direct heidens?
Nee... Jezus heeft tegen Petrus gezegt dat hij zijn schapen moest hoeden..
Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Waar ik meer moeite mee heb is met het Filioque... Is de H. Geest van de Vader of van de Vader EN de Zoon uitegaan? De originele geloofsbelijdenis zegt alleen van de Vader, de RK en de Geref. versie haalt de Zoon er ook bij.
jas schreef:De Geest gaat uit van de Vader en van de Zoon. En dat is trouwens niet waar dat dit door de ger. of RK erbij gevoegd is. Het is de belijdenis van de oude Kerk en ook voluit Bijbels.
Optimatus schreef:jas schreef:De Geest gaat uit van de Vader en van de Zoon. En dat is trouwens niet waar dat dit door de ger. of RK erbij gevoegd is. Het is de belijdenis van de oude Kerk en ook voluit Bijbels.
Dat is dus niet waar. De originele geloofsbelijdenis heeft NIET het Filioque. En daar is dus het Oosters Schisma over ontstaan.
jas schreef:Optimatus schreef:jas schreef:De Geest gaat uit van de Vader en van de Zoon. En dat is trouwens niet waar dat dit door de ger. of RK erbij gevoegd is. Het is de belijdenis van de oude Kerk en ook voluit Bijbels.
Dat is dus niet waar. De originele geloofsbelijdenis heeft NIET het Filioque. En daar is dus het Oosters Schisma over ontstaan.
Het is de belijdenis van de oude Kerk in elk geval in dit opzicht dat het Bijbels is. Zie ook de teksten die ik geciteerd heb. Die kun je niet zomaar negeren.
Optimatus schreef:jas schreef:Optimatus schreef:jas schreef:De Geest gaat uit van de Vader en van de Zoon. En dat is trouwens niet waar dat dit door de ger. of RK erbij gevoegd is. Het is de belijdenis van de oude Kerk en ook voluit Bijbels.
Het is de belijdenis van de oude Kerk in elk geval in dit opzicht dat het Bijbels is. Zie ook de teksten die ik geciteerd heb. Die kun je niet zomaar negeren.
Kijk dan even in het topic over de H. Geest. Ik heb namelijk geen zin om deze discussie in twee topics tegelijk te gaan voeren.
jas schreef:Optimatus schreef:jas schreef:Optimatus schreef:jas schreef:De Geest gaat uit van de Vader en van de Zoon. En dat is trouwens niet waar dat dit door de ger. of RK erbij gevoegd is. Het is de belijdenis van de oude Kerk en ook voluit Bijbels.
Kijk dan even in het topic over de H. Geest. Ik heb namelijk geen zin om deze discussie in twee topics tegelijk te gaan voeren.
Ik heb het eens even nagekeken. Het klopt niet wat je beweert. De geloofsbelijdenis van Nicea is uit 325 en daarin wordt expliciet vermeld dat de H.G. van de Vader en de Zoon uitgaat. Het 1e Oosters Schisma begon in 484, dat is dus daarna.
Optimatus schreef:En deze discussie woedt al langer in DIT TOPIC:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=10854
Lalage schreef:Het wordt hier nog niet zo duidelijk uitgelegd als katholieken mij ooit uitlegden, maar misschien kan je dat elders op de site nog vinden. Maar laten we nu niet massaal ons mengen in de discussies en dat forum bestormen, tenzij je een grote dosis respect kunt opbrengen voor je katholieke mede-christen.
Zareb schreef:En de RKK geloofd nu eenmaal dat niet alleen de Bijbel maar ook hetgeen door de traditie gevormd word tot het zieleheil dient.
Riska schreef:Zareb schreef:En de RKK geloofd nu eenmaal dat niet alleen de Bijbel maar ook hetgeen door de traditie gevormd word tot het zieleheil dient.
Dat is niet alleen in de RK zo. Ik zou binnen het protestantisme niet graag de mensen de kost geven die ervan uitgaan dat een kind voor eeuwig verloren is als het sterft voordat het gedoopt is. Ik noem maar wat...
Pas later is die visie van brandhout voor de hel opgekomen. Hoewel ik me aan de zijde van de oudvaders schaar, is de andere visie, hoe onplezierig en huiveringwekkende die ook op ons overkomt, niet per definitie onbijbels. Daar moet ik eerlijk in zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten