protestants terrorisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8702
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 07 apr 2005 09:30

Sterker nog, in de tijd van de Bijbel werden ook beelden gemaakt, zoals van de Baal en de Astarte. Nu was de Baal een zonnegod, men maakte dus beeldjes van Baal, terwijl men ook wel wist dat het beeldje zelf niet Baal was. Die stond immers boven de hoofden van de mensen te branden?
Daarom zei men: ach, als we voor dit beeld knielen, dan aanbidden we natuurlijk dit beeld niet, maar de god die ermee uitgebeeld wordt. Dit beeld is maar een portret van een geliefde (de zon).

Kijk, en hetzelfde doet de RK kerk met hun beelden. Er is wat dat betreft toch echt niets nieuws onder de zon. [-X
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2005 09:41

Typisch dat die beelden vaak een stralenkransje hebben...

Afbeelding
De oude vaderen deden goed werk..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 07 apr 2005 10:12

elbert schreef:Daarom zei men: ach, als we voor dit beeld knielen, dan aanbidden we natuurlijk dit beeld niet, maar de god die ermee uitgebeeld wordt. Dit beeld is maar een portret van een geliefde (de zon).

Kijk, en hetzelfde doet de RK kerk met hun beelden. Er is wat dat betreft toch echt niets nieuws onder de zon. [-X


Met -wat mij betreft- de nuancering dat Rome geen beelden van God maakt, maar van Jezus als vleesgeworden Woord.

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 07 apr 2005 10:58

Raido schreef:De oude vaderen deden goed werk..


Ik weet niet of dat echt zo is. Tenslotte ging het bijde meeste mensen om een gefrustreerd afreageren tegen de RKK, de rijkdom die uit de kerken bleek terwijl de bevolking het niet zo breed had. Daarbij ook een reactie op de Spaanse bezetting ect. Hoeveel mensen daar tussen liepen met een heilige verontzaardiging en een diepe bezorgheid voor zieleheil van hun stadsgenoten weet ik niet hoor.

De verering van beelden in nederlandse kerkparochie is door secularisatie e.d. terug gelopen. Niet voor niets heeft de Rome Nederland tot missiegebied uitgeroepen. Heir word als snel geroepen dat men niet het beeld aanbidt maar verering heeft voor de persoon die door het beeld wordt voorgesteld. Toch is dat in grote delen van de RKK beduidend anders. Kijk alleen al eens naar de taltijke processies die bv hier in België en in Spanje plaatsvinden. Waar beelden in de prachtigste gewaden worden gehesen, gezegend door de priester en dan door de stad worden rondgedragen. Kiijk naar de bedevaartsplaatsen waar aan de aanraking van beelden speciale krachten worden toegeschreven.

En wat is dan protestants terrorisme. Nou, bv als in Tongeren (Be) de jaarlijkse Mariaprocessie uitgaat, trekt de dominee van de reformatorische kerk daar ook met zijn gemeenteleden de straat op en worden mensen aangesproken met het bevrijdend evangelie.
Als bij ons in Alicante de Mariafeesten worden gehouden staat onze kerk wagenwijd open, gaan we ook de straat op met een zangkoor en evangelisatieteams, worden er bidstonden gehouden. Vorige jaar heeft de vlak bij ons kerkgebouw gelegen RK parochie nog getracht dit door het gemeentebestuur te laten verbieden. En daar is door ons keihard tegen gevochten.
In Nederland is de reactie op RKK door Protestante kerken vrijwel verdwenen en worden er zelfs weer banden mee aangehaald. Gezamelijke diensten ect. In landen waar de RKK de macht heeft, in Spanje is meer dan 90% lid van de RKK, moeten we als protestante kerken nog steeds keihard vechten om bestaansrecht. Zien we nog steeds heel duidelijk hoe mensen door dit kerksysteem verleidt worden. En zullen we daar tegen blijven strijden. Niet alleen om het recht van vrije godsdienst maar juist ook om mensen te verlossen van een valse leer.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 13:16

BertV schreef:
PeterD schreef:Qua cultuur is het spijtig dat die beeldenstorm er geweest is, maar ik ben toch aan de andere kant blij dat die er geweest is. Anders lagen we nu niog geknield voor een brok steen.


Hallo Peter.

Denk maar niet dat Roomskatholieken voor een stenenbeeld knielen, laat staan aanbidden. Dat wordt zo in onze kringen er van gemaakt. Beelden en schilderijen waren voor de RK gelovigen een stripverhaal omdat zij geen bijbel mochten lezen, laat staan in het bezit hebben daarvan. De brandstapel stond hen te wachten.

Beste BertV, wie heeft jou dat fabeltje wijsgemaakt? De functie van beelden in de kerk was in het begin zeker bedoeld om dingen uit te beelden. Later is die functie echter wel degelijk uitgebreid met verering en aanbidding. Tot op deze dag.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 07 apr 2005 16:02

Beste Jas.

Heb dit maar geplakt, het maakt veel duidelijk.

Heiligenverering

Kort
Heiligenverering is de verering - niet te verwarren met aanbidding - van mensen die tijdens hun leven op bijzondere wijze hebben getuigd van hun geloof. Zij worden door gelovigen gezien als voorbeeld en aangeroepen als voorsprekers bij God.

Mensen vereren?
Katholieke gelovigen kunnen aan Heiligen eer betuigen, zonder daarmee afbreuk te doen aan de aanbidding van God. Voor sommige katholieken, en zeker voor veel buitenstaanders, is dit moeilijk te bevatten. Dat is niet vreemd: in de bijbel staat toch duidelijk dat we niemand en niets anders dan God mogen aanbidden? (o.a. Ex. 20, 1-6) Er is hier echter sprake van een subtiel, maar uiterst belangrijk onderscheid tussen aanbidding en verering.

Cultus latriae
De eer die aan God gebracht wordt is, zo leert de Kerk, een aanbidding. In het Latijn wordt die aanbidding sinds het Tweede Concilie van Nicea (787) een cultus latriae genoemd. Latriae is een omzetting van het Griekse woord latreia, dat ‘Godsverering’ betekent. Als enkelvoudig Latijns woord voor Godsverering legde het Concilie voor aanbidding adoratio vast.

Cultus duliae
De aanbidding van God mag niet worden verward met de verering van heiligen. De verering van heiligen wordt sinds Nicea (787) in het Latijn cultus duliae genoemd, naar het Griekse douleia dat in wezen ‘afgodendienst’ betekent. Het enkelvoudige Latijnse woord voor verering is veneratio.

Voorsprekers bij God
Heiligen die vereerd worden hebben tijdens hun leven op een bijzondere wijze getuigenis van hun geloof afgelegd. Ze hebben vaak met zichzelf geworsteld, vooraleer zij zich geheel aan hun getuigenis konden overgeven. Een groot aantal van hen heeft dat zelfs als Martelaar met de dood moeten bekopen. Heiligen, zo leert de Kerk, weten daarom uit ervaring hoe moeilijk gewone mensen het in hun worsteling op weg naar rechtvaardiging kunnen hebben. Dit maakt Heiligen tot voorsprekers bij God: zij kunnen proberen God mild te stemmen, als een gelovige iets verzoekt.

Aanroepen
Iedere katholiek kan een heilige aanroepen en om hulp smeken, in de hoop dat hij op voorspraak van de heilige weldaden en gaven van God verkrijgt. Als er daadwerkelijk weldaden worden verricht, gebeurt dat altijd alleen door Jezus Christus, die alleen de Verlosser en Zaligmaker is. Heiligen kunnen, in tegenstelling tot hetgeen de volksdevotie eeuwenlang geneigd was te geloven, zelf dus beslist geen gaven schenken. Zij kunnen alleen een zaak bij God bepleiten.

Speciale aanroepingen
Het gebruik wil dat sommige heiligen speciaal voor het ene of andere geval worden aangeroepen. Wie iets kwijt is geraakt, kan bijvoorbeeld een beroep doen op de H. Antonius van Padua. Oudere katholieken kennen nog het rijmpje dat vroeger gebruikt werd: " Heilige Antonius, beste vrind, maak dat ik mijn … vind".

Maria en de ‘cultus hyperduliae’
Maria neemt als Moeder van God in de Gemeenschap van de Heiligen een bijzondere plaats in. Haar voorspraak is van bijzondere kracht, maar, let wel, ook zij wordt niet aanbeden maar vereerd. Om de bijzondere status van de verering van Maria te markeren wordt in het Latijn wel van een cultus hyperduliae gesproken, zeg maar ‘een heel bijzondere verering’.

Feest van allerheiligen
Ieder jaar herdenkt de Kerk op 1 november in het feest van Allerheiligen alle heiligen en zaligen.

Vormen van Heiligenverering
Heiligenverering krijgt vorm in het vieren van de feestdagen van heiligen, in de eerbiedige omgang met hun stoffelijke overblijfselen en de voorwerpen die aan hen hebben toebehoord (de zogenaamde relikwieën), in het plaatsen van beelden en in bedevaarten. Maar het meest van alles vindt de verering plaats in het persoonlijke gebed en in de aanroeping, waarbij de heiligen om hun voorspraak wordt verzocht.

Beelden worden niet aanbeden
Vaak wordt een gebed om voorspraak in de buurt van het beeld of de Relikwie van de aangeroepen heilige gebeden. Dat betekent niet dat de gelovige het beeld of de relikwie aanbidt. Hij gebruikt het slechts, om zich in zijn gebed tot de heilige beter te kunnen concentreren.

Ontstaan
De heiligenverering is in de Kerk vrij vroeg ontstaan doordat gelovigen de herinnering aan grote overledenen uit hun gemeenschap gingen vormgeven. De vroegste heiligenfeesten waren dan ook lokaal: iedere kerk vereerde haar eigen gestorven, geheiligde leden. Aanvankelijk ging de verering van de gelovigen vooral uit naar martelaren die omwille van het geloof vervolgd en gedood waren, later ook naar vrome mannen en vrouwen aan wie men na hun dood wonderen toeschreef.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 07 apr 2005 16:38

BertV schreef:Heb dit maar geplakt, het maakt veel duidelijk.

bronvermelding is bij knip en plakwerk aan te bevelen
Heiligenverering
Zij worden door gelovigen gezien als voorbeeld en aangeroepen als voorsprekers bij God.

Er is maar een voorspraak bij de Vader en dat is Jezus.
Maria en de ‘cultus hyperduliae’
Maria neemt als Moeder van God in de Gemeenschap van de Heiligen een bijzondere plaats in. Haar voorspraak is van bijzondere kracht, maar, let wel, ook zij wordt niet aanbeden maar vereerd. Om de bijzondere status van de verering van Maria te markeren wordt in het Latijn wel van een cultus hyperduliae gesproken, zeg maar ‘een heel bijzondere verering’.

Dit zei de Paus in het Maria-jaar 1987 over Maria, i.v.m. Lourdes

"Het is de geheimvolle aanwezigheid van Maria. De Onbevlekte Ontvangenis, de Allerreinste, de Heiligste, vol van genade. Zij werd in de staat van totale onbevlektheid ontvangen, omdat zij, volgens de groet van de engel bij de verkondiging, vol van genade is, helemaal vrij van de erfzonde en van haar gevolgen. Zo is Maria een uitverkoren en uniek instrument van de verlossing in Christus: een bevoorrecht kanaal van Zijn genade, een uitverkoren weg waarlangs een zeer rijke en wonderbare genadestroom naar de mensen toevloeit. Waar Maria is, daar is de genade
in overvloed, daar vindt genezing plaats: de genezing aan lichaam en ziel.

Einde citaat. bron:www.kerkdocumenten.nl

Jezus zegt: Ik ben de bron enz. Niemand kan tot de Vader komen dan door Mij

Wat een enorme misleiding!

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 07 apr 2005 16:43

Hallo Zareb.

Sorry dat de bron er niet bij staat, komt nu.

http://www.katholieknederland.nl/abc/heiligenverering.html

Vr.gr. BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 17:48

BertV schreef:Hallo Zareb.

Sorry dat de bron er niet bij staat, komt nu.

http://www.katholieknederland.nl/abc/heiligenverering.html

Vr.gr. BertV.

Ik had niet anders verwacht.
Zoals Zareb al zei; pure misleiding en ik voeg daar aan toe: vervloekte afgoderij.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 07 apr 2005 17:55

zullen we het weer gewoon over terrorisme hebben?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 18:15

BertV schreef:Beste Jas.

Heb dit maar geplakt, het maakt veel duidelijk.

Heiligenverering

Kort
Heiligenverering is de verering - niet te verwarren met aanbidding - van mensen die tijdens hun leven op bijzondere wijze hebben getuigd van hun geloof. Zij worden door gelovigen gezien als voorbeeld en aangeroepen als voorsprekers bij God.

Ps. 145:18 ; "Koph. De HEERE is nabij allen, die Hem aanroepen, allen, die Hem aanroepen in der waarheid."
Aanroepen is dus aanbidden. Men maakt hier een verschil wat geen verschil is. Pure misleiding van de RK-kerk.

BertV schreef:Mensen vereren?
Katholieke gelovigen kunnen aan Heiligen eer betuigen, zonder daarmee afbreuk te doen aan de aanbidding van God.

Jes. 42:8 ; "Ik ben de HEERE, dat is Mijn Naam; en Mijn eer zal Ik geen anderen geven, noch Mijn lof den gesneden beelden."
Aan Heiligen eer betuigen is dus altijd afbreuk doen aan de aanbidding van God. Alleen Hem komt de eer toe. Pure misleiding van de RK-kerk.

BertV schreef:Voor sommige katholieken, en zeker voor veel buitenstaanders, is dit moeilijk te bevatten. Dat is niet vreemd: in de bijbel staat toch duidelijk dat we niemand en niets anders dan God mogen aanbidden? (o.a. Ex. 20, 1-6) Er is hier echter sprake van een subtiel, maar uiterst belangrijk onderscheid tussen aanbidding en verering.

Er is geen verschil in de wijze waarop dit door de RK kerk gebeurt. Er wordt niet alleen eer bewezen aan de heiligen, er wordt hun ook dingen gevraagd, gebeden dus.
BertV schreef:Cultus latriae
De eer die aan God gebracht wordt is, zo leert de Kerk, een aanbidding. In het Latijn wordt die aanbidding sinds het Tweede Concilie van Nicea (787) een cultus latriae genoemd. Latriae is een omzetting van het Griekse woord latreia, dat ‘Godsverering’ betekent. Als enkelvoudig Latijns woord voor Godsverering legde het Concilie voor aanbidding adoratio vast.

Cultus duliae
De aanbidding van God mag niet worden verward met de verering van heiligen. De verering van heiligen wordt sinds Nicea (787) in het Latijn cultus duliae genoemd, naar het Griekse douleia dat in wezen ‘afgodendienst’ betekent. Het enkelvoudige Latijnse woord voor verering is veneratio.

Ja, wat voor verzinsels en leugens de RK kerk allemaal verzint om hun leugenleer goed te praten en de gaten in hun betogen te dichten, daar heb ik geen enkele boodschap aan. En wat ze op hun concilies, bronnen van leugenverdichtsels, beslissen over wat de leer is, mag al helemaal geen argument zijn. Immers, beslissingen die hun grond niet hebben in de Schrift maar daar zelfs tegenin gaan zijn puur verdorven ketterijen zonder enige authoriteit dan de authoriteit die men er zelf aan toekent.
Dit is dus pure misleiding van de RK kerk.
BertV schreef:Voorsprekers bij God
Heiligen die vereerd worden hebben tijdens hun leven op een bijzondere wijze getuigenis van hun geloof afgelegd. Ze hebben vaak met zichzelf geworsteld, vooraleer zij zich geheel aan hun getuigenis konden overgeven. Een groot aantal van hen heeft dat zelfs als Martelaar met de dood moeten bekopen. Heiligen, zo leert de Kerk, weten daarom uit ervaring hoe moeilijk gewone mensen het in hun worsteling op weg naar rechtvaardiging kunnen hebben. Dit maakt Heiligen tot voorsprekers bij God: zij kunnen proberen God mild te stemmen, als een gelovige iets verzoekt.

1 Joh. 2:1; "wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige". Dit is dus pure misleiding van de RK-kerk.

BertV schreef:Aanroepen
Iedere katholiek kan een heilige aanroepen en om hulp smeken, in de hoop dat hij op voorspraak van de heilige weldaden en gaven van God verkrijgt. Als er daadwerkelijk weldaden worden verricht, gebeurt dat altijd alleen door Jezus Christus, die alleen de Verlosser en Zaligmaker is. Heiligen kunnen, in tegenstelling tot hetgeen de volksdevotie eeuwenlang geneigd was te geloven, zelf dus beslist geen gaven schenken. Zij kunnen alleen een zaak bij God bepleiten.

Speciale aanroepingen
Het gebruik wil dat sommige heiligen speciaal voor het ene of andere geval worden aangeroepen. Wie iets kwijt is geraakt, kan bijvoorbeeld een beroep doen op de H. Antonius van Padua. Oudere katholieken kennen nog het rijmpje dat vroeger gebruikt werd: " Heilige Antonius, beste vrind, maak dat ik mijn … vind".

Maria en de ‘cultus hyperduliae’
Maria neemt als Moeder van God in de Gemeenschap van de Heiligen een bijzondere plaats in. Haar voorspraak is van bijzondere kracht, maar, let wel, ook zij wordt niet aanbeden maar vereerd. Om de bijzondere status van de verering van Maria te markeren wordt in het Latijn wel van een cultus hyperduliae gesproken, zeg maar ‘een heel bijzondere verering’.

Ook dit is een grote leugen. Maria wordt wel degelijke aanbeden. Rome kent of haar eigen leer niet, of ze wil niet toegeven dat het zo erg met haar gesteld is dat ze anderen dan God aanbidt.

BertV schreef:Feest van allerheiligen
Ieder jaar herdenkt de Kerk op 1 november in het feest van Allerheiligen alle heiligen en zaligen.

Vormen van Heiligenverering
Heiligenverering krijgt vorm in het vieren van de feestdagen van heiligen, in de eerbiedige omgang met hun stoffelijke overblijfselen en de voorwerpen die aan hen hebben toebehoord (de zogenaamde relikwieën), in het plaatsen van beelden en in bedevaarten. Maar het meest van alles vindt de verering plaats in het persoonlijke gebed en in de aanroeping, waarbij de heiligen om hun voorspraak wordt verzocht.

Beelden worden niet aanbeden
Vaak wordt een gebed om voorspraak in de buurt van het beeld of de Relikwie van de aangeroepen heilige gebeden. Dat betekent niet dat de gelovige het beeld of de relikwie aanbidt. Hij gebruikt het slechts, om zich in zijn gebed tot de heilige beter te kunnen concentreren.

Wat vreemd toch. Eerst zegt men dat de heiligen niet aanbeden worden, en nu lees ik hier dat men beelden gebruikt om zich in het gebed tot de heilige beter te concentreren.
BertV schreef:Ontstaan
De heiligenverering is in de Kerk vrij vroeg ontstaan doordat gelovigen de herinnering aan grote overledenen uit hun gemeenschap gingen vormgeven. De vroegste heiligenfeesten waren dan ook lokaal: iedere kerk vereerde haar eigen gestorven, geheiligde leden. Aanvankelijk ging de verering van de gelovigen vooral uit naar martelaren die omwille van het geloof vervolgd en gedood waren, later ook naar vrome mannen en vrouwen aan wie men na hun dood wonderen toeschreef.

De RK kerk kent tallozen heiligen die wellicht reeds eeuwen liggen te rotten in de hel. En de arme bedrogen 'gelovigen' moeten tot zulken bidden?
De RK kerk is dus nog steeds de grote misleider die het al eeuwen is en zal dat wellicht ook blijven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 07 apr 2005 18:38

Beste mensen.

Ik ben zelf niet RK maar zoek als protestant naar het WAAROM. Waarom ben ik in een geref.gezin geboren, waarom hebben wij alleen het juiste geloof, waarom...waarom.
Als ik met vier verschillende gelovigen om een tafel zit en ik zet daar in het midden een kopje, dan gaat het om wat zal daar inzitten. Kijken we naar het oortje, dan zal de ene zeggen van het zit rechts, nee zegt de ander, dat zie je verkeert, het zit links. enz.
Daarom kijk ik bij de ander, waarom zien zij het zo.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2145
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 07 apr 2005 18:49

parsifal schreef:zullen we het weer gewoon over terrorisme hebben?


De moderator heeft gesproken en gaat nu optreden tegen off-topics.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 19:11

BertV schreef:Beste mensen.

Ik ben zelf niet RK maar zoek als protestant naar het WAAROM. Waarom ben ik in een geref.gezin geboren, waarom hebben wij alleen het juiste geloof, waarom...waarom.
Als ik met vier verschillende gelovigen om een tafel zit en ik zet daar in het midden een kopje, dan gaat het om wat zal daar inzitten. Kijken we naar het oortje, dan zal de ene zeggen van het zit rechts, nee zegt de ander, dat zie je verkeert, het zit links. enz.
Daarom kijk ik bij de ander, waarom zien zij het zo.

BertV.

Om ontopic te blijven, dit noem ik protestants terrorisme ( :wink: naar de moderator)
Wij hebben niet met een kopje te maken, maar met de geopenbaarde wil van God. Me dunkt dat die vergelijking enigszins mank gaat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5107
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 apr 2005 21:20

Lieve mede-refowebbers.....In de tien geboden tegen protestants terrorisme staat als eerste gebod
! Laten we elkaar de voeten wassen, niet de oren!!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten