rosalie83 schreef:MissF, ik ben benieuwd naar je inhoudelijke reactie op dit:
rosalie83 schreef:De discussie die in dit topic ontstond ging over het maken van een positieve of negatieve keus voor adoptie. Niet over of het wel of niet goed is om biologisch eigen kinderen te krijgen en weet ik veel wat allemaal nog meer. Dat kwam er later bij.
Maar de kern van het gesprek, waar het Galateia en mij in eerste instantie om te doen was, waar wij over spraken en waar toen reacties op kwamen, is: dat wij het vreemd en niet goed vinden dat mensen als ze geen biologisch eigen kinderen kunnen krijgen, 'dan maar' gaan adopteren, en dat een adoptiekindje dan vervanging is van wat ze niet kunnen krijgen en éigenlijk willen, namelijk een biologisch eigen kind.
Wat Galateia ook in haar laatste post van de vorige pagina aangeeft: het is belangrijk (en dat hebben we niet van onszelf, maar daar hameren ze van Stichting Adoptievoorzieningen ook op) dat men eerst de pijn en het 'verlies' verwerkt en dan een positieve keus maakt voor adoptie.
De reden dat dat zo belangrijk is, is omdat dat goed is voor het adoptiekind. Want dat is wat centraal staat: het adoptiekind. Niet de ouders. Adoptie is niet in het leven geroepen om stellen die geen biologisch eigen kinderen kunnen krijgen alsnog van een kind te kunnen 'voorzien'. Adoptie is er om kindjes die het slecht hebben, die geen thuis hebben, etc, een goed leven te bieden, een veilig en liefdevol thuis te geven.
Volgens mij ga ik herhalen, maar oke, jammer dat je niet reageert op mijn gemeende post, maar oke.
Ik ben er misschien een eenling in, maar ik geloof niet in het helemaal verwerken van iets. Iets vormt je, zeker kinderloosheid. Het is mijns inziens onzin om te zeggen: dat moet je eerst verwerken. Want was is nou weer verwerken? en wie bepaalt wanneer je iets verwerkt hebt?
Als ik iets mee zou hebben gemaakt in mijn leven, of als zou blijken dat ik geen kinderen kan krijgen, dan vormt dat mijn toekomstige leven. En hoe ik me er ook bij neer kan leggen (zou dat dan verwerken zijn??), het blijft, want het is naar, en vervelend.
Ik vind het jammer dat de wereld snel voor mensen bepaald waneer iemand ergens overheen moet zijn, of wanneer ergens niet meer over gepraat mag worden.
Mijn allerliefste oom en tante hebben nooit kindjes grekegen, Daar hebben ze enorm veel verdriet van gehad, en soms hebben ze dat nog. En als ze daar eerlijk over praat dan dnek ik: goed zo, lieve tante, praat er gewoon over, zeg het dat het je dwars zit. Want ik geloof niet dat zoiets over kan gaan.
Daarom denk ik ook dat het niet goed is om te zeggen: eerst verwerken, dan adopteren, omdat dat mijns inziens niet mogelijk is.
Een ander voorbeeld: een vriendin van mij had verkering met een hele lieve kerel. Die jongen kreeg een vreselijk ongeluk en overleed. Nu heeft ze een ontzettend lieve nieuwe vriend, maar de pijn van het verlies van de eerste gaat niet over. Diegene blijft aanwezig. En ze kan er nu goed over praten, en ze kan ook aangeven dat ze enorm veel van haar nieuwe vriend houdt, maar over gaat zoiets nooit.
En dat wordt van ons Nederlanders soms wel verwacht: is het zo lang geleden? Nou dan moet je het wel eens verwerkt hebben, kom op zeg.
En soms is dat ook goed, het leven gaat door, maar ik denk niet dat je dat echt van iemand kan verwachten (ik val in herhaling merk ik

). Dus daarmee bedoel ik dat mensen niet persé op en top positief aan adoptie hoeven te beginnen, maar dat er nog veel pijn kan zijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...